bemAri kirjoitti:Saman ilmiön huomaa radalla. Muutaman kierroksen jälkeen pito alkaa heikkenemään, kun katurenkailla ja etenkin ratarenkailla käy juuri päinvastoin.
No enpä ole moista huomannut. Mun mielestä Tourancet pitää radalla tosi hyvin erityisesti kuumina. Kemorassa kokeiltu.
Kyllähän Tourancet kadulla/ radalla toimii paljon paremmin kuin monet enemmän maastoon tarkoitetut renkaat, ja yleiskäyttöön sopivat hyvin. Rata-ajossa, jota itsekin olen jonkin verran harrastanut (enemmän tosin tuolla Stuttgartin bokserilla), varsinaiset kisarenkaat tarvitsevat F1 tyyliset renkaanlämmittimet ja jatkuvaa ajoa jotta kumiseos pysyy pitävänä. Kylmänä ratarenkaat ovat tosi liukkaat, toisinkuin katu- ja etenkin endurorenkaat, joiden kumiseos pysyy joustavana vaikka lumella ajaessa. Ja päinvastoin, lämmetessään, jos vaikka ajat kymmenkunta kierrosta radalla, alkaa kumi olla liian pehmeää.
Eräs asia, joka tähän liittyy, on rengaspaineet. Radalle monet pudottavat paineita, jotta lämmetessäkin paineet ovat kohdallaan. Toisaalta taas autobahnille neuvotaan lisäämään paineita, jotta rengas ei kulu nopeasti.
Itse en ole paineita GS:llä pahemmin säädellyt, voi olla että toimisi paremmin radalla jos pudottaisi puolisen kiloa paineita.
Mulla on alla Metzler Enduro 4 150/70 gummit. Ainakin Enduro 3 140/80 gummeihin verrattuna loistavat asfaltilla, hiljaiset ja pitävät. Norjan reissulla viime kesänä satoi puolet ajasta ja pito tuntui olevan kohdallaan märälläkin. Mutta täällä kun satoi pari kertaa kesällä, niin ei pyörä meinannu pysähtyä millään, ilmeisesti niin likainen asfaltin pinta. Hiekalla ja metsässä pärjänny kyllä jotenkin, mutta TKC80 140/80 tulee laitettua alle kohtapuolin että pärjäis paljon paremmin.