Rengaskeskustelua

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

AnttiL
Pyörä: exc

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Mielenkiintoisia piikkikumihavaintoja Päitisiltä, tai ainakin minun mielestä mielenkiintoisia :twisted:
Edessä Kings, takana Mitas 244, maksimi nastamäärällä, motorengas.

Perjantain jäljiltä piikit näytti melko hyviltä, painettu menemään siirtymät noin 70km/h mittarinopeutta, aika vähän hiekkatietä, asfalttia jonkinkin verran.

Lauantaina sitten enemmän hiekkatietä ja piikit kuluivat silmissä, varsinkin eturenkaasta menivät ohuiksi puikuloiksi mutta myös takana samaa nähtävissä.
Iltaan mennessä oli takaa muutama nasta poikennut/kovametallipala kadonnut.

Sunnuntaina sitten takarengas koki nastojen poiston. Keskinastoja lähti oikein urakalla, tuli kyllä laskettua asfaltilla 80km/h nopeutta muutamalla siirtymällä, ei paljoa mutta kuitenkin.
Reunanastat kaikki tellella ja hyvän näköisiä, keskinastat tasan paikoillaan (siis juuret joita jäljellä), kuluneet renkaan pintaa pitkin kiiltäväksi "laataksi". Rengas itsessään erinomaisessa kunnossa eli ei halkeamia juurikaan nastojen juurilla ja muutenkin kulumattoman näköinen.
Edessä piikit jo ihan ohuita puikuloita ja osa poikki. Sivunastoja aika paljon pois.

Mutta sitten kaverilla (pale) oli pikkasen kovemmat nopeudet siirtymillä, kokonaispainoa (=mopo+ukko) varmaan 40kg vähemmän tms. Hänellä nastat olivat kadonneet renkaan sisään, varmaan noin 10mm tms sisällä, ainakin.

Mulla oli äkkiseltään "kovan" tuntuiset mousset sisällä.

Tekeekö tuolla mitään, lähinnä tuon mitaksen "korjaaminen" jotenkin olisi mielenkiintoista vai onko se ihan roska.
antti
THA
Pyörä: Yamaha ja TM
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Tuo rengas (244) nimenomaan kannattaa ehdottomasti korjata, kumi kestää sen mainiosti. Kaivat vanhat nastat pois ja ammut uudet tilalle tai laitat Best Gripit.
Millä nastalla tuo takanen oli, oliko Special vai tavallinen? Aika huonoilta näytti tänä vuonna kyllä muutenkin porukan renkaat, mitä muutaman C/V ja B tietty kerkisin näkeen, eli kova keli renkaillekin. B:stä nyt ei tiiä jos olivat jo vaihtaneetkin, meillä ei ollu kun yks käytetty varalla mukana ja sisärenkailla mentiin.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
AnttiL

OK, pitääpä ruveta kaivelemaan nastoja, varmastikin itaraa hommaa :twisted:

En tiedä spesiaaleista tms. Paikallisesta kumiliikkeestä ostettu eli ei suoraan motorenkaalta.
antti
THA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Voin sanoo et tos kohtaa Motorenkaan valinta pikkasen irvistelyttää :evil:
Tuntee meinaan kämmenessään jo muutaman jälkeen, sit toisessakin ja kohta ei auta käden vaihtokaan. Mut kyl siin tuntipalkoille pääsee.
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
AnttiL

Pikkasen on nyppimistä juu, siis niinkuin perinteiseen tapaan ruuvarilla? Voiko liimaa jollain koittaa sulattaa tms?
antti
markusj
Pyörä: 640 A r

Viesti Kirjoittaja markusj »

Ehdotus. Olen viimeaikoina tavannut ajaa tuommoiset keväällä/ syksyllä rospuuttokelin renkaina loppuun piikkejä sen enempää kaivelematta. Toki pito on alustasta riippuen vähän ailahtelevaa.
-markus-
Jasako
Pyörä: xrv 04 KTM 200

Viesti Kirjoittaja Jasako »

AnttiL kirjoitti:Pikkasen on nyppimistä juu, siis niinkuin perinteiseen tapaan ruuvarilla? Voiko liimaa jollain koittaa sulattaa tms?
Piikillä maadoitus nastan runkoon ja migillä tavaraa nastan "kärkeen", liima sulaa ja pihdeillä jämä ylös!
Ei ole minun keksintö enkä ole kokeillut, voisi vaikka toimia.
THA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Tossa vaan kärsii nappulakin, en tiiä onnistusko kuinka tarkasti niin nopsaan ettei sulahtais kumi yhtään kun se liima on vulkanoitunu aika hyvin. Antti, liian piukka solu ollu, toi on ihan selkeesti liian kovalla paineella ajetun jälkee. Kapee ruuvari kylkeen ja kampeemalla mä oon poistellu. Ei tota rengas oo mitään järkee paskoo, ehdottomasti korjata, noin hyvässä kunnoss akun on, siitä saa vielä liki uuden väärtin = iso säästö.
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Koheltaja
Pyörä: pyörätön

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

bisti kirjoitti:Mitenkäs näihin hajatelmiin osuu tuo Mitas-E09? Aluksihan kehuit ne maasta taivaisiin, mutta loppujen lopuksi syvimpään helvettiin.
Ei niitä Mitaksia kannata lähteä postittamaan syvimpään helvettiin, ajaa ne loppuun ja vaihtaa samanlaiseen tain toiseen renkaaseen. Mitas 09 tuntui alkuun tosiaan hyvältä, kesän aikana en juuri märällä kelillä ajellut asfaltilla joten märkäpidon kanssa ei uudella renkaalla tullut hirveästi kokemusta, sen verran kuitenkin että se tuntui ihan kelvolliselta renkaalta.

Kun syksy saapui niin rengas oli kulunut pyöreästä profiilista kulmikkaaksi, eli kun lähdetään kanttaamaan mutkaan niin rengas kulkee kantillaan. Sitten vielä viime syksy oli kohtalaisen märkä eikä aina päässyt kuivalla kelillä ajamaan niin alkoi renkaan omituisuudet tulemaan esille aika nopeasti, kosteat tiet ja kylmät kelit tuntui olevan myrkkyä renkaan märkäpidolle.. Nämä samat omituisuudet olisi varmaan tulleet esille jo kesällä jos kesä olisi ollut kolea ja sateinen. Mun päätelmä renkaan pidon kulmikkuuteen viime syksynä oli renkaan kuluminen, jatkuvasti kosteat tiet, kumiseoksen koveneminen koleammilla keleillä.

Kesällä ne pelitti ihan jees, syksyllä se kiroilu vasta alkoi. Jos on varovainen märällä niin ihan hyvä rengas se on, mä kun olen aika arka kuski kaksipyöräisillä ja suurin pelko on pidon äkillinen menetys niin mun käyttöön Mitakset ei sovellu. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä että kaikilla muilla olisi samat kriteerit kun valitsee rengasta alle, jokaisella meistä on omat perverssiot renkaiden ominaisuuksien osalta :P
Kylätason kurapyöräilijä.
THA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Koheltaja kirjoitti: Se ei kuitenkaan tarkoita sitä että kaikilla muilla olisi samat kriteerit kun valitsee rengasta alle, jokaisella meistä on omat perverssiot renkaiden ominaisuuksien osalta :P
Tää on niin naulan kantaan. Moon sitä mieltä että hiekassa selviää aina jotenkin, mudassa ei kuitenkaan mitenkään, johdonmukanen käytös hiekkaTEILLÄ ja hyvä pito =menee vuoraan kivikossa, eikä saa tuntee joka nappulaa kestopäällysteellä, siinä on mun renkaat. Märkäpito assulla no, mä koitan vaan vältellä silmätikun roolia niin kyllä sitä autojen tahtia ajelee millä vaan.
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
JUHHisi
Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

AnttiL kirjoitti:Pikkasen on nyppimistä juu, siis niinkuin perinteiseen tapaan ruuvarilla? Voiko liimaa jollain koittaa sulattaa tms?
Mää vedin renkaan kiinni ruuvvipenkkiin ja hohtimilla painon nappulan kumia alaspäin ja hohtimilla piikin siitä juuresta kiinni..

siis tämmösillä.
Kuva
...
taisin vielä kolvillä vähän lämmittää nastaa niin liima tuntu pehmiivän.
Salsa
Pyörä: itämainen

Viesti Kirjoittaja Salsa »

Ruuvimeisseliä parempi nastanirrotuskone on se ruuvimeisselin näkönen piikkipäinen kapistus. Piikki uppoaa helpommin nastan juureen paremmin verrattuna ruuvarin akuankan nokkaan.

Aerodynaamisempi muotoilu nimittäin.

Tämä on fakta.

Kääk.
TransUralisti
svheebo
Pyörä: Ktm 690 enduro-r

Viesti Kirjoittaja svheebo »

Selventäkäähän minulle kun mieltä vaivaa...nappulakumeina on mitaksen c-21 ja c-2. Edessä 90/90-21, vanne 1.85/21, takana 120/90-18, vanne 2.50/18. Onko tuo rengaskoko tuolle vanteelle hyvä, tuntuu paljon löysemmältä kuin trellikan talvikumi joka oli kokoa 110/100-18? Miten pehmeän tuntuiset kumit pitää olla, sormella kun painaa niin antaa selvästi periksi 1,5 barin paineilla niin renkaan keskeltä kuin sivusta painettaessa? Mikäköhän olisi hyvä renkaanpaine, ettei samointein kävisi renkaan pyörähtämistä vanteella kun antaa happea/jarrua? Sisäkumeina norsunkortsut ja kuski/pyörä yhdistelmässä painoa noin 240kg. Ei ole oikein näistä nappulakumeista kokemusta... :roll:
t.t.tammi
Pyörä: Pan European 1991
Viesti:

Viesti Kirjoittaja t.t.tammi »

Eiköhän tuo oo ihan hyvän kokoinen, muistaakseni adves samankokoiset vanteet ja takanenki. Pehmeellä tuo puoltoist baarii on vaikuttanu aika hyvält.
Ilman lukkoo en kyl assul revittelis.
Etusest lähti vena mut piikkitenkail.
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo
ÖÖ.
Pyörä: 990 Adv, ZX-12R

Viesti Kirjoittaja ÖÖ. »

Mulla sama mitaksen C-02 kumi ja samankokonen vanne omassa. Mun mielestä on vähä turhan kapea kumi. Näin silmämääräsesti näyttää siltä ettei muoto ole enää kovin pyöreä. Ite olen ajellu 1,5 - 2,5 paineilla. Asfaltilla tuntuu vetelältä jopa noilla kovemmilla paineilla. Reunanappulathan tuossa on aika pehmeetä tavaraa eikä paineiden nostolla voi sitä korjata. Ite en enää moista alle laita kuin ehkä jollekkin reissulle jossa varmasti pitäydytään poissa kovalta alustalta.

Ei kellään sattuis olemaan kokemusta PIRELLI MT 21 RALLYCROSSeista?
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]
Vastaa Viestiin