Piikki renkaat enduroon...
Valvoja: Moderaattorit
- _JPA_
- Viestit: 666
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
- Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: Piikki renkaat enduroon...
Eturengas meni jo kivuttomammin vanteelle. (Ralli-/enduronastat)
Nyt on pari puolen tunnin lenkkiä ajeltu (tiellä). Jos on yhtään reilummin irtolunta tien pinnassa, niin keula tuntuu melko levottomalta. Pitää olla reilusti veto päällä, muuten vatkaa häijysti. Rengaspaineet on 1,2...1,3 bar. Äkkinäistä hirvittää...
Nyt on pari puolen tunnin lenkkiä ajeltu (tiellä). Jos on yhtään reilummin irtolunta tien pinnassa, niin keula tuntuu melko levottomalta. Pitää olla reilusti veto päällä, muuten vatkaa häijysti. Rengaspaineet on 1,2...1,3 bar. Äkkinäistä hirvittää...
- Pekka Valtanen
- Viestit: 158
- Liittynyt: La Elo 30, 2014 11:54 pm
- Pyörä: Beta 350 RR
- Paikkakunta: Kempele
Re: Piikki renkaat enduroon...
Kirjoittelenpa tänne omiakin kokeilujani josko niistä olisi joskus jollekulle iloa. Kisarenkaasta tilatut nastarenkaat Dominaattoriin saapuivat tänään parahultaisesti ennen joulua. Kokoa on takana 130/80 ja edessä 80/100. Keskellä on rallinastat 3 mm ulkonemalla ja reunoissa endurosellaiset 7 millin pistolla. Koska tarkoitus ei ole ajaa spoorissa osoittavat uloimmat nastat aavistuksen ulospäin pyöreämmän kaarrekäyttäytymisen toivossa. Laitan raportia tulemaan mikäli käyttökokemukset poikkeavat näistä ennakko-odotuksista.
Rengaspainesuosituksiksi oli Kisarenkaassa kirjoitettu renkaiden kylkiin 1-1,2 bar. Tarvitseeko tuolloin vannelukko(j)a?
Rengaspainesuosituksiksi oli Kisarenkaassa kirjoitettu renkaiden kylkiin 1-1,2 bar. Tarvitseeko tuolloin vannelukko(j)a?
Viimeksi muokannut Pekka Valtanen, Su Joulu 28, 2014 6:53 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- no fear -
Re: Piikki renkaat enduroon...
Takarenkaan osalta en osaa sanoa, miten tehot riittää pyöräyttämään kumia vanteella, mutta etusessa voi polanteella yksi tiukka jarrutus riittää - pito kun on parempi kuin kesällä asfaltilla. Tosin jos etusessa on keskellä ulkonema 3 mm, niin ei se kovin paljoa ole ja voi hyvinkin luistaa tiukassa jarrutuksessa riittävästi.Pekka Valtanen kirjoitti: Rengaspainesuosituksiksi oli Kisarenkaassa kirjoitettu renkaiden kylkiin 1-1,2 bar. Tarvitseeko tuolloin vannelukko(j)a?
Jätä ventiilien ulkopuoliset mutterit pois, niin näet, jos siirtymää alkaa tapahtumaan eli venttiili menee vinoon. Äkkitilannetta tuo ei tietenkään pelasta.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
- Pekka Valtanen
- Viestit: 158
- Liittynyt: La Elo 30, 2014 11:54 pm
- Pyörä: Beta 350 RR
- Paikkakunta: Kempele
Re: Piikki renkaat enduroon...
Pyöräytinpä sitten joulun päätteeksi nastakumit vanteille. Ensi kertaa kun olin hommissa niin ajattelin etusen olevan helpompi ja aloitin siitä. Vanha irtosi ihan kivutta. Uusikin nousi päälle kun aikansa ähräsi. Itse asiassa ensimmäisen reunan ylisaanti oli vaikeampi rasti. Ilmaa vain ei saanut puristettua yhtä baaria enempää - reikähän siellä kumissa silloin on. Isot pojat ovat kertoneet, että paikkaamisen jalo taito on hyödyllinen tässä harrastuksessa ja missäpä sen mukavampi sitä on harjoitella kuin lämpöisessä tallissa kaikessa rauhassa.
Rengas irti ja sisuskumi esille. Paikattavia kohtia löytyi peräti kaksin kappalein. Ja ei kun kumi uudestaan päälle. Toista reunaa päälle laitettaessa jäljellä oli noin kolmannes kun taas kuului iloinen pihahdus... Aivan oikein, kumi irti ja paikkaamaan - reenataan nyt sitten kunnolla. Saatuani paikan paikoilleen alkoi sauna tuntumaan ylivoimaisen houkuttelevalta.
Illalla vielä katselin videolta miten tosimiehet vaihtavat kumin alta kymmenen minuutin ja vielä kehuvat itsensä siihen päälle. Joitakin vinkkejä toki sain. Ensimmäinen reuna nostetaan renkaan puolelta työntämällä eikä vanteen puolelta vetämällä. Toiseksi liian isoja annoksia ei kannata ahnehtia vaan nostaa kumi vanteen yli pienissä erissä. Edelleen mietin miten ihmeessä voisin välttää paremmin kumin puhkomisen. Olin pannut hieman ilmaa joka sitten päällyskumin vanteelle asettatuessa työntyi vapaana olevaan osaan. Liika ilma aiheutti sen ettei sisäkumi päässyt pakenemaan rengasrautaa vaan jäi vannetta vasten puristuksiin.
Ennen harrastuksen jatkamista kävin hakemasta Biltemasta vahvemmat sisäkumit, venttiilin läpivientityökalun ja vannesuojat. Kesärengas on kokoa 90/90 ja nastarengas 80/100. Sisäkumia on tarjolla kumpaakin kokoa ja niinpä otin molemmat. Takaseen heillä ei ole tarjolla 17-tuumaista.
Uusi sisäkumi (se pienempi) sopi paremmin renkaan sisälle ja...
... ja takarengaskin vaihtui ilman sen kummempia ihmeellisyyksiä. Venttiilin ulosvetäjä (82-416) osoittautui toimivaksi, mutta vannesuojat (82-519) on tarkoitettu ohuemmille vanteille. Sisäkumeissa on kaksi mutteria ja niistä on juttua ollut jo aiemmin .
Vannelukkoja en laittanut ja koeajolla painetta oli 1,5 bar. Polanteella pitoa on, mutta pienemmässä nopeudessa meno on huojakkaa. Asfaltilla ohjauksessa on pieni viive alle neljänkympin nopeuksissa. Pakkastakin oli parikymmentä astetta joten yli kuudenkympin nopeuksista ei vielä ole kokemusta.
Renkaiden mallit jäi kertomati edellisessä viestissä:
- takana Mitas C-02 STONEKING Cross Rear
- edessä Mitas Sport Extrem 994 Winter Friction
Rengas irti ja sisuskumi esille. Paikattavia kohtia löytyi peräti kaksin kappalein. Ja ei kun kumi uudestaan päälle. Toista reunaa päälle laitettaessa jäljellä oli noin kolmannes kun taas kuului iloinen pihahdus... Aivan oikein, kumi irti ja paikkaamaan - reenataan nyt sitten kunnolla. Saatuani paikan paikoilleen alkoi sauna tuntumaan ylivoimaisen houkuttelevalta.
Illalla vielä katselin videolta miten tosimiehet vaihtavat kumin alta kymmenen minuutin ja vielä kehuvat itsensä siihen päälle. Joitakin vinkkejä toki sain. Ensimmäinen reuna nostetaan renkaan puolelta työntämällä eikä vanteen puolelta vetämällä. Toiseksi liian isoja annoksia ei kannata ahnehtia vaan nostaa kumi vanteen yli pienissä erissä. Edelleen mietin miten ihmeessä voisin välttää paremmin kumin puhkomisen. Olin pannut hieman ilmaa joka sitten päällyskumin vanteelle asettatuessa työntyi vapaana olevaan osaan. Liika ilma aiheutti sen ettei sisäkumi päässyt pakenemaan rengasrautaa vaan jäi vannetta vasten puristuksiin.
Ennen harrastuksen jatkamista kävin hakemasta Biltemasta vahvemmat sisäkumit, venttiilin läpivientityökalun ja vannesuojat. Kesärengas on kokoa 90/90 ja nastarengas 80/100. Sisäkumia on tarjolla kumpaakin kokoa ja niinpä otin molemmat. Takaseen heillä ei ole tarjolla 17-tuumaista.
Uusi sisäkumi (se pienempi) sopi paremmin renkaan sisälle ja...
... ja takarengaskin vaihtui ilman sen kummempia ihmeellisyyksiä. Venttiilin ulosvetäjä (82-416) osoittautui toimivaksi, mutta vannesuojat (82-519) on tarkoitettu ohuemmille vanteille. Sisäkumeissa on kaksi mutteria ja niistä on juttua ollut jo aiemmin .
Vannelukkoja en laittanut ja koeajolla painetta oli 1,5 bar. Polanteella pitoa on, mutta pienemmässä nopeudessa meno on huojakkaa. Asfaltilla ohjauksessa on pieni viive alle neljänkympin nopeuksissa. Pakkastakin oli parikymmentä astetta joten yli kuudenkympin nopeuksista ei vielä ole kokemusta.
Renkaiden mallit jäi kertomati edellisessä viestissä:
- takana Mitas C-02 STONEKING Cross Rear
- edessä Mitas Sport Extrem 994 Winter Friction
- no fear -
- Hsippe
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
- Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
- Paikkakunta: Raasepori
Re: Piikki renkaat enduroon...
Kysellääs vähän raadilta eturengas kokemuksia, hakusessa olisi spoorienskaan hyvin soveltuva etunen. Ajot on käytännössä pelkkää spooria, crossiradalla ei tuu käytyä eikä asfaltti siirtymiäkään ole, eli esim päitsi-kestoa ei nyt oo hakusessa. Hakusessa olis enempi hyvä ajettavuus kuin huippu pito ja kesto spoorissa on tietenkin ehdoton edellytys.
Kokemuksia on seuraavista:
- Trellikat (X)T-444 ja (X)T-434, kestää mutta pito ei ehken ihan huippua.
- Misukka AC10, kevyt ja pitävä mutta sivunappien kesto rajallinen täysnastaisenakin.
Mutta mites sitten nää muut:
- IRC esim satapiikiltä tai Kisarenkaalta, tätä on kehuttu hyväksi spoorirenkaaksi
- Mitas C-17 (valkoraitaisena) Motorenkaalta, tässä olis nastoja mutta onko enempi crossirengas?
- Mitas/Trellikka XT-994; aika "harva", varmaan pitää mutta mitenköhän kestää?
- Mitroc ?
- Mefo ?
Kokemuksia / vinkkejä...
Kokemuksia on seuraavista:
- Trellikat (X)T-444 ja (X)T-434, kestää mutta pito ei ehken ihan huippua.
- Misukka AC10, kevyt ja pitävä mutta sivunappien kesto rajallinen täysnastaisenakin.
Mutta mites sitten nää muut:
- IRC esim satapiikiltä tai Kisarenkaalta, tätä on kehuttu hyväksi spoorirenkaaksi
- Mitas C-17 (valkoraitaisena) Motorenkaalta, tässä olis nastoja mutta onko enempi crossirengas?
- Mitas/Trellikka XT-994; aika "harva", varmaan pitää mutta mitenköhän kestää?
- Mitroc ?
- Mefo ?
Kokemuksia / vinkkejä...
-
- Viestit: 2103
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Piikki renkaat enduroon...
Mulla on IRC:stä irronnut aika lailla reunanappuloita ja samaa valitteli yksi ajokavereistakin. Tosin viime talvi oli aika raaka nastarenkaille Etelä-Suomessa, joten tämän perusteella ei kannata ehkä vielä tehdä kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
-
- Viestit: 146
- Liittynyt: Ma Heinä 29, 2013 9:42 pm
- Pyörä: EXC 300 TPI -20
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
Re: Piikki renkaat enduroon...
Itellä nyt keulilla vähälumisen alkutalven juuria ja kiviä tapelleena ison ilmatilan unicrossi. 90/90-21. Täytyy sanoa että mukava rengas terävään kivikkoon ja juurakkoon, ilmatila antaa kummasti anteeksi verrattuna aiempaan trelikkaan. Sivunappulat otin pystypiikeillä jotta spoori ei niitä revi irti, kestosta en osaa sanoa kun ajoa vasta renkaalla 6h takana
Re: Piikki renkaat enduroon...
Spooriin tehdyssä Trelleborgissa lähti sivulta nastat irti muutamassa tunnissa, takarenkas on kestäny hyvin muutaman talven. Samaa vikaa ollut kaikkien eturenkaiden kanssa, ehkä ajotyylissä jotain eturengasta rasittavaa (kesärenkaassa lohkeaa sivu nappulat)... Olenkin miettinyt rallinastoja sivulle ja normaaleita enduro nastoja keskelle. Olisi jotain pitoa pyörää kallistaessa auratuilla paikoilla.
Keep calm and love fossil fuels.
-
- Viestit: 44
- Liittynyt: Pe Maalis 28, 2014 9:48 pm
- Pyörä: bmw f 650 dakar + honda cb 500
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: Piikki renkaat enduroon...
Tekee mieli koittaa talviajelua Dakarilla, mahtaako lähteä edes käyntiin.
No jos kuitenkin kisarenkaasta tilaan renkaat niin otanko "välikausirenkaat" ilman mitään muutoksia tolla maltillisella nastalla, vai pyydänkö laittamaan sivuille suurempia nastoja? Vaikuttakohan muutos kovasti hintaan? Rike/päiväsakon hintaan`varmaan ainakin..
Tarkoitus on ajella tiellä, edes jonkinlaisella, kuivaa asvalttia vältellen.
Eteen olisi tarjolla 80/100-21 MITAS 130euroa
Taakse olisi tarjolla 130-140/80-17 MITAS 150euroa
Yht 280 euroa
No jos kuitenkin kisarenkaasta tilaan renkaat niin otanko "välikausirenkaat" ilman mitään muutoksia tolla maltillisella nastalla, vai pyydänkö laittamaan sivuille suurempia nastoja? Vaikuttakohan muutos kovasti hintaan? Rike/päiväsakon hintaan`varmaan ainakin..
Tarkoitus on ajella tiellä, edes jonkinlaisella, kuivaa asvalttia vältellen.
Eteen olisi tarjolla 80/100-21 MITAS 130euroa
Taakse olisi tarjolla 130-140/80-17 MITAS 150euroa
Yht 280 euroa
- Hsippe
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
- Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
- Paikkakunta: Raasepori
Re: Piikki renkaat enduroon...
Eikö enää mihinkään voi luottaa... Oliko mikä malli ja lähtikö nastat siististi eli voisko olla liimausmoka?mikko73h kirjoitti:Spooriin tehdyssä Trelleborgissa lähti sivulta nastat irti muutamassa tunnissa.
Mulla on Trellikat on kyllä edessä kestäneet muutaman vuoden eli kunnes kumi on kovettunut ja sivunappulat joko halkeilleet (ja ulostaneet nastat) tai irroneet kokonaan.
- Pekka Valtanen
- Viestit: 158
- Liittynyt: La Elo 30, 2014 11:54 pm
- Pyörä: Beta 350 RR
- Paikkakunta: Kempele
Re: Piikki renkaat enduroon...
Kuten muutama viesti aiemmin kerroinkin, hankin juuri kuvailemasi renkaat Dominaattoiin sekanastoituksella. Hinta oli 315€, josta rahdin osuus 15€.
Paineet olen nyt laskenut 1,2 bariin mikä pehmensi toivotulla tavalla ajotuntumaa. Pitoa on ollut tarpeeksi paitsi paljaalla asfaltilla missä mm. liikenneympyrät saa ajaa kieli keskellä suuta. Vertailupohjan puuttuessa pitkien sivunastojen tarpeellisuudesta on vaikea sanoa mitään. Otin ne koska kuitenkin käyn hakeamassa rajoja paksummassakin lumessa missä rallinastan pito loppuu. Lisäksi pidemmät sivupiikit antavat lisää turvallisuudetunnetta jäällä ajettaessa. Kenties ajovarmuuden kasvettua ja ajelun pysyessä auratuilla teillä pelkkä rallinastakin riittäisi.
Lainlaatijan kirjoittamat rengasasetukset on ensimmäinen asia, jonka saa unohtaa mikäli haluaa ajaa moottoripyörällä talvella turvallisesti.
Edit: Hinta korjattu
Paineet olen nyt laskenut 1,2 bariin mikä pehmensi toivotulla tavalla ajotuntumaa. Pitoa on ollut tarpeeksi paitsi paljaalla asfaltilla missä mm. liikenneympyrät saa ajaa kieli keskellä suuta. Vertailupohjan puuttuessa pitkien sivunastojen tarpeellisuudesta on vaikea sanoa mitään. Otin ne koska kuitenkin käyn hakeamassa rajoja paksummassakin lumessa missä rallinastan pito loppuu. Lisäksi pidemmät sivupiikit antavat lisää turvallisuudetunnetta jäällä ajettaessa. Kenties ajovarmuuden kasvettua ja ajelun pysyessä auratuilla teillä pelkkä rallinastakin riittäisi.
Lainlaatijan kirjoittamat rengasasetukset on ensimmäinen asia, jonka saa unohtaa mikäli haluaa ajaa moottoripyörällä talvella turvallisesti.
Edit: Hinta korjattu
Viimeksi muokannut Pekka Valtanen, Ti Tammi 06, 2015 1:33 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- no fear -
Re: Piikki renkaat enduroon...
Kai sillä välikelin nastallakin johonkin pääsee
Mites onko Kingsin rungot hävinneet vallan markkinoilta?
Kisarenkaalla niitä yleensä on kai ollut mutta ei näy enää.
Mites onko Kingsin rungot hävinneet vallan markkinoilta?
Kisarenkaalla niitä yleensä on kai ollut mutta ei näy enää.
Re: Piikki renkaat enduroon...
Tais olla joku -444... Siististi lähtivät (katosivat) muutaman päivän ajolla.Hsippe kirjoitti:Eikö enää mihinkään voi luottaa... Oliko mikä malli ja lähtikö nastat siististi eli voisko olla liimausmoka?mikko73h kirjoitti:Spooriin tehdyssä Trelleborgissa lähti sivulta nastat irti muutamassa tunnissa.
Mulla on Trellikat on kyllä edessä kestäneet muutaman vuoden eli kunnes kumi on kovettunut ja sivunappulat joko halkeilleet (ja ulostaneet nastat) tai irroneet kokonaan.
Keep calm and love fossil fuels.
- Hsippe
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
- Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
- Paikkakunta: Raasepori
Re: Piikki renkaat enduroon...
Siis "se legendaarinen tuumakokoinen", pakko olla joku nastoitusvirhe...
Jostain muuten luin että Mitas lupaa Trellikan talviseoksen kestävän oikein säilytettynä ainakin 6 vuotta käyttökelpoisena. No, mulla just joko 07 (tai 08) paistettu T-434 ulkoistaa sivunappeja tasaiseen tahtiin. Kumi onkin selvästi kovettunut kun vertaa liki uuteen takarenkaaseen.
Onhan toi kyllä hintansa haukkunut ja nyt on kyllä renkaalle kova keli eikä viime talvikaan hellä ollut.
Jostain muuten luin että Mitas lupaa Trellikan talviseoksen kestävän oikein säilytettynä ainakin 6 vuotta käyttökelpoisena. No, mulla just joko 07 (tai 08) paistettu T-434 ulkoistaa sivunappeja tasaiseen tahtiin. Kumi onkin selvästi kovettunut kun vertaa liki uuteen takarenkaaseen.
Onhan toi kyllä hintansa haukkunut ja nyt on kyllä renkaalle kova keli eikä viime talvikaan hellä ollut.
-
- Viestit: 3711
- Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
- Pyörä: Yamaha ja TM
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: Piikki renkaat enduroon...
Mitas C-17 Motorenkaan tekemänä kestää, kestää ja pitää myös lumella, 444:ssä lumipito huonompi mutta korkeella ilmatilalla kivikossa parempi. Mitroc - miksi kukaan laittaa kolmen kympin runkoon kuuden kympin nastat ja vielä julmetun työn, runko kun ei edes kestä ja pakkasta ei sitten nappulakaan. 994 ja 434 on harvoja matalalla ilmatilalla, älä niitä. Nuo on myös ylensä nastotettu krossiin ja C-17 taas löytyy 80/100 krossiin ja 90/90 enskaan (Motorenkaalla nastituskin sen mukainen). Kesto tulee ison nastamäärän kautta, harva nasta ja nappula = pitoa. Sama pätee taaksekin - itse pakko päästä talvi yksillä renkailla, vaikka tulis päiskikin ajettua, niin otin maksimi nastamäärällä C16/C17 ja pidemmällä tapilla, vaikkei juur pitoja tuukaan kun ei mun alla pistovoima oikein riitä.Hsippe kirjoitti:Kysellääs vähän raadilta eturengas kokemuksia, hakusessa olisi spoorienskaan hyvin soveltuva etunen. Ajot on käytännössä pelkkää spooria, crossiradalla ei tuu käytyä eikä asfaltti siirtymiäkään ole, eli esim päitsi-kestoa ei nyt oo hakusessa. Hakusessa olis enempi hyvä ajettavuus kuin huippu pito ja kesto spoorissa on tietenkin ehdoton edellytys.
Kokemuksia on seuraavista:
- Trellikat (X)T-444 ja (X)T-434, kestää mutta pito ei ehken ihan huippua.
- Misukka AC10, kevyt ja pitävä mutta sivunappien kesto rajallinen täysnastaisenakin.
Mutta mites sitten nää muut:
- IRC esim satapiikiltä tai Kisarenkaalta, tätä on kehuttu hyväksi spoorirenkaaksi
- Mitas C-17 (valkoraitaisena) Motorenkaalta, tässä olis nastoja mutta onko enempi crossirengas?
- Mitas/Trellikka XT-994; aika "harva", varmaan pitää mutta mitenköhän kestää?
- Mitroc ?
- Mefo ?
Kokemuksia / vinkkejä...
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"