Motoz renkaat

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Motoz Tractionator Adventure

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Viitsisikö muuten PantseK tai modet muokata ensimmäisen viestin otsikoksi vaikkapa Motoz renkaat, jotta ketjun otsikko vaihtuisi, kun tässä on kumminkin ollut juttua liki kaikista Motozin rengas malleista?
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Motoz Tractionator Adventure

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

timo.vainionpaa kirjoitti: La Touko 29, 2021 8:31 pm Rallz 150 leveänä... ...nyt mennään assullakin lähes tappi maassa ja ei ole lipsahdellu edes märällä eli ilmeisesti pehmeänpänä kun adventure toimii myös paremmin.
Mittauksen perusteella Rallz on selkeästi pehmeämpi kin Adve https://www.youtube.com/watch?v=JpspbXIGc_I&t=93s

Tuossa käydään läpi mitä eroa on TT ja TL malleissa: https://www.youtube.com/watch?v=qwHDZHufy6A
Kylätason kurapyöräilijä.
Peltsi
Viestit: 2817
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: Motoz Tractionator Adventure

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Jani M kirjoitti:
Peltsi kirjoitti: La Touko 29, 2021 11:19 pm ^ 140 on siis korkeammalla kuviolla.
150/70-18 RallZ:ssa näyttää nappulan korkeus olevan 15 mm ja 140/80-18:ssa 14,5 mm.

https://motoz.com.au/product/tractionator-rallz-2/

140/80-18 tai 120/90-18 voisi olla hyvä reissukumi 690:iin.
Kumma. Mää mittasin uudeta korkeammaksi kun C02. Jtn 19 millin luokkaa. Rockrider uuden yuommosen rinnalla näyttää ihan lelulle.

No väliäkö tuolla.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Motoz Tractionator Adventure

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Oliko rengas varmasti RallZ eikä Desert HT, jonka 140/80-18 koon nappulat on 19 mm? Ovat ihan eri renkaita.

https://motoz.com.au/product/tractionator-desert-ht/
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Peltsi
Viestit: 2817
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: Motoz Tractionator Adventure

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

No perskuta. Muistelin että siinä oikein lukee Rallz mutta kun ei oo alla nyt. Katoin tilauksesta ja tosiaan se in Desert HT.

No upea rengas seki.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Motoz renkaat

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Maahantuojalle tuli renkaita ja meni samantien... Mitä on raati mieltä, onko 140 leveä Rallz tai Adve liian kapea 4" vanteelle?
Kylätason kurapyöräilijä.
Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: Motoz renkaat

Viesti Kirjoittaja Hobes »

On. Noita on maailmalla tippunut keskiuraan rengasrikon sattuessa. Motozilta ovat erikseen oikeen maininneet parissa yhteydessä, että 140:nen on suuniteltu kapeammalle vanteelle (ilmeisesti 2.5") ja 4" vanteissa pitäisi käyttää 150:stä rinkulaa.
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Motoz renkaat

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Joitain kuvia löytyi 4" vanteella ja aika suorakylkinen näytti olevan eikä anna paljoa suojaa vanteelle, kuvion profiili oli ihan ok näköinen. 140 olisi houkuttanut myös siksi että se on pari kiloa kevyempi kun 150 rengas ja ilmeisesti hieman löysemmällä rungolla.

Harvoin on sattunut rengasrikkoa joten aika epätodennäköistä että tulisi mainitsemasi tilanne vastaan, mutta... nyt kun tuo tuli puheeksi niin onhan siinä riskinsä. Matkanteko päättyy muutenkin rengasrikon sattuessa koska ei mulla ole rengasvehkeitä mukana, mutta jos se vauhdissa lähtee vanteelta niin voi tulla rodeoreissu kovalla alastulolla.

Katsotaan jos joltain löytyisi ylimääräinen, muuten pitää laittaa jotain Mitasta alle kun niitä näyttää olevan aika hyvin maahantuojan hyllyssä.
Kylätason kurapyöräilijä.
Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: Motoz renkaat

Viesti Kirjoittaja Hobes »

Ite painiskelin ihan samojen kysymysten äärellä ja totesin että vaikka koskaan ei takakiekko vielä puhjennut, niin kyllä se sitten Murphyn lakien mukaan sattuu juuri Motozilla.

Omasta vararenkaastani en nyt kyllä henno luopua. STR häviää Teneren alla niin railakasta vauhtia, että luulen molempien motozien päätyvän rengaskeräykseen vielä tämän kauden aikana. Kesken kesälomien on muutenkin sitten inhottavaa alkaa uutta metsästämään jos Rallzin kestävyys yllättää negatiivisesti.
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Motoz renkaat

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Mulla oli optiona Mitas E12-E13 ja siinä oli myös 140 takarengas ja niitä on porukat laittanut 4" vanteelle, mutta ne renkaat tuli jo luvattua tutulle koska olin siinä uskossa että ajan Motozilla tän kesän.

Rallz eturenkaan laitan varmaankin tilaukseen koska se näyttää aika sopivan karkealta yleisrenkaalta, taakse saa kelvata Mitas E09 Dakar tai vastaava. Tai sitten kuitenkin se 140 Rallz ja tekee rungolle pallolaajennuksen saunassa ennen asennusta...
Kylätason kurapyöräilijä.
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Motoz renkaat

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Koheltaja kirjoitti: Pe Kesä 11, 2021 5:50 pmTai sitten kuitenkin se 140 Rallz ja tekee rungolle pallolaajennuksen saunassa ennen asennusta...
Tähän päädyttiin koska päätös oli jo tehty että alle laitetaan Rallz, olkoot sitten kapeahko 4" vanteelle sen jonkun tonnin mitä takarengas pyörii alla. Otin myös eturenkaan TT:nä vaikka oli TL:ää tarjolla että saa molempiin päihin rungoltaan saman tyyppiset renkaat. Molempien renkaiden rungot on aika litussa ja laitan niihin levityspalat asennukseen asti että rungot asettuu paremmin muotoonsa asennusta varten, saavat pari viikkoa olla venytyksessä.
Kylätason kurapyöräilijä.
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Motoz renkaat

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

RallZ:at alla. Molempien renkaiden runko (TT)on pehmeä ja helppo laittaa vanteelle ja nousi vanteelle normi paineilla. Varmaankin helppo rengas irrottaa vanteelta paikkausta varten metsässä. Molemmat renkaat meni tasapainoon kolmella oliivipainolla, ei mainittavaa pystyheittoa.

Laitoin molempiin renkaisiin 2.0 paineet. Ensi metreistä asti etupää tuntui kankealta suoraan ajaessa, tuntuu siltä että joku kampeaa etupäätä koko ajan pystyyn vaikka ajetaan suoraan. Aika jännän tuntuinen. Mutkissa taas tätä kampeamista ei samalla tavalla tunne ja voi olla että ominaisuus poistuu kun hetken ajaa ja terävät nurkat vähän pyöristyy, tai kokeilee muuttaa paineita. Jos ei auta niin käännä eturenkaan kokeeksi toisinpäin.

Paljoa en ehtinyt ajamaan mutta sen verran että sai vähän tuntumaa. Ensin metsäautotielle ja rengas herätti heti luottamusta joten vauhdit kasvoi välittömästi, sama tilanne soralla eikä montaa mutkaa tarvinnut hakea tuntutumaa kun luotto löytyi.

Eturenkaan pito on aika vahva soralla, hienolla murskeella, sepelillä ja irtosoralla. Sivupitoa on ja pyörän pystyy kääntämään mutkaan aika rohkeasti, myös jarrutuspito on aika hyvä vaikka olen eri mieltä renkaan pyörimissuunnasta valmistajan kanssa.

Takarengas vaikutti myös luotettavalta ekoista kilsoista alkaen, pitoa on tasaisesti joka suuntaan ja nyt pyörä etenee eikä pelkästään sudi kuten STR:llä. Renkaan saa pidettyä pienessä luistossa eikä pito juurikaan tökkää vaikka mennään irtosoralta kovalle hiekkapinnalle.

Asfaltilla pystyyn kampeava tunne voimistui entisestään mutta muuten käytöksessä ei ollut mitään dramaattista. Takarengas on selvästi äänekkäämpi kun STR, ehkä Wildin luokkaa, ei ainakaan hiljaisempi. Vaikka nappulat on korkeat niin vielä ei tullut tunnetta että pyörä leijailisi nappuloiden päällä. Missään vaiheessa ei ollut minkäänlaista woblausta, ei asfaltilla eikä soralla vaikka välillä ajettiin motarinopeuksia. Pienissä urissa ja paikkausten reunoissa oli jonkin verran levottomuutta.140 rengas istuu ihan ok 4" vanteella, renkaan profiili on pyöreämpi kun 150 STR:ssä ja aika paljon saa kantata että menee reunimmaisille nappuloille.

Ensiraapaisu oli positiivinen vaikka se pystyyn kampeamisen tunne jäi häiritsemään ja se saattaa tasoittua myöhemmin samalla tavalla kun MT16 renkaalla. Aiemmin T7 alla on pyöritelty STR/Rally renkaita ja onhan ne paljon sivistyneemmät ja katumaisemmat renkaat jotka luisti enemän ja vähemmän soralla mutta oli asfaltilla todella hyvät. Rallz on aika erilaiset renkaat ja ovat selkeästi suunnattu ihan muualle kun asfaltille, menee oman aikansa totutella koska koko pyörä tuntuu aika erilaiselta. Parin viikon aikana tulee ajettua metsäteitä ja soraa, katsotaan myöhemmin minkälaisia temppuja renkaat alkaa tekemään kun niihin ensin tottuu.
Viimeksi muokannut Koheltaja, To Heinä 01, 2021 7:16 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kylätason kurapyöräilijä.
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Motoz renkaat

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Noin 400km ajettua ja renkaiden käytös asettui normaaliksi jossain 200km kohdalla kun takarenkaasta pyöreys kului tasaisemmaksi. Esitteen mukaan uutena pintaa 14,5mm ja nyt 11mm vaikka silmällä ei kulumista juurikaan huomaa, oletan että kuluminen hidastuu koska nyt on enemmän pintaa tiessä kiinni. Ajot on olleet 30 soraa ja 70 asfalttia, soralla rengasta ei ole säästelty mutta asfaltilla olen välttänyt turhia repimisiä.

Rengaspaineita testailin TT renkaassa ja pehmeärunkoisena se reagoi hyvin pieniin muutoksiin. Asfaltilla 2.2/2.5 on ihan ok mutta tuntuu kovalta, soralla ja metsäteillä tuntuu vielä kovemmalta ja pito kulmikasta. 1.7 molempiin päihin antoi tahmaisen pidon soralle ja metsäteille mutta asfaltilla takarengas lämpenee aika nopeasti ja on raskas ajettava. Nyt on ajettu 2.0 molemmissa päissä ja ajettavuus on hyvä kaikilla pinnoilla, soralla pito loogista ja asfaltilla kevyt ajaa ja rullaa hyvin.

Siitä pystyyn kampeamisesta mistä alkuun valitin. Veikkaan että se johtui takarenkaan kuvion pyöreydestä ja siitä että 4" vanteella on 140 rengas, nyt kun rengas on kulunut tasaisemmaksi niin kampeaminen on loppunut kokonaan. Tällä kokemuksella pitäisi tietää että karkeat renkaat usein tarvii muutamasata kilsaa ajoa että käytös asettuu... nyt ajettavuus asfaltilla on hyvä näinkin karkeaksi renkaaksi joka on positiivinen yllätys.

Kun on ajanut 17tkm sileämmillä renkailla niin menee hetki ennen kun oppii luottamaan Rallz pitoon, sitä kun on, eikä ole väliä onko soraa, sepeliä, laakeria tai pehmeää hiekkaa. Jarrutuspito soralla on hyvä ja vakaa riippumatta kummin päin eturengas on vanteelle laitettu, kannattaa kokeilla molempia suuntia koska pieniä eroja on kääntyvyydessä. Eturengas on ollut todellinen yllättäjä mutta myös takarengas on hyvä, pehmeällä hiekalla ja sepelillä välillä naurattaa miten pyörä poistuu mutkista :D

Takarenkaalla ajettu 400km, ei edes huomaa että muutama milli kulunut.
Kuva

Eturenkaassa vielä valunastat näkyvissä vaikka jarrutuksia ei ole varottu.
Kuva

EDIT: Kilsat korjattu kun muistin väärin.
Kylätason kurapyöräilijä.
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Motoz renkaat

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Ajettu 1000km, 70% helteistä asfalttia ja 30% soralla, paineet 2.0 molemmissa päissä. Pikitiellä vauhdit 80-90 ja kiihdytyksiä säästelty jos pyörä on suorassa, mutkissa on rullaa käännetty reilummin. Soralla enemmän ja vähemmän sutimalla ja melko paljon on ollut matkan varrella terävää sepeliä, eikä renkaita ole pikitien ulkopuolella säästelty.

Alkuun takarengas kului sen verran nopeasti että oletin näiden olevan vaihtokunnossa 1500km kohdalla. Nyt 1000km ja keskeltä mitattuna 9.5mm pintaa jäljellä. Uutena takarenkaan profiili oli terävän pyöreä ja nyt tasaisen pyöreä eli isompi alue ottaa tiehen kiinni siksi kuluminen on tasoittunut. Lupaavalta näyttää ja edelleen pitää muistaa ettei 140 rengas ole optimi 4" vanteelle.

Eturengas ei ole mennyt miksikään paitsi nappulat vähän pyöristyneet jarrutuksen puolelta. Jarrutuspito on hyvä varsinkin jos rengas pääsee kaivautumaan tiepintaan, jarrutukset on vakaita absilla ja ilman absia. Pitoa tuntuu olevan, satunnaisia lipsumisia on tullut kovapohjaisella soralla missä on kuivaa hötöhiekkaa reunoilla ja keskellä. Myös metsäteiden vihreällä reunalla pari lipsahdusta mutta siinä ei pidä kun piikkipyörä.

Konsultoin Hobesia koska hänellä on 150/70-18 Rallz ja mittausten perusteella, kuten jostain kuvista aiemmin oletin, että 140 on kuvioltaan karkeampi kun 150 leveä malli. Nappuloiden välit on suuremmat joten ei mikään ihme että ujellusta riittää asfaltilla, siihen on jo tottunut eikä häiritse. Voi myös olettaa että 140 kuluu nopeammin kun 150 rengas.

Eturengas on yksi parhaimpia karkeita eturenkaita millä olen ajanut, ellei jopa paras, ainakin tämän painoisessa pyörässä. Jos nappulalla on pintaa mihin kaivautua niin jarrutuspito on helkatin hyvä eikä luikertele jarrutuksissa. Tosin mulla rengas pyörii nuolikuvio jarrutuksen suuntaan. Eturengas on myös vakaa ajettava kaikilla pinnoilla eikä luikertele routarailoissa tai paikkauksissa.
Kylätason kurapyöräilijä.
Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: Motoz renkaat

Viesti Kirjoittaja Hobes »

Ajo päivä käynnistyy sateisissa merkeissä, joten kommentoinpa minäkin pikaisesti rallzia (150 leveä t7 alla, edessä anakee wild, 2bar).

Ennsimmäiset parisataa kilsaa renkaan käytös assulla oli nätisti sanottuna karmea. Pyörä kaatui mutkiin laiskasti eikä halunnut nousta takaisin pystyyn ilman vastaohjausta. Ehdin jo mielessäni pohtia että tästä reissusta tulee pirun raskas. Parin sadan kilsan jälkeen tuo kuitenkin tasoittui ja nyt se käyttäytyy kuin mikä tahansa nappula assulla. Ei se katukumi oli, mutta yhtään kurvia ei vielä toistaiseksi ole varovaisesti ottanut. Se on sanottava että rengas pitää ihan tolkutonta meteliä. Yksikään rengas ei ole pitänyt tommosta jollotusta ja itse ajan sentään erittäin tehokkaasti vaimentavat tulpat päässä.

Hiekalla rengas toimii ihan fantastisesti. Vetopitoa löytyy ihan tolkuttomasti ja nyt 500km jälkeen käytös on tasoittunut todella loogiseksi. Ekat parisataa kilsaa oli vähemmän loogisia.
Nousee luisuun yhtään kikkailematta, mutta toisaalta jos haluaa ajaa mutkan nätisti niin onnistuu ihan vaan kaasua säätelemällä.

Ainostaan kerran tuo vähän yllätti. Sepelimursketie vaihtui pehmeäksi soraksi kesken kurvin ja lopputuloksena oli pienoinen highsider. Tuo tosin menee myös osittain sen piikkiin, että tykkään ajaa erittäin pienellä reboundilla, eikä tuo t7 takapamppu aina oikeen meinaa pysyä kyydissä.

Kaiken kaikkiaan on sanottava, että jos tuo kestää yli 5tkm omassa ajossa, niin tästä tulee varmaankin uusi luottorengas taakse. Ehkä kokoeilen jopa eteen wildin tilalle.

Tuossa 500km jälkeen. Ajo kohtuu siistiä touringia kuitenkaan sen kummemmin rengasta säästämättä
Kuva

Palataan asiaan huomenna n. 500km jälkeen.
Vastaa Viestiin