690/701:n 140/80-18 (130, 120) takarengasvaihtoehtoja

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

690/701:n 140/80-18 (130, 120) takarengasvaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Kun olen tässä tutkiskellut, että mita kaikkea markkinoilta löytyy 690:iin takarenkaaksi, niin ajattelin samalla laittaa tänne listausta, jos siitä olisi vaikka jollekin muullekin hyötyä. Listasin renkaita edes hitusen karkeusjärjestyksessä. Crossirenkaista listasin lähinnä vain tieliikennehyväksyttyjä ja kovan radan renkaita, jotka paremmin sopivat sekalaiseen ajoon. Valitsin 110, 120 tai 130 leveän siinä tapauksessa, että 140/80-18 kokoa ei ole saatavilla. Muutamasta renkaasta listasin 140:n lisäksi myös kapeamman koon, jos 140 on tubeles. Pääasiassa asfaltille tarkoitetut renkaat jätin pois. Listaus sopii useampaan muuhunkin pyörämalliin, mutta laitoin nuo nykyisin uutena myytävät otsikkoon. Kommentoikaa, jos listalta puuttuu jotain olennaisia dual sport -renkaita.

FIMit:

Metzeler 6-Days Extreme 140/80-18 70M
Michelin Enduro Medium 140/80-18 70R
Maxxis Maxxcross EN M-7314 140/80 -18 TT 70R
Bridgestone Battlecross E50 140/80-18 M/C 70P W
Bridgestone ED 668 140/80 -18 TT 70R
Dunlop Geomax Enduro 140/80 -18 TT 70R
Mitas EF-07 Super 140/80 -18 TT 70R
Mitas Terra Force-EF Super 140/80-18 70R TT
Golden Tyre GT213 140/80-18 TT 70R
Rinaldi HE 40 140/80-18
Anlas Capra Extreme 140/80-18 M/C 70R M+S TT
X-Grip Superenduro-R 140/80-18
X-Grip Jack the Gripper 140/80-18 (ylikorkeat nappulat, joten ei FIM-hyväksytty)

Harrastecrossirenkaat / kovan radan crossirenkaat:

Michelin Tracker 120/90-18 65R
Michelin Tracker 140/80-18 70R
Razorback Feral 110/100-18
Metzeler MC360 Mid-Hard 120/100-18 TT 68M
Metzeler MC360 Mid-Hard 140/80-18 TT 70M
Pirelli Scorpion MX Extra X 120/100-18 68M TT NHS
Dunlop Geomax MX52 110/100-18 64M TT
Mitas C-04 130/90-18 69N TT
Pirelli Scorpion XC Mid Hard 140/80 -18 TT 70M
Rinaldi MS 49 110/100-18
Rinaldi RMX35 120/90-18
Heidenau K74 130/80 -18 TT 66S
Heidenau K74 140/80 -18 TT 70R
Dunlop D952 120/90-18 65M TT
Kenda K760 Trakmaster 120/100-18 TT 68M
Bridgestone Gritty ED04 120/90-18 M/C 65P
MotoZ Tractionator Enduro S/T 120/90-18 65R
MotoZ Tractionator Enduro I/T 120/90-18 65R
MotoZ Tractionator Desert H/T 130/90-18 69M
MotoZ Tractionator Desert H/T 140/80-18 70M

Mefo MFC 11 Stone Master 120/90-18 71R M+S
Mefo MFC 11 Stone Master 130/80-18 72R M+S
Mefo MFC 11 Stone Master 140/80-18 70R M+S
Mitas C-02 120/90-18 XL TT 71N
Pirelli MT16 Garacross 120/100-18

MotoZ Xtreme Hybrid 120/90-18 68M
MotoZ Mountain Hybrid 120/90-18 68M

30/70:

Maxxis Dualmaxx 120/100-18 68S TT
Pirelli MT21 130/90-18 TT 69R
Pirelli MT21 140/80-18 TT 70R
Mitas MC23 Rockrider 140/80-18 70R TL

Dunlop D606 130/90-18 TT 69R

Maxxis M6006 130/80-18 66P

Rally-renkaat:

Michelin Desert Race Baja 140/80-18 70R
Mitas Enduro Trail Rally Pro 140/80-18 TT 70R
Mitas E-12 140/80-18 TT 70T
Pirelli Scorpion Rally 140/80-18 70R
Metzeler Karoo Extreme 140/80-18 M/C 70R
Anlas Capra X Rally 140/80-18 M/C 70R M+S TT
Michelin Desert Race 140/80-18 70R
Rinaldi HE 42 140/80-18 70R
Dunlop D908 Rally Raid 140/80-18 TT 70R
Golden Tyre GT723 140/80-18 TL 71R

40/60:

MotoZ Tractionator RallZ 120/90-18 TT 65R
MotoZ Tractionator RallZ 140/80-18 TT 70R
Mitas Enduro Trail XT+ 140/80B18 TL 70T
Mitas E-09 130/80-18 TL 72T
Mitas E-09 140/80-18 TL 70T

IRC GP-22R 120/80-18 62P TT
Bridgestone TW302 130/80-18 TT 66S

50/50:

Bridgestone Battlax Adventurecross AX41 130/80-18 TL 66P
Michelin Anakee Wild 130/80-18 TT 66S
Michelin Anakee Wild 140/80-18 TL 70R
Heidenau K60 Ranger 140/80-18 70R TT M+S
Continental TKC 80 140/80-18 TT 70R
Mitas E-10 140/80-18 TL 70T
Metzeler Karoo 4 140/80-18 TL 70Q M+S
Kenda Big Block K784 140/80-B18 70Q
Vee Rubber VRM-401 140/80-18 70Q
Dunlop Trailmax Raid 140/80-18 70S TL M+S

MotoZ Tractionator Adventure 140/80-18 TL 70T

Metzeler MCE Karoo 3 140/80-18 TL 70R

60/40:

Metzeler Enduro 3 Sahara 140/80-18 TT 70S
Mitas Enduro Trail 130/80B18 TL 72H
Mitas Enduro Trail 140/80B18 TL 70H
Mitas Enduro Trail+ 140/80B18 TL 70H
Mitas E-07 130/80-18 TL 72T
Mitas E-07 140/80-18 TL 70T
MEFO MFE 99 Explorer 130/80-18 72T
MEFO MFE 99 Super Explorer 140/80-18 70R
Heidenau K60 130/80-18 M/C TT 72T
Heidenau K60 Scout 140/80-18 M/C 70T M+S TT
Viimeksi muokannut Jani M, Ma Syys 11, 2023 8:27 pm. Yhteensä muokattu 29 kertaa.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Avatar
Pete K2
Viestit: 691
Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 10:41 pm
Pyörä: KTM 1190 Adv R
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: 690/701:n 140/80-18 (130, 120) takarengasvaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja Pete K2 »

Hyvä lista. Kiitos kun jaoit tekemäsi selvityksen.
Olen ollut vuosia C02:n kannattaja, mutta nyt listaa lukiessa mieleen tuli myös unicross takarenkaana. Onko kokemusta niistä. Mitä eroa, mitä samaa?
ex. KTM 690 Enduro R, Yamaha YZF 250 Enduro, KTM 400 EXC, Yamaha WR 250 2-t, Yamaha IT 250, KTM 125 GS
kafuusti
Viestit: 115
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2012 4:29 am
Pyörä: KTM exc 500 -17vm
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 690/701:n 140/80-18 (130, 120) takarengasvaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja kafuusti »

Ostin kesällä oman 690 enskan, siinä oli uusi unicross takana, ei se kyllä kestäny juuri mitään verrattuna mitaksen c-02 joka nyt on alla ollut hyvän aikaa
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: 690/701:n 140/80-18 (130, 120) takarengasvaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Olen tässä syksyn ja talven mittaan lisäillyt muutaman rengasmallin aloitusviestin listaan. Tosin kaikkkien saatuvuudesta eurooppalaisista rengaskaupoista ei ole varmuutta.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Avatar
TomppaV
Viestit: 727
Liittynyt: Ma Joulu 31, 2012 2:34 pm
Pyörä: 950 adv S
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 690/701:n 140/80-18 (130, 120) takarengasvaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja TomppaV »

Kumman näistä ottaisit 690:seen ?

a. Mitas E-09 130/80x18
vai
b. Mitas E-09 140/80x18 (vain tubeles tässä koossa)
Taas lähti mopo käsistä
Avatar
JiiPee
Viestit: 119
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 9:30 am
Pyörä: 790 Rreissuenduro
Paikkakunta: Tampere

Re: 690/701:n 140/80-18 (130, 120) takarengasvaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Mulla on ollut useita pareja Michelin M12XC edessä ja S12XC takana.
Eipä kestä asfalttia kauaa joten sellaisilla reissuilla Unicross on ollut
kestävämpi. Voishan sitä pitkästä aikaa kokeilla jotain muutakin...
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: 690/701:n 140/80-18 (130, 120) takarengasvaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja Jani M »

TomppaV kirjoitti:Kumman näistä ottaisit 690:seen ?

a. Mitas E-09 130/80x18
vai
b. Mitas E-09 140/80x18 (vain tubeles tässä koossa)
Valkkasin noista aikanaan kapeamman juuri sen takia, ettei se ole tubeless. Täältä lukemani mukaan siinä olisi löysempi runko ja siten parempi pito. Leveämmästä ei ole kokemusta, joten en ole päässyt toteamaan teoriaa oikeaksi tai vääräksi.

Itse valitsisin kuitenkin E-09:n sijaan T63:n, jos niitä vielä saa. Hyvin samantapainen rengas, mutta paremmat ominaisuudet. Ainoastaan kulutuskesto on hieman huonompi. "Mitas E-09 Dakar" ja "Parempaa kuin T63" -ketjuista löytyy kokemukset ja kilometrit.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: 690/701:n 140/80-18 (130, 120) takarengasvaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja Jani M »

690:llä on nyt takana karvan vajaa 40 000 km ja 15 takarengasta, niin voisin laittaa vähän yhteenvetoa. Ajetut renkaat listattu karkeimmasta sileimpään kommentteineen. Perässä kilometrit niille renkaille, joilla on ajettu uudesta asti.

Michelin Starcross MS3 120/90-18
Metzeler 6-Days Extreme 140/80-18
Michelin Enduro Competition III 120/90-18
3 x Maxxis Maxxcross EN M-7314 140/80-18

FIMit ovat erinomaisia soratierenkaita, mutta niiden kesto on kehno 690:ssä. Niitä ja tuota yhtä pehmeän radan crossirengasta voi käsitellä aika lailla yhtenä nippuna, sillä tieominaisuuksissa ei ole havaittavia eroja. Soratiekäyttöön niitä ei kannata uutena ostaa, mutta jos saa huokealla kisakuskien vanhoja renkaita, niin ovat käypä ratkaisu, kunhan varautuu tiheään renkaanvaihtoon. Käytettyjen renkaiden kesto oli minulla 1250-1500 km.


Pirelli Scorpion XC Mid Hard 140/80-18, 2600 km
Metzeler Unicross 140/80-18

Kumpainenkin on erinomainen soratierengas, ja kestävät myös paremmin kuin FIMit. Näiden karkeampien renkaiden paras puoli on, että pito on tasaisempaa kuin silemmillä renkailla, vaikka soratien pinta vaihtelee. Jatkossa tulen käyttämään eniten näitä kovan radan crossirenkaita. Alle menoa on odottamassa jo Michelin AC10 sekä Mitas C-02, ja voisi ottaa kokeiluun myös Bridgestone ED78, Dunlop MX71, Kenda K760 tai Dunlop D952.


2 x Pirelli MT21 140/80-18, 3550 km, 3200 km

Hyvä dual sport rengas. Kestää hyvin ja pitää silti mukavasti soralla. Menee hyvin myös asfalttirenkaana. Miinuksena, että kuluu kantikkaaksi, jonka jälkeen ominaisuudet huononevat merkittävästi. Mitas MC 23 Rockrider pitää kokeilla kanssa.


Michelin T63 130/80-18, 3200 km
Mitas E-09 130/80-18, 4300 km
Bridgestone TW302 130/80-18, 2200 km
Michelin Anakee Wild 130/80-18, 3900 km

Edelleen katumaisempia renkaita, joista TW302 ja T63 ovat parhaita soratieominaisuuksiltaan, mutta TW302:n kesto on luokattoman huono ja T63 on korvautunut nyt Anakee Wildilla. Itse käytän jatkossa mieluummin tätä ryhmää karkeampia renkaita. Jos asfalttiominaisuuksilla on myös painoarvoa, niin sitten nämä ovat varteenotettavia vaihtoehtoja.


Metzeler Enduro 3 Sahara 140/80-18, 6400 km

690:n ensiasennusrengas ja minusta aivan liian katumainen tämän tyyppiseen pyörään. Tällä perusteella jätän kokeilematta E-07:n ja K60:n.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: 690/701:n 140/80-18 (130, 120) takarengasvaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Tässä on nyt viime ja tämä kesä testattu erilaisia harrastecrossirenkaita pääsääntöisesti soratie- ja metsätieajossa, mutta myös mutkasia asfalttiteitä tulee ajettua ja motarisiirtymiäkin tulee. Alla ajetut renkaat ja kilometrit niillä, kun keskinappulaa oli jäljellä noin 4 mm.

Michelin AC10 110/100-18, 3450 km
Pirelli MT16 Garacross 120/100-18, 2300 km
Metzeler Unicross 120/90-18, 2300 km
Dunlop D952 120/90-18, 3900 km

Kaikki on hyviä renkaita ajaa, mutta kestoissa on paljon suurempaa heittoa, kuin osaisi odottaa kuvion perusteella. AC10 on harvakuvioisin, mutta kestää silti todella hyvin. D952:n yhtenäisiksi kuluvat keskinappulat tuovat sille hyvän keston. Tarkemmat kokemukset löytyvät kunkin renkaan omasta ketjusta.

Jatkan tämän tyyppisillä takarenkailla, sillä alle meni C-02, ja Metzeler MC360 Mid-Hard sekä Michelin Tracker on jo hommattuna valmiiksi.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: 690/701:n 140/80-18 (130, 120) takarengasvaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Iso peukku näille sun rengastesteille :)

Jos vaihtoehdot alkaa käymään vähiin niin laita listalle Dunlop MX71, yhden sarjan pyöritin 690 alla ja kelpo renkaat jotka kesti hyvin myös pikitietä.
Kylätason kurapyöräilijä.
vejura
Viestit: 132
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2019 9:23 am
Pyörä: Husse 701/Bmw rt

Re: 690/701:n 140/80-18 (130, 120) takarengasvaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja vejura »

Tyhmä kysymys, takanen on 140 leveä vakiona ja merkattua rekisteriotteeseen.

Ainakin 120 leveä käy vanteelle, kait myös 110/100 18? Laillinen vaiko ei?

Eli noista kaikki voisivat käydä ehkä talviajon harjoitteluun pikkuteille ja yleiseen liikenteeseen?

Kuva

Avatar
_JPA_
Viestit: 663
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 690/701:n 140/80-18 (130, 120) takarengasvaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja _JPA_ »

120/90 väänsin oman 2019 690:n alle pari viikkoa sitten.
B12
Viestit: 444
Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
Pyörä: 690 Enduro R -15
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 690/701:n 140/80-18 (130, 120) takarengasvaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja B12 »

vejura kirjoitti: Ke Joulu 16, 2020 10:32 pm Tyhmä kysymys, takanen on 140 leveä vakiona ja merkattua rekisteriotteeseen.

Ainakin 120 leveä käy vanteelle, kait myös 110/100 18? Laillinen vaiko ei?

Eli noista kaikki voisivat käydä ehkä talviajon harjoitteluun pikkuteille ja yleiseen liikenteeseen?
Nastat noissa taitavat olla enemmän laillisuutta vastaan kuin leveys. Käytännössä moni crossirengas on nappuloista mitattuna huomattavan paljon leveämpi kuin vastaavalla kokomerkinnällä olevat katu- tai matkaendurorenkaat.
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Peltsi
Viestit: 2817
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: 690/701:n 140/80-18 (130, 120) takarengasvaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Tuon Delin kestoa noin isosa pyöräsä uskaltaisin epäillä. Oon joitain noita asentanu ja rungon ja nappuloiden lötköys on jäåny mieleen.
Paskapuhetta, mutta uskon.
vejura
Viestit: 132
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2019 9:23 am
Pyörä: Husse 701/Bmw rt

Re: 690/701:n 140/80-18 (130, 120) takarengasvaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja vejura »

Tämmöisen vastauksen sain toisaalla, kun arvoin sopiiko käytetty Metzeler mc5 110/100 mun vanteelle, eli juurikin tuo aiemmin mainitun listan yksi vaihtoehto.

Kuva

Satapiikilläkin tuota katogoriassa matkaenduroon, ilmeisesti ns. rallinastat ja kokokaan ei näiden viestien mukaan poikkea mitattuna liikaa alkuperäisestä. Eli sopii vanteelle ja vallesmannille.

Oli nyt tarjolla vain takanen, jäin etusta kyttään.

Kokemuksia tuosta ja onko tuolla tarve höntsätessä puottaa paineet alle 1barin ja miettiä rengaslukkoja vai ilman lukkoa esim 1,5 bar?

Vastaa Viestiin