enduropiikeistä
Valvoja: Moderaattorit
enduropiikeistä
aikaslailla olen aloittelija crossi/enduro puolella, tarkoitus on hommata talveksi kyseiset renkaat.
minkäslaisia kokemuksia teillä pidon suhteen? uskaltaako huoletta päästellä?
minkäslaisia kokemuksia teillä pidon suhteen? uskaltaako huoletta päästellä?
- Timo Tasakaasu
- Pyörä: 1190Adv, 660SMC
Re: enduropiikeistä
Kovaksi tampatulla lumella pito on parempi kuin kesällä soralla. Teräsjäällä huonompi ja asfaltilla ei oikeastaan ollenkaan.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Asfaltista en tiä kunnen oo koittanu mut väitän kyllä et jäällä kunnon piikkirengas(ihan enskapiikeillä)
pitää paremmin ku tavallinen rupulikumi missään.
Jäätyneellä maalla pito on ihan saatanallinen ja hupikerroin vaan kasvaa..
pitää paremmin ku tavallinen rupulikumi missään.
Jäätyneellä maalla pito on ihan saatanallinen ja hupikerroin vaan kasvaa..
- Omakinen
- Pyörä: KTM 950 SE
Itse olen vasta yhden Michelinin enduronastan kuluttanut suupperilla. Kuinka tärkeäksi olette isojen ja tehokkaiden pyörien alla rungon merkityksen huomanneet, kestävyyden kannalta?
Onko järkeä ostaa huomattavasti kalliimpi trellikka, vai sulatella jotain Kingssejä? Maksaako trellikka itsensä takaisin kestävyydessä superin liikuttajana?
Onko järkeä ostaa huomattavasti kalliimpi trellikka, vai sulatella jotain Kingssejä? Maksaako trellikka itsensä takaisin kestävyydessä superin liikuttajana?
- Ilmari
- Pyörä: TDM900,CBR600
Moro. En osaa antaa kuin tyhjentävän vastauksen eli olisi ehkä syytä olla hiljaa... Mulla kun on iso mutta tehoton mopo.Omakinen kirjoitti:Itse olen vasta yhden Michelinin enduronastan kuluttanut suupperilla. Kuinka tärkeäksi olette isojen ja tehokkaiden pyörien alla rungon merkityksen huomanneet, kestävyyden kannalta?
Kuitenkin pari vuotta sitten talvirallissa näin pienemmän Kotarin missä oli hyvin uusi Trellikka takana. Ja siitä oli lähteny ainakin viisi nappulaa irti. Hauskan näköistä, kun sisuskumi pullistelee sieltä täältä läpi.
Paikallinen rengasmyyjä (myy Trelleborgia) oli sitä mieltä, että rengas pitää ajaa "lämpimäksi" ennen kuin alkaa revitteleen. Muutoin nappulat repeää irti. Myös paineet on tärkeät.
Kingsi on ilmeisesti hyvä kumi, koska kolmekin nimekästä nastoittajaa eteläsuomessa käyttää sitä runkona.
Mikä Misukka sulla oli runkona ja kauanko se kesti? Ajoitko pelkästään jäällä ja lumella vai oliko asfalttia/paljastaa soraa?
T.Ile
- Omakinen
- Pyörä: KTM 950 SE
Ajoin jäät, lunta , jäätynyttä soraa ja paljasta asfalttia. Yllättävän hyvin kumminkin mielestäni kesti. Tuon renkaan perusteella en oikein osaa mitään sanoa, kun kumi ei ollut todellakaan tuore edes minulle tullessa. En pääse nyt kurkkaamaan mallia, mutta muistaakseni oli CrossCompetition tai jotain sinne päin.
Mulle joku joka omasta mielestään tiesi sanoi kun olin ostanut bfgoorich tai miten se kirjoitetaan merkkiset kumet että olisi kanattanut sijoittaa muutama kymppi lisää kun on noin painava pyörä (SXC?) ja vielä painavampi kuski! Nimenomaan trellikkaa silloin suosittelivat. Nyt muutaman talven jälkeen voi sanoa että kunhan lunta on riittävästi niin ei nuo bfgeet kulu ollenkaan. Sitten erehdyin liian vähällä lumella kiviseen´maastoon ja kerrasta oli nappuloita huonossa kunnossa... kaikki nastat kylä vielä paikallaan. Kuulemmasuuri ero sillä onko kumi nastoitettu spooriin vai "avoimeen maastoon" eli onko sivunastat vinossa ulospäin vai pystyssä samaan suuntaan kuin muutkin. Toisten mielestä spoorikumeilla on lähes mahdoton ajaa, no eihän niillä voi kallistaa samalla tavalla, itsellä sellaiset on ja ei ole häirinnyt...
antti
oon nyt jokusen kerran ajellu enskapiikeillä. edessä on terävä kärkiset piikit ja joitakin piikkejä on katkennut. tampatulla lumella ja jäätyneellä maalla tosiaan pitoo helevetisti, peili jäällä oli hiukka pito onkelmia takana. ihan tyytyväinen oon hintaansa nähden kun halvalla sain.
- Liitteet
-
- Kuva(278).jpg
- edestä
- (24.66 KiB) Tiedosto ladattu 453 kertaa
-
Sakkeus
- Pyörä: KTM 640 Sumo enskavantein
Mulla on tohtorissa nyt ekaa talvea enskapiikit alla, takana on miltei ajamaton kingssi ja edessä trellikka joka oli alku talvesta vielä jonkunlaisessa kunnossa, muutama nasta puuttui sivulta ja nastat olivat kuluneet keskeltä 2-3mm matalemmiksi kuin laidoilta. Takana oleva kingssi ei ole mennyt talven ajoissa miksikään ja pitää kuin tauti , liikaakin, luisua on hankala vetää kun kaasua lisättäessä keula kevenee, etupää ei sitten juuri pidäkkään, luistelee miten sattuu ja on kulunut todella nopeasti, suurin osa reunanapeista ja piikeistä on lähtenyt ja keskeltä on pari piikkiä poikki!
Eli kyllä trellikka laatua on..
no OK kyllähän kumi varmaan on kovettunut ja vanha!
Mutta koko talven ongelmana on ollut liian kova pito takarenkaalla ja heikko eturenkaalla, lisäämällä takarenkaan painetta saa pitoa vähemmäksi mutta pehmeällä ajo menee hankalemmaksi, lisäämällä takajuoseen esijännitystä perä nousee ja tilanne paranee hieman mutta sitten pikkupatit alkavat viskoa perää.
En keksi helppoa parannusta tähän vaivaan, sillä suurin ongelma on käsittääkseni painojakauma, tohtorissa istutaan takarenkaan päällä, sarvet ovat takana ja järjettömän kokoinen tankki estää kurveissa painonsiirron kovin eteen!
Jos jollakulla on ideoita asian suhteen, ehdottakaa!
Jatkoin jo kettinkiä ja siirsin takarenkaan haarukassa mahdollisimman taakse, auttoi hieman, paineet ovat nyt edessä ja takana 0,5bar ja kilo takarenkaassa heikensi pitoa takaa mutta teki samalla pehmeällä ajon hankalaksi.
Eli kyllä trellikka laatua on..
Mutta koko talven ongelmana on ollut liian kova pito takarenkaalla ja heikko eturenkaalla, lisäämällä takarenkaan painetta saa pitoa vähemmäksi mutta pehmeällä ajo menee hankalemmaksi, lisäämällä takajuoseen esijännitystä perä nousee ja tilanne paranee hieman mutta sitten pikkupatit alkavat viskoa perää.
En keksi helppoa parannusta tähän vaivaan, sillä suurin ongelma on käsittääkseni painojakauma, tohtorissa istutaan takarenkaan päällä, sarvet ovat takana ja järjettömän kokoinen tankki estää kurveissa painonsiirron kovin eteen!
Jos jollakulla on ideoita asian suhteen, ehdottakaa!
Jatkoin jo kettinkiä ja siirsin takarenkaan haarukassa mahdollisimman taakse, auttoi hieman, paineet ovat nyt edessä ja takana 0,5bar ja kilo takarenkaassa heikensi pitoa takaa mutta teki samalla pehmeällä ajon hankalaksi.
- MarkusH
- Pyörä: CRF250, Yamaha FZ-6N
Tiedä sitten miten toimii isommassa pyörässä, mutta itselläni on 5mm rallinasta "välikelinpiikkirengas" takana ja edessä ihan normaali 10mm enskapiikkirengas. Pito loppuu aina ennen takaa kuin edessä (jos loppuu). 125:n tehoilla ei kyllä kummia luisuja heitetä mutkissa, pitoa kyllä löytyy niin kauan kun reunimmainen piikkirivi puree "katuun" 
Uraa uurtava motoristi
-
dq
- Pyörä: Monkey 125, TDM 900, XR250
Toimiihan se, itsellä DR 650:ssä samanlaista settiä. Jäällä sais "vähän" enemmän vetopitoa olla, mutta tuommosessa normi talvisurauttelussa toimii ihan messevästi, ja justiinsa että helposti hallittavat luisut tuolla yhdistelmällä tulee.MarkusH kirjoitti:Tiedä sitten miten toimii isommassa pyörässä, mutta itselläni on 5mm rallinasta "välikelinpiikkirengas" takana ja edessä ihan normaali 10mm enskapiikkirengas. Pito loppuu aina ennen takaa kuin edessä (jos loppuu). 125:n tehoilla ei kyllä kummia luisuja heitetä mutkissa, pitoa kyllä löytyy niin kauan kun reunimmainen piikkirivi puree "katuun"
Nyt sitten kysymys kaikille nastarenkaitten suurkuluttajille. Onko noitten eri renkaitten lumiominaisuuksissa suuria eroja ? Tänä talvena on joutunut ajamaan paljon teillä jossa on irtonaista tai kevyesti kelkalla poljettua lunta niin ettei nasta tunnu purevan alustaan. Välillä on tuntunut että eturenkaan paikalla olisi käytöksen perusteella voinut olla vaikka suksi.
Olen seurannut suukuluttajia jonkunverran.Jari kirjoitti:Nyt sitten kysymys kaikille nastarenkaitten suurkuluttajille. Onko noitten eri renkaitten lumiominaisuuksissa suuria eroja ? Tänä talvena on joutunut ajamaan paljon teillä jossa on irtonaista tai kevyesti kelkalla poljettua lunta niin ettei nasta tunnu purevan alustaan. Välillä on tuntunut että eturenkaan paikalla olisi käytöksen perusteella voinut olla vaikka suksi.
Joskus, kun Berliinin muuri oli vielä tanakasti pystyssä, kävi suomenkin arvokisoissa porukkaa joilla ei sattuneista syistä ollut nastoja kumeissa ollenkaan. Viisumi taskussa, mopo ja hyvä ajotaito-/ kunto riitti. Ei ne ässämmissä pisteille päässyt, mutta oli se silti hyvä näyttö siitä että ei pelkät hyvät välineet aina riitä. Sen jälkeen kuulosti hetken aikaa oudolta kun c-luokan kuskit vikisivät milloin mistäkin viasta, kun ei kulkenut. No, hyviä ja huonoja päiviä- ja renkaita sitä on itse kullakin
Tottakai kumeissa on eroja. Niistä näet hyvän otoksen esim. tänään alkavassa Päitsissä. Perille pääseillä on (oli) hyvät renkaat. OR-proon keskustelusivuilla on nasta-asiasta enemmän detaljeja.
Alkutalvesta irtopohjalla tuo kertomasi fiilis on tuttua ja väistämätöntä. Ei sille mahda mitään. Pitää vaan odotella niitä parempia päiviä. Älä silti jätä ajamatta huonoinakaan.
En todellakaan ole suurkuluttaja, kun vasta kolmannet piikit menossa...mutta nämäkin olleet neljän eri kotarin alla. Eli mun vähäisen kokemuksen mukaan enskanastoilla ajettaessa ehkä enemmän ajettavuuteen vaikuttaa pyörän ominaisuudet ja alustan säädöt kuin renkaan merkki? Kahdet ekat oli trellikat ja nyt menossa kingsit joissa nastat "pystyssä" myös sivuilta..kait spooriin tarkotettu.Jari kirjoitti:Nyt sitten kysymys kaikille nastarenkaitten suurkuluttajille. Onko noitten eri renkaitten lumiominaisuuksissa suuria eroja ? Tänä talvena on joutunut ajamaan paljon teillä jossa on irtonaista tai kevyesti kelkalla poljettua lunta niin ettei nasta tunnu purevan alustaan. Välillä on tuntunut että eturenkaan paikalla olisi käytöksen perusteella voinut olla vaikka suksi.