tkc 80
Valvoja: Moderaattorit
-
Ylimatti
- Pyörä: BMW F650 GSD 2004
TKC:n kuluminen
Etugummituksena oleva TKC on kulunut hassusti. Suurin osa ajelusta on väistämättä ollut suoraa asfalttia. Keskellä oleva iso nappula vain pyöristyy mutta sen molemmin puolin rinnakkain olevat pienemmät nappulat kuluvat takareunastaan. Ei siinä mitään, mutta kun ne kuluvat eri tahtia. Kummallisesti minun mielestäni, kun yksi pari kuluu vähemmän kuin pari-kolme seuraavaa paria. Eikä ole edes säännöllisesti toistuva. Mistä johtunee?
- Liitteet
-
- TKCNappulat_1.jpg
- (103.05 KiB) Tiedosto ladattu 158 kertaa
-
- TKCNappulat_2.jpg
- (122.86 KiB) Tiedosto ladattu 175 kertaa
-
- TKC_2.JPG
- (61.23 KiB) Tiedosto ladattu 238 kertaa
Taas menossa jonnekin...
Re: TKC:n kuluminen
Näyttää "normaalilta"Ylimatti kirjoitti: Keskellä oleva iso nappula vain pyöristyy mutta sen molemmin puolin rinnakkain olevat pienemmät nappulat kuluvat takareunastaan.
Eräs teoria:
Yksinäinen keski nappula painuu "sisään" enempi kuin parilliset, eikä kulu niin paljon. Jarrutus asfaltilla vie kumia takareunoista.
-jarkko-
Kuvat
Kuvat
-
Jarno
- Pyörä: KTM 640 Adv R
- Viesti:
Tässä malliesimerkki ~6600km ajetusta MT21 etusesta...petev kirjoitti:Pirellin MT-21 kumissa on vähän samanlainen kuvio ja se kuluu kanssa samalla tavalla. Itsellä noi tuplanappulat oli kuluneet ihan loppuun ja siinä yksittäisessä oli pintaa varmaan 5mm.
http://84.230.255.171/kuvat/Ranua_20060 ... GP2242.JPG
- Raimo
- Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
- Viesti:
Juurikin noin, ja sitten jos ei ole vaivautunut tasapainottamaan rengasta tai rengas ei ole kunnolla vanteella, niin saattaa tulla tuota Matin mainitsemaa epätasaista kulumista. Normaalisti kuluminen on yksinäinen keskinappula ok ja tuplanappulat loppu. Parhaimman tai pahimman esimerkin näin eräässä katukäytössä olleessa DR600:ssa, keskinappula oli monta milliä korkea, mutta tuplanappuloiden kohdalta renkaasta näkyi langat!!Jarkko kirjoitti:Eräs teoria:
Yksinäinen keski nappula painuu "sisään" enempi kuin parilliset, eikä kulu niin paljon. Jarrutus asfaltilla vie kumia takareunoista.
Mulla Kantturassa ainakin, ja parissa muussakin Gessussa olen nähnyt eturenkaan kuluvan toispuoleisesti. Se joko johtuu pitkittäin pyörivästä kampiakselista tai sitten vain kierosta rungosta. Aivan sama sille...
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Tjaa, mulla on mt-21 kulunut takaa ihan tasasesti, tosin vaihdoin keväällä toistepäin. Ajokilsoja ei jaksa muistaa, mutta pari tuhatta vois olla ja enskuussa vaihtoon .petev kirjoitti:Pirellin MT-21 kumissa on vähän samanlainen kuvio ja se kuluu kanssa samalla tavalla. Itsellä noi tuplanappulat oli kuluneet ihan loppuun ja siinä yksittäisessä oli pintaa varmaan 5mm.
Antti
Niin munkin takarengas kului tasaisesti, mutta eturenkula ei.A&KTM kirjoitti:Tjaa, mulla on mt-21 kulunut takaa ihan tasasesti, tosin vaihdoin keväällä toistepäin. Ajokilsoja ei jaksa muistaa, mutta pari tuhatta vois olla ja enskuussa vaihtoon .petev kirjoitti:Pirellin MT-21 kumissa on vähän samanlainen kuvio ja se kuluu kanssa samalla tavalla. Itsellä noi tuplanappulat oli kuluneet ihan loppuun ja siinä yksittäisessä oli pintaa varmaan 5mm.
-
Ylimatti
- Pyörä: BMW F650 GSD 2004
Kolmannessa kuvassa näkyy vanteessa painot. Rengas laitettu ja tasapainotettu rengasliikkeessä, jolla on vahva kokemus kaksipyöräisten renkaista. Silti mietin itsekin tuota jostain mahdollisesti johtuvaa epätasapainoa?Raimo kirjoitti:...ja sitten jos ei ole vaivautunut tasapainottamaan rengasta tai rengas ei ole kunnolla vanteella, niin saattaa tulla tuota Matin mainitsemaa epätasaista kulumista...
Kun jarrutus asfaltilla kuluttaa nappuloita takareunasta, niin se kai on sitten niin (niinkuin aiemmin on jo täälläkin keskusteltu), että etupyörähän jarruttaa aina, paitsi 2WD-vehkeillä. Ei se muuten voi noin paljon kulua jarruttelusta, kun en niin hirveästi edes jarruttele muuhun ajamiseen verrattuna. Lähinnä minua kiinnostaa se, miksi nuo nappulat kuluvat eri tahtiin - ei niinkään miksi ne kuluvat takareunastaan.
Olisiko tuon renkaan käyttäytymisessä mahdollista tapahtua samanlainen ilmiö kuin hiekkatiellä? Tarkoitan, että kun tiehen syntyy kuopan alku, niin sillä on tapana syventyä ja synnyttää uusia kuoppia. Eli kun nappularenkaan joku kohta alkaa kulua, se kuluu entistä enemmän ja samalla vaikuttaa lähistön kulumiseen. Vähemmän kuluneet kohdat ovat niitä "hiekkatien kuoppien välejä"
Tiedä häntä, budjetti ei anna myöten vaihtaa rengasta. Takana pyörivään Heidenau K60:een olen ollut tyytyväinen asfaltilla ja soralla/savella. Hakee kylläkin uria ja pitää aikamoista ääntä.
Taas menossa jonnekin...
Mikä iski TKC:n kolmeen nappulaan.
Renkaalla ajettu 1971km.
- Liitteet
-
- TKC 80 1971km 001.jpg
- (634.74 KiB) Tiedosto ladattu 165 kertaa
-
- TKC 80 1971km 002.jpg
- (660.21 KiB) Tiedosto ladattu 204 kertaa
Miten TKC80 toimisi dt:n alla? Lähinnä takarenkaaksi meinasin,mutta onko se myös etusena hyvä? Vai onko tuo joihinki 300kg järkäleisiin vain hyvä rengas?
Viimeksi muokannut Kemppa, To Tammi 01, 2009 8:55 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.