Jos pykälissä sanotaan, etta on käytettävä talvikäyttöön sopivia renkaita, niin mitä se käytännössä tarkoittaa?
Itselläni ei ole tarkoitus ajella enää (paljoa) kun tiet taas jäätyy. Ja siihen asti on mun mielestäni riittävä rengas vaikkapa keskeltä jo sileä Karoo, niin kun mulla nyt on. Laissa puhutaan vain talviajosta, ei liukkaalla tai lumella ajosta. Eli talviajo (alkaen joulukuun 1. päivästa) voi olla sulalla ajoa tätä nykyä (täytyypä taas laittaa suihketta kainaloon, ettei alkaisi pakastamaan). On se hyvä että lain laatija on antanut mahdollisuuden ajella periaatteessa millaisilla kumeilla hyvänsä (sulan maan aikana). Saa sitten nähdä kun tämän rengasratsiassa selitän.
M+S
Valvoja: Moderaattorit
- mopopoitsu
- Pyörä: Afrikka Twin, Amerikka Twin
-
Tase
- Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Minä olen ajellut nyt sulanmaan aikana Metzeler Tourance -renkailla. En pidä itseäni lainrikkojana ja pidän renkaiden pitokykyä jopa talvirengaskaudella riittävänä sulalle tielle. En aio vältellä poliisipartioita, vaan olen valmis ratsiaan.mopopoitsu kirjoitti:Jos pykälissä sanotaan, etta on käytettävä talvikäyttöön sopivia renkaita, niin mitä se käytännössä tarkoittaa?
Itselläni ei ole tarkoitus ajella enää (paljoa) kun tiet taas jäätyy. Ja siihen asti on mun mielestäni riittävä rengas vaikkapa keskeltä jo sileä Karoo, niin kun mulla nyt on. Laissa puhutaan vain talviajosta, ei liukkaalla tai lumella ajosta. Eli talviajo (alkaen joulukuun 1. päivästa) voi olla sulalla ajoa tätä nykyä (täytyypä taas laittaa suihketta kainaloon, ettei alkaisi pakastamaan). On se hyvä että lain laatija on antanut mahdollisuuden ajella periaatteessa millaisilla kumeilla hyvänsä (sulan maan aikana). Saa sitten nähdä kun tämän rengasratsiassa selitän.
Sen sijaan varsinaiset talvirenkaat, piikkirengas Kingsit ovat tuplasti laittomat: renkaita ei ole hyväksytty tieliikennekäyttöön ja nastat ovat liian pitkät. Niillä ajelen sitten hieman syrjemmällä.
Tämä on minun käsitys, en ole poliisi enkä lakimies joten en tiedä kuinka pitkälle tällä pääsee.
- av2
- Pyörä: Africa Twin XRV750 1997
Mynetistä tilatut TKC80 renkaat tuli, ja niissä on tuo M+S merkintä. Onko kenellekään vielä selvinnyt että onko niillä ajo tällä hetkellä laillista? Nastoja en meinaa laittaa, vaan aion ajaa vain sulalla kelillä niin kuin tälläkin hetkellä on. Nyt alla Metzler Enduro 4 renkaat, ei oo poliisit pysäytelleet vielä.
XRV-97
-
Jarno
- Pyörä: KTM 640 Adv R
- Viesti:
Nuo TKC80 ovat ainakin karkea kuvioiset, urissa on riittävästi syvyyttä, tieliikenteeseen hyväksytyt ja tuo M+S merkintä vielä lisäksi.av2 kirjoitti:Mynetistä tilatut TKC80 renkaat tuli, ja niissä on tuo M+S merkintä. Onko kenellekään vielä selvinnyt että onko niillä ajo tällä hetkellä laillista? Nastoja en meinaa laittaa, vaan aion ajaa vain sulalla kelillä niin kuin tälläkin hetkellä on. Nyt alla Metzler Enduro 4 renkaat, ei oo poliisit pysäytelleet vielä.
Eihän tuossa pitäisi mitään ongelmaa virkavallan taholta???
Onkos jossain määritelty tarkasti nastojen määrä per rengas, ite en ainakaan löytänyt heti moista faktaa netistä.
Jos prätkään laittaa auton nastat laissa määritellyillä ulkonemilla niin silloinhan renkaat on lailliset, on niissä sitten 100 tahi 400 nastaa per kiekko, eikö
Mielummin ajelisin kevyesti nastoitetuilla karkeakuvioisilla renkailla asfaltilla kuin ilman nastoja, jos vaikka sattuis liukas paikka kohdalle niin nastat antais pikkasen pitoa renkaan alle.
Em. tyyppisillä renkailla voi sitten ajella asfaltilla ja kun menee jäälle tai lumisemmille teille niin sitten kantsii pistää enskakumit alle.
Jotkut rengasliikkeet varmasti nastoittaa korvausta vastaan myös prätkän renkaita standardi auton nastoilla, jos ei tarvi pelata liimojen, happojen, yms. kanssa niin kuin rallinastojen tapauksessa. Auton nastat on myös huomattavasti halvempia kuin ralli- tai enskanastat eli kustannuspuoli pysyy paremmin kurissa kuin enskagummeissa.
Ohessa esimerkkinä yhdet Mitasin E09 renkaat autonnastoilla, etunen pitää mukavasti, ja takasenkin kanssa pärjää jos käyttelee kaasua varoen. Noi ei kyllä ihan mene tuon 25% sisälle nastamäärissä
Jos prätkään laittaa auton nastat laissa määritellyillä ulkonemilla niin silloinhan renkaat on lailliset, on niissä sitten 100 tahi 400 nastaa per kiekko, eikö
Mielummin ajelisin kevyesti nastoitetuilla karkeakuvioisilla renkailla asfaltilla kuin ilman nastoja, jos vaikka sattuis liukas paikka kohdalle niin nastat antais pikkasen pitoa renkaan alle.
Em. tyyppisillä renkailla voi sitten ajella asfaltilla ja kun menee jäälle tai lumisemmille teille niin sitten kantsii pistää enskakumit alle.
Jotkut rengasliikkeet varmasti nastoittaa korvausta vastaan myös prätkän renkaita standardi auton nastoilla, jos ei tarvi pelata liimojen, happojen, yms. kanssa niin kuin rallinastojen tapauksessa. Auton nastat on myös huomattavasti halvempia kuin ralli- tai enskanastat eli kustannuspuoli pysyy paremmin kurissa kuin enskagummeissa.
Ohessa esimerkkinä yhdet Mitasin E09 renkaat autonnastoilla, etunen pitää mukavasti, ja takasenkin kanssa pärjää jos käyttelee kaasua varoen. Noi ei kyllä ihan mene tuon 25% sisälle nastamäärissä
- Liitteet
-
- etu_e09.jpg
- välikelin etunen
- (342.44 KiB) Tiedosto ladattu 48 kertaa
-
- taka_e09.jpg
- välikelin takanen
- (329.75 KiB) Tiedosto ladattu 57 kertaa