TALVIRENKAITA KATUENDUROIHIN
Valvoja: Moderaattorit
Itse tilasin juuri kisarenkaalta nastat talveksi. Toivottavasti niitä nyt pääsisi käyttämäänkin jonkin verran. Täältä pk-seudulta kun pitää lähteä aina kauas ettei teitä ole pilattu suolalla. Varmaan joutuu mopon viemään mökille tai vastaavaan paikkaan että pääsee kunnolla ajamaan.
http://www.kisarengas.fi/renkaat/IMG_0188.jpg
Sen verran on kokemuksia on että niin kauan pitää noilla laillisilla nastoilla kun tie on sula. En oikein ymmärrä noita renkaita mihin niitä voisi käyttää. Ei ne pidä millään alustalla kovin hyvin.
http://www.kisarengas.fi/renkaat/IMG_0188.jpg
Sen verran on kokemuksia on että niin kauan pitää noilla laillisilla nastoilla kun tie on sula. En oikein ymmärrä noita renkaita mihin niitä voisi käyttää. Ei ne pidä millään alustalla kovin hyvin.
-Eero K
Kuulin hurjia juttuja miten jotkut oli ajellu normaaleilla katurenkailla kerran pystymettästä pois pitkin isoja teitä jotka oli jäässä. Itse olen yrittänyt katurenkailla kääntää pyörän lumialustalla kun se ei mahtunut tallissa ympäri. Melkoisen liukasta touhua ja rengas kaivoi heti montun lumeen ja jäi siihen. Myöhemmin samanlaisessa koitoksessa piha oli ihan jäässä joten jarrut lukossakin valuttiin takaisin talliin.
Kerran syksyllä ajoin liikenneympyrään ja pakkasta tais olla jo pikkusen kun huomas etupyörän luistavan alta.
Nyt on rallinastat ja niilläkin välillä on menty nurin. Nastoilla ajaessa on etsittävä se liukkaimman näköinen jäätikkö jossa pito on paras. Mutta jos on sellaisia kelejä että asfaltin pinnassa on pieni jääkerros ja päällä tuiskuttanutta pakkaslunta semmosina satunnaisina kasoina niin en kyllä uskalla ajaa. Maantiellä tulee aina mieleen että vaikka itse kaatuis ja ei kävis mitään niin mitäs jos kaatuu juuri silloin kun vastaan tulee rekka tai takana ajaa joku ohituspaikkaa kyttäävä.
Rallinastoja pienempiä en suosittele mihinkään yli 100 kuutioiseen jos meinaa talvella oikeasti ajaa. Ne satunnaiset sunnuntailenkit jotka valitaan kelin mukaan voi ajaa sitten vaikka ratarenkailla sladitellen ja hauskaa pitäen.
Kerran syksyllä ajoin liikenneympyrään ja pakkasta tais olla jo pikkusen kun huomas etupyörän luistavan alta.
Nyt on rallinastat ja niilläkin välillä on menty nurin. Nastoilla ajaessa on etsittävä se liukkaimman näköinen jäätikkö jossa pito on paras. Mutta jos on sellaisia kelejä että asfaltin pinnassa on pieni jääkerros ja päällä tuiskuttanutta pakkaslunta semmosina satunnaisina kasoina niin en kyllä uskalla ajaa. Maantiellä tulee aina mieleen että vaikka itse kaatuis ja ei kävis mitään niin mitäs jos kaatuu juuri silloin kun vastaan tulee rekka tai takana ajaa joku ohituspaikkaa kyttäävä.
Rallinastoja pienempiä en suosittele mihinkään yli 100 kuutioiseen jos meinaa talvella oikeasti ajaa. Ne satunnaiset sunnuntailenkit jotka valitaan kelin mukaan voi ajaa sitten vaikka ratarenkailla sladitellen ja hauskaa pitäen.
- Mika TA-91
- Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Tuo "isoja teitä jotka ovat jäässä" on toki hyvin suhteellista, koska kesärenkailla oikeasti jäässä olevalla tiellä tarkoittaa kävelyvauhtia. Mutta jos kyseessä paikoitellen jäässä tai muuten liukkaasta tiestä, niin ei se niin ihmeellistä ole, mutkat on tosin syytä ottaa maltilla.TTA kirjoitti:Kuulin hurjia juttuja miten jotkut oli ajellu normaaleilla katurenkailla kerran pystymettästä pois pitkin isoja teitä jotka oli jäässä. Itse olen yrittänyt katurenkailla kääntää pyörän lumialustalla kun se ei mahtunut tallissa ympäri. Melkoisen liukasta touhua ja rengas kaivoi heti montun lumeen ja jäi siihen. Myöhemmin samanlaisessa koitoksessa piha oli ihan jäässä joten jarrut lukossakin valuttiin takaisin talliin.
Sitten vielä hiekkatiet ovat erikseen, jotka ovat lumisena ihan ok, jos ei pohjalla ole tampattuja jäisiä autoun jälkiä.
Sillä kirjoitan, että kaksi viimeisintä vuotta olen itse ollut TA:lla ja kesärenkailla (=tosin kuluneet napularenkaat, ei siis puhtaat katurenkaat) ja lumisia / jäisiä teitä ajellut perille, siellä lauantaina ja pois sunnuntainta. Ja niiltä kohdin kun tie on ollut oikeasti jäässä (todella lyhyesti ja harvassa kohdassa ja nekin hiekkateillä. kun asvaltti on kuitenkin suolattu) on ajo ollut todella hidasta molemmat jalat maassa ajoa.
Terveisin
Mika TA-91
- Kipa
- Pyörä: SE ja kolmipökö
Jokunen vuosi sitten pystis oli Joutsenossa. Perjantaina Sahuri järkkäsi NightShitin Vilppulassa, jolloin kaikki tiet olivat mustassa jäässä, lunta ei ollut. Useampi autokin oli ojassa illan aikana, ihan sairas keli. Lauantaina Timo, minä ja Sähkäri-Arska ajettiin Vilppulasta Joutsenoon sairaan lipoisia lumisia/jäisiä teitä pitkin suvikumeilla, mutta perille päästiin. Sunnuntaiksi keli lauhtui ja takaisin tultiin sulia teitä pitkin. Eipä tuntunut tuona talvena autolla liukkaalta lainkaanMika TA-91 kirjoitti:Tuo "isoja teitä jotka ovat jäässä" on toki hyvin suhteellista, koska kesärenkailla oikeasti jäässä olevalla tiellä tarkoittaa kävelyvauhtia. Mutta jos kyseessä paikoitellen jäässä tai muuten liukkaasta tiestä, niin ei se niin ihmeellistä ole, mutkat on tosin syytä ottaa maltilla.TTA kirjoitti:Kuulin hurjia juttuja miten jotkut oli ajellu normaaleilla katurenkailla kerran pystymettästä pois pitkin isoja teitä jotka oli jäässä. Itse olen yrittänyt katurenkailla kääntää pyörän lumialustalla kun se ei mahtunut tallissa ympäri. Melkoisen liukasta touhua ja rengas kaivoi heti montun lumeen ja jäi siihen. Myöhemmin samanlaisessa koitoksessa piha oli ihan jäässä joten jarrut lukossakin valuttiin takaisin talliin.
Sitten vielä hiekkatiet ovat erikseen, jotka ovat lumisena ihan ok, jos ei pohjalla ole tampattuja jäisiä autoun jälkiä.
Sillä kirjoitan, että kaksi viimeisintä vuotta olen itse ollut TA:lla ja kesärenkailla (=tosin kuluneet napularenkaat, ei siis puhtaat katurenkaat) ja lumisia / jäisiä teitä ajellut perille, siellä lauantaina ja pois sunnuntainta. Ja niiltä kohdin kun tie on ollut oikeasti jäässä (todella lyhyesti ja harvassa kohdassa ja nekin hiekkateillä. kun asvaltti on kuitenkin suolattu) on ajo ollut todella hidasta molemmat jalat maassa ajoa.
Terveisin
Nyt onkin luvassa ihan kesäkelit ensi viikonlopuksi, kannattaakohan ottaa edes makuupussia mukaan?
Täytyy ainakin NightShittiin kehittää joku Extreme-pätkä kun ei edes räntää sada.
Kipa
- Mika TA-91
- Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Toisaalta teidän porukkaa ei voi laskea tälläisissä jutuissa, tehän käytte varmaan ihan vaan piruuttaan talvellakin nastarenkaiden vaihtojen välillä suvikumeillä puhtaalla järven jäällä kurvailemassa...Kipa kirjoitti: Jokunen vuosi sitten pystis oli Joutsenossa. Perjantaina Sahuri järkkäsi NightShitin Vilppulassa, jolloin kaikki tiet olivat mustassa jäässä, lunta ei ollut. Useampi autokin oli ojassa illan aikana, ihan sairas keli. Lauantaina Timo, minä ja Sähkäri-Arska ajettiin Vilppulasta Joutsenoon sairaan lipoisia lumisia/jäisiä teitä pitkin suvikumeilla, mutta perille päästiin. Sunnuntaiksi keli lauhtui ja takaisin tultiin sulia teitä pitkin. Eipä tuntunut tuona talvena autolla liukkaalta lainkaan![]()
Nyt onkin luvassa ihan kesäkelit ensi viikonlopuksi, kannattaakohan ottaa edes makuupussia mukaan?![]()
Täytyy ainakin NightShittiin kehittää joku Extreme-pätkä kun ei edes räntää sada. Kipa
Terveisin
Mika TA-91
-
John Doe
- Pyörä: KTM 990 Adventure R
Moi!
Pahoittelen jos aihetta on jo kovasti käsitelty muissa viestiketjuissa, käytin searchia ja hyvää tietoa löytyikin.
Kysyn silti lisätietoa:
Mitä nastarengasta suosittelette Africa Twiniin?
Käyttö: Rauhallisen reipasta ajelua ja naatiskelua talvisilla pikkuteillä, metsäautoteillä, ehkä satunnaisesti jäälläkin. Asfalttiajoa ei voi millään välttää kokonaan. Siirtymiä tulee väistämättä.
Rengaskauppias ehdotti www.motorengas.fi -valikoimasta takarenkaaksi 17-130/80/KN MICHELIN T63 NASTAR. (180 kpl nastoja) ja eteen 21-80/100/SA BF GOODRICH SA-KATU (195 kpl nastoja). Onko noista kokemusta kellään? Kuvan perusteella nastat ei ulotu kovin sivulle.
Sitten tuolla www.aj-bike.fi :ssä suositellaan Supermoto ja "möhkö"-pyöriin eteen Goodrich Crossengo 80/100-21" ja taakse 130/80-17" MITAS C-02. Kuvan perusteella nämä ovat paljon karkeamman oloiset kuin nuo em. renkaat.
Kurapyöräilijöissä on paljon porukkaa jotka olette ajaneet mitä erilaisimmilla nastoilla ja mitä ihmeellisimmillä vehkeillä. Mielelläni kuuntelen kokemuksia ja kommentteja!
Pahoittelen jos aihetta on jo kovasti käsitelty muissa viestiketjuissa, käytin searchia ja hyvää tietoa löytyikin.
Kysyn silti lisätietoa:
Käyttö: Rauhallisen reipasta ajelua ja naatiskelua talvisilla pikkuteillä, metsäautoteillä, ehkä satunnaisesti jäälläkin. Asfalttiajoa ei voi millään välttää kokonaan. Siirtymiä tulee väistämättä.
Rengaskauppias ehdotti www.motorengas.fi -valikoimasta takarenkaaksi 17-130/80/KN MICHELIN T63 NASTAR. (180 kpl nastoja) ja eteen 21-80/100/SA BF GOODRICH SA-KATU (195 kpl nastoja). Onko noista kokemusta kellään? Kuvan perusteella nastat ei ulotu kovin sivulle.
Sitten tuolla www.aj-bike.fi :ssä suositellaan Supermoto ja "möhkö"-pyöriin eteen Goodrich Crossengo 80/100-21" ja taakse 130/80-17" MITAS C-02. Kuvan perusteella nämä ovat paljon karkeamman oloiset kuin nuo em. renkaat.
Kurapyöräilijöissä on paljon porukkaa jotka olette ajaneet mitä erilaisimmilla nastoilla ja mitä ihmeellisimmillä vehkeillä. Mielelläni kuuntelen kokemuksia ja kommentteja!
-
Tikkaoja
- Pyörä: Canyon ja Cube
Mulla oli viime talvena vastaavassa ajossa SuperTeneressä Kingsin napit joissa keskellä ralliauton nastat ja sivuilla enskapiikit. Asvalttisiirtymätkin niillä onnistui ihan hyvin ja pito oli isoon pyörään riittävä polanteisella pikkutiellä ja järvenjäälläkin.John Doe kirjoitti:Moi!
Myin ne täksi talveksi eteenpäin kaverin AT:hen kun itellä vaihtu rengaskoko takana. Tallissa kuitenkin oottaa jo samanlainen sarja uudessa koossa. Kisarengas noita tekee ja tietää kyllä kun sieltä kysyy.
-petteri
-
John Doe
- Pyörä: KTM 990 Adventure R
Kiitos DR Markullekin kommentista. Totta tosiaan, noissa "karkeammissa" nastarenkaissa näyttää olevan selvästi enemmän nastoja kuin tuo 180kplDR Markku kirjoitti:Tuo 180 kpl nastoja takarenkaassa on mielestäni aivan liian vähän, asfaltille se juuri ja juuri riittää. Mutta tuollaiseen pyörään ja maastoon laittaisin puolet lisää, toki se riippuu myös nastan pituudesta.
laita nuo Mitaksen c-02 taakse ,renkaan keskelle ralliauton nasta ja sivulle enduropiikit.John Doe kirjoitti: Kiitos DR Markullekin kommentista. Totta tosiaan, noissa "karkeammissa" nastarenkaissa näyttää olevan selvästi enemmän nastoja kuin tuo 180kpl
eturenkaaksi kisarenkaan trelleborg enduropiikeillä
etunen on kallis sijoitus mutta et tule katumaan...etkä kaatumaan.
asfaltilla ne on ihan syvältä ajaa,noitten ehdottamien renkaitten jälkeen ne pakolliset siirtymät huomattavasti pienevät
-
Tikkaoja
- Pyörä: Canyon ja Cube
Takarengas oli 5.10 tuumaa leveä, eli vastaa jotain 130 leveetä millikoossa. Noilla Kisarenkaan nettisivuilla ei ole läheskään kaikkia rengasmalleja mitä siellä on myynnissä, kannattaa soittaa.John Doe kirjoitti:Kiitos tiedosta petteri. Kisarenkaan nettisivulla ei enää 17" takarengasta ole, mutta pitää kysellä! Muistatko minkä levyinen se takarengas oli?
Mulla oli 17 takasessa nastoja kaikkiaan noin 300 ja tossa nykysessä vielä enemmän.
Renkaiden kestosta sen verran, että lyhyessä talvessa ehdin n. 800 kilsaa ajamaan ja sen jäljiltä renkaat oli kuin uudet. Kaikki nastat tallella ja vain vähän kulumaa nastan rungossa. Pidon kannalta tuo oikea enskanasta keskellä varmaan olis vielä parempi vaihtoehto, mutta ainakin täällä etelässä noita asvalttisiirtymiä tulee väkisinkin, niin ei viitsi ihan niin pitkillä piikeillä ajella. Uskoisin kuitenkin, että tuo rallinasta kestää siirtymää paremmin tukevamman runkonsa ansiosta.
-petteri