Etupään (eturenkaan) pompotus
Valvoja: Moderaattorit
Etupään (eturenkaan) pompotus
Tästä asiassa on keskusteltu monessa paikassa tällä foorumilla. Kaikenlaista renkaan tasapainottamisesta vanteen ja renkaan suoruuteen, renkaan kuluneisuuteen, 21" ominaistaajuuteen 60 kmh nopeudessa yms. on ollut esillä ja varmaan noilla saattaa olla jotain tekemistä asian kanssa. Nyt tuli kuitenkin jonkinasteinen ahaa-elämys, kun jouduin laittamaan 1290 SAR etuseen sisärenkaan (Michelin 2mm) vanteen vuotamisen takia. Kas, se alkoi pompottamaan/nypyttämään n. 60 km/h -nopeudessa. Rengas on tasaisesti, mutta hyvin vähän kulunut Mitas e07+ (kamala etusena ) ja paketti erittäin hyvin tasapainossa todella vähillä painoilla. Tulkinta tilanteesta on pakko olla se, että jotain se sisäkumi saa tuohon ilmiöön aikaiseksi, koska sitä lukuun ottamatta sama yhdistelmä (tasapainossa) ei pompottanut - eikä itse asiassa ole tubeleksena pompottanut kummassakaan mopossa yksikään 21" eturengas. Tämän nyt ajattelin ihan kokemuksena ja huomiona jakaa ja mielellään kuulisin muiden havaintoja vastaavasta tilanteesta.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
-
- Viestit: 2109
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Etupään (eturenkaan) pompotus
Sisärengas saattoi lisätä renkaan massaa juuri sen verran, että nyt sen pompotuksen ominaistaajuus osuu juuri tuohon 60:iin. Itselläni on ollut aina vain 21 eturenkaallisia pyöriä sisäkumilla, mutta silti tuo 60 km/h pompotus on ollut vaivana vain joillakin renkailla.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
-
- Viestit: 170
- Liittynyt: La Heinä 30, 2016 1:53 pm
- Pyörä: Ktm 990 adventure
- Paikkakunta: Oulu
Re: Etupään (eturenkaan) pompotus
Mulla on menossa nyt 4. anakee wild eturenkaana ja tämä on nyt ensimmäinen joka vähän pompottaa. Sisärenkaana aina paksu UHD
..... nostetaan vaan pyörä ylös, katse eteenpäin, kone käyntiin ja eiku vaan lisää paskaa housuun!
- PantseK
- Viestit: 798
- Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 11:29 pm
- Pyörä: 950 WC Adventure, 450 EXC, Haibike
- Paikkakunta: Lahti
Re: Etupään (eturenkaan) pompotus
Omassa 950:ssä eturengas pompottli juuri tuota hevosen laukkaa aikoinaan vaikka kuinka tasapainotteli itse tai liike. Tämä tapahtui kaikentyyppisillä renkailla.Merkittävää pysty tai sivuheittoa en vanteessa nähnyt. Ongelma korjaantui vasta vannekehän vaihdolla, eli mysteeriksi jäi tuokin pompotuksen syy.
-
- Viestit: 2214
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: Etupään (eturenkaan) pompotus
Osaako joku selittää tuon 60km/h herätetaajushomman? Se tekisi suurinpiirtein 7.5Hz 2200mm kehäpituudella.
Onhan siinä eri tahtiin heiluvia massoja ja jousia eli kaikki soittopelin elementit mutta miksi juuri tuo taajuus?
Jos se on jousittamattomat romut massana ja rengas jousena, pitäisi ilmanpaineen muuttaa viritystaajuutta muuttamalla jousivakiota renkaassa. Jos se taas saa keulan (etuhaarukan) elämään, pitäisi keulan säädöillä saada muutosta aikaan.
Itsellä ei ole kovin selkeää kokemusta tuosta hytkeestä mutta aika vähän ajan isolla etusella tietä.
Onhan siinä eri tahtiin heiluvia massoja ja jousia eli kaikki soittopelin elementit mutta miksi juuri tuo taajuus?
Jos se on jousittamattomat romut massana ja rengas jousena, pitäisi ilmanpaineen muuttaa viritystaajuutta muuttamalla jousivakiota renkaassa. Jos se taas saa keulan (etuhaarukan) elämään, pitäisi keulan säädöillä saada muutosta aikaan.
Itsellä ei ole kovin selkeää kokemusta tuosta hytkeestä mutta aika vähän ajan isolla etusella tietä.
Re: Etupään (eturenkaan) pompotus
Joku outo kaava tuossa on kun se on aina tuo sama vauhti misä 21 tuumanen rengas hyppii. Noin 60-70 kmh. Lähes joka kerta kun oon törmänny teemaan on kumi ollu pieneltä matkalta epätasaisesti vanteella.
Jonku kerran joutunu kääntään kumin eri kohti vannetta että on rauhottunu vaikka tasapainotukaesa ei mitään erikoista ollukkaan.
Jännästi nää hyppivät renkaat keskittyy tuohon 21 tuumaseen järkiään.
UHD:t oon syytäny roskiin sitä mukaa kun on osunu käteen.
Jonku kerran joutunu kääntään kumin eri kohti vannetta että on rauhottunu vaikka tasapainotukaesa ei mitään erikoista ollukkaan.
Jännästi nää hyppivät renkaat keskittyy tuohon 21 tuumaseen järkiään.
UHD:t oon syytäny roskiin sitä mukaa kun on osunu käteen.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Re: Etupään (eturenkaan) pompotus
UHD sisureihin itsekin ongelman yhdistän. Usein uhd sisurit eivät seinämiltään ole kauhean tasalaatuisia, joten tuollakin voi olla oma merkityksensä asiaan, etenkin jos on katupaineet käytössä.
Re: Etupään (eturenkaan) pompotus
Niin AP:n tilanne ei liity UHD kumiin kun tuo lienee se MX Misukka.
Yhen Siracin laitoin takavuosina Transalpin vanteelle vissiin kolmesti ja se paska ei lopettanu pomppimista. Lopuksi laitoin sen vialliseksi tuomitun omaan pyörään eikä mitään. Ihan pysty loppuun ajamaan. Outoja ovat.
Yhen Siracin laitoin takavuosina Transalpin vanteelle vissiin kolmesti ja se paska ei lopettanu pomppimista. Lopuksi laitoin sen vialliseksi tuomitun omaan pyörään eikä mitään. Ihan pysty loppuun ajamaan. Outoja ovat.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Re: Etupään (eturenkaan) pompotus
Mun tapauksessa ei ollut kyseessä UHD vaan ilmeisesti mallimerkintä on MHD. Joka tapauksessa 2 mm paksu kun UHD on 4 mm paksu.
Joka tapauksessa kaikki nypyttelyt ja pompottelut alkoi, kun laittoi sisäkumin. Siihen saakka keula kulki siististi ja smoothisti. Nyt on sitten uusi vannekehä, rihdattu tarkasti, 10 tkm ajettu Dunlop Mission paikallaan ja tasapainoja muutama gramma. Taas mennään todella smoothisti - ei tietoakaan mistään nypyttelyistä tai pompotteluista.
On tietty mahdollista, että asiaan liittyy myös pinnojen kireyden ja löysyyden jonkinlainen yhtälö. Omalla kohdallani nuo nypytykset ja pompotukset alkoivat, kun laittoin sisäkumin. Mielenkiinnolla odotan, kun eka kertaa lähden ajamaan uudella pyöräsetillä, joihin oli laitettava sisäkumit, kun ovat tube type vannekehillä. Noinkohan pompottaa...
Joka tapauksessa kaikki nypyttelyt ja pompottelut alkoi, kun laittoi sisäkumin. Siihen saakka keula kulki siististi ja smoothisti. Nyt on sitten uusi vannekehä, rihdattu tarkasti, 10 tkm ajettu Dunlop Mission paikallaan ja tasapainoja muutama gramma. Taas mennään todella smoothisti - ei tietoakaan mistään nypyttelyistä tai pompotteluista.
On tietty mahdollista, että asiaan liittyy myös pinnojen kireyden ja löysyyden jonkinlainen yhtälö. Omalla kohdallani nuo nypytykset ja pompotukset alkoivat, kun laittoin sisäkumin. Mielenkiinnolla odotan, kun eka kertaa lähden ajamaan uudella pyöräsetillä, joihin oli laitettava sisäkumit, kun ovat tube type vannekehillä. Noinkohan pompottaa...
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Re: Etupään (eturenkaan) pompotus
Taistelin jokunen vuosi sitten 21 tuumaisen eturenkaan kanssa tuota samaista pompotusta vastaan.
Käytin etupyörää kahdella tunnetulla pyöräexpertillä, ensimmäisellä tasapainoituksessa ja toisella tasapainoituksessa/pinnauksessa. Ensimmäinen sanoi, että nyt ei pompota ja pompotti, kun taas toinen ilmoitti vain että ei hän voi mitään tuolle pompotukselle, vika on vanteessa jota ei saa pinnoilla oikaistua riittävästi.
Kokeilin paksumpia keulaöljyjä ilman parannusta asiaan ja ajelin muutaman vuoden.
Kuinka ollakaan vaihdettuani uuden eturenkaan en aluksi ollenkaan muistanut, että rengas on pompotellut tuossa 50 - 60 nopeusluokassa.
Uusi rengas ei pompota lainkaan.
Sitä vain ihmettelen, kuinka kaksi mp-korjaajaveteraania olivatkin niin väärässä. Kummalekin kyllä kelpasi raha.
Käytin etupyörää kahdella tunnetulla pyöräexpertillä, ensimmäisellä tasapainoituksessa ja toisella tasapainoituksessa/pinnauksessa. Ensimmäinen sanoi, että nyt ei pompota ja pompotti, kun taas toinen ilmoitti vain että ei hän voi mitään tuolle pompotukselle, vika on vanteessa jota ei saa pinnoilla oikaistua riittävästi.
Kokeilin paksumpia keulaöljyjä ilman parannusta asiaan ja ajelin muutaman vuoden.
Kuinka ollakaan vaihdettuani uuden eturenkaan en aluksi ollenkaan muistanut, että rengas on pompotellut tuossa 50 - 60 nopeusluokassa.
Uusi rengas ei pompota lainkaan.
Sitä vain ihmettelen, kuinka kaksi mp-korjaajaveteraania olivatkin niin väärässä. Kummalekin kyllä kelpasi raha.
-
- Viestit: 55
- Liittynyt: Su Maalis 03, 2019 10:56 pm
- Pyörä: KTM 1090 Adventure R
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Etupään (eturenkaan) pompotus
Tässä nyt aika monella TKC80 ehtinyt ajella noin 39 000km. Kuluneena etunen alkaa vemputtaa alhaisissa nopeuksissa jos päästää tangosta kokonaan irti. Varsinaista pompotusta ei ole esiintynyt... paitsi nyt viimeisien tuhansien kilometrien aikana. Yleensä itse vaihdettu kumit ja tasapainotettu kotikonstein (painavin kohta pyörähtää aina alas). Ei ole ollut ongelmia aikaisemmin.
Nyt kun tulin AT leiriltä niin huomasin pientä pompotusta. Takanen oli loppu joten vaihdoin vähän käytetyn tilalle ja sen tasapainotin. Tämän jälkeen meni vain huonommaksi. Pompottaminen alkoi jo noin 4-kympistä ja loppui vasta 7-kympin jälkeen. Aikani ihmettelin ja huomasin että takasessa oli hirveän suuri pystyheitto. Tasapainotin uudelleen ja yritin laittaa painot vastapuolelle mistä rengasheitto suurin. Meni parempaan ja ajelin hetken kunnes nyt on uudet kumit laitettu alle liikkeessä ja tasapainotettu liikkeessä (Battlax AX41 kun TKC:tä ei saanut) sekä tehty iskarihuolto molempiin päihin. Pompotus on huomattavasti pienempi, mutta on kuitenkin. Etuvanne on aika suoran oloinen sekä sivuttais että korkeussuunnassa, mutta takasessa on ainakin sivuttaisheittoa jonkin verran. Samoin pystyheittoa kumista tarkastellen on ihan silmällä havaittava.
Tuossa vain tuuminut miten paljon tuo takasen heitto vaikuttaa tuohon tuntumaan etupään pompotuksessa? Jotenkin tuntuu että jokin yhteys niillä on...
No, talven aikana olisi ajatus koittaa laittaa vanteet mahdollisimman suoraksi. Pientä iskua nuo vanteet ovat kyllä saaneet eikä ne aivan priimat enää ole, mutta tehdään niistä niin hyvät kun saadaan... Seuraavaksi ostetaan sitten kestävämpää vannekehää
Nyt kun tulin AT leiriltä niin huomasin pientä pompotusta. Takanen oli loppu joten vaihdoin vähän käytetyn tilalle ja sen tasapainotin. Tämän jälkeen meni vain huonommaksi. Pompottaminen alkoi jo noin 4-kympistä ja loppui vasta 7-kympin jälkeen. Aikani ihmettelin ja huomasin että takasessa oli hirveän suuri pystyheitto. Tasapainotin uudelleen ja yritin laittaa painot vastapuolelle mistä rengasheitto suurin. Meni parempaan ja ajelin hetken kunnes nyt on uudet kumit laitettu alle liikkeessä ja tasapainotettu liikkeessä (Battlax AX41 kun TKC:tä ei saanut) sekä tehty iskarihuolto molempiin päihin. Pompotus on huomattavasti pienempi, mutta on kuitenkin. Etuvanne on aika suoran oloinen sekä sivuttais että korkeussuunnassa, mutta takasessa on ainakin sivuttaisheittoa jonkin verran. Samoin pystyheittoa kumista tarkastellen on ihan silmällä havaittava.
Tuossa vain tuuminut miten paljon tuo takasen heitto vaikuttaa tuohon tuntumaan etupään pompotuksessa? Jotenkin tuntuu että jokin yhteys niillä on...
No, talven aikana olisi ajatus koittaa laittaa vanteet mahdollisimman suoraksi. Pientä iskua nuo vanteet ovat kyllä saaneet eikä ne aivan priimat enää ole, mutta tehdään niistä niin hyvät kun saadaan... Seuraavaksi ostetaan sitten kestävämpää vannekehää
ex: Tunturi Supersport, KTM 250 EXC -91, KTM 250 EXC -06, Suzuki DL 1000 V-Strom -04
-
- Viestit: 123
- Liittynyt: Ma Elo 20, 2018 6:17 pm
- Pyörä: BMW F800GS
- Paikkakunta: Napapiirin tuntumassa
Re: Etupään (eturenkaan) pompotus
Oma kokemus asiaan.
Ostaessa pyörässä oli "puolipitoinen" Heidenau edessä paksulla sisärenkaalla. Ei pompotellut.
Seuraava oli Avon Trekrider samalla sisärenkaalla, itse asensin ja painotin. Eikä pompotellut koko aikana mitä oli alla.
Viime kesänä matkalla liikkeessä laitettiin Michelin Anakee Adventure. Pompotti jo 30km/h ja lisääntyi nopeuden noustessa niin että käsiin kävi kunnolla.
Kotiin päästessä menin eturenkaan kanssa ex-työpaikkaan (autokorjaamo) tutkimaan. Rengas ei ollut toiselta sivulta vanteella lähellekään kunnolla.
Ilmat pois, liukkaria väliin ja uudelleen päälle kovilla paineilla sekä painotus nollaan. Ei hyvä. Uudelleen irti ja sama homma, pystyheitto silmään lähes olematon, sivuheittoa myös tosi vähän. Ei vieläkään hyvä.
Sitten rengas irti vanteelta ja vanteen mittakellotus tasapainotuskoneessa. Pystyheittoa reilu 1mm jonka sain pinnojen kiristelyllä pois. Sivuheittoa alkaessa 1.7mm, pinnojen kikkailun jälkeen 0.2mm. Eli vanne on nyt suorempi kuin alkutilanteessa.
Rengas päälle taas kovalla paineella (7bar) ja tarkka painotus. Meni alle 3 gramman. Paikalleen... Mutta edelleen pompottelee tuossa 50-60km/h ajossa!
Rengasta on pyöritelty eri kohtaan vanteeseen nähden monta kertaa ja aina painotettu tarkoin. Ei vaan auta. Kyllä tuon kanssa elämään pystyy mutta ihmetyttää etteivät aiemmat renkaat sitä pompottelua tehneet???
Konstit loppuu itellä, annan olla. Seuraava rengas taitaa olla eri merkkiä kyllä.
Ostaessa pyörässä oli "puolipitoinen" Heidenau edessä paksulla sisärenkaalla. Ei pompotellut.
Seuraava oli Avon Trekrider samalla sisärenkaalla, itse asensin ja painotin. Eikä pompotellut koko aikana mitä oli alla.
Viime kesänä matkalla liikkeessä laitettiin Michelin Anakee Adventure. Pompotti jo 30km/h ja lisääntyi nopeuden noustessa niin että käsiin kävi kunnolla.
Kotiin päästessä menin eturenkaan kanssa ex-työpaikkaan (autokorjaamo) tutkimaan. Rengas ei ollut toiselta sivulta vanteella lähellekään kunnolla.
Ilmat pois, liukkaria väliin ja uudelleen päälle kovilla paineilla sekä painotus nollaan. Ei hyvä. Uudelleen irti ja sama homma, pystyheitto silmään lähes olematon, sivuheittoa myös tosi vähän. Ei vieläkään hyvä.
Sitten rengas irti vanteelta ja vanteen mittakellotus tasapainotuskoneessa. Pystyheittoa reilu 1mm jonka sain pinnojen kiristelyllä pois. Sivuheittoa alkaessa 1.7mm, pinnojen kikkailun jälkeen 0.2mm. Eli vanne on nyt suorempi kuin alkutilanteessa.
Rengas päälle taas kovalla paineella (7bar) ja tarkka painotus. Meni alle 3 gramman. Paikalleen... Mutta edelleen pompottelee tuossa 50-60km/h ajossa!
Rengasta on pyöritelty eri kohtaan vanteeseen nähden monta kertaa ja aina painotettu tarkoin. Ei vaan auta. Kyllä tuon kanssa elämään pystyy mutta ihmetyttää etteivät aiemmat renkaat sitä pompottelua tehneet???
Konstit loppuu itellä, annan olla. Seuraava rengas taitaa olla eri merkkiä kyllä.
Kahta en vaihda - pikkuteitä ja Bemaria.
Re: Etupään (eturenkaan) pompotus
Ex AT:llä (2016) ajelin 30 tkm. Karoo 3, TKC 70, Scorpion Trail Ii ja TKC 80. Kaikki pompotti. En mitannut vannetta, silmämääräisesti ei heittoa ollut.
Re: Etupään (eturenkaan) pompotus
Eipä sitä tarvi olla kuin pieni heitto (pystyheitto tai epätasapaino) JA jossain väljää, niin se heitto saa väljän hakkaamaan edestakaisin. Väljä voi olla vaikka pyöränlaakerissa, iskarissa tai ohjauslaakerissa. Joko sen väljän tai sen olemattoman heiton korjaaminen poistaa ongelman. Itellä oli autossa vanne suora, rengas moneen kertaan tasapainotettu, mutta millin pystyheitto renkaassa sai paikat tärisemään.
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Etupään (eturenkaan) pompotus
En tiedä onko ollut hyvää tuuria vai enkö kiinnitä huomiota mutta 10v aikana eri pyörissä on ollut erilaisia renkaita eikä yksikään ole pompottanut tasapainotuksen jälkeen. Ei vaan käy järkeen että rengas pompottaisi jos se on tasapainossa eikä ole pystyheittoa, onko silloin vika jossain muualla joka korostaa pientäkin heittoa? Onko todellinen syy eturenkaassa vai heijastaako takarenkaan pystyheitto ja epätasapaino niin että keula tuntuu pompottavan? Kokemuksesta sanon että joskus on alettu etsimään pyörän käyttäytymisen ongelmaa ihan väärästä päästä ja jossain kohtaa tuli ahaa-elämys.
Kylätason kurapyöräilijä.