Pitävin, pätevin 21"

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

Sottapytty
Pyörä: BMW G650XChallenge

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

Miksiköhän en löydä MT16 enkä MT18:sta, onkohan nuo poistuvia malleja?
Vai oonko vaan sokea?

http://www.pirellityre.com/web/motorcycle/default.page
Sottapytty

Kyllä siellä BF Goodrich crossengo:ssa näyttäisi DOT-merkintä olevan, mutta toi EMC24:ssä myytävän eturenkaan paino- ja nopeusluokka ei taida riittää.

http://www.stenogrus.com/product_info.p ... cts_id=325

http://shop.emc24.fi
"BFGoodrich-ETURENGAS Crossengo TT
Monikäyttöinen rengas cross- ja enduroharrastajille. Käy tieliikennekäyttöön ¤§195kg/130km/h Hinta:57,5 €"
mikaj

Viesti Kirjoittaja mikaj »

Sottapytty kirjoitti:Kyllä siellä BF Goodrich crossengo:ssa näyttäisi DOT-merkintä olevan, mutta toi EMC24:ssä myytävän eturenkaan paino- ja nopeusluokka ei taida riittää.

http://www.stenogrus.com/product_info.p ... cts_id=325

http://shop.emc24.fi
"BFGoodrich-ETURENGAS Crossengo TT
Monikäyttöinen rengas cross- ja enduroharrastajille. Käy tieliikennekäyttöön ¤§195kg/130km/h Hinta:57,5 €"
Mitkä ne luokat muuten pitäisi olla? Jos esim. mun dertsi painaa (otteen mukaan) 144 kg ja minä 65, varusteita sen verran päälle että jotain 220 kg voisi kuvitella olevan. Mitenkähän tämä sitten jakautuu etu- ja takapäähän? Aika kevyeltä se keula ajaessa tuntuu ;) Suomessa ei saa ajaa yli 120, pitääkö nopeusluokan olla kumminkin isompi ja kuinka iso? Huippunopeus? Käytössä olevilla välityksillä?

Mika
Pasi
Pyörä: KTM690R/SM

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Renkaan vaatimukset lukee rekisteriotteessa, katoppa sitä. Vanhemmissa pyörissä taitaa joutua käyttämään omaa järkeä.
Sottapytty

Mulla on rekisteriotteessa näin:
Omamassa(paino ajokuntoisena)=155kg. Suurin sallittu massa 365kg.

Renkaat eteen 54S ja taakse 70S
tai vaihtoehtoisesti eteen 54M (M+S) ja taakse 70M (M+S)

54=212kg.
70=335kg.
S=180km/h.
M=130km/h.

M+S Tarkoitti Mud&Snow, talvirengasta.
(Mopon huippunopeus on 165km/h.)

Aika jännästi lukemat heittelevät, kaippa joku viisas sen on miettinyt :roll:
Peltsi
Pyörä: Tunturi

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Ei liene kovin olennaista noita nopeusluokkia tuijottaa, kunhan on kantavuus kohdallaan. Yleensähän nuo kunnon nappularenkaat on varsin matalan nopeusluokan renkaita.
mikaj

Pasi kirjoitti:Renkaan vaatimukset lukee rekisteriotteessa, katoppa sitä. Vanhemmissa pyörissä taitaa joutua käyttämään omaa järkeä.
Joo, tosin mulle ei kyllä aukea mitenkään tuo yksi ainoa numero renkaan perässä. Akselimassat kyllä löytyy omasta kohdastaan, 115 ja 220 kg eli sen kantavuuden osalta ok. Mutta mitä tarkoittaa eturenkaan 51 ja takarenkaan 65 koon perässä? Mitään kirjaimia siellä ei ole. Tai yksinkertaisemmin mistä noita tietoja voi etsiä itse?

Mikä idea muuten noissa nopeusluokissa oikeasti on, kun käytännössä ajoneuvoilla ei saa ajaa tieliikenteessä yli 120 km/h? Ihan vaan siltä varalta että joku ajaa radalla kovempaa?

Mika
mikaj

Jaha, ei sitä nyt niin hirveän kauan tarvinnutkaan googlettaa. Mm. http://personal.inet.fi/koti/janne.karp ... nkaat.html auttaa eteenpäin. Tosin nyt ihmetyttää sitten se, mistä ne vaatimukset tulevat. Miksi dertsin takarenkaan pitää kestää 290 kg kun max. taka-akselin kantama massa on 220 kg? Haa! Siihenkin on selitys. Lainsäätäjä on varautunut keulimiseen! Se ei kai sitten voi olla kiellettyä tieliikenteessä...

Joo ja siis mun pyörä on varmaan vaan niin vanha ettei sille ole kukaan keksinyt sopivaa nopeusluokkaa.

Mika
Huristelija

Viesti Kirjoittaja Huristelija »

av2 kirjoitti:Kokemusta nappuloista on mulla vain TKC 80 Continentaleista. Tuntuu olevan melkoisen jokapaikanrengas sivuston porukan kokemuksienkin mukaan. Taakse kaipaisin jo kolmatta uutta, mutta etummainen on vielä lähes uudenveroinen.
Oon käyttäny pari kierrosta TKC:tä, ja tuumannu muitakin vaihtoehtoja. Jos ajaa n. 1 tkm retken yksinomaan pikitietä, alakaa TKC:n täristys käymään kehoon. Jospa löytäis astetta mukavamman renkaan ilman yllätyksiä, niin hyvä olis.
av2
Pyörä: Africa Twin XRV750 1997

Viesti Kirjoittaja av2 »

Itse huomasin kummankin renkaan alle laiton jälkeen pientä väristystä stongassa, mutta se tasoittui pian ilmeisesti etusen terävimpien kulmien hioitumisen jälkeen. Toisella upouudella takasella lähdin ruskareissulle josta suurin osa oli asfalttia, yhteensä 3009,6km ma-pe. En huomannu sillä reissulla mitään täristystä. Tosin oon itse aina hoitanu vaihdon ja painottanu renkaat ylitarkasti kerhon hyvillä vehkeillä, sekä painoa varustuksilla on ollu noin 40kg ja paineet muistaakseni ollu e2,2 ja t2,7.
XRV-97
MarkkuHoo
Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MarkkuHoo »

Tilasin omaan afrikkalaiseen sekarengastuksen ensi kevättä odottamaan. Koemielessä eteen TKC80 ja taakse Enduro 3. Etusena tuo tkc on minusta 21" koossa suht pitävällä kuviolla oleva yleisrengas sora-ajoon kokemuksestakin, mutta taakse otin Enduro 3:en koska ajattelin kokeilla jos se olisi hieman TKC:tä mukavuuspainotteisempi isommalla soratiellä ja assulla.

Pikkutohtorissamme on sitävastoin edessä MT21 ja takana TKC80, koska pitoa halutaan enemmän. MT21 on ollut edessä soralla & hiekalla minusta todella hyvä, selkeästi TKC:tä parempi pito. Asvaltillakin OK. Takana pikkutohtorissa on käynyt tuo TKC hyvin, en oikeastaan paljon karkeampaa kaipaa, loppuu muuten se vähäinenkin sutiminen ;)

Joten parempaa pitoa hakiessa, kuten ketjun aloittaja kaavaili, koittaisin vaikkapa MT21:siä ainakin eteen, se on lisäksi edullinen hinnaltaan.
PJ

Viesti Kirjoittaja PJ »

Minäkin olen tykännyt mt21:stä eturenkaana pikku-dr:ssä. Nyt sitten tulee semmoinen taaksekin kun nyt talvella ei tarvitse sutimisesta luopua kokonaan tuommoisen karkeamman renkaan kanssa. :wink:
Seppo Honkanen
Pyörä: HVA TE300i, EXC150TPi, 690 Enduro R

Viesti Kirjoittaja Seppo Honkanen »

kymppivalve kirjoitti:trelleborgin armi special tai dunlop 908rr.
Toiset äänet näille kumeille! Molempia on tullut käytettyä SE mopossa. Molemmat toimii erinomaisesti niin soralla, polulla kuin asfaltillakin...

T. Sepi
Janne
Pyörä: SE & MXV & EN
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Janne »

Seppo Honkanen kirjoitti:
kymppivalve kirjoitti:trelleborgin armi special tai dunlop 908rr.
Toiset äänet näille kumeille! Molempia on tullut käytettyä SE mopossa. Molemmat toimii erinomaisesti niin soralla, polulla kuin asfaltillakin...

T. Sepi
Minkälaiset nuo kumit on Pirellin MT 21 -malliin verrattuna?. Itsellä nuo on ekat karkeammat kumit orkkisten jälkeen.

Pirellin heikkoutena pidän huonoa märkäpitoa asvaltilla. Kovalla alustalla etunen on hiukan epämääräinen.
Toimii metässä kuitenkin niin hyvin, että nuo ominaisuudet ei haittaa.
Vastaa Viestiin