Vannenauha ja rengaslukko.
Valvoja: Moderaattorit
Re: Vannenauha ja rengaslukko.
Tuon kauluksen pitäisi pohjatessaan estää ylikiristäminen, mutta tiiä sitten. Kuitenkin sen pari talvea meni ihan hyvin, eikä rengasta ole otettu pois vanteelta välillä, niin tuli tuo väsymis teoria mieleen
-
- Viestit: 3711
- Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
- Pyörä: Yamaha ja TM
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: Vannenauha ja rengaslukko.
Mun tuli vaan mieleen toi ylikiristys kun itsellä kävi kerran näpit väsyneena lumessa vaihtaessa se virhe tehtyä ja kotona rengasta vaihtessa oli näkymä just toi. Alumiini/kumilukkoja mulla on ajossa hajonnu kaks niin mä oon päätyny noihin Ari/MP. Ariete oli lähinnä ennen kun Motion Proota oli Stormilal niin huonosti saatavana, nyt en oo Aria kyllä laittanu kun löyty toinen kanava MP:n hankintaan. Vielä kun ne tekis 2,50" lukkoja.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Re: Vannenauha ja rengaslukko.
Aikomuksena on laittaa 250 cc KLX Kawaan enskanastat alle.
Olen hämmästellyt kun ko. pyörässä ei ole alunperin rengaslukkoja lainkaan. Tehoja mopossa on heikonlaisesti mutta jarruistahan ne voimat renkaisiin tulee joten siinä mielessä ei eroa isoihin pyöriin juurikaan ole. Tosin toistaiseksi ei gummit ole pyörähtäneet asfaltillakaan.
Enskapyörissä rengaslukot on ihan pakko olla, tosin käyttö ja paineetkin ovat erilaiset. Olen mielessäni arponut lukkojen laittoa Kawaan kun vahdan nastat alle. Teenkin nyt galluppia, olisiko syytä laittaa lukot vai ei?
Olen hämmästellyt kun ko. pyörässä ei ole alunperin rengaslukkoja lainkaan. Tehoja mopossa on heikonlaisesti mutta jarruistahan ne voimat renkaisiin tulee joten siinä mielessä ei eroa isoihin pyöriin juurikaan ole. Tosin toistaiseksi ei gummit ole pyörähtäneet asfaltillakaan.
Enskapyörissä rengaslukot on ihan pakko olla, tosin käyttö ja paineetkin ovat erilaiset. Olen mielessäni arponut lukkojen laittoa Kawaan kun vahdan nastat alle. Teenkin nyt galluppia, olisiko syytä laittaa lukot vai ei?
Sachs,Puch60cc,Soliferexport+Sachs,TunturiSport-73,DT125-83,KTM250GS-87,SuzTS250X-86,KTM350GS-89,KTM125SX-06,200EXC-09,HusaTE300-11,KLX250S-09,530EXCR-08,WR250R-12,Jawa250typ353-59,Jawa350typ354-59,XT660R-07,530EXC-09,690EnduroR-14,T7-22
Re: Vannenauha ja rengaslukko.
Kyllä laittaisin sinuna lukot ja eteenkin Muuten saattaa kovissa jarrutuksissa pyörähtää ja venttiili vääntyä.
-
- Viestit: 3711
- Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
- Pyörä: Yamaha ja TM
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: Vannenauha ja rengaslukko.
Ei kahta sanaa, lukoille ehdottomasti KYLLÄ! Laita Motion Pron Lite-Locit niin ei tarvii kun sen muistaakseni 45 g painoja eteen ja 70 g taakse. Lukkoja ei edes huomaa, kunhan paino on kompensoitu ja nastojen kanssa riittää em. tarkkuuskin. Katuendurokumein kesällä huomaa sitten pienemmänkin heiton - jos on kiekot vielä täysin suorat.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
-
- Viestit: 500
- Liittynyt: Ke Tammi 31, 2007 1:29 pm
- Pyörä: 890 Adventure R
- Paikkakunta: SASTAMALA
- Viesti:
Re: Vannenauha ja rengaslukko.
Väittäisin että miltei 100% kaikista rengasrikoista on asennusvirheitä. Niin kovasti haukutut bilteman lukot ja sisäkumit on kuitenkin antanut ainakin minulle tähän asti 100% turvan. Ainoatakaan rengasrikkoa en ole kärsinyt vielä eläessäni muulla kuin polkupyörällä.
Uskoisin kuitenkin että selitys ei löydy käytöstäkään, en usko että ne minun ajoissa ainakaan Superin alla helpolla ovat päässeet.
Vannenauhana mulla toimii ilmastointiteippi, takana lukkoja kaksi ja edessä yksi. Lukon tai sisärenkaan uusin vain silloin, kun alkaa näyttämään epäilyttävältä.
Uskoisin kuitenkin että selitys ei löydy käytöstäkään, en usko että ne minun ajoissa ainakaan Superin alla helpolla ovat päässeet.
Vannenauhana mulla toimii ilmastointiteippi, takana lukkoja kaksi ja edessä yksi. Lukon tai sisärenkaan uusin vain silloin, kun alkaa näyttämään epäilyttävältä.
Ura metsässä on kotaristin pikatie, umpihanki ja sänkipelto monikaistainen moottoritie.
p.050nelkolnol8957
p.050nelkolnol8957
Re: Vannenauha ja rengaslukko.
No joo,
ainakin minulla renkaat puhkeaa useimmiten nimenomaan asennuksessa. Kovinkaan monta rengasta ei ole mennyt ajossa rikki mutta aikamoisen määrän olen murjonut reikäiseksi rengasraudoilla. Yleisin asennusvirhe (joka ei puhko kumia heti) lienee vinoon jäänyt venttiili.
Bilteman sisärenkaisiin olen vähän tympiintynyt kun ne tuntuvat olevan pienihalkaisijaisia, eivätkä kevyesti täytettynäkään nouse ulkorenkaan kehälle vaan jäävät mielellään vanteen ja raudan väliin.
Ja kiitos neuvoista, taidan laittaa Kawaan lukot. Ja ehkä myös painot, saa nähdä. Tasapainotuksen tarve alkanee vasta jostain 70, 80-vauhdista.
ainakin minulla renkaat puhkeaa useimmiten nimenomaan asennuksessa. Kovinkaan monta rengasta ei ole mennyt ajossa rikki mutta aikamoisen määrän olen murjonut reikäiseksi rengasraudoilla. Yleisin asennusvirhe (joka ei puhko kumia heti) lienee vinoon jäänyt venttiili.
Bilteman sisärenkaisiin olen vähän tympiintynyt kun ne tuntuvat olevan pienihalkaisijaisia, eivätkä kevyesti täytettynäkään nouse ulkorenkaan kehälle vaan jäävät mielellään vanteen ja raudan väliin.
Ja kiitos neuvoista, taidan laittaa Kawaan lukot. Ja ehkä myös painot, saa nähdä. Tasapainotuksen tarve alkanee vasta jostain 70, 80-vauhdista.
Sachs,Puch60cc,Soliferexport+Sachs,TunturiSport-73,DT125-83,KTM250GS-87,SuzTS250X-86,KTM350GS-89,KTM125SX-06,200EXC-09,HusaTE300-11,KLX250S-09,530EXCR-08,WR250R-12,Jawa250typ353-59,Jawa350typ354-59,XT660R-07,530EXC-09,690EnduroR-14,T7-22
Re: Vannenauha ja rengaslukko.
Ompa kova väite!Niamola kirjoitti:Väittäisin että miltei 100% kaikista rengasrikoista on asennusvirheitä. Niin kovasti haukutut bilteman lukot ja sisäkumit on kuitenkin antanut ainakin minulle tähän asti 100% turvan. Ainoatakaan rengasrikkoa en ole kärsinyt vielä eläessäni muulla kuin polkupyörällä.
Uskoisin kuitenkin että selitys ei löydy käytöstäkään, en usko että ne minun ajoissa ainakaan Superin alla helpolla ovat päässeet.
Millanen asennusvirhe on kyseessä, kun kuiva oksa on renkaasta läpi tai ruuvi/naula? Näitä tulee mieleen omilta reissuilta.
Happi
- kimmokekki
- Viestit: 1512
- Liittynyt: Pe Huhti 13, 2012 7:30 pm
- Pyörä: KTM 530 exc-R
- Paikkakunta: tervakoski
Re: Vannenauha ja rengaslukko.
Se onhappi vaan lavastettu juttu =)
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Vannenauha ja rengaslukko.
Tuntuva pompotus alkaa jossain noissa lukemissa, yleensä alhaisemmissa, varsinkin jos on lukot vanteissa. Vaikka ei ajaisikaan kovempia vauhteja niin renkaat kannattaa ilman muuta puntittaa, tasapainossa oleva pyörä kuormittaa vähemmän jousitusta/iskunvaimennusta ja pyörä pitää paremmin kun se pysyy paremmin kiinni alustassa. Siinä vaiheessa kun tutinat alkaa tuntua selkeästi pyörässä niin rengas ei enään kunnolla pysy koko kehän matkalta kiinni tiessä/alustassa ja pito on sen mukainen.suok kirjoitti:Ja kiitos neuvoista, taidan laittaa Kawaan lukot. Ja ehkä myös painot, saa nähdä. Tasapainotuksen tarve alkanee vasta jostain 70, 80-vauhdista.
Motonetista kalastuspuolelta lyijyisiä oliivipainoja pinnoihin rengaslukon vastapuolelle. Tai sitten lukon painoinen lyijylevystä tehty paino vannenauhan/jesarin alle ajaa saman asian. Molempia käytetty ja toimiviksi havaittu.
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: Vannenauha ja rengaslukko.
Pidolla mitään väliä mutta kun tehohäviöt kasvaa semmoisiksi ettei kulje
Re: Vannenauha ja rengaslukko.
Tuo ajoalustasta irtoaminen, tai ainakin keventyminen voi olla ongelma vaikka jääradalla. Koskaan ei ole tullut edes mieleen että enskan renkaita pitäisi tasapainottaa. Kyllähän jäällä nopeisiin mutkiin tullaan yli satasen kyytiä jolloin pito voi heikentyä.
Kolmepuolikkaassa (valkokilpipyörä) minulla on lukot mutta ei tasapainotusta. Siitä tiedän kyllä ilmiön mutta soralla en ole havainnut ongelmaksi, asfaltilla vatkaaminen on aika ärsyttävää.
Kolmepuolikkaassa (valkokilpipyörä) minulla on lukot mutta ei tasapainotusta. Siitä tiedän kyllä ilmiön mutta soralla en ole havainnut ongelmaksi, asfaltilla vatkaaminen on aika ärsyttävää.
Sachs,Puch60cc,Soliferexport+Sachs,TunturiSport-73,DT125-83,KTM250GS-87,SuzTS250X-86,KTM350GS-89,KTM125SX-06,200EXC-09,HusaTE300-11,KLX250S-09,530EXCR-08,WR250R-12,Jawa250typ353-59,Jawa350typ354-59,XT660R-07,530EXC-09,690EnduroR-14,T7-22
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Vannenauha ja rengaslukko.
Joskus soralla nähnyt takarenkaan jättävän pätkäviivaa kovemmissa vauhdeissa kun pompottaa. Pito on suhteellinen asia, kuten pompotuskin. Kaikkeen tottuu ja ajan mittaan asioihin lakkaa kiinnittämästä huomiota, mä taas kun olen tottunut ajamaan puntitetuilla renkailla niin jos tulee ajettua pyörällä missä on lukot puntittamattomana niin kyllä ajaminen on aika vastenmielistä heti kun pyörä alkaa vähänkään tärisemään.
Eikä tarvii uskoa eikä kokeilla, ei kukhan pakota
Eikä tarvii uskoa eikä kokeilla, ei kukhan pakota
Kylätason kurapyöräilijä.
-
- Viestit: 500
- Liittynyt: Ke Tammi 31, 2007 1:29 pm
- Pyörä: 890 Adventure R
- Paikkakunta: SASTAMALA
- Viesti:
Re: Vannenauha ja rengaslukko.
Ei taida ruuvia, naulaa tms. estää minkään merkkiset lukot rikkomasta kumia.Ompa kova väite!
Millanen asennusvirhe on kyseessä, kun kuiva oksa on renkaasta läpi tai ruuvi/naula? Näitä tulee mieleen omilta reissuilta.
Happi
Ura metsässä on kotaristin pikatie, umpihanki ja sänkipelto monikaistainen moottoritie.
p.050nelkolnol8957
p.050nelkolnol8957
Re: Vannenauha ja rengaslukko.
TäH! Perin outoa tilastoa. Niin no, jos asennusvirheeksi lasketaan sekin, kun lyö vanteelle ja tulee kärmeenpurema. Olisi pitänyt laittaa enemmän painetta...Niamola kirjoitti:Väittäisin että miltei 100% kaikista rengasrikoista on asennusvirheitä.
-ville
---x mopolla suohon x---