Rengaskeskustelua
Valvoja: Moderaattorit
Re: Rengaskeskustelua
Mulla on Atventyyrisä joku juudaksen aikanen Kinksi sen ajan rallinastalla 1.5 paineilla ja takana AC10 tämän ajan rallinastalla 1.7 paineilla. Lukkoa ei kummasakaan, mutta ilman rasvaa laitettu vanteelle (kuvittelen sen vähentävän pyörähdys taipumuksia). No pitoa ei takana ookkaan niin että pyörähtäs.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Re: Rengaskeskustelua
Sanoisin että 1,5baria on lähellä oikeaa.Minkäslaisia paineita ison möhkön nastarenkaissa kannattaa käyttää? Ajot lähinna sekalaista räppäämistä paikallisilla polanneteillä, isolla tielläkin joutunee joskus poikkeamaan.
-
- Viestit: 2102
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Rengaskeskustelua
Sattui silmiin tällainen rengasarvostelu: http://adventuremotorcycle.com/gear/50- ... tires-2016
Ainakaan Shinkon tai Vee Rubberin noista malleista ei ole ollut täällä mainintaa. Aika kovia kilometrilukemia (maileja) ovat raportoitu noinkin karkeista takarenkaista.
Ainakaan Shinkon tai Vee Rubberin noista malleista ei ole ollut täällä mainintaa. Aika kovia kilometrilukemia (maileja) ovat raportoitu noinkin karkeista takarenkaista.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Re: Rengaskeskustelua
Seuraavaks tyhmä kysymys Eli millon enska nappula rengas on niin kulunu että se kannattaa vaihtaa? Mulla on tossa metzeler 6 days renkaat ja edessä 10-11mm nappulaa, takana 11-12mm nappulaa jäjellä. Ja takaa tietysti nappulat pyöristyny. Pyöränä 250exc ja ajo on harraste enskaa metässä, myös siirtymiä asfaltilla.
Ktm Exc250 -11
Yamaha Yzf R1 -07
Yamaha Yzf R1 -07
-
- Viestit: 2102
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Rengaskeskustelua
Se on ihan siitä kiinni, millainen on rengasbudjetti, eli kuinka usein on varaa ostaa uudet. Itse olen ajellut niin kauan kun eturenkaasta alkaa reunanappulat repeilemään ja takarenkaassa nappulan korkeus keskellä on semmoinen 9 mm. Eturenkaalla on silloin noin 45-50 h takana ja takarenkaalla 20-25 h. Tämän jälkeen renkaat menevät 690:n alle soratieajeluun.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
-
- Viestit: 2102
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Rengaskeskustelua
Ja jos ei aja ollenkaan kisoja, kannattaa takana käyttää jotakin crossirengasta, niin on paljon korkeammat nappulat uutena, ja siten rengas kestää pidempään. Enskarenkaissa on takana max 13 mm nappulankorkeus sääntöjen mukaan.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
- janne.laitinen.5
- Viestit: 10
- Liittynyt: Su Huhti 10, 2016 3:12 pm
Re: Rengaskeskustelua
Pari vuotta nyt kurvaillu motorenkailla pitkin pikiteitä vaikka hallista löytynyt myös nappularenkaille vanteet. Tänä kesänä olis himoja käyä enskaakin välillä ajeleen. Vanteiden päällä nyt iänvanhat entisen omistajan laittamat jotku innovat. Semmosta kyselisinki, että mitkä uuet kumet niihin kannattais tilata vai onko suurempaa merkitystä näin alkuvaiheessa? Tietoa/kokemusta ei löydy siis ollenkaan ja valinnan varaa näyttäis löytyvän reilusti. Eniten tulis ajeltua sorateitä pitkin ja soramontuilla. Saattaa kai sitä välillä metsäänki eksyä. pyöränä exc530 ja kuski noviisi
Re: Rengaskeskustelua
Kokeile ihmeessä niitä innovia,kyllä ne asiansa ajaa melkosella varmuudella.Asfaltilla tietysti hieman varoen ja tunnustellellen aluksi,mutta soralla pitäis kyllä pelata hyvin (olettaen että pintaakin on)janne.laitinen.5 kirjoitti:Pari vuotta nyt kurvaillu motorenkailla pitkin pikiteitä vaikka hallista löytynyt myös nappularenkaille vanteet. Tänä kesänä olis himoja käyä enskaakin välillä ajeleen. Vanteiden päällä nyt iänvanhat entisen omistajan laittamat jotku innovat. Semmosta kyselisinki, että mitkä uuet kumet niihin kannattais tilata vai onko suurempaa merkitystä näin alkuvaiheessa? Tietoa/kokemusta ei löydy siis ollenkaan ja valinnan varaa näyttäis löytyvän reilusti. Eniten tulis ajeltua sorateitä pitkin ja soramontuilla. Saattaa kai sitä välillä metsäänki eksyä. pyöränä exc530 ja kuski noviisi
Foorumin "sekakäyttäjä"
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Rengaskeskustelua
Aja innovat loppuun ja sen jälkeen alle vaikka Pirelli MT16, toimii ja kestää hyvin sekalaisessa ajossa eikä vierasta asfalttia.
Kylätason kurapyöräilijä.
- janne.laitinen.5
- Viestit: 10
- Liittynyt: Su Huhti 10, 2016 3:12 pm
Re: Rengaskeskustelua
Niissä innovissa ei montaa milliä nappia enään ole.Koheltaja kirjoitti:Aja innovat loppuun ja sen jälkeen alle vaikka Pirelli MT16, toimii ja kestää hyvin sekalaisessa ajossa eikä vierasta asfalttia.
https://www.24mx.fi/rengassarja-pirelli ... s-18-21#?p Onko näissä joku ero normi mt-16:siin ku joku garacross malli. Ei olis pahanhintaset. Lyyä vielä joku pultti ostoskoriin niin menee hinta yli 100€uroon niin sais postitki ilmaseksi
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Rengaskeskustelua
Sama rengas. Rengaspaineita ei kannata laittaa liikaa tai tulee ihan mahoton ajettava, mä käytin soralla 1.0 ja sekalaisessa sora/katuajossa 1.5 paineita. Uudet renkaat saattaa luikerrella hetken aikaa pikitiellä mutta rauhoittuu muutaman sadan kilsan jälkeen.
Kylätason kurapyöräilijä.
- janne.laitinen.5
- Viestit: 10
- Liittynyt: Su Huhti 10, 2016 3:12 pm
Re: Rengaskeskustelua
Kiitos neuvoista! Näillä pääsen varmasti jo alkuunKoheltaja kirjoitti:Sama rengas. Rengaspaineita ei kannata laittaa liikaa tai tulee ihan mahoton ajettava, mä käytin soralla 1.0 ja sekalaisessa sora/katuajossa 1.5 paineita. Uudet renkaat saattaa luikerrella hetken aikaa pikitiellä mutta rauhoittuu muutaman sadan kilsan jälkeen.
-
- Viestit: 2102
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Rengaskeskustelua
Ennen juhannusta meni alle taas Maxxis Maxxcross EN M-7314 140/80-18 ja kolmessa päivässä sille kertyi sorateillä reilu 700 kilometriä. Noita FIMejä on kyllä ilo vaihtaa alle, kun on melkein kuin polkupyörän renkaita vahtelisi ja nousee vanteellekin jo päälle kilon paineella. Eikä ehdi juuttua vanteeseenkaan, kun seuraavan viikonlopun jälkeen se on jo loppu .
Jaksan edelleenkin kehua loistavaa pitoa ja hallittua pidon irtoamista, vaikka sen eteen saa jo kovaksi tamppautuneella soratiellä tehdä töitä tai paremminkin antaa reilusti hanaa. Jos FIMit vaan kestäisivät takana pidempään, niin ei tulisi muita käytettyäkään. Jos joltain kisakuskilta on saatavissa ylijäämärenkaita, niin suosittelen kokeilemaan. Uutena noita ei sentään kannata taakse ostella, kun samaan hintaa saa renkaita, joiden kestävyys on moninkertainen ja pitokin samalla hehtaarilla.
Edessä Six Days 90/90-21:ssä alkaa mennä jo nappulat viistoksi, mutta se ei haittaa tai tunnu millään lailla ajossa. Eturenkaana edellinen Michelin Enduro Competition VI kesti 3600 km, mutta se oli jo melko loppuunajettu enskassa ennen alle laittoa. Normaalisti vähän käytetyt FIMit kestävät 690:n alla noin 4000 km, mikä riittää minulle vallan mainiosti. Pito on niissäkin soralla loistava, mutta motarilla esiintyy huojuntaa, mikä ei ainakaan minulle ole olennaista.
Jaksan edelleenkin kehua loistavaa pitoa ja hallittua pidon irtoamista, vaikka sen eteen saa jo kovaksi tamppautuneella soratiellä tehdä töitä tai paremminkin antaa reilusti hanaa. Jos FIMit vaan kestäisivät takana pidempään, niin ei tulisi muita käytettyäkään. Jos joltain kisakuskilta on saatavissa ylijäämärenkaita, niin suosittelen kokeilemaan. Uutena noita ei sentään kannata taakse ostella, kun samaan hintaa saa renkaita, joiden kestävyys on moninkertainen ja pitokin samalla hehtaarilla.
Edessä Six Days 90/90-21:ssä alkaa mennä jo nappulat viistoksi, mutta se ei haittaa tai tunnu millään lailla ajossa. Eturenkaana edellinen Michelin Enduro Competition VI kesti 3600 km, mutta se oli jo melko loppuunajettu enskassa ennen alle laittoa. Normaalisti vähän käytetyt FIMit kestävät 690:n alla noin 4000 km, mikä riittää minulle vallan mainiosti. Pito on niissäkin soralla loistava, mutta motarilla esiintyy huojuntaa, mikä ei ainakaan minulle ole olennaista.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
-
- Viestit: 684
- Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 10:45 am
- Pyörä: AustriaTwin&LadyDomina
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Rengaskeskustelua
Ominaisuus, valmistusvirhe vai ulkoinen hyökkäys...?
Jos kulutuspinta olisi veks niin tietysti tuollaisia alkaa tulla esiin eli silloin ominaisuus. Toisaalta jos yrittäisi työntää vaijeria kulutuspintaan senttitolkulla kehän suuntaisesti niin mitenkähän onnistuisi. En tiedä, ihan sama tietysti sillä ehtoollahan tuo rengas joka tapauksessa on, hyvin palvellut mutta hieman jää nyt kulutuspintaa ajamatta.
Jos kulutuspinta olisi veks niin tietysti tuollaisia alkaa tulla esiin eli silloin ominaisuus. Toisaalta jos yrittäisi työntää vaijeria kulutuspintaan senttitolkulla kehän suuntaisesti niin mitenkähän onnistuisi. En tiedä, ihan sama tietysti sillä ehtoollahan tuo rengas joka tapauksessa on, hyvin palvellut mutta hieman jää nyt kulutuspintaa ajamatta.
-
- Viestit: 684
- Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 10:45 am
- Pyörä: AustriaTwin&LadyDomina
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Rengaskeskustelua
Sain kuorittua tuon (autonrenkaan levyisen ) potilaan vanteelta. Mielenkiinnosta piti tehdä ruumiinavaus ja löydös oli että ihan Continentalin (made in Germany) omaa rautaa se pätkä on. Vähän vaan oudosti sijoitettu kumin sisään koskapa tuolla kohtaa kulutuspintaa ainakin 5mm jäljellä. Lisäksi teräsvyö näkyi ihan rapsuttamalla kahden sivu-uran pohjasta. Katkenneen pään puolesta ei löytynyt pienellä kaivelulla mitään, olisiko sitten joku hukkapätkä kumikeitoksessa ollut mausteena.
Samalla selvisi että rengas on muutaman viikon pyörää vanhempi, mikä panee erittäin vahvasti epäilemään että renkaalla olisi ollut juuri tulossa 15tkm täyteen. Mihinkäpä se siitä olisi enää hajonnut kun on noin pitkään kestänyt, mutta piti sitten hötkyillä. Tosiasiassa keskellä rengasta enää 2 mm joten täysin palvellut rengashan se oli. Mutta tulipa tämmöinenkin tapaus nyt vastaan.
Samalla selvisi että rengas on muutaman viikon pyörää vanhempi, mikä panee erittäin vahvasti epäilemään että renkaalla olisi ollut juuri tulossa 15tkm täyteen. Mihinkäpä se siitä olisi enää hajonnut kun on noin pitkään kestänyt, mutta piti sitten hötkyillä. Tosiasiassa keskellä rengasta enää 2 mm joten täysin palvellut rengashan se oli. Mutta tulipa tämmöinenkin tapaus nyt vastaan.