Renkaanvaihto käsin

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

Pturu
Pyörä: Tenere 700

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja Pturu »

Jerex kirjoitti:
vejura kirjoitti: Ma Heinä 29, 2024 11:26 am Jos irrotuksen haaste on saada kumi pois kokonaan vanteella, eikä tubeles renkaan painaminen irti vanteesta...

Ensin lusikoin toisen reunan ulos. Sitten vedän sisurin pois. Ja sitten lusikoin toisenkin reunan ulos.

Vanne sujahtaa sieltä välistä helposti pois.
Kyl se renkaan irti painaminenkin oli työlästä mut kärsivällisyydellä ja voimalla irtosi.
Eikä se vanne lähtenyt välistä vaikka tein just noin, rälläkkä auttoi. Varmaan kokemuksen puute vielä
Muistelen, että sama kokemus itsellä 150/70-18 renkaasta 4” leveällä vanteella, ettei oikein halua vanne tulla välistä pois, vaikka molemmat reunat on väännetty pois vanteelta omille puolilleen. Esim. 90/90-21 renkailla tuo onnistuu aina ihan ongelmitta ja muistelen, että 2,5” leveällä ja sitä kapeammilla 18” ja 19” takavanteella on myös onnistunut ongelmitta. Nykyään lusikoin teneren takarenkaan suosiolla molemmat reunat samalta puolelta pois, jolloin tuota ongelmaa ei ole. Tuo renkaiden vääntely on tosiaan melkolailla tekniikkalaji ja sen oppii vain kun toistoja tulee. Toki kokeneempien vinkit auttaa alkuun. Lisäksi eri rengasmalleissa on erittäin suuria eroja ja samassa mallissakin esim tubeless ja tubetype versiot voi olla ihan erilaiset asentaa. Tuo Teneren vakio taka STR rally on mielestäni aika keskiverto asennettava ja irroitettava. Sen kummempia ongelmia sen kanssa ei ole ollut. Suosittelen investoimaan johonkin tukevaan renkaanvaihtopukkiin, jos enemmän näitä meinaa itse vaihdella. Itselläni rabacondan offroad versio, mutta muitakin hyviä varmasti on.
JuhaL
Pyörä: CRF1000L DCT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

Pturu kirjoitti: Ti Heinä 30, 2024 4:27 pm Muistelen, että sama kokemus itsellä 150/70-18 renkaasta 4” leveällä vanteella, ettei oikein halua vanne tulla välistä pois, vaikka molemmat reunat on väännetty pois vanteelta omille puolilleen.
Joku täällä jo vuosia sitten suositteli aiheena olevaa metodia ja pitihän sitä aikoinaan kokeilla. Potilaana 150/70-18 rengaskoko ja nelituumainen vanne. Itse asiassa aateen takavanne taitaa olla jopa viitisen tuumaa leveä ulkoreunalta mitattuna. Ei ollut mitään jakoja saada vannetta käsivoimin kaivettua renkaan (Mitas E-07 joka taisi olla Dakar-versio) sisältä pois! Ehkä sen olisi saanut liinojen ja taljan avulla revittyä pihalle...
Pakko oli lusikoida toinen reuna takaisin ja irrottaa molemmat reunat samalta puolelta.

Tuttu ja turvallinen Jay Clarkin opastama metodi edelleen käytössä!
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
Hanski T
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Mun kumit (tubeless) on kyllä vaatinu lujasti voimaa keskiuraan painamiseen, eikä reunalle nostokaan ole onnistunut noin helposti.
SF 1098S
MTS V4S
Pturu

Hanski T kirjoitti:Mun kumit (tubeless) on kyllä vaatinu lujasti voimaa keskiuraan painamiseen, eikä reunalle nostokaan ole onnistunut noin helposti.
Jep. Adventurepyörissä tuo keskiuraan painaminen on tosiaan usein täysin eri luokan voimia vaativa toimenpide, kuin videossa crossirenkaan ja vanteen kanssa. Samat periaatteet kuitenkin pätee. Keskiuraan painamisessa auttaa merkittävästi, jos käytössä on joku sellainen vaihtopukki, jossa on vipuvarsi renkaan painamiseksi keskiuraan. Sellaisen kanssa tuo asia ei aiheuta enää päänvaivaa.
JuhaL
Pyörä: CRF1000L DCT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

Juu, ei se tupeleksen vaihto ihan noin helposti käy kuin tuossa videolla, mutta vaihtotekniikka on havaittu toimivaksi.
Alkuun tuli nujuttua ihan lattialla ja tapeltua reunan pudottamisen kanssa, mutta nykyään on apuna ollut Motonetin renkaanvaihtopukki. Itse vaihtotapahtuma hoituu kahdella alumiinisella 10" rengasraudalla, sekä pari tällaista apukättä ja kunnollisella rengasrasvalla.
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
Totti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Totti »

MIL kirjoitti: Ti Heinä 30, 2024 11:28 am Jos loppuun ajetun renkaan ottaa vanteelta rälläkällä niin miten se käytännössä tehdään ? Niin että vanne ja sisäkumi ei siitä kärsi. Ja mikä laikka toimii ?
Itse olen tehnyt näin:

Renkasta toinen reuna "ylös", ts. pois vanteelta.
Sisukumi pois.
Sopiva laudankappale vanteen ja renkaan väliin, reilusti renkaan sisälle. Itse käyttänyt sellaista joka yltää myös laakeripesän yli.
Rälläkällä renkaan reuna poikki. Voi leikata yli puoleen väliin kulutuspintaa.
Renkaan toinen reuna ylös sen verran että saa laudan vanteen ja renkaan väliin.
Leikkaa loput.

Vahinkojen minimoimiseksi olen käyttänyt pientä rälläkää.
Metallilaikalla leikannut, vähän siihen tarttuu kumia. Mutta eipä nuo kalliita ole.
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv

https://www.kuraukot.fi/
Kode
Pyörä: F800GS /-11

Viesti Kirjoittaja Kode »

Hei!
Kiitos vinkistä. Taidanpa testata.
Minkä huollan, sen myös korjaan.
vejura
Pyörä: Husse 701/Bmw rt

Viesti Kirjoittaja vejura »

Viimeksi muokannut vejura, Ke Elo 07, 2024 6:52 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vejura
Pyörä: Husse 701/Bmw rt

Viesti Kirjoittaja vejura »

B12 kirjoitti:
vejura kirjoitti: Ma Heinä 29, 2024 11:26 am

Sama mutta en ota sisärengasta pois. Eli molemmat reunat ylös ja vanne menee sinne väliin toiseen laitaan. Sitten vain vetää vanteen välistä pois. Astuu vaikka jalalla renkaan päälle ja nostaa vanteen välistä.

Katupyörän tubeless radial lähtee kun nostaa vain toisen reunan pois.
Tänään testasin sitten näin, eli en repäissytkään turhaan sisuria pois välistä.

Hyvin toimi noinkin. Tänään vain 18" takanen Ja mulla 701 vakiovanne, eli olikohan 2,5"

Ja rengas jonka tänään vaihdoin pois ja päälle oli TT Mitas Rally Pro Super Light , eli entinen nimi Rally Star

Kaikki renkaat noilta 18/21 vanteilta on lähteneet helposti niin edestä kuin takaakin molemminpuolisen lusikoinnin jälkeen. Myös tubeles renkaat joissa jäykempi runko
Pturu

Renkaanvaihto käsin

vejura kirjoitti:
B12 kirjoitti:
vejura kirjoitti: Ma Heinä 29, 2024 11:26 am

Sama mutta en ota sisärengasta pois. Eli molemmat reunat ylös ja vanne menee sinne väliin toiseen laitaan. Sitten vain vetää vanteen välistä pois. Astuu vaikka jalalla renkaan päälle ja nostaa vanteen välistä.

Katupyörän tubeless radial lähtee kun nostaa vain toisen reunan pois.
Tänään testasin sitten näin, eli en repäissytkään turhaan sisuria pois välistä.

Hyvin toimi noinkin. Tänään vain 18" takanen Ja mulla 701 vakiovanne, eli olikohan 2,5"

Ja rengas jonka tänään vaihdoin pois ja päälle oli TT Mitas Rally Pro Super Light , eli entinen nimi Rally Star

Kaikki renkaat noilta 18/21 vanteilta on lähteneet helposti niin edestä kuin takaakin molemminpuolisen lusikoinnin jälkeen. Myös tubeles renkaat joissa jäykempi runko
Jeps. Kuten jo todettuakin, niin 21” etusilla ja kapeilla 2,5” tai alle takavanteilla onnistuu hyvin tuo molemmille puolille lusikoimalla irrotus. Leveillä takavanteilla ei onnistu tai onnistuu huonosti. Ja nyt on puhe nimenomaan matkaendurorenkaista. Katurenkaat sitten oma lukunsa. 4” vanteessa vanteen poikkileikkauksen ”nurkasta nurkkaan ristimitta” (kuvassa punaisella) on noin 7mm isompi kuin 2,5” vanteella. Minun nähdäkseni tuolla mitalla on aika suuri merkitys ko. menetelmän onnistumisessa.
Kuva
Edit: lisätty selventävä kuva ja loppukommentti
Vastaa Viestiin