Nastat, rallinastat, piikit vai mitkä???
Valvoja: Moderaattorit
Nastat, rallinastat, piikit vai mitkä???
Terve.
Ajattelin talveksi hommata mopediin pitävämmät kumit. Pyöränä on KTM 640 adventure.
Ajatuksena olisi ajella hiukan ehkä jäällä ja jos jonkun makkaranpaisto reissu saisi teitä/metsäteitä pitkin tehtyä.
Ongelmana on vain kun ei ole minkään laista kokemusta talviajosta eikä eri nastatyypeistä.
Joten kertokaapa kokeneemmat minkä laiset nasta/piikki kumit olisi tähän parhaiten soveltuvat?
Saa myös tarjota jos jollain sattuu olemaan käyttökelpoiset kumit jouten jouten 21/18 koossa.
Ajattelin talveksi hommata mopediin pitävämmät kumit. Pyöränä on KTM 640 adventure.
Ajatuksena olisi ajella hiukan ehkä jäällä ja jos jonkun makkaranpaisto reissu saisi teitä/metsäteitä pitkin tehtyä.
Ongelmana on vain kun ei ole minkään laista kokemusta talviajosta eikä eri nastatyypeistä.
Joten kertokaapa kokeneemmat minkä laiset nasta/piikki kumit olisi tähän parhaiten soveltuvat?
Saa myös tarjota jos jollain sattuu olemaan käyttökelpoiset kumit jouten jouten 21/18 koossa.
- Mika TA-91
- Viestit: 1467
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
- Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Nastat, rallinastat, piikit vai mitkä???
Jos ei olet juurikaan / lainkaan tarvetta asaltilla ajella, niin kannattaa mennä suoraan kunnon enskanastoihin ja unohtaa kaikki välimallin vaihtoehdot.
Jos on pakko siirtymiä asvalttia pitkein reilusti, niin sitten voi harkita keskelle lyhyempiä rallinastoja.
Jos on pakko siirtymiä asvalttia pitkein reilusti, niin sitten voi harkita keskelle lyhyempiä rallinastoja.
Mika TA-91
Re: Nastat, rallinastat, piikit vai mitkä???
Minulta myös ääni enduronastoille. Pitävät kohtuudella myös jäällä ja lumipolanteella on oli päästellä. Pikitielle ne ei sovellu. Itse kuljetan pyörän peräkärrillä ajopaikoille.
Käytettyjä luulisin löytyvän kun laitat ostoilmoituksen. Kestävät harrastekäytössä vuosikausia.
Käytettyjä luulisin löytyvän kun laitat ostoilmoituksen. Kestävät harrastekäytössä vuosikausia.
Heikki
Nastat, rallinastat, piikit vai mitkä???
Jos on tarvetta ajella pikitiesiirtymiä, niin sitten sitä rallinastaa keskelle ja enduronastaa sivuille. Niilläkin on vielä erittäin viihdyttävää päästellä lumipolanteella ja jäällä, mutta ovat asfalttisiirtymillä paremmat kuin pelkät enduronastat. Eivät toki miellyttävät ole nekään paljaalla asfaltilla. Itsellä kokemusta ralli/enduro combo nastoituksesta XT 350:n ja Ténéré 700:n alla. Molemmilla myös jäällä ajettu ja mukavaa on ollut. Oleellista erityisesti renkaan keston kannalta varsinkin isommassa pyörässä on, että nastoja on riittävästi.
-
- Viestit: 34
- Liittynyt: Su Elo 25, 2019 10:41 pm
- Pyörä: Ktm 890 adv R, Hva fe 350
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Re: Nastat, rallinastat, piikit vai mitkä???
Yksi hyvä vaihtoehto on laittaa taakse rallinastakumi (esim. C-02) ja eteen enduronastoilla (esim. C-17). Itse olen tykästynyt tähän sekoitukseen. Etupään pito lumella kaikissa paikoissa riittävä. Takapäässä rallinastat kestää hyvin ja pikkuisen vakaampi pakollisissa pienissä assupätkissä. Takapäällä voi harrastaa pitkiä hallittuja ja viihdyttäviä sivuluisuja
Kaikessa puolensa. Jos ajot kovalla alustalla, niin rallinasta toimii edessäkin ihan ok. Pehmeässä lumipöperössä enskanasta on toki aina parempi, jos ajaa vain siellä.
Oikeat paineet ovat myös tärkeä pointti.
Oikeat paineet ovat myös tärkeä pointti.
- Jukka
- Site Admin
- Viestit: 2804
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 1:26 am
- Pyörä: KTM 350 EXC-F
- Paikkakunta: Tornio
- Viesti:
Re: Nastat, rallinastat, piikit vai mitkä???
https://www.satapiikki.fi/epages/satapi ... DE100VK160
Pojalle kevariin tilasin tuommoset, ajo pääosin isoilla teillä. Jännä nähdä miten paljon pitoa vs normi 'mopotalvikumi'.
Pojalle kevariin tilasin tuommoset, ajo pääosin isoilla teillä. Jännä nähdä miten paljon pitoa vs normi 'mopotalvikumi'.
Knowing is not enough; we must apply. Willing is not enough; we must do.
Bruce Lee
Bruce Lee
Re: Nastat, rallinastat, piikit vai mitkä???
Ettei tule liian yksinkertaiseksi, niin yksi mielipide lisää: rallinasta n 6-7 mm ulkonemalla on kohtuullisesti ajettavissa asfaltilla ja pärjää myös jäällä ja lumella.
Enskanasta 8-10 mm ulkonemalla on toki oikeampi valinta, mikäli asfalttisiirtymiä ei juurikaan ole.
Valinta käyttötarkoituksen mukaan!
Enskanasta 8-10 mm ulkonemalla on toki oikeampi valinta, mikäli asfalttisiirtymiä ei juurikaan ole.
Valinta käyttötarkoituksen mukaan!

Re: Nastat, rallinastat, piikit vai mitkä???
Komppaan muita että ei luultavasti kannata ostaa rallinastoja lyhyempiä.
Itse erehdyin ostamaan autonastalliset renkaat ja ne oli hyvät asfaltille ja jäätyneelle sora/hiekalle. Heti kun tuli vähän lunta ja kaupungissa oli paikoitellen sohjokasoja, meno muuttui erittäin epävakaaksi. Toki siinä oli paljon ensimmäisen talven kuskin epävarmuutta ajossa, mutta se luisumisen tunne oli jotain muuta kuin esim. rallinastallisen eturenkaan pito. En tiedä olisiko toiminut kapeammalla eturenkaalla niin että rengas painuisi pidemmälle sohjon läpi, luulen että ei.
Myöhemmin takaselle oli pari vuotta kevyttä käyttöä, sillä on kohtalaisesti pitoa auratulla lumisella hiekkatiellä mutta sladiin lähtee erittäin helposti ja mielestäni hallittavasti. Täysin hupiajeluna toimii ok. Järvellä taisin käydä pari kertaa, pito loppuu takaa hyvin nopeasti.
Itse erehdyin ostamaan autonastalliset renkaat ja ne oli hyvät asfaltille ja jäätyneelle sora/hiekalle. Heti kun tuli vähän lunta ja kaupungissa oli paikoitellen sohjokasoja, meno muuttui erittäin epävakaaksi. Toki siinä oli paljon ensimmäisen talven kuskin epävarmuutta ajossa, mutta se luisumisen tunne oli jotain muuta kuin esim. rallinastallisen eturenkaan pito. En tiedä olisiko toiminut kapeammalla eturenkaalla niin että rengas painuisi pidemmälle sohjon läpi, luulen että ei.
Myöhemmin takaselle oli pari vuotta kevyttä käyttöä, sillä on kohtalaisesti pitoa auratulla lumisella hiekkatiellä mutta sladiin lähtee erittäin helposti ja mielestäni hallittavasti. Täysin hupiajeluna toimii ok. Järvellä taisin käydä pari kertaa, pito loppuu takaa hyvin nopeasti.
Русский военный корабль, иди на хуй
-
- Viestit: 437
- Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
- Pyörä: 690 Enduro R -15
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Nastat, rallinastat, piikit vai mitkä???
Minulla 690:ssä pyörän mukana tulleet Michelin AC10 vissiin crossi- tai enduronastalla. Asfaltilla niillä ei aja pirukaan, mutta lumella, jäällä, kyläteillä tms oikein kivat renkaat. Pito on parempi kuin kesällä soratiellä. Sladiin ei mielellään lähde, eikä oiken edes sudi, vaan nostaa nokkaa.
Käytän niitä saaristorallissa kun tästä pääsee pienellä sivutiesiirtymällä Saimaan jäätieverkostolle ja metsäteille. Tuntuvat kestävän todella hyvin, kun ajo ei ole ankaraa rankaisua ja asfaltilla ei revitellä. Painetta olen pitänyt 0,8-0,9bar ja vannelukot.
Käytän niitä saaristorallissa kun tästä pääsee pienellä sivutiesiirtymällä Saimaan jäätieverkostolle ja metsäteille. Tuntuvat kestävän todella hyvin, kun ajo ei ole ankaraa rankaisua ja asfaltilla ei revitellä. Painetta olen pitänyt 0,8-0,9bar ja vannelukot.
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Triumph Bonneville Bobber Black -18