Nappularenkaisiin kovat paineet?

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Ariel
Viestit: 250
Liittynyt: La Kesä 28, 2014 12:11 am
Pyörä: RE Himalayan
Paikkakunta: Keski-Suomi

Nappularenkaisiin kovat paineet?

Viesti Kirjoittaja Ariel »

Motoz Rally eturengas loppui paljon ennen takarengasta ja kerrottiin että n-rengas kestää asfaltilla ajoa jos paineet kovat!
Asfaltilla ajoa kun ei oikein voi välttää. Yli 3Bar.

Mitäs mieltä tästä ollaan? Luulisi et varsinkin sateella kova paine tekee renkaasta liukkaan.
Pyörä KTM Adv 790.
Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: Nappularenkaisiin kovat paineet?

Viesti Kirjoittaja Hobes »

Ite olen aina ollut siinä ymmärryksessä, että.kovat paineet nappuloiden kanssa on huono sekä pidolle, että kestolle. 1.8bar paineita olen katunappuloissa edessä aina pitänyt ja yksikään ei alle 5tkm ollut vielä vaihtokunnossa.

Itse olen järkeillyt, että nappularengas kuluu assulla, kun nappula lämpiää eikä lämpö pääse mihinkään johtumaan. Näinollen kovat paineet entisestään lisäävät ongelmaa, eli nappulan lämpiämistä. Kovat paineet siis kuluttavat nappularengasta enemmän kuin matalat, koska kontaktipintaa ja alaa lämmön johtumiseen on vähemmän.

Katurenkaat on sitten asia erikseen, koska lämmönhallinta on paljon helpompaa. Kovat paineet alentavat kitkaa, joka taas madaltaa renkaan kokonaislämpötilaa. Lämpö kun tasaantuu paljon helpommin yhtenäisessä pinnassa renkaaseen ja runkoon, kuin tilanteessa, jossa meillä on korkea kumitappi, jonka toinen pää lämpiää.
Avatar
sivuluisu
Viestit: 173
Liittynyt: La Touko 23, 2020 5:51 pm
Pyörä: Duke

Re: Nappularenkaisiin kovat paineet?

Viesti Kirjoittaja sivuluisu »

Entä jos vaan kokeilee niin tietää sitten miltä tuntuu?

Renkaan muodonmuutos, kun se osuu tiehen, lämmittää sitä.

Ajoin eilen viittäkymppiä parikymmentä kilsaa tosi pienillä paineilla (0) ja just kärsi pitää kättä renkaalla.
Viimeksi muokannut sivuluisu, Pe Heinä 16, 2021 5:07 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
mico
Viestit: 1366
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Paikkakunta: Pori

Re: Nappularenkaisiin kovat paineet?

Viesti Kirjoittaja mico »

Se ylipaine auttaa, että rengas kuluu pitkillä siirtymillä tasaisemmin.
Ainakin 990 alla nappulat tahtoo kulua epätasaisesti normipaineilla just pitkien asfaltti siirtymien aikana.
Keskimmäiset nappulat kuluvat normaalisti ja seuraavan rivin nappulat kuluvat takareunasta, mitä enemmän ne kuluu sitä enemmän kuluminen on epätasaista. Ylipaine auttaa siihen, että keskimmäinen nappula ei painu niin paljon kuin normi paineilla.
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Nappularenkaisiin kovat paineet?

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Onko kukaan kiinnittänyt huomiota tai testaillut kuinka paljon keulan säädöt vaikuttaa epätasaisesti kuluvaan eturenkaaseen?

Aika samaa mielipuolta Hobesin kanssa, nappulat on parhaimmat ajaa maltillisilla paineilla. Takarengas kuluu pyöreämmin eikä tule samanlaista kantikkuutta kun kovilla paineilla ajaessa. Jotkut nappulat muuttuu aivan karmeiksi ajaa korkeilla paineilla ja rauhoittuu kun paineita lasketaan. Yleensä olen nappuloilla pitänyt paineita 1.2-2.0 riippuen renkaasta ja pyörästä, asfaltilla nostanut paineet sinne parin kilon paikkeille ettei eturenkaan nappulat kaadu kovin pahasti jarrutuksissa. En aja kovinkaan pitkiä vetoja asvaltilla niin epätasaiseen kulumiseen en ota kantaa, omat etuset on yleensä kuluneet hyvinkin tasaisesti jos jarrutuksista johtuvaa vinoutta ei huomioida.

Rallz:ssa on paineet pyörineet juuri sen 1.6-2.0 välillä, kokeilin 2.2/2.5 paineita ja oli ihan ok mutta en saanut asfaltilla luottoa renkaisiin korkeilla painella ja oli soralla liukas. Asfaltille 2.0 on aika sopivan tuntuiset paineet, soralla ja sekakäyttöön 1.6 molempiin päihin 300kg kuski/pyörä yhdistelmällä.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
mico
Viestit: 1366
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Paikkakunta: Pori

Re: Nappularenkaisiin kovat paineet?

Viesti Kirjoittaja mico »

Minun kommenttini koski vain eturengasta.

Ja mitä paineisiin tulee niin mulla on aina n. 2,5 molemmissa, 990 ei ole niin väliä kun ajettavuus on lähinnä vakio.
Vastaa Viestiin