Rengaspaineet seka-ajossa?

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

JoniH
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Loka 23, 2018 7:47 pm
Pyörä: KTM 950 Adventure
Paikkakunta: Vaasa

Rengaspaineet seka-ajossa?

Viesti Kirjoittaja JoniH »

Minkälaisia paineita käytette seka-ajossa? Ohjekirjassa on vain paineet tiekäyttöön, eteen 2,4 ja taakse 2,8

Rengaskategoria yleensä noin 50/50 rengaskoko 90/90-21 ja 150/70-18

Ajo on pääasiassa kuoppaisia pikkuteitä, siirtymät asfalttia.

Pyörä 950 adv. kuski + varusteet noin 100kg
Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: Rengaspaineet seka-ajossa?

Viesti Kirjoittaja Hobes »

Mä oon vuosikaudet pitänyt 1.6-1.8 paineita edessä ja 2 takana. Sittemmin eturenkaan paineet jämähtäneet tuohon 1.8:aan kun assulla tiukassa jarrutuksessa tuppasi eturengas liikahtelemaan vanteella ja venttiili luovutti juurestaan pariin otteeseen.

1.8 bar ja kunnon rengasrasva on auttanut tuohonkin ongelmaan ja viimeiset 20tkm on ulkogummi pysynyt vanteella liikkumatta.

Paineet toki ovat rengaskohtaisia, mutta yli 2.2 baarin en näitä jäykkärunkoisia adventurerenkaita ole täyttänyt kuin rengasta asentaessa ja sekin takasessa...

Dakarissa tosiaan suosituspaineet 2.2/2.4 kuormattuna 2.4/2.8.

Reilusti satakiloinen ( kaikki luonnollisesti lihasta ) ja kuorma reissun päällä sen 15-25kg.
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Rengaspaineet seka-ajossa?

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Pyörä T7 90/90-21 ja 150/70-18 ja renkaana jäykkärunkoinen tubeless Pirelli Rally STR, touringissa 2.2/2.4 ja sekalaiset ajot sora/metsätie/piki etu 1.6/1.8.

Aika samoilla paineilla ajeltu aiemmissa vastaavissa kun alla on ollut jäykät renkaat, siinä ne on yleensä olleet 1.6-1.8 etu ja 1.8-2.0 taka riippuen pyörästä ja renkaasta. Aika huolettomasti on vedetty kivikoiden ja juurakoiden sekä monttujen yli ilman ainuttakaan rengas- tai vannerikkoa. Eikä ole pyörähdellyt vanteella. Renkaan käytöksessä on selkeä ero noiden paineiden välillä ja eron huomaa myös rauhallisessa ajossa mutta korostuu kun vauhti kasvaa, matalilla paineilla renkaan käytös on tasaisempaa ja "pyöreämpää".
Viimeksi muokannut Koheltaja, Ke Touko 06, 2020 6:51 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kylätason kurapyöräilijä.
Stefa74
Viestit: 169
Liittynyt: La Heinä 30, 2016 1:53 pm
Pyörä: Ktm 990 adventure
Paikkakunta: Oulu

Re: Rengaspaineet seka-ajossa?

Viesti Kirjoittaja Stefa74 »

990 adv paineet mulla ollu 2.2/2.4, ja siitä ne lämmetessään nousee jopa 2.5/3.0 (pikitie)
..... nostetaan vaan pyörä ylös, katse eteenpäin, kone käyntiin ja eiku vaan lisää paskaa housuun!
Avatar
Sauli
Viestit: 723
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 9:59 am
Pyörä: 890 Adv R
Paikkakunta: Kouvola

Re: Rengaspaineet seka-ajossa?

Viesti Kirjoittaja Sauli »

1.7 edessä ja 2 tai alle takana. Sitten pelkästään matka-ajoon on nostanu 2.2 ja 2.5. Pelkästään soralle 1.4 ja 1.7. pyöränä 790 adv.
XT 125 > CBR 1000 F > RF 900 R > XT 600 tenere > TT 600 R > TTR 600 E > KTM: Adv 640 > 690 enduro > Adv 950 S > Adv 1190 R > Adv 990 > 690 Enduro R > 790 Adv R > 890 Adventure R >21> >23>
Avatar
sivuluisu
Viestit: 173
Liittynyt: La Touko 23, 2020 5:51 pm
Pyörä: Duke

Re: Rengaspaineet seka-ajossa?

Viesti Kirjoittaja sivuluisu »

Töhäytin eteen 2,5 ja taakse 2,8, eli pari kymppää suositusta enemmän. Noilla mennään kaikki. Renkaat 120/70 ja 180/55.
Vastaa Viestiin