Jäärataa möhköllä
Valvoja: Moderaattorit
Jäärataa möhköllä
Onko kukaan ajanut jäärataa möhköenskalla. Eli siis 17" takakumi ja painoa reilusti (~200 kg). Olen vain omaan kle:hen jahdannut takakumia oikeilla jääpiikeillä ja satapiikki pyyti 220 e moisesta. Tuntuu aika hurjalta kun yleensä uutta saa kuitenkin 150 e tienoolle. Kuka tekis mulle jääpiikin 150 tienoille?
Neljä vaihdetta riittää.
Re: Jäärataa möhköllä
Tuleehan tuota ajettua harva se viikonloppu muutama kierros tuolla SE:llä. Alla tosin on normaalit enduronastoilla varustetut renkaat.
Olen kyllä miettinyt, että minkähänlainen tuo olisi ihan oikeilla jääpiikeillä ajaa möhköllä. Mietinnöissä olen tullut siihen tulokseen, että ei maksa vaivaa, koska pyörä pitäisi viedä kärryllä jäälle ja todennäköinen renkaan kestoikä olisi silti hetken huraus tuolla painolla ja tehoilla.
Hauskaa touhuahan se on enduronastoillakin. Liukasta tosin on ja tilanteita riittää a*tolla urille tahkotulla radalla.
Lainaan tätä melkein sopivaa topiccia kysymällä, että miten pyörän alusta pitäisi säätää jääradan kiertoon? Pyörän takapää tuntui rauhoittuvan aika paljon, kun käänsin paluuvaimennusta tiukemmalle, mutta mitä muuta kannattaisi tehdä? Eli jousia yms. ei ole tarkoitus alkaa vaihtamaan, vaan mitä saisi aikaan olemassa olevia säätöruuveja pyörittelemällä?
Olen kyllä miettinyt, että minkähänlainen tuo olisi ihan oikeilla jääpiikeillä ajaa möhköllä. Mietinnöissä olen tullut siihen tulokseen, että ei maksa vaivaa, koska pyörä pitäisi viedä kärryllä jäälle ja todennäköinen renkaan kestoikä olisi silti hetken huraus tuolla painolla ja tehoilla.
Hauskaa touhuahan se on enduronastoillakin. Liukasta tosin on ja tilanteita riittää a*tolla urille tahkotulla radalla.
Lainaan tätä melkein sopivaa topiccia kysymällä, että miten pyörän alusta pitäisi säätää jääradan kiertoon? Pyörän takapää tuntui rauhoittuvan aika paljon, kun käänsin paluuvaimennusta tiukemmalle, mutta mitä muuta kannattaisi tehdä? Eli jousia yms. ei ole tarkoitus alkaa vaihtamaan, vaan mitä saisi aikaan olemassa olevia säätöruuveja pyörittelemällä?
Normi enskapiikki on pirun liukas jäällä. Ja kyllä se jääpiikki kestää monta talvea jos sitä ei rassaa lumella ja hiekalla! Eli jos rauhassa ajelet jäälle (kuten itse teen), niin voit ajaa monta talvea samoilla renkailla ja hupi on hurjaa, eikä tarvitse kärryä jollei matka ole mahdoton tai sisällä asfalttia. Jääpiikki ei vaan kestä yhtään sutimista tai muutenkaan vedättelyä pehmeällä. Piikit katkeaa heti. Pintakaasulla rantaan asti ja siitä vasta irti.
Alustan säätöihin matala ja tiukka on hyvä alkusääntö. Noilla ei olla vielä nopeimpia, mutta ajaminen on kivaa ja en ainakaan itse edes tahdo olla nopein, koska se vaatisi liikaa modaamista.
Alustan säätöihin matala ja tiukka on hyvä alkusääntö. Noilla ei olla vielä nopeimpia, mutta ajaminen on kivaa ja en ainakaan itse edes tahdo olla nopein, koska se vaatisi liikaa modaamista.
Neljä vaihdetta riittää.
Ny on renkaat
Saa nähdä miten äijän käy. Taidan vaihtaa vakiot koiranluut alle ja ehkä inan paineistaa keulaa. Saa nähdä pyörähtääkö renkaat kun ei lukkoja ole. Otin kyllä sisuskumeja varalle ja täytyy aloittaa vähän reilummilla paineilla.
Neljä vaihdetta riittää.
Kyllähän se pelaa vallan kivasti. Jäävarustus. En alustaan kuitenkaan koskenut vielä, rata on niin kovin röykkyinen että vähän hukkaan menisi säätelyt. Ihan hyvin pelaa noinkin ja oli mukava kurvailla. Renkaisiin laitoin 1,2 taakse (kings) ja eteen 1,4 (duro). Taakse ainakin tuntui olevan liikaa, sivupito vähän hukassa, en kuitenkaan pienemmillä ehtinyt kokeilla. Pyörähtämisen merkkejä ei ollut havaittavissa, joten kyllä tuosta pois uskaltaa laskea.
Suorilla luonnollisesti kulkee ihan hyvin ja kyllä tuota mutkiinkin nakkelee, vaan kun jarrulle tulee niin silloin huomaa että alla on jotain huomattavasti normicrossia painavampaa
Muutamaa highsideriakin yritti, vaan ei vienyt nurin asti. Paineen lasku varmaan jeesaa noihin, niin pitäis olla mutkasta ulos tasaisempi pito. Kummasti menovesi maittaa, meni varatankille kun tripissä oli 120km, tuosta ei kuitenkaan tullut radalla kun ehkä 30-40km, tosin takapyörä kulki kyllä ehkä varmaan tuplat
Kummasti oli paita täysin märkä aika nopeasti, harmi kun ei tullut videonpätkää otettua.
Suosittelen kokeilemaan
Suorilla luonnollisesti kulkee ihan hyvin ja kyllä tuota mutkiinkin nakkelee, vaan kun jarrulle tulee niin silloin huomaa että alla on jotain huomattavasti normicrossia painavampaa
Suosittelen kokeilemaan

Neljä vaihdetta riittää.
- CapoSakke
- Pyörä: ELUKKA 57, ISO ELUKKA 660 RR, CAPO
- Viesti:
Pyörää matalemaksi ja kummastakin päästä. Sisään vaimenusta vähän löysemmälle ja rebound niin ettei potki takaisin. Rengaslukot ja paineet 0,45-0,6.Yamato kirjoitti: Lainaan tätä melkein sopivaa topiccia kysymällä, että miten pyörän alusta pitäisi säätää jääradan kiertoon? Pyörän takapää tuntui rauhoittuvan aika paljon, kun käänsin paluuvaimennusta tiukemmalle, mutta mitä muuta kannattaisi tehdä? Eli jousia yms. ei ole tarkoitus alkaa vaihtamaan, vaan mitä saisi aikaan olemassa olevia säätöruuveja pyörittelemällä?
Jäärata on nastaa.
Don't ride faster than you guardian angel can fly!
Osta enduro niin et tarvitse katua!
...You know it's a bit windy when you get passed by your own dust...
JUTAKO
https://www.gsh457.com/ktm-adventure-rally-finland/
Osta enduro niin et tarvitse katua!
...You know it's a bit windy when you get passed by your own dust...
JUTAKO
https://www.gsh457.com/ktm-adventure-rally-finland/
Riippuu renkaan rungosta aika paljon. Pitää olla tosi jäykkä runko, että 0,5 alle mennään. Painavassa pyörässä vielä korostuu. Ompa jotkin rungot tarvineet "oikeissakin" pyörissä lähelle 1,5 paineet, mutta kilo lie hyvä lähtökohta jos on lukot ja nyrkkisääntönä keulaan 0,2 enempi. Meillä kyllä on yleensä vaimennetut navat ja CV kaasarit, niin ei rengas pyörähdä niin helpolla kuin tikkuisissa vehkeissä. Iceroadracingin puolelta löytyy tosiaan tarkemmin.CapoSakke kirjoitti:Rengaslukot ja paineet 0,45-0,6.
Jäärata on nastaa.
Neljä vaihdetta riittää.