Minkälaisia paineita käytette seka-ajossa? Ohjekirjassa on vain paineet tiekäyttöön, eteen 2,4 ja taakse 2,8
Rengaskategoria yleensä noin 50/50 rengaskoko 90/90-21 ja 150/70-18
Ajo on pääasiassa kuoppaisia pikkuteitä, siirtymät asfalttia.
Pyörä 950 adv. kuski + varusteet noin 100kg
Rengaspaineet seka-ajossa?
Valvoja: Moderaattorit
Re: Rengaspaineet seka-ajossa?
Mä oon vuosikaudet pitänyt 1.6-1.8 paineita edessä ja 2 takana. Sittemmin eturenkaan paineet jämähtäneet tuohon 1.8:aan kun assulla tiukassa jarrutuksessa tuppasi eturengas liikahtelemaan vanteella ja venttiili luovutti juurestaan pariin otteeseen.
1.8 bar ja kunnon rengasrasva on auttanut tuohonkin ongelmaan ja viimeiset 20tkm on ulkogummi pysynyt vanteella liikkumatta.
Paineet toki ovat rengaskohtaisia, mutta yli 2.2 baarin en näitä jäykkärunkoisia adventurerenkaita ole täyttänyt kuin rengasta asentaessa ja sekin takasessa...
Dakarissa tosiaan suosituspaineet 2.2/2.4 kuormattuna 2.4/2.8.
Reilusti satakiloinen ( kaikki luonnollisesti lihasta ) ja kuorma reissun päällä sen 15-25kg.
1.8 bar ja kunnon rengasrasva on auttanut tuohonkin ongelmaan ja viimeiset 20tkm on ulkogummi pysynyt vanteella liikkumatta.
Paineet toki ovat rengaskohtaisia, mutta yli 2.2 baarin en näitä jäykkärunkoisia adventurerenkaita ole täyttänyt kuin rengasta asentaessa ja sekin takasessa...
Dakarissa tosiaan suosituspaineet 2.2/2.4 kuormattuna 2.4/2.8.
Reilusti satakiloinen ( kaikki luonnollisesti lihasta ) ja kuorma reissun päällä sen 15-25kg.
-
- Viestit: 8361
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Rengaspaineet seka-ajossa?
Pyörä T7 90/90-21 ja 150/70-18 ja renkaana jäykkärunkoinen tubeless Pirelli Rally STR, touringissa 2.2/2.4 ja sekalaiset ajot sora/metsätie/piki etu 1.6/1.8.
Aika samoilla paineilla ajeltu aiemmissa vastaavissa kun alla on ollut jäykät renkaat, siinä ne on yleensä olleet 1.6-1.8 etu ja 1.8-2.0 taka riippuen pyörästä ja renkaasta. Aika huolettomasti on vedetty kivikoiden ja juurakoiden sekä monttujen yli ilman ainuttakaan rengas- tai vannerikkoa. Eikä ole pyörähdellyt vanteella. Renkaan käytöksessä on selkeä ero noiden paineiden välillä ja eron huomaa myös rauhallisessa ajossa mutta korostuu kun vauhti kasvaa, matalilla paineilla renkaan käytös on tasaisempaa ja "pyöreämpää".
Aika samoilla paineilla ajeltu aiemmissa vastaavissa kun alla on ollut jäykät renkaat, siinä ne on yleensä olleet 1.6-1.8 etu ja 1.8-2.0 taka riippuen pyörästä ja renkaasta. Aika huolettomasti on vedetty kivikoiden ja juurakoiden sekä monttujen yli ilman ainuttakaan rengas- tai vannerikkoa. Eikä ole pyörähdellyt vanteella. Renkaan käytöksessä on selkeä ero noiden paineiden välillä ja eron huomaa myös rauhallisessa ajossa mutta korostuu kun vauhti kasvaa, matalilla paineilla renkaan käytös on tasaisempaa ja "pyöreämpää".
Viimeksi muokannut Koheltaja, Ke Touko 06, 2020 6:51 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kylätason kurapyöräilijä.
-
- Viestit: 169
- Liittynyt: La Heinä 30, 2016 1:53 pm
- Pyörä: Ktm 990 adventure
- Paikkakunta: Oulu
Re: Rengaspaineet seka-ajossa?
990 adv paineet mulla ollu 2.2/2.4, ja siitä ne lämmetessään nousee jopa 2.5/3.0 (pikitie)
..... nostetaan vaan pyörä ylös, katse eteenpäin, kone käyntiin ja eiku vaan lisää paskaa housuun!
Re: Rengaspaineet seka-ajossa?
1.7 edessä ja 2 tai alle takana. Sitten pelkästään matka-ajoon on nostanu 2.2 ja 2.5. Pelkästään soralle 1.4 ja 1.7. pyöränä 790 adv.
XT 125 > CBR 1000 F > RF 900 R > XT 600 tenere > TT 600 R > TTR 600 E > KTM: Adv 640 > 690 enduro > Adv 950 S > Adv 1190 R > Adv 990 > 690 Enduro R > 790 Adv R > 890 Adventure R >21> >23>
Re: Rengaspaineet seka-ajossa?
Töhäytin eteen 2,5 ja taakse 2,8, eli pari kymppää suositusta enemmän. Noilla mennään kaikki. Renkaat 120/70 ja 180/55.