Vannenauha ja rengaslukko.

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Roiske
Viestit: 1397
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Vannenauha ja rengaslukko.

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Tuon kauluksen pitäisi pohjatessaan estää ylikiristäminen, mutta tiiä sitten. Kuitenkin sen pari talvea meni ihan hyvin, eikä rengasta ole otettu pois vanteelta välillä, niin tuli tuo väsymis teoria mieleen :roll:
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Vannenauha ja rengaslukko.

Viesti Kirjoittaja THA »

Mun tuli vaan mieleen toi ylikiristys kun itsellä kävi kerran näpit väsyneena lumessa vaihtaessa se virhe tehtyä ja kotona rengasta vaihtessa oli näkymä just toi. Alumiini/kumilukkoja mulla on ajossa hajonnu kaks niin mä oon päätyny noihin Ari/MP. Ariete oli lähinnä ennen kun Motion Proota oli Stormilal niin huonosti saatavana, nyt en oo Aria kyllä laittanu kun löyty toinen kanava MP:n hankintaan. Vielä kun ne tekis 2,50" lukkoja.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
suok
Viestit: 182
Liittynyt: Su Tammi 13, 2013 8:04 pm
Pyörä: 300,530,660R,690R,Jawa

Re: Vannenauha ja rengaslukko.

Viesti Kirjoittaja suok »

Aikomuksena on laittaa 250 cc KLX Kawaan enskanastat alle.

Olen hämmästellyt kun ko. pyörässä ei ole alunperin rengaslukkoja lainkaan. Tehoja mopossa on heikonlaisesti mutta jarruistahan ne voimat renkaisiin tulee joten siinä mielessä ei eroa isoihin pyöriin juurikaan ole. Tosin toistaiseksi ei gummit ole pyörähtäneet asfaltillakaan.

Enskapyörissä rengaslukot on ihan pakko olla, tosin käyttö ja paineetkin ovat erilaiset. Olen mielessäni arponut lukkojen laittoa Kawaan kun vahdan nastat alle. Teenkin nyt galluppia, olisiko syytä laittaa lukot vai ei?
Sachs,Puch60cc,Soliferexport+Sachs,TunturiSport-73,DT125-83,KTM250GS-87,SuzTS250X-86,KTM350GS-89,KTM125SX-06,200EXC-09,HusaTE300-11,KLX250S-09,530EXCR-08,WR250R-12,Jawa250typ353-59,Jawa350typ354-59,XT660R-07,530EXC-09,690EnduroR-14,T7-22
KTM-JP
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Helmi 27, 2012 5:10 pm
Pyörä: KTM
Paikkakunta: Oulu

Re: Vannenauha ja rengaslukko.

Viesti Kirjoittaja KTM-JP »

Kyllä laittaisin sinuna lukot ja eteenkin ;) Muuten saattaa kovissa jarrutuksissa pyörähtää ja venttiili vääntyä.
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Vannenauha ja rengaslukko.

Viesti Kirjoittaja THA »

Ei kahta sanaa, lukoille ehdottomasti KYLLÄ! Laita Motion Pron Lite-Locit niin ei tarvii kun sen muistaakseni 45 g painoja eteen ja 70 g taakse. Lukkoja ei edes huomaa, kunhan paino on kompensoitu ja nastojen kanssa riittää em. tarkkuuskin. Katuendurokumein kesällä huomaa sitten pienemmänkin heiton - jos on kiekot vielä täysin suorat.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Niamola
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Tammi 31, 2007 1:29 pm
Pyörä: 890 Adventure R
Paikkakunta: SASTAMALA
Viesti:

Re: Vannenauha ja rengaslukko.

Viesti Kirjoittaja Niamola »

Väittäisin että miltei 100% kaikista rengasrikoista on asennusvirheitä. Niin kovasti haukutut bilteman lukot ja sisäkumit on kuitenkin antanut ainakin minulle tähän asti 100% turvan. Ainoatakaan rengasrikkoa en ole kärsinyt vielä eläessäni muulla kuin polkupyörällä.

Uskoisin kuitenkin että selitys ei löydy käytöstäkään, en usko että ne minun ajoissa ainakaan Superin alla helpolla ovat päässeet.

Vannenauhana mulla toimii ilmastointiteippi, takana lukkoja kaksi ja edessä yksi. Lukon tai sisärenkaan uusin vain silloin, kun alkaa näyttämään epäilyttävältä.
Ura metsässä on kotaristin pikatie, umpihanki ja sänkipelto monikaistainen moottoritie.

p.050nelkolnol8957
suok
Viestit: 182
Liittynyt: Su Tammi 13, 2013 8:04 pm
Pyörä: 300,530,660R,690R,Jawa

Re: Vannenauha ja rengaslukko.

Viesti Kirjoittaja suok »

No joo,

ainakin minulla renkaat puhkeaa useimmiten nimenomaan asennuksessa. Kovinkaan monta rengasta ei ole mennyt ajossa rikki mutta aikamoisen määrän olen murjonut reikäiseksi rengasraudoilla. Yleisin asennusvirhe (joka ei puhko kumia heti) lienee vinoon jäänyt venttiili.

Bilteman sisärenkaisiin olen vähän tympiintynyt kun ne tuntuvat olevan pienihalkaisijaisia, eivätkä kevyesti täytettynäkään nouse ulkorenkaan kehälle vaan jäävät mielellään vanteen ja raudan väliin.

Ja kiitos neuvoista, taidan laittaa Kawaan lukot. Ja ehkä myös painot, saa nähdä. Tasapainotuksen tarve alkanee vasta jostain 70, 80-vauhdista.
Sachs,Puch60cc,Soliferexport+Sachs,TunturiSport-73,DT125-83,KTM250GS-87,SuzTS250X-86,KTM350GS-89,KTM125SX-06,200EXC-09,HusaTE300-11,KLX250S-09,530EXCR-08,WR250R-12,Jawa250typ353-59,Jawa350typ354-59,XT660R-07,530EXC-09,690EnduroR-14,T7-22
Avatar
Happi
Viestit: 2875
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:42 am
Pyörä: 690ER, 800XCA
Paikkakunta: Pori

Re: Vannenauha ja rengaslukko.

Viesti Kirjoittaja Happi »

Niamola kirjoitti:Väittäisin että miltei 100% kaikista rengasrikoista on asennusvirheitä. Niin kovasti haukutut bilteman lukot ja sisäkumit on kuitenkin antanut ainakin minulle tähän asti 100% turvan. Ainoatakaan rengasrikkoa en ole kärsinyt vielä eläessäni muulla kuin polkupyörällä.

Uskoisin kuitenkin että selitys ei löydy käytöstäkään, en usko että ne minun ajoissa ainakaan Superin alla helpolla ovat päässeet.
Ompa kova väite!
Millanen asennusvirhe on kyseessä, kun kuiva oksa on renkaasta läpi tai ruuvi/naula? Näitä tulee mieleen omilta reissuilta.

Happi
Avatar
kimmokekki
Viestit: 1512
Liittynyt: Pe Huhti 13, 2012 7:30 pm
Pyörä: KTM 530 exc-R
Paikkakunta: tervakoski

Re: Vannenauha ja rengaslukko.

Viesti Kirjoittaja kimmokekki »

Se onhappi vaan lavastettu juttu =)
aina tavoitettavissa ?
0440800172
kimmokecki@gmail.com
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Vannenauha ja rengaslukko.

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

suok kirjoitti:Ja kiitos neuvoista, taidan laittaa Kawaan lukot. Ja ehkä myös painot, saa nähdä. Tasapainotuksen tarve alkanee vasta jostain 70, 80-vauhdista.
Tuntuva pompotus alkaa jossain noissa lukemissa, yleensä alhaisemmissa, varsinkin jos on lukot vanteissa. Vaikka ei ajaisikaan kovempia vauhteja niin renkaat kannattaa ilman muuta puntittaa, tasapainossa oleva pyörä kuormittaa vähemmän jousitusta/iskunvaimennusta ja pyörä pitää paremmin kun se pysyy paremmin kiinni alustassa. Siinä vaiheessa kun tutinat alkaa tuntua selkeästi pyörässä niin rengas ei enään kunnolla pysy koko kehän matkalta kiinni tiessä/alustassa ja pito on sen mukainen.

Motonetista kalastuspuolelta lyijyisiä oliivipainoja pinnoihin rengaslukon vastapuolelle. Tai sitten lukon painoinen lyijylevystä tehty paino vannenauhan/jesarin alle ajaa saman asian. Molempia käytetty ja toimiviksi havaittu.
Kylätason kurapyöräilijä.
meikä
Viestit: 1201
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Pyörä: 610 "crate" exc
Paikkakunta: hki

Re: Vannenauha ja rengaslukko.

Viesti Kirjoittaja meikä »

Pidolla mitään väliä mutta kun tehohäviöt kasvaa semmoisiksi ettei kulje :evil:
suok
Viestit: 182
Liittynyt: Su Tammi 13, 2013 8:04 pm
Pyörä: 300,530,660R,690R,Jawa

Re: Vannenauha ja rengaslukko.

Viesti Kirjoittaja suok »

Tuo ajoalustasta irtoaminen, tai ainakin keventyminen voi olla ongelma vaikka jääradalla. Koskaan ei ole tullut edes mieleen että enskan renkaita pitäisi tasapainottaa. Kyllähän jäällä nopeisiin mutkiin tullaan yli satasen kyytiä jolloin pito voi heikentyä.

Kolmepuolikkaassa (valkokilpipyörä) minulla on lukot mutta ei tasapainotusta. Siitä tiedän kyllä ilmiön mutta soralla en ole havainnut ongelmaksi, asfaltilla vatkaaminen on aika ärsyttävää.
Sachs,Puch60cc,Soliferexport+Sachs,TunturiSport-73,DT125-83,KTM250GS-87,SuzTS250X-86,KTM350GS-89,KTM125SX-06,200EXC-09,HusaTE300-11,KLX250S-09,530EXCR-08,WR250R-12,Jawa250typ353-59,Jawa350typ354-59,XT660R-07,530EXC-09,690EnduroR-14,T7-22
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Vannenauha ja rengaslukko.

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Joskus soralla nähnyt takarenkaan jättävän pätkäviivaa kovemmissa vauhdeissa kun pompottaa. Pito on suhteellinen asia, kuten pompotuskin. Kaikkeen tottuu ja ajan mittaan asioihin lakkaa kiinnittämästä huomiota, mä taas kun olen tottunut ajamaan puntitetuilla renkailla niin jos tulee ajettua pyörällä missä on lukot puntittamattomana niin kyllä ajaminen on aika vastenmielistä heti kun pyörä alkaa vähänkään tärisemään.

Eikä tarvii uskoa eikä kokeilla, ei kukhan pakota :D
Kylätason kurapyöräilijä.
Niamola
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Tammi 31, 2007 1:29 pm
Pyörä: 890 Adventure R
Paikkakunta: SASTAMALA
Viesti:

Re: Vannenauha ja rengaslukko.

Viesti Kirjoittaja Niamola »

Ompa kova väite!
Millanen asennusvirhe on kyseessä, kun kuiva oksa on renkaasta läpi tai ruuvi/naula? Näitä tulee mieleen omilta reissuilta.

Happi
Ei taida ruuvia, naulaa tms. estää minkään merkkiset lukot rikkomasta kumia.
Ura metsässä on kotaristin pikatie, umpihanki ja sänkipelto monikaistainen moottoritie.

p.050nelkolnol8957
Avatar
VAK
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Pyörä: pyöräkuume on kova

Re: Vannenauha ja rengaslukko.

Viesti Kirjoittaja VAK »

Niamola kirjoitti:Väittäisin että miltei 100% kaikista rengasrikoista on asennusvirheitä.
TäH! Perin outoa tilastoa. Niin no, jos asennusvirheeksi lasketaan sekin, kun lyö vanteelle ja tulee kärmeenpurema. Olisi pitänyt laittaa enemmän painetta...

-ville
---x mopolla suohon x---
Vastaa Viestiin