pitääkö vaihtaa sisärenkaat..

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

harttana
Pyörä: honda xl 600

pitääkö vaihtaa sisärenkaat..

Viesti Kirjoittaja harttana »

afrikkalaiseen olisi vaihdettava renkaat,pitääkö/kannattaako vaihtaa myös sisärenkaat?? minkä merkkiset sisuskumit on todettu kestäviksi ..ei offroad ajoa.
Pasi
Pyörä: KTM690R/SM

Re: pitääkö vaihtaa sisärenkaat..

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Kyllä ne sisuskumitkin joskus pitää vaihtaa. Mulla on mikkeliinin norsunkortsut ja olen vaihdellut n. 10 000 km välein. Ajan pääasiassa sorateitä.
timo
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN

Viesti Kirjoittaja timo »

Miksi?
VAK
Pyörä: pyöräkuume on kova

Viesti Kirjoittaja VAK »

joistain vanhoista(kauan käytetyistä) sisäkumeista ruostui ventiili. Kai tuollainen kannattaa vaihtaa, ennen ku hajoaa reissunpäällä(hankala korjata).

mek
Pyörä: V-Strom 800 DE
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mek »

Miten usein olette näihin matkapyöriin vaihtaneet sisärenkaat? Edellisessä kun oli tubelessit, niin ei tullut tätä mietittyä. Africa Twinin mittarissa nyt 8100 ja eka renkaanvaihto edessä. Vaihdanko sisäkumit myös?

Ajo rauhallista matkaenskailua, suurin osa kilometreistä tulee parilla pitemmällä reissulla pääasiassa päällystetyillä teillä, mutta pari tonnia vuodessa tulee ajeltua myös sorateitä.
Peltsi
Pyörä: Tunturi

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Erittäin harvon. Tai no nykyiseen vaihdoin kun oli UHDeet sisäsä enkä niistä tykkää. Eli ne pois. Seuraavan kerran sitte kun vuotaa tai on hiertyny pilalle.

Vanhaan Afrikkalaiseen en tainnu uusia sisureita kertaakaan noin 7 vuoden aikana.

Ps. Tubeless ois kyllä kiva.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Syke
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona

Viesti Kirjoittaja Syke »

timo kirjoitti:Miksi?
Tämän minäkin haluan tietää.
Braa-aab!
Kooma
Pyörä: Kovin monella

Viesti Kirjoittaja Kooma »

Vaihdan sisäkumit jos niissä selviä hiertymiä/hankaumia. En muuten enkä oo koskaan (kop kop) paikannut tien päällä. Sekin tuuri loppuu joskus mutta harvemmin muuten kuin kovasta osumasta kiveen ja jos osuu joku ruuvi niin se kyllä puhkoo uuden niinkuin vanhankin.
Jani M
Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Gileran etusisäkumilla on nyt takana 64 000 km ja 27 vuotta, eikä ole kertaakaan paikattu. Sen ehkä voisi jo vaihtaa seuraavassa renkaanvaihdossa. Takasisäkumin puhkaisin renkaanvaihdossa muutama vuosi sitten, joten se meni vaihtoon. Eli ei noita nyt ihan solkenaan ole tarvetta vaihdella.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
mek
Pyörä: V-Strom 800 DE
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mek »

Ok, kiitos. AT:n manuaali kun neuvoo vaihtamaan sisärenkaat joka kerta kun ulkorenkaatkin. Ekassa pyörässä oli sisärenkaalliset ja se ainut rengasrikko tuli jossain 15 tkm kohdalla.
Tase
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100

Viesti Kirjoittaja Tase »

Kaksi kertaa on minulla UHD-renkaasta revennyt venttiili.

Eka kerralla talvella piikkirenkaiden kanssa edessä ja huomasin sen vasta keväällä, Kings:ssä on sen verran jäykkä runko. Toinen kerta sattui viime kesänä, sekin eturenkaassa. Rengaslukkoja ei ollut joten kumi pääsi hieman pyörähtämään.
Raimo
Pyörä: BMW R80GS & XT1200Z
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Joo, ja UHD-misukan sisällä on ollut mulla pari kertaa kumista muodostuneita palloja, jotka ovat varmaan alkaneet jostain hiekanjyvästä tms. kertymään kumin sisään. Samoin olen saanut venttiilin irtoamaan. Nykyään laitan tavallisia crossi-sisuskumeja, jotka ovat vahvempia kuin katusisärenkaat, muttei noita 4-5mm vahvoja UHD:tä.
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
VAK

Viesti Kirjoittaja VAK »

Raimo kirjoitti:Joo, ja UHD-misukan sisällä on ollut mulla pari kertaa kumista muodostuneita palloja, jotka ovat varmaan alkaneet jostain hiekanjyvästä tms. kertymään kumin sisään. Samoin olen saanut venttiilin irtoamaan. Nykyään laitan tavallisia crossi-sisuskumeja, jotka ovat vahvempia kuin katusisärenkaat, muttei noita 4-5mm vahvoja UHD:tä.
paksuissa sisäkumeissa on ollut mulla aina tuo ilmiö, että sisällä ropisee kuminpalasia. Samajuttu Michelinin UHD:lla ja Metzelerin paksulla kumilla. 0,5 - 0,7 paineilla ajettaessa kumi kuluu reunasta. nappaan kuvan jos en oo heittänyt roskiin. Uskon, että se sisäkumin sisällä pyörivät kumin palaset ovat myös seurausta tuosta hieraantumisesta. Nimenomaan näistä paksuista irtoaa venttiili sitten, kun tunteja on tarpeeksi takana. Talkki varmaan auttaisi jos ajettaisiin kuivissa olosuhteissa, mutta kurassa ajettaessa ei tuo talkki toimi. Jostain sinne vettä ja kuraa kumminkin pääsee.

Kovilla paineilla katuajossa sisäkumi varmaan kestää kulumatta.

bisti
Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021

Viesti Kirjoittaja bisti »

Auttaisiko noiden sisäkumien hiertymiseen jos ne voitelisi ulkoa solukumirasvalla? Miksei kun kerran soluillakin toimii.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
VAK

Viesti Kirjoittaja VAK »

juu auttaa se. Oon tahtomattani tuota kokeillutkiin, kun oon välillä ajanut solulla ja välillä ilmakumilla. Ulkorenkaan sisälle on tietysti jäänyt solurasvaa, niin sitten on ollut rasvattuna se ilmasisäkumikin. Lämpeeminen ja hieraantuminen on varmaan se ongelma noiden paksujen sisäkuminen kanssa varmaan rasvaamalla sisäkumi tuo pikkuongelma poistuisi. En ole kumminkaan enempää viitsinyt kokeilla, kun kyllä sisäkumit ihan sellaisenaankin kestää monen ulkokumin verran.

Vastaa Viestiin