M+S

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

mopopoitsu
Pyörä: Afrikka Twin, Amerikka Twin

Viesti Kirjoittaja mopopoitsu »

Jos pykälissä sanotaan, etta on käytettävä talvikäyttöön sopivia renkaita, niin mitä se käytännössä tarkoittaa?

Itselläni ei ole tarkoitus ajella enää (paljoa) kun tiet taas jäätyy. Ja siihen asti on mun mielestäni riittävä rengas vaikkapa keskeltä jo sileä Karoo, niin kun mulla nyt on. Laissa puhutaan vain talviajosta, ei liukkaalla tai lumella ajosta. Eli talviajo (alkaen joulukuun 1. päivästa) voi olla sulalla ajoa tätä nykyä (täytyypä taas laittaa suihketta kainaloon, ettei alkaisi pakastamaan). On se hyvä että lain laatija on antanut mahdollisuuden ajella periaatteessa millaisilla kumeilla hyvänsä (sulan maan aikana). Saa sitten nähdä kun tämän rengasratsiassa selitän.
Elämä voi olla valaistu tie joka turvallisesti perille vie. Olen käynyt sivuteilläkin, koska sydän sanoi niin (Pelle)
Tase
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100

Viesti Kirjoittaja Tase »

mopopoitsu kirjoitti:Jos pykälissä sanotaan, etta on käytettävä talvikäyttöön sopivia renkaita, niin mitä se käytännössä tarkoittaa?

Itselläni ei ole tarkoitus ajella enää (paljoa) kun tiet taas jäätyy. Ja siihen asti on mun mielestäni riittävä rengas vaikkapa keskeltä jo sileä Karoo, niin kun mulla nyt on. Laissa puhutaan vain talviajosta, ei liukkaalla tai lumella ajosta. Eli talviajo (alkaen joulukuun 1. päivästa) voi olla sulalla ajoa tätä nykyä (täytyypä taas laittaa suihketta kainaloon, ettei alkaisi pakastamaan). On se hyvä että lain laatija on antanut mahdollisuuden ajella periaatteessa millaisilla kumeilla hyvänsä (sulan maan aikana). Saa sitten nähdä kun tämän rengasratsiassa selitän.
Minä olen ajellut nyt sulanmaan aikana Metzeler Tourance -renkailla. En pidä itseäni lainrikkojana ja pidän renkaiden pitokykyä jopa talvirengaskaudella riittävänä sulalle tielle. En aio vältellä poliisipartioita, vaan olen valmis ratsiaan.

Sen sijaan varsinaiset talvirenkaat, piikkirengas Kingsit ovat tuplasti laittomat: renkaita ei ole hyväksytty tieliikennekäyttöön ja nastat ovat liian pitkät. Niillä ajelen sitten hieman syrjemmällä.

Tämä on minun käsitys, en ole poliisi enkä lakimies joten en tiedä kuinka pitkälle tällä pääsee.
jaket
Pyörä: CRF300rally, 1050 S3, R1200GS 2010

Viesti Kirjoittaja jaket »

onko pirellin MT 60:sessä muuten M+S merkkiä?
Tase
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100

Viesti Kirjoittaja Tase »

jaket kirjoitti:onko pirellin MT 60:sessä muuten M+S merkkiä?
M+S merkintää ei ole ainakaan noissa minun MT60R ja MT60RS Corsa supermotorenkaissa. Mielestäni ne ovat riittävän karkeakuvioiset ja siten täyttävät talvirengaspakon vaatimuksen. Niiden liukkaudesta lumella ja jäällä ei ole havaintoa.
av2
Pyörä: Africa Twin XRV750 1997

Viesti Kirjoittaja av2 »

Mynetistä tilatut TKC80 renkaat tuli, ja niissä on tuo M+S merkintä. Onko kenellekään vielä selvinnyt että onko niillä ajo tällä hetkellä laillista? Nastoja en meinaa laittaa, vaan aion ajaa vain sulalla kelillä niin kuin tälläkin hetkellä on. Nyt alla Metzler Enduro 4 renkaat, ei oo poliisit pysäytelleet vielä.
XRV-97
Jarno
Pyörä: KTM 640 Adv R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarno »

av2 kirjoitti:Mynetistä tilatut TKC80 renkaat tuli, ja niissä on tuo M+S merkintä. Onko kenellekään vielä selvinnyt että onko niillä ajo tällä hetkellä laillista? Nastoja en meinaa laittaa, vaan aion ajaa vain sulalla kelillä niin kuin tälläkin hetkellä on. Nyt alla Metzler Enduro 4 renkaat, ei oo poliisit pysäytelleet vielä.
Nuo TKC80 ovat ainakin karkea kuvioiset, urissa on riittävästi syvyyttä, tieliikenteeseen hyväksytyt ja tuo M+S merkintä vielä lisäksi.
Eihän tuossa pitäisi mitään ongelmaa virkavallan taholta???
jmka
Pyörä: EXC-F 450

Viesti Kirjoittaja jmka »

Onkos jossain määritelty tarkasti nastojen määrä per rengas, ite en ainakaan löytänyt heti moista faktaa netistä.

Jos prätkään laittaa auton nastat laissa määritellyillä ulkonemilla niin silloinhan renkaat on lailliset, on niissä sitten 100 tahi 400 nastaa per kiekko, eikö :?:

Mielummin ajelisin kevyesti nastoitetuilla karkeakuvioisilla renkailla asfaltilla kuin ilman nastoja, jos vaikka sattuis liukas paikka kohdalle niin nastat antais pikkasen pitoa renkaan alle.

Em. tyyppisillä renkailla voi sitten ajella asfaltilla ja kun menee jäälle tai lumisemmille teille niin sitten kantsii pistää enskakumit alle.

Jotkut rengasliikkeet varmasti nastoittaa korvausta vastaan myös prätkän renkaita standardi auton nastoilla, jos ei tarvi pelata liimojen, happojen, yms. kanssa niin kuin rallinastojen tapauksessa. Auton nastat on myös huomattavasti halvempia kuin ralli- tai enskanastat eli kustannuspuoli pysyy paremmin kurissa kuin enskagummeissa.

Ohessa esimerkkinä yhdet Mitasin E09 renkaat autonnastoilla, etunen pitää mukavasti, ja takasenkin kanssa pärjää jos käyttelee kaasua varoen. Noi ei kyllä ihan mene tuon 25% sisälle nastamäärissä :)
Liitteet
etu_e09.jpg
välikelin etunen
(342.44 KiB) Tiedosto ladattu 48 kertaa
taka_e09.jpg
välikelin takanen
(329.75 KiB) Tiedosto ladattu 57 kertaa
Vastaa Viestiin