Tee se itse tasapainotus
Valvoja: Moderaattorit
Tee se itse tasapainotus
Tilasin pojan DT:hen uudet Metzelerit ja mietin pitäisikö ne tasapainottaa. Miten olette homman suorittaneet ja mistä painot hankkineet?
veikkaisinpa että menee turhan hifistelyn puolelle tuo tasapainotus 2-t kevarit tuppaa sen verta tärisemään ettei pikku heittoja renkaan tasapainotuksissa huomaa. sitten jos laittaa vannelukot niin kannattaa tasapainottaa sen tärinän huomaa ja 2-t kevarissakin, kokemusta on
itse tasapainotin liikkeessä ja hintaa tuli painoineen (joita oli yhteensä 230g vannelukkojen takia) 20? ja niin tasaisesti kulkee kuin enskapiikitetyllänappularenkaalla pääsee 
pärrästä fotoja ----> http://www.motot.net/galleria/5065
- Raimo
- Pyörä: BMW R80GS & XT1200Z
- Viesti:
Jarkon kotisivuilta löytyy tuommoinen (pikkukuva on linkki...)

Toiminnasta Jarkko voisi itse kertoa, mutta luultavasti kevein kohta on ylhäällä

Toiminnasta Jarkko voisi itse kertoa, mutta luultavasti kevein kohta on ylhäällä
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Sen verran pikku homma, että kannattaa ehdottomasti tehdä. Vaikka tärinää ei juuri huomaisikaan niin rengas kuluu epätasaisesti.
Lyhyesti: Rengas Jarkon sivun kuvan mukaiselle pukille. Renkaan pyörittelyä ja pysähdyskohdassa klo 12 kohtaan väliaikaisia painoja vaikkapa muttereita kiinni teipillä. Edellisen toistoa kunnes rengas pysähtelee satunnaisiin paikkoihin niin painoitus on valmis. Punnitset mutterit/rojut ja marssit rengas/varaosaliikkeeseen ostamaan painoja sopivan määrän.
Painoiksi liimapainoja tai pinnapainot jos vain sattuu löytymään.
Lyhyesti: Rengas Jarkon sivun kuvan mukaiselle pukille. Renkaan pyörittelyä ja pysähdyskohdassa klo 12 kohtaan väliaikaisia painoja vaikkapa muttereita kiinni teipillä. Edellisen toistoa kunnes rengas pysähtelee satunnaisiin paikkoihin niin painoitus on valmis. Punnitset mutterit/rojut ja marssit rengas/varaosaliikkeeseen ostamaan painoja sopivan määrän.
Painoiksi liimapainoja tai pinnapainot jos vain sattuu löytymään.
404 HTTP Error File not found
Lousilta ( www.louis.de ) löytyy aika edullinen tasapainoituspukki.
Hinta 34.95 euroa ja tarrapainoja löytyy kanssa.
Pukissa on neljä laakeria, joiden varassa akseli pyörii. Pakettiin kuuluu kolme eri paksuista akselia 15, 17 ja 20 mm.
http://www.louis.de/shop/img250/10003340-92_910.JPG
Hakusana AUSWUCHTGERAET
Pekka

Hinta 34.95 euroa ja tarrapainoja löytyy kanssa.
Pukissa on neljä laakeria, joiden varassa akseli pyörii. Pakettiin kuuluu kolme eri paksuista akselia 15, 17 ja 20 mm.
http://www.louis.de/shop/img250/10003340-92_910.JPG
Hakusana AUSWUCHTGERAET
Pekka
Kyllä, kevein kohta on ylhäällä, ja tämä on "tosi" 70-luvultaRaimo kirjoitti: Toiminnasta Jarkko voisi itse kertoa, mutta luultavasti kevein kohta on ylhäällä
Joo,,, tuo on sellainen, jolla pärjää reissuenduro piireissä, uusilla laakereilla pitää suhtautua varauksin, ovat sen verran "nihkeitä".
-jarkko-
Kuvat
Kuvat
Tuosta vielä, onko kellään tietoa mistä noita pinnapainoja sais, ettei tarvitsisi uistinpakilla käydäjuh@ kirjoitti: Painoiksi liimapainoja tai pinnapainot jos vain sattuu löytymään.
-jarkko-
Kuvat
Kuvat
-
Tase
- Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Pyörimisliikkeen tasapainotuksessa on olemassa käsitteet staattinen ja dynaaminen tasapaino. Edellä mainitulla pukilla on mahdollista saavuttaa staattinen tasapaino, mutta dynaamista tasapainoa ei saa kohdalleen muulla kuin tasapainotuskoneella.
Kansanomaisesti: Kun laitetaan rengas pukkiin ja kevein kohta on ylhäällä niin on ihan sama kummalle puolelle vannetta (sivusuunnassa) vastapaino asennetaan, rengas on silti staattisesti tasapainossa. Kun rengasta aletaan pyörittämään, aiheutuu dynaamisen tasapainon puutteesta laakerireaktioita, koska rengas pyrkii epätasaisen massajakauman vuoksi sivusuunnassa kääntymään.
Käytännössä tasapainotuksen tarpeen maastopyörissä voi jokainen itse arvioida. Minulla oli ennen tasapainotetut vanteet Metzeler Tourance -renkailla. Vaihdoin tilalle Heidenau K60 renkaat ja otin kaikki liimapainot pois. Lopputulos oli hyvä, ainakaan 100 km/h ja alle tärinää ei huomaa. Joten vaihtakaa ensin renkaat ja jos täristää, viekää tasapainotukseen.
Kansanomaisesti: Kun laitetaan rengas pukkiin ja kevein kohta on ylhäällä niin on ihan sama kummalle puolelle vannetta (sivusuunnassa) vastapaino asennetaan, rengas on silti staattisesti tasapainossa. Kun rengasta aletaan pyörittämään, aiheutuu dynaamisen tasapainon puutteesta laakerireaktioita, koska rengas pyrkii epätasaisen massajakauman vuoksi sivusuunnassa kääntymään.
Käytännössä tasapainotuksen tarpeen maastopyörissä voi jokainen itse arvioida. Minulla oli ennen tasapainotetut vanteet Metzeler Tourance -renkailla. Vaihdoin tilalle Heidenau K60 renkaat ja otin kaikki liimapainot pois. Lopputulos oli hyvä, ainakaan 100 km/h ja alle tärinää ei huomaa. Joten vaihtakaa ensin renkaat ja jos täristää, viekää tasapainotukseen.
Dynaamisella tasapainolla ei ole mp-renkaassa samanlaista merkitystä kuin autossa, koska mp:ssä akseli on tuettu haarukkaan molemmista päistä. Mp-renkaat ovat vielä autonrengasta kapeampia.Tase kirjoitti:Pyörimisliikkeen tasapainotuksessa on olemassa käsitteet staattinen ja dynaaminen tasapaino. Edellä mainitulla pukilla on mahdollista saavuttaa staattinen tasapaino, mutta dynaamista tasapainoa ei saa kohdalleen muulla kuin tasapainotuskoneella.
Kansanomaisesti: Kun laitetaan rengas pukkiin ja kevein kohta on ylhäällä niin on ihan sama kummalle puolelle vannetta vastapaino asennetaan, rengas on silti staattisesti tasapainossa. Kun rengasta aletaan pyörittämään, aiheutuu dynaamisen tasapainon puutteesta laakerireaktioita, koska rengas pyrkii epätasaisen massajakauman vuoksi sivusuunnassa kääntymään.
- Mika TA-91
- Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Laitanpa tähän vanhaan jatkoksi.
onko kukaan löytänyt pinnapainoja?
Renkaan irroituskone tehtiin kaverin kanssa ja seuraavaksi on tarkoitus tehdä painoitus teline. Laina koneella tasapainoitettiin takapyörä ja siihen meni etupyöränkin vanha paino. Vanne on sen mallinen että teippipaino arveluttaa. Pinnapaino olisi pirun hyvä kun voi käyttää uudestaan = ei montaa tarvitsisi.
onko kukaan löytänyt pinnapainoja?
Renkaan irroituskone tehtiin kaverin kanssa ja seuraavaksi on tarkoitus tehdä painoitus teline. Laina koneella tasapainoitettiin takapyörä ja siihen meni etupyöränkin vanha paino. Vanne on sen mallinen että teippipaino arveluttaa. Pinnapaino olisi pirun hyvä kun voi käyttää uudestaan = ei montaa tarvitsisi.
Kyllä ne liimapainot pysyy kiinni itselaitettunakin, pitää vaan puhdistaa kiinnitys kohta huolellisesti esim. sinolilla tai asetoonilla. Ei oo mulla irronnut vielä ainutkaan paino mitä oon laittanut.MArko kirjoitti:Pinnapainot kiinnostaa myös, ensimmäistä kertaa tuli tasapainotettua eturengas, mutta noiden itse laitettujen liimapainojen pitävyys, juuei.
Kyllä se 2-t kevarinkin renkaiden tasapainotus kannattaa ainakin takaseen.Itsellä on tasapainotettu vain takanen.Uudella renkaalla ei välttämättä huomaa mitään värinöitä,mutta kun on ajanut jonkin verran sillä samalla renkaalla niin se alkaa vapista ja kulua vähän miten sattuu
Eikä minulla kyllä muuten tärise ja värise paljon mitenkään tuo DT missään nopeudessa,vaikka onkin 2t