Mitas C-02 piikkirenkaan palat murtuu

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
peksu
Viestit: 24
Liittynyt: To Syys 19, 2019 10:38 am
Pyörä: Dr800S

Mitas C-02 piikkirenkaan palat murtuu

Viesti Kirjoittaja peksu »

Mitas C02 130/80-17, nastoitus keskellä rallinasta ja laidoissa enskanasta, nastamäärä 323 kpl
Rengaspaine ~1bar
Kuva

Mistä johtuu, että palat murtuu palan ulkosyrjästä?
Kuva

Arvaaako tuolla renkaalla lähteä enää pidempää reissua heittään?

Renkaalla ajettu kaks ja puol talvea max 3000km yhteensä.
Nastat on kaikki tallella ja kuten kuvista näkee ei vielä juurikaan kuluneet.
Syksyllä allelaittaessa ei ollut vielä minkäänlaista, alkavaakaan murtumaa havaittavissa.
Ajo pääasiassa jäisillä ja polanteisilla teillä, ei patikossa saati kivikossa. Sulalla asfaltilla ei juurikaan. Kovilla pakkasilla ei ole ajettu. max -15
Rengas on kyllä ollut hyvä ajettava ja on voinut luottaa siihen.
Pyöränä DR800S, jossa tehoja joku 55hv.
Aikaisemmin ollut Trelleborgin vastaavan näköinen rengas, jossa ei ollut havaittavissa minkäänlaisia murtumia itse kumissa. Rengas vaan kului ja nastat löystyivät.

Edessä MITAS XT-444 on lähes uuden veroinen

Mitähän rengasta kannattaisi seuraavaksi harkita? Toki tuo 17" vannekoko rajoittaa valikoimaa
Most of my money was spent on Motorcycles, Women and Whiskey.
The rest I just wasted...
Avatar
Hsippe
Viestit: 697
Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
Paikkakunta: Raasepori

Re: Mitas C-02 piikkirenkaan palat murtuu

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Ohhoh...
Toi näyttää vähän samalta kuin mulla joskus Mitaksen XT-454:ssa joista murtui runko reuna nappuloiden ulkoreunaa pitkin. Toki se/ne renkaat oli siinä vaiheessa paljon ajettuja ja muutenkin jo melko loppu mutta pyörineet kevyen kisaenskan alla ja 0.6 bar tai jopa allekkin paineilla ajettuna.
Näetkö yhtään kun raotat nappulaa että meneeko tuo murtuma rungon läpi eli näkyykö sisärengas? Vai onko vain nappula lähdössä?
Jos runko menossa eli murtuma menee läpi, niin en enää pitkälle reissulle lähtisi. Jos taas vain nappula lähdössä niin silloin ei niin tarkkaa.

Saattaa 1 bar paine olla pikkaisen liian vähän kohtuu painavan matkaenskan alla, tulee, varsinkin maantiellä niin paljon rasitusta rungolle että antautuu ennenaikaisesti.

Ja joo 17 tuumaisena ei taida ihan hirveasti olla näitä karkeita kumeja.
Satapiikki tarjoaa Pirelliä mutta mulla ei oo tuosta mitään kokemusta:
https://www.satapiikki.fi/epages/satapi ... 17PI294VKE

Mitaksella ei taida olla muita 17" kuin tuo C02:n, ennen vanhaan tais olla joku army special mutta sitä ei oo enää hetkeen näkyny. Ja sekin oli melko tiheellä kuviolla eli ei ehkä kaikkein pitävin mutta kestäväksi haukuttu.
Avatar
peksu
Viestit: 24
Liittynyt: To Syys 19, 2019 10:38 am
Pyörä: Dr800S

Re: Mitas C-02 piikkirenkaan palat murtuu

Viesti Kirjoittaja peksu »

Joo, ei ole murtuma rungon läpi, vaan pala irtoamassa. Harmikseen samanlainen murtuma lähes joka palassa. Pitempään reissuun lähtö vaan arvelutti, kun saattais tulla yhtäkkiä sliksirengas takusesta.
Aikaisemmin oli tosiaan Trelleborg alla ja ei minkäänlaisia murtumia.
Satapiikillä ois juu kyllä tuo Pirelli, mut onko se sit kestävämpi. Kalliita ovat kokeilla.

Tän talven ajot saattaa olla tällä pyörällä kyllä ajettu. Tiistaina kävin tankkaamassa aikomuksena lähteä
TET-reittiä ajeleen itään päin. Mutta tulikin yllättäin pyöräkuormaaja risteyksestä tien yli ja törmäyksessä tieten heikompi antoi periksi. Onneksi ei miestappioita tullut. Etupää solmussa ja katteet ympäriinsä naarmuilla. Täytyy nyt oottaa vahinkotarkastajan lausuntoa.
Most of my money was spent on Motorcycles, Women and Whiskey.
The rest I just wasted...
Avatar
Ilmari
Viestit: 1058
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: Mitas C-02 piikkirenkaan palat murtuu

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Sama vaiva enskapiikkisessä Mitas C-16 renkaassa. Laskin, että 10 keskinappulaa kadoksissa. Tämä siis 650 cc yksmukisen alla ja ajo sekalaista rälläystä/tourinkia.

Mutta ku kysyit, että uskaltaako tommosella ajaa niin väitän, että uskaltaa. Renkaasta oli lähtenyt neljä palaa irti, kun suuntasin matkan sawon-maille. Matkaa reissulla tuli reilu 800km ja aina sitä mukaa, kun takaa alko kuuluun räpätystä niin pysähdyin ja vuolin Leathermanilla puoliksi irronnen nappulan pois. Niin kauan, kun sivuilla on nappulat tallella ja keskellä noin kolmasosa niin eihän se renkaan runko koske kumminkaan maahan. Nyt kai se on tilattava uusi, tietäs vaan, että minkälaisen?

-Ile-
Avatar
Ilmari
Viestit: 1058
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: Mitas C-02 piikkirenkaan palat murtuu

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Tänään tuli XL-motolta enskapiikkinen Michelin AC-10. Koitetaan nyt, miten tuo sitte kestää?

Yritin kyllä tilata renkaan ihan kotimaisilta tekijöiltä mutta hankalaa oli....

-Ile-
Avatar
Å
Viestit: 1895
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Pyörä: Liian monta
Paikkakunta: Upper Sawo

Re: Mitas C-02 piikkirenkaan palat murtuu

Viesti Kirjoittaja Å »

Minulla oli kaksikin kappaletta C-02 nastakumia, joista toinen enskanastoitettu ja toinen sekanastoitettu. Ei mitään ongelmia enkä kumpaakaan säälinyt käytössä. Erona tuohon, että oli punaraitainen kumiseos, joka on käsittääkseni jämäkämpää kuin tuo ilman raitaa oleva. Jos ottaisin C-02 renkaan uudelleen, huolehtisin, että on punaraitainen kumiseos.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Avatar
timo
Viestit: 3016
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Mitas C-02 piikkirenkaan palat murtuu

Viesti Kirjoittaja timo »

Aika usein täällä ihmetellään samaa. Että (noin kohtuuttoman) korkeanappulainen rengas ei sitten toiminutkaan.
No se kyllä toimii hyvin suht hitaassa ajossa, pohjalla jossa kuvion syvyydestä on etua. Esim. cc-kisoissa.
Ja on aivan liian karkea ajoon missä kuvio ei milloinkaan ehdi täyttymään. Matkaendurohommissa siis todella harvoin.
Ei kannata ihmetellä miksi nappula irtoaa, koska renkaan keskialueen ei ole tarkoituskaan välittää taukoamatta voimaa tiehen. Siis sellaista voimaa millä pidetään liki satanen lasissa.
Ehkä n. 80km/h on tuolle jatkuva maksimi varsinkin lisävääntöä aiheuttavan nastan kanssa.
Avatar
Ilmari
Viestit: 1058
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: Mitas C-02 piikkirenkaan palat murtuu

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Juu. Muistelen, että Satapiikin nettisivuilla oli joskus aikanaan juttua just tuosta pitkän nastan/nappulan väännöstä, että tuo 80km/h on semmonen kriittinen raja.

Ja totta vie, joskus noilla talvitourinki reissuilla tulee joskus ylitettyä tuo maaginen nopeus pitkillä siirtymillä. Toisaalta taas.... Eilen käytiin vetään merellä vajaa 100 km lenkki teemana kelkka vs. prätkä. Kelkka veti pidemmän korren kaikilla osa-alueilla mutta... Tänä talvena tuolla isoilla selillä lunta on vähintään riittävästi ja lahden poukamissa/ virtapaikoissa vielä sopivasti vettä jään ja lumen välissä. Siinä tuo karkea kuvio on taas pakollinen. Yritetään nyt säästellä tuota uutta AC-kymppiä.


Vieläkö Timo jaksaa ajella talvella? Viimesimpien tietojen mukaan talviralli on taas peruttu.

-Ile-
Avatar
timo
Viestit: 3016
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Mitas C-02 piikkirenkaan palat murtuu

Viesti Kirjoittaja timo »

Usein halutaan käsittää, että nappula on ensisijaisesti "kulutuspintaa". Valmistajan mielestä se on vain osa suunniteltua rakennetta, joka toimii parhaiten vain tietyissä olosuhteissa. Eli yleensä korkea kuvio pehmeässä ja samalla hitaammassa ja matala, kun vauhti on jatkuvasti kovempi, missä kuvion tukkeutuminen vähenee.
Käyttöön otetun renkaan ikä ei kiinnosta sen suunnittelijoita. Paitsi että totta kai sen pitää kestää seuraavalle huoltopaikalle asti, minkä se yleensä tekee.
Matkaenskakuski usein unohtaa tämän kun hurauttelee muutaman päivän siirtymän sinne jännälle suopätkälle missä sitten näytetään kenellä on porukan komein nappula.
Avatar
timo
Viestit: 3016
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Mitas C-02 piikkirenkaan palat murtuu

Viesti Kirjoittaja timo »

Ilmari kirjoitti: Ti Maalis 01, 2022 10:35 pm
Ja totta vie, joskus noilla talvitourinki reissuilla tulee joskus ylitettyä tuo maaginen nopeus pitkillä siirtymillä.
Siirtymillä pitää funtsia mitä tekee, mutta reipas ryntäyttely ei ole pahasta. Sekä kumi, että kuski tykkäävät siitä. Suorastaan vaativat.
Kerran otin jopa videolle ja Gepsi-lokiin dataa kun Kisarenkaan tekemillä ihan tavis-kisakumeilla sain nihkeällä järven jäällä huipuksi 183km/h. Sen jälkeen ote kirposi ja kierrokset vain nousivat.
Ei mennyt kumi miksikään. :D
Avatar
timo
Viestit: 3016
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Mitas C-02 piikkirenkaan palat murtuu

Viesti Kirjoittaja timo »

Ilmari kirjoitti: Ti Maalis 01, 2022 10:35 pm
Vieläkö Timo jaksaa ajella talvella? Viimesimpien tietojen mukaan talviralli on taas peruttu.

-Ile-
Ehkä paras talvi ollut ikinä. Yksi takakumi meni jo alkutalvesta sököksi. Sen jälkeen lunta on ollut niin paksusti, että seuraava ei ole juuri hiekkaan ylettynyt.
Nyt siirryin katunastoille ja huomenna lähden Viroon:)
Vastaa Viestiin