Mitä tapahtuu vanhoille nastarenkaille?
Valvoja: Moderaattorit
-
Kanjoni
- Pyörä: Pegaso ja Stelvio ym.
Mitä tapahtuu vanhoille nastarenkaille?
Kun nastaat on kuluneet loppuun tai muuten katkeilleet tai irronneet niin mitä renkaille tehdään? Pintaa on kuitenkin vaikka kuinka paljon. Ajetaanko rospuuttorenkaina ennen kunnon talvi/kesäkelejä vai irrotetaanko nastat ja ajetaan sitten? Miten nastat on paras tai helpoin irrottaa? Ja kuka kelpuuttaisi vanhat nastarenkaat ajoon?
Re: Mitä tapahtuu vanhoille nastarenkaille?
Moro.
Ääni "ekologiselle" ajattelutavalle,elikkä nastat vaan helkuttiin...
Työssä olen itse käyttänyt "vanhaa konstia",elikkä kunnon ruuvimeisseliä (ei turhan teräväkärkinen tarvii olla),ja kärki suunnilleen nastan kokoinen.Työhanskat vaan händyyn ja painetaan meisseli nastan kuvetta pitkin oletettuun nastan pohjaan.Tuosta pitäis lähteä ihan kääntämällä poies.
..joskus voi kyllä ahistaa...
Kyllä minä noilla ainakin päästelisin menemään vaikka koko kesän,elleivät nyt ole sitten niin pehmeätä matskua,eli ihan jääkeleille tarkoitetut.Tuosta tais ollakkin jotain juttua foorumilla,että mistä tunnistaa "oikean" talvirenkaan...
Ääni "ekologiselle" ajattelutavalle,elikkä nastat vaan helkuttiin...
Työssä olen itse käyttänyt "vanhaa konstia",elikkä kunnon ruuvimeisseliä (ei turhan teräväkärkinen tarvii olla),ja kärki suunnilleen nastan kokoinen.Työhanskat vaan händyyn ja painetaan meisseli nastan kuvetta pitkin oletettuun nastan pohjaan.Tuosta pitäis lähteä ihan kääntämällä poies.
Kyllä minä noilla ainakin päästelisin menemään vaikka koko kesän,elleivät nyt ole sitten niin pehmeätä matskua,eli ihan jääkeleille tarkoitetut.Tuosta tais ollakkin jotain juttua foorumilla,että mistä tunnistaa "oikean" talvirenkaan...
Foorumin "sekakäyttäjä"
-
Kanjoni
Lähteekö kiinni oleva liimattu nasta sovinnolla irti? Auton nastoja olen joskus irroitellut ja se on kyllä hanskassa kun muistaa sen hanskan ettei kämmenpohja ole sitten auki.
- Timo Tasakaasu
- Pyörä: 1190Adv, 660SMC
Hitsipillillä kärki punaiseksi jokaisesta nastasta ja sen jälkeen vääntämään vasta irti niitä. Lähtee paljon helpommin, kun tuhoaa liiman ominaisuudet ensin.
Joku tällä foorumilla tuollaisen konstin neuvoi nastarenkaan korjauskonstina, kun katkenneita nastoja haluaa uusia. Kokeilin ja helpottaa hommaa selvästi.
Joku tällä foorumilla tuollaisen konstin neuvoi nastarenkaan korjauskonstina, kun katkenneita nastoja haluaa uusia. Kokeilin ja helpottaa hommaa selvästi.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Mä luotin voimaan liimanastojen irrotuksessa eli lukkopihdit ja pikkuruuvari. Pienellä ruuvarilla ensin nastaa reunoilta irti, sitten lukkopihdeillä kiinni, pyöräytys ja nosto. Hyvin lähti.
Happi
Happi
mielestäni niistä nastoista siinä renkaassa ei ole mitään haittaa. Suurin osa kuluu nopeasti pois, eikä niiden paino harrastekäytössä mitään merkaa. Lisäksi tuollaisen kuluneen nastan maastoa kuluttava lisäys on varsin mitätön.
Eli yksi vaihtoehto nastojen nyppimiselle on se, että anna olla alla. rengas on kuitenkin vaihtokunnossa ennen nastakieltokautta, vaikka en usko niistä mitään sakkoja tulevan muutenkaan.
Siis ehdotankin, että käytä tuo nastojen hitsailu/nyppimisaika ajamiseen...
Eli yksi vaihtoehto nastojen nyppimiselle on se, että anna olla alla. rengas on kuitenkin vaihtokunnossa ennen nastakieltokautta, vaikka en usko niistä mitään sakkoja tulevan muutenkaan.
Siis ehdotankin, että käytä tuo nastojen hitsailu/nyppimisaika ajamiseen...
Ovat h,,,,,tin liukaita, kun pikitiellä ajaa.VAK kirjoitti:mielestäni niistä nastoista siinä renkaassa ei ole mitään haittaa.
Nyt en ymmärrä? Ajaa missä?Happi kirjoitti: ...pikitiellä ajaa.
Happi
Hyvä kysymys.
Mä en tiedä niille rievuille muuta käyttöä, kuin ajaa loppuun joskus just tämmöisillä välikeleilä kuin nyt on. En niitä raaski pois heittää, vaan tuonne navetan parveen.
Aamulla lumipyryssä lähdin koko päiväksi ajelemaan tuonne Satahämeen suuntaan. Tänään oli hyvä keli matkaendurotouhulle. Vähän plussa-asteita, paksusti sohjoa, umpilunta, järven jäätä ja jopa kuivahtaneita sorapätkiäkin. Alla just semmoiset vanhat (alkutalvesta ne oli vielä huippukunnossa)talviendurokumit joita ei tarvi sääliä vaikka joutuis hetkeksi asfaltillekin. Piikkejä kadoksissa, muutama nappulakin revennyt juuresta irti. Sopiva aika ruopia ne lopullisen paskaksi. Tuolla reissussa ajattelin moneen kertaan, että olipas täydellinen rengasvalinta. Pito oli enimmäkseen enemmän kuin hyvä.
Eli kyllä ne vanhat renkaat on tietyinä päivinä paras valinta.
Yhtä kahden kilometrin pätkää kun runnoin 2 tuntia (kyllä vaan, oli pakko tampata jalan pitkiä matkoja että selviäsin sieltä pois, tuli vähä hiki) tuli kyllä ikävä niitä puuttuvia piikkejä.
Mä en tiedä niille rievuille muuta käyttöä, kuin ajaa loppuun joskus just tämmöisillä välikeleilä kuin nyt on. En niitä raaski pois heittää, vaan tuonne navetan parveen.
Aamulla lumipyryssä lähdin koko päiväksi ajelemaan tuonne Satahämeen suuntaan. Tänään oli hyvä keli matkaendurotouhulle. Vähän plussa-asteita, paksusti sohjoa, umpilunta, järven jäätä ja jopa kuivahtaneita sorapätkiäkin. Alla just semmoiset vanhat (alkutalvesta ne oli vielä huippukunnossa)talviendurokumit joita ei tarvi sääliä vaikka joutuis hetkeksi asfaltillekin. Piikkejä kadoksissa, muutama nappulakin revennyt juuresta irti. Sopiva aika ruopia ne lopullisen paskaksi. Tuolla reissussa ajattelin moneen kertaan, että olipas täydellinen rengasvalinta. Pito oli enimmäkseen enemmän kuin hyvä.
Eli kyllä ne vanhat renkaat on tietyinä päivinä paras valinta.
Yhtä kahden kilometrin pätkää kun runnoin 2 tuntia (kyllä vaan, oli pakko tampata jalan pitkiä matkoja että selviäsin sieltä pois, tuli vähä hiki) tuli kyllä ikävä niitä puuttuvia piikkejä.
Toisille mp on myös hyötyajoneuvo eli siirrytään esim. kotoa töihin.VAK kirjoitti:Nyt en ymmärrä? Ajaa missä?Happi kirjoitti: ...pikitiellä ajaa.
Happi
Happi kirjoitti:Ovat h,,,,,tin liukaita, kun pikitiellä ajaa.
Happi
juu, juu, mutta eikö tuo ole pelkkää plussaa. Sitten olisi pikitielläkin hauskaa.Happi kirjoitti: Toisille mp on myös hyötyajoneuvo eli siirrytään esim. kotoa töihin.
Happi
Tiedän paljon hauskemman konstin nappulan tuhoamiseksi kuin kaasupilli.
p.s. en mä ole mikään toisille antamaan ohjeita renkaiden "huollossa" kukin toimikoot tavallaan
- Timo Tasakaasu
- Pyörä: 1190Adv, 660SMC
Sitten ei kannattaisi ottaa kantaa, jos ei ole kokeillutkaan. Itse kokeilin ja ainakin mun Adventuren alla ovat uudet nastat vanhoissa rei'issä pysyneet. Taidan olla noiden nastojen kanssa kuitenkin keskimääräistä taviaista enemmän pulhannut.VAK kirjoitti:
p.s. en mä ole mikään toisille antamaan ohjeita renkaiden "huollossa" kukin toimikoot tavallaan
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
totta! turvallisuusnäkökohdat on myös huomioitava, kun liikenteessä ajetaan. eli silloin nastojen poisto on varmasti järkevää.Timo Tasakaasu kirjoitti:Sitten ei kannattaisi ottaa kantaa, jos ei ole kokeillutkaan. Itse kokeilin ja ainakin mun Adventuren alla ovat uudet nastat vanhoissa rei'issä pysyneet. Taidan olla noiden nastojen kanssa kuitenkin keskimääräistä taviaista enemmän pulhannut.VAK kirjoitti:
itse en yllä edes keskimääräisentaviaisen tasolle tällaisessa nastatouhussa. Kannattaa noudattaa myös erityistä varovaisuutta renkaan lämmittämisessä hitsipillillä(bensiinikanisterit ym. herkästi syttyvä etäämmälle).
Pahoittelut siitä, että ymmärsin alunperin hieman eritavalla tämän "kaasun" käyttämisen nastojen irroitukseen.
Kuluneista takarenkaista olen nyppinyt hyväkuntoiset sivunastat pois ja käyttänyt ne uudelleen. Yleensä takarengas on talven jälkeen siinä kunnossa että joutaa mennä kaatiskuormaan kunhan hyväkuntoiset nastat on ensin otettu talteen.
Eturengas kestää paremmin, ja yleensä reunanastat ovat todella hyvässä kunnossa vaikka keskimmäiset olisivatkin kuluneita ja katkenneita. Jos on muutoin hyvä runko kyseessä niin kannattaa tehdä korjaava toimenpide, eli vaihtaa huonot keskinastat uusiin best grippeihin, jolloin saa seuraavaksi talveksi uutta vastaavan etugummin jonkin verran uutta halvemmalla.
Ja tosiaan, paskalla nastarenkaalla voi ajella keväällä ilman huolen häivää tai aloittaa taas syksyllä uuden talvikauden pikkasen aiemmin ja vaihtaa timmit renkaat vasta kunnon talvikeleillä.
Eturengas kestää paremmin, ja yleensä reunanastat ovat todella hyvässä kunnossa vaikka keskimmäiset olisivatkin kuluneita ja katkenneita. Jos on muutoin hyvä runko kyseessä niin kannattaa tehdä korjaava toimenpide, eli vaihtaa huonot keskinastat uusiin best grippeihin, jolloin saa seuraavaksi talveksi uutta vastaavan etugummin jonkin verran uutta halvemmalla.
Ja tosiaan, paskalla nastarenkaalla voi ajella keväällä ilman huolen häivää tai aloittaa taas syksyllä uuden talvikauden pikkasen aiemmin ja vaihtaa timmit renkaat vasta kunnon talvikeleillä.
-
Kanjoni
Ja tosiaan, paskalla nastarenkaalla voi ajella keväällä ilman huolen häivää tai aloittaa taas syksyllä uuden talvikauden pikkasen aiemmin ja vaihtaa timmit renkaat vasta kunnon talvikeleillä.[/quote]
Valintani taitaa olla tuo kevään ja syksyn "huonot" kelit kun on oikeastaan liikaa lunta ja jäätä kesärenkaalle ja liian vähän hyväkuntoiselle nastarenkaalle. Nuo ajat ei täällä pohjoisemmassa ole tosin kovin pitkät ja ne meneekin helposti huoltotöissä.
Valintani taitaa olla tuo kevään ja syksyn "huonot" kelit kun on oikeastaan liikaa lunta ja jäätä kesärenkaalle ja liian vähän hyväkuntoiselle nastarenkaalle. Nuo ajat ei täällä pohjoisemmassa ole tosin kovin pitkät ja ne meneekin helposti huoltotöissä.