Rengaskeskustelua

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja mek »

mek kirjoitti: Ke Huhti 21, 2021 9:04 am Kirjoittelen tähän kun Bridgestone A41:stä ei ole omaa ketjua. Gessun ensiasennusrenkaina tuli siis em. renkaat. Ohjautuu tarkasti asfaltilla ja on vakaa isommissakin nopeuksissa. Ainakin Gessun rengaskoolla (120/70x19 & 170/60x17) alkaa kulumisen myötä haukata hiljaisessa vauhdissa sisäkurviin. Vauhdin kasvaessa tuota ei huomaa. Ei kuitenkaan niin agressiivinen kuin Scorpion Trail II.

Testien mukaan märkäpito ei ole parhaiden (Anakee Adventure, Scorpion Trail II) luokkaa, mutta ei huonokaan. Itse en sitä moiti, kuivalla kelillä pitää asfaltilla hyvin ja pidon ja luiston raja on selvä, ei yllätä. Rengas on kuluneempanakin suhteellisen hiljainen. Kuluu mielestäni katurenkaaksi melko nopeasti, yllättäen eturengas kuluu takarengasta nopeammin. Nyt ollut alla 8600 km, eturenkaassa pintaa enää pari milliä. Voi näillä juuri ja juuri kymppitonnin päästä, mutta ei missään tapauksessa yli viittätoista, mikä esim. Trail Attack II:lla oli helppo nakki. Sorallakin näillä pärjää, varsinkin kun pudottaa eturenkaan paineen lähemmäs kahta kiloa.

Kokonaisuutena isoon enskaan tourinkikäyttöön ihan ok renkaat, mutta nopean kulumisen takia tulee seuraavaksi jotain muuta alle. Jos pysyn katurenkaissa, niin todennäköisesti Pirelli Scorpion Trail II tai Continental Trail Attack III. Anakee Adventure olisi hyvä (ja testien mukaan märkäpidoltaan erinomainen) rengas muuten, mutta äänekäs jo uutena.
Takarengas tuntuukin olevan huomattavasti sitkeämpää sorttia kuin eturengas. Nyt mittarissa 15 300 ja takarenkaassa vielä 2 mm pintaa keskellä. Tällähän ajaisi pari tonnia vielä jos olisi tarve. Kulmikkuuskin väheni Norjan reissulla, kun teissä oli myös mutkia. Pito ja ominaisuudet melko lailla ennallaan. Eli huonompi kuin uutena, mutta 8 tkm vs. 15 tkm ei suurta havaittavaa muutosta käytöksessä.
Kode
Viestit: 322
Liittynyt: Ti Kesä 22, 2010 9:47 pm
Pyörä: F800GS /-11
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Kode »

Hei!
Nyt on tullut vähän kahdenlaista informaatiota renkaan kyljessä olevista maalimerkeistä.
- Oma käsitys on, että on renkaan korkein kohta.
- Joku sanoo, että on painavin kohta
- Joku sanoo, että laitetaan venttiilin kohdalle
- Painavin kohta merkattu keltaisella?
Eipä ole keltaisia merkkejä yhdessäkään asentamassani näkynyt.

Sillä mielenkiinnolla kyselen, kun vaihdoin venttiilinkohtaa 180 astetta että sain renkaan tasapainoon.

Miten tää menee niinku oikeesti?
Minkä huollan, sen myös korjaan.
Avatar
KN76
Viestit: 1585
Liittynyt: To Touko 31, 2007 8:29 pm
Pyörä: R 1200 GS
Paikkakunta: Muonio

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja KN76 »

Tuossa puhutaan auton renkaista mutta eiköhän sama päde moponkin renkaisiin .

https://tyrewaale.com/blogs/what-is-the ... -on-tyres/
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!
Avatar
_JPA_
Viestit: 663
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja _JPA_ »

Michelin heittää jo tehtaalla roskiin huonot moottoripyörän renkaat. On niin tiukat toleranssit ja tarkka laadunvalvonta, että ei tarvitse merkkailla mitään.

Uskoo ken tahtoo.
Peltsi
Viestit: 2817
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

_JPA_ kirjoitti:Michelin heittää jo tehtaalla roskiin huonot moottoripyörän renkaat. On niin tiukat toleranssit ja tarkka laadunvalvonta, että ei tarvitse merkkailla mitään.

Uskoo ken tahtoo.
Jep. Mutta merkkejä ei ole eikä tarvita. Ja useammin pääsee nollille tasapainottaisa kun muilla merkeillä täplän ollesa kohallaan.

En usko itekkään muuta kun omis kokemuksia.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Kode
Viestit: 322
Liittynyt: Ti Kesä 22, 2010 9:47 pm
Pyörä: F800GS /-11
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Kode »

Hei!
Kiitos tästä.
Tais ainakin tuossa Heidenaussa olla piste ihan huumorimielessä laitettu. :mrgreen:
Minkä huollan, sen myös korjaan.
Janskis
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Elo 17, 2021 7:06 pm
Pyörä: Tenere 700 -19

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Janskis »

890 adv R vakiotakanakki eli Karoo 3 alkaa näyttää kohtuu surkealta vaikka alla on vasta vähän vajaa 3000 km. Mitäs ajatuksia korvaajaksi? Tuo on ollut kuivalla asfaltilla hyvä, märällä asfaltilla huono ja maastossa ihan ok. Mitä tilalle ensi kaudella?

En haluaisi rengasta joka on kadulla suorastaan huono, mutta kaipaisin vähän enemmän pitoa maastoon. Olisko joku tkc70 rocks hyvä valinta?
Avatar
Sauli
Viestit: 723
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 9:59 am
Pyörä: 890 Adv R
Paikkakunta: Kouvola

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Sauli »

Janskis kirjoitti: Ma Syys 27, 2021 11:09 am 890 adv R vakiotakanakki eli Karoo 3 alkaa näyttää kohtuu surkealta vaikka alla on vasta vähän vajaa 3000 km. Mitäs ajatuksia korvaajaksi? Tuo on ollut kuivalla asfaltilla hyvä, märällä asfaltilla huono ja maastossa ihan ok. Mitä tilalle ensi kaudella?

En haluaisi rengasta joka on kadulla suorastaan huono, mutta kaipaisin vähän enemmän pitoa maastoon. Olisko joku tkc70 rocks hyvä valinta?
Mitas E-09, on assullakin hyvä mutta pitoa löytyy maastoon.
XT 125 > CBR 1000 F > RF 900 R > XT 600 tenere > TT 600 R > TTR 600 E > KTM: Adv 640 > 690 enduro > Adv 950 S > Adv 1190 R > Adv 990 > 690 Enduro R > 790 Adv R > 890 Adventure R >21> >23>
Vastaa Viestiin