Nurinpäin
Valvoja: Moderaattorit
- Lakupilotti
- Pyörä: Laku
Nurinpäin
Moron,
Vaihdoin tuossa eturenkaan ja tasapainotin sen ja olin itsekseni tyytyväinen sujuvaan suoritukseen, kunnes huomasin, että pyörimissuunta tulikin väärinpäin... sen siitä hosumisesta sai.
Onkohan tuosta Karoon tapauksessa kuinka suurta haittaa? Jos nyt rupian rengasta kääntämään, niin meikäläisen tuurilla hajotan kumminkin sisäkumin...
Make & Laku
Vaihdoin tuossa eturenkaan ja tasapainotin sen ja olin itsekseni tyytyväinen sujuvaan suoritukseen, kunnes huomasin, että pyörimissuunta tulikin väärinpäin... sen siitä hosumisesta sai.
Onkohan tuosta Karoon tapauksessa kuinka suurta haittaa? Jos nyt rupian rengasta kääntämään, niin meikäläisen tuurilla hajotan kumminkin sisäkumin...
Make & Laku
Anna palaa vaan.
Kerro sitten meillekin, kuluiko epätasaisesti...
Jos Karoo kuluu oikeinpäin pyöriessäänkin hyppyreille, jos vaikka se toimisi väärinpäin pyöriessään paremmin...
En usko että tuolla on varsinaista merkitystä. Itse laskisin montako asennuskaljaa on jäljellä, hakkaisin vähän aikaa päätä seinään ja päättäisin vasta sitten alanko kääntää.
Tai ajele pienillä paineilla kivikkopolkuja, ja käännä sitten kun tulee eka rengasrikko.
-Tero-
Kerro sitten meillekin, kuluiko epätasaisesti...
Jos Karoo kuluu oikeinpäin pyöriessäänkin hyppyreille, jos vaikka se toimisi väärinpäin pyöriessään paremmin...
En usko että tuolla on varsinaista merkitystä. Itse laskisin montako asennuskaljaa on jäljellä, hakkaisin vähän aikaa päätä seinään ja päättäisin vasta sitten alanko kääntää.
Tai ajele pienillä paineilla kivikkopolkuja, ja käännä sitten kun tulee eka rengasrikko.
-Tero-
- Lakupilotti
Mulla onnistui tänä iltana TKC80:t asentaminen ihan oikein päin, mutta teinkin sen poikkeuksellisesti ilman asennuskaljaa.
Nyt oli ekaa kertaa käytössä tuubi asennusgeeliä. Kyllä oli HUOMATTAVASTI helpompaa kuin saippualla. Sääli vaan että melkein koko tuubi meni kahden renkaan vaihdossa, kun takarenkaan kanssa painiessa tallasin sen tuubin päälle ja geelit ejakuloitui pitkin lattiaa.
Riku
Nyt oli ekaa kertaa käytössä tuubi asennusgeeliä. Kyllä oli HUOMATTAVASTI helpompaa kuin saippualla. Sääli vaan että melkein koko tuubi meni kahden renkaan vaihdossa, kun takarenkaan kanssa painiessa tallasin sen tuubin päälle ja geelit ejakuloitui pitkin lattiaa.
Riku
Sattuu niitä vahinkoja näköjään ilman kaljaakin. Toi Karoo on aika symmetrinen kuvioltaan eteen/taaksepäin, joten ei tosta varmaan ole paljon haittaa.RTJ kirjoitti:Sääli vaan että melkein koko tuubi meni kahden renkaan vaihdossa, kun takarenkaan kanssa painiessa tallasin sen tuubin päälle ja geelit ejakuloitui pitkin lattiaa.
Riku
Mä laitoin viimeksi Tourancen väärinpäin ja se piti vaihtaa, kun se kuvio sylkee vedet ulos oikein päin asennettuna.
No oppi siinä vähän enemmän siitä renkaanvaihdosta. Oli toka kerta oma renkaanvaihto. Ostin muuten Stormilta Helsingistä eilen semmoiset vannesuojat rengashommiin, kun olen täällä työmatkalla. Viimeksi kolhin niitä vanteita hieman muovipullosta leikatuilla suojilla, joista ei ollut paljonkaan hyötyä.
Pekka
Minä en mitään suojia viitsi käyttää, antaa Behrin Burman tinaisten vanteiden vaan natista ja luovuttaa maalinsa. Jos ei vanteet kestä niin se on vanteiden vika.Pekkavee kirjoitti:[Ostin muuten Stormilta Helsingistä eilen semmoiset vannesuojat rengashommiin, kun olen täällä työmatkalla. Viimeksi kolhin niitä vanteita hieman muovipullosta leikatuilla suojilla, joista ei ollut paljonkaan hyötyä.
Pekka
Kun käyttää 200mm rautoja niin ei vanteisiin hirveitä vaurioita saa edes aikaiseksi, ellei ole tälläinen gotleetti kuin minä.
TA:n vanteet antoivat paljon enemmän anteeksi rengasrautoja, mutta varmaan vanteilla painoakin oli tuplat.
Nyt olen vaihtanut itse renkaat noin viisi kertaa. Eli kymmenen suoritusta, eturengas vaati enään yhden koukkasun ja reippaan repäisyn (siis kertaa kaksi eli kummaltakin "kantilta"). Takarengas on ongelmallisempi. Varsinkin kun repii vanhasta renkaasta sitä viimeistä kanttia vanteen yli, mikä ei nyt yhtään helpottunut vaikka siirtyi 17":sta 18":aan.
Nyt löytyi aika hyvä keino siihenkin tuon liukasteen avulla. Vanhaan kumiin tarpeeksi liukastetta ja jäljelle jäänyt kantti koukataan yhdellä raudalla poislähtevälle puolelle. Sitten voimaa ja väännetään koko rengas vanteen ulkopuolelle ja samalla mennään itse sinne poislähtevälle puolelle. Sitten otetaan iso lyijyleka käteen ja aletaan mättämään itse rengasta aivan tuskassa (iskemättä itse vanteeseen). Rengas lähtee sitten iskuista suhteellisen helposti vanteelta.
Renkaanvaihtokursseja by RTJ:
Ottakaa mukaan omat renkaat, (pari varasisäkummia), vaihtovanteet + 2xkoria kaljaa (toinen kouluttajalle). Aamulla kerrataan(=tehdään homma oikein), kunhan kouluttaja suostuu heräämään.
Riku
- Lakupilotti
Kaikkea sunnittelin, nyt päädyin tuttuun ja turvalliseen. Rengas valinta oli myös ajateltu siltä kannalta jos/kun lähden kohti pohjois-Norjaa jossa tulee pakosta asfalttia alle.freewind kirjoitti:jos oikeen muistan eihän kotarin alle tkc pitänyt tulla!!!?eikös se ollut karoo tai dunlop?onkos kukaan kokeillut talkkia päällykumin sisäpuolella?(vähentää kitkaa).
Talkkikin olisi ollut kova sana. Taas venttiilit osoitteli ihmeellisiin suuntiin. Siitä pääsee eroon kun ajaa ensin kovilla paineilla pikkasen matkaa huoltamolle. Siellä sitten ottaa sielun kumista irti ja täyttää renkaan uudestaan. Yleensä sisäkumi rapsahtaa irti päällikumista ja asettuu paremmin. Nuo mx-vahvistetut ovat muutenkin helpommin paikalleen asettuvia, edessä sellainen on mutta takana ei.
Tuosta liitteestä sain vinkin sen toisen kantin irrotukseen. Olisipa itsellä tuollainen teline.
Riku
- Liitteet
-
- päälligummi_irti.jpg
- (17.82 KiB) Tiedosto ladattu 223 kertaa
- Lakupilotti
Hep,
Hyvinhän tuo tuntuu pelaavan väärinpäinkin. Äkkiseltään en ajossa huomaa eroa hankalammallakaan ajoalustalla. Jos kuluminen on väärinpäin jotenkin outoa, niin se ei neljänkympin renkaassa haittaa.
Itse asiassa rengas toimii nyt niin hyvin, että tiedä vaikka alkaisin aina laittamaan Karoolla pyörimissuunnan edessä väärinpäin...
Make & Laku
Hyvinhän tuo tuntuu pelaavan väärinpäinkin. Äkkiseltään en ajossa huomaa eroa hankalammallakaan ajoalustalla. Jos kuluminen on väärinpäin jotenkin outoa, niin se ei neljänkympin renkaassa haittaa.
Itse asiassa rengas toimii nyt niin hyvin, että tiedä vaikka alkaisin aina laittamaan Karoolla pyörimissuunnan edessä väärinpäin...
Make & Laku
- mopopoitsu
- Pyörä: Afrikka Twin, Amerikka Twin
Jaa.. kuinkas kauan kone kestää keula pystyssä ajoa?Lakupilotti kirjoitti:Ja kulumisesta puheen ollen - etunen Karoo kesti 12150 km. Ei enää ollut hyppyreitä kun ei ollut nappuloitakaan...
Make & Laku
(näinhän sen on pakko olla, muuten yhtälö karoo ja 12000 km on aika epätosi!)
Etukaroo AT:n alla 4000 km ja pienet hyppyrit jäljellä (siis keskellä, reunoilla enemmän kun tiet on liika suoria)
Tästä tulikin mieleeni, että minkä ihmeen takia noita teitä oiotaan ja sitten taivastellaan että tienkäyttäjät kaahaa? Sikaaneja lisää!!
Käyttäisivät nuokin oikomis ja päällystämismäärärahat kattavan mettäautotieverkon rakentamiseen, tana.
- Lakupilotti
Löytyhän noita vielä muutama päällystämätönkin pätkä...
Tuo 12 tkm on kyllä paljon, mutta eipä ollut renkaastakaan paljoa jäljellä.
Asfalttikeikkojen eteen sattuessa ei ole mielekästä ruveta vaihtamaan renkaita, mutta 2,5 kiloa painetta vähentää kulumista kummasti.
Ja ehkä mulla on tuo ajotapa rengasystävällinen.
Make & Laku
Tuo 12 tkm on kyllä paljon, mutta eipä ollut renkaastakaan paljoa jäljellä.
Asfalttikeikkojen eteen sattuessa ei ole mielekästä ruveta vaihtamaan renkaita, mutta 2,5 kiloa painetta vähentää kulumista kummasti.
Ja ehkä mulla on tuo ajotapa rengasystävällinen.
Make & Laku
Joo mullakin meni Karoot alle 5000 km. Ehkä niitä voisi käyttää vielä slikseinä radalla, kun nappulat on loppuunkuluneet.Lakupilotti kirjoitti: Tuo 12 tkm on kyllä paljon, mutta eipä ollut renkaastakaan paljoa jäljellä.
Make & Laku
No onneks ne on aika halpoja ainakin tuolta Reifenversandilta.
Pekka