Mitas

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
purgiaali
Viestit: 75
Liittynyt: Ke Kesä 19, 2019 8:35 pm
Pyörä: F650GS
Paikkakunta: Hattula

Re: Mitas

Viesti Kirjoittaja purgiaali »

Valmer hoitaa homman. Tilaus keskiviikko klo 18. Nyt noudettavissa perjantai klo 8:30
Avatar
purgiaali
Viestit: 75
Liittynyt: Ke Kesä 19, 2019 8:35 pm
Pyörä: F650GS
Paikkakunta: Hattula

Re: Mitas

Viesti Kirjoittaja purgiaali »

Naapurissa on rengaspaja, nii nyt säästelin käsii ja koneella uus pyörä meni nätisti.

Vähän tarvi kyl kysyä neuvoa, kun on ehkä reilu 10v kun olin itse rengasliikkeessä töissä.

Kuva
Bluestone
Viestit: 346
Liittynyt: Ti Heinä 19, 2011 10:50 am
Pyörä: BMW R100 GS PD Classic
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mitas

Viesti Kirjoittaja Bluestone »

Melko tarkkaan 11tkm pyöri airhead gessun alla Mitaksen E07 renkaat, etusessa olisi ollut vielä vähän kilometrejä mutta takanen ihan finaalissa. Nyt menee alle Heidenau K60 Scoutit, saa nähdä kauanko ne kestää.
T1mo
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Heinä 24, 2020 11:50 pm
Pyörä: Tenere 700

Re: Mitas

Viesti Kirjoittaja T1mo »

Tuli tässä taannoin tilattua tenereen sarja e09 ja e07+ renkaita. Aikaisempaa kokemusta nappularenkaalla varustetusta pyörästä ei juuri ole, muutoin kuin teneren alkuperäis renkaasta.

Ensin väänsin alle e09 sarjan. Ero soralla ja maastossa scorpion str:n oli huomattava ja nyt pyörällä tuli käytyä ihan uusissa paikoissa. Näillä tuli ajeltua ehkä noin 2tkm lähinnä lyhyitä lenkkejä. Takarengas kului nopeasti toki ei ajokaan mitään kevyttä ollut. Renkaat tuli vaihdettua kesken pois, kun oli aika lähteä pidemmälle reissulle. Takapyörässä olisi virtaa ehkä vielä 1tkm suditteluille. Niin ja eturengas jäi "soikeaksi" vaikka siinä oli noin 4-5bar painetta asentaessa. Ilmeisesti samaa ollut muillakin satunnaisesti, kun tätä ketjua lueskelin.

Reissulle tuli vaihdettua e07+ renkaat ja niille on kertynyt metrejä nyt hieman päälle 4tkm, soraa ja päällystettä ehkä noin 40/60 suhteessa, sekä jokunen metri vesisateessa asfaltilla. Tässä sarjassa renkaat nousi hyvin asennettaessa vanteelle eikä nypytystä ilmennyt. Meluakaan näistä ei juuri lähde, taitaa tuo scorpion str takarengas olla jopa äänekkäämpi. Pidossa oli hiukan alkuun hakemista soralla, pari yllättävää mutta kuitenkin hallittua peräpään lipeämistä tapahtui alkumetreillä. Muuttujia toki oli e09 verrattuna paljon, kun oli reissuvarusteet päällä ja aavistuksen korkeammat paineet. Eteen pistin noin 2bar ja taakse taisin laittaa 2,2bar. Varmaan myös uuden kumin ominaisuuksia ja kuskin tottumattomuutta. Mutta tyytyväinen olen ollut tähän asti renkaaseen, näiden ajojen jälkeen takakumin kulutuspinta on silmämäärin puolivälissä.
Jani M
Viestit: 1802
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitas

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Samppahoo kirjoitti: Su Touko 16, 2021 9:39 pm
Koheltaja kirjoitti: La Touko 15, 2021 8:28 pm
Samppahoo kirjoitti: Pe Huhti 02, 2021 3:18 pm Nyt meni T7:aan E-13 eteen paikalleen, E-12 oli jo loppuvuodesta alla reilun 1500 km. Takakumina olen tykästynyt tuohon. Kulunut maltillisesti ja tosi tasaisesti. Painetta on ollut 1,8 bar. Edessä oli c-17 alla tuon 1500 km. Sivunappulat hupenivat assulla ajossa liiaksi, ei pysynyt pyöreänä. Muuten ihan ok kumi oli. Kilometreistä noin puolet päällystetyllä pinnalla. Katsotaan miten tuo E-13 lähtee pyörimään.
Mitkä on vaikutelmat renkaista ja miten hyvin E12 istuu leveälle vanteelle?
E12 istuu t7:n vanteelle tosi hyvin, muoto pysyy luonnollisena. E12 ollut nyt noin 3000 km alla. Pintaa nyt jäljellä noin 9 mm, joten kesto vaikuttaa varsin mukavalta. Muutenkin olen tykästynyt tuohon. Asfaltillakin hyvä kanttailla. E13 etunen menee kanssa ihan hyvin. Se on ehkä hieman kapeampi toimivuudeltaan kuin takakumi. Asfaltilla hitusen uraherkkä, mutta on rauhoittunut 1600 km:n aikana. Uskoisin seuraavankin takakumin olevan E12. Eteen koitan sen kaveriksi jossain kohtaa wildiä.
Oletko Samppa saanut takarenkaan ajettua jo loppuun? Kuinka pitkään kesti Teneren alla? Arvon tässä ensi kesää varten, että kuinka pitkään reissuun sillä pystyy lähtemään niin, että kuviota riittää kotimatkallekin.

Edessä minulla on ollut 690:ssä C-17 nyt 4500 km, joista 3800 km tuli Lapin reissulla, ja sillä pääsee vielä ainakin 1000 km, eli se sopii ainakin tällaiseen pyörään hyvin myös reissurenkaaksi.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Samppahoo
Viestit: 22
Liittynyt: Su Elo 25, 2019 10:41 pm
Pyörä: T7 ja Hva fe 350
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Mitas

Viesti Kirjoittaja Samppahoo »

Otin E12:n pois alta pikkuisen yli 3000 km ajettuna kesän alussa, kun lähdettiin Tet -reissulle pohjoiseen. Epäilin ettei olisi mennyt kokonaan sitä reissua ja tuskin olisi mennytkään. Olen nyt suven ajellut pikkuisella kiukulla 07+:lla takasena, toista en laita. Laitan kun kerkiän uudestaan saman E12:n alle ennen Kivettyä ja ajan sen loppuun. Kuvittelen, että tuollaisen 5500 km pysyy melko hyvänä, katsotaan. E07+ mennyt noin 4700 km, ehkä pari tuhatta sillä vielä ajossani menisi.
Jani M
Viestit: 1802
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitas

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Itselläni oli takana Lapinreissulla C-02. Saariselällä itäisen TETin 2200 km:n jälkeen uusi samanlainen alle ennen Six Nights enduroa ja sillä sitten kotiin. Jos en olisi ajanut perillä noita enduroajoja, niin olisin lähtenyt reissuun E-12:lla, kun semmoinen oli jo hommattuna valmiiksi.

Mitkä kokemukset sinulla on edessä tuosta E-13? Ajoitko sen loppuun, ja jos, niin paljonko kesti? Mietin, että se voisi olla kuitenkin parempi kaveri pitempään reissuun E-12:lle, niin eturengas olisi vielä palatessakin parempikuntoinen kuin takarengas.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
T1mo
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Heinä 24, 2020 11:50 pm
Pyörä: Tenere 700

Re: Mitas

Viesti Kirjoittaja T1mo »

Tuli ajettua sateella asfaltilla. Oli aika metka tunne kun rekkaa ohittaessa takapyörä lyö tyhjää asfalttipaikan kohdalla. Paikka sellainen sileäpintainen ja alla e07+.

Lähetetty minun HD1903 laitteesta Tapatalkilla

Samppahoo
Viestit: 22
Liittynyt: Su Elo 25, 2019 10:41 pm
Pyörä: T7 ja Hva fe 350
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Mitas

Viesti Kirjoittaja Samppahoo »

Jani M kirjoitti: Ma Elo 16, 2021 6:17 pm Itselläni oli takana Lapinreissulla C-02. Saariselällä itäisen TETin 2200 km:n jälkeen uusi samanlainen alle ennen Six Nights enduroa ja sillä sitten kotiin. Jos en olisi ajanut perillä noita enduroajoja, niin olisin lähtenyt reissuun E-12:lla, kun semmoinen oli jo hommattuna valmiiksi.

Mitkä kokemukset sinulla on edessä tuosta E-13? Ajoitko sen loppuun, ja jos, niin paljonko kesti? Mietin, että se voisi olla kuitenkin parempi kaveri pitempään reissuun E-12:lle, niin eturengas olisi vielä palatessakin parempikuntoinen kuin takarengas.
Ajoin E13:lla vain 1500 km nyt keväällä. Laitoin eteen Wildin E07+ -takusen kaveriksi assupainotteisempaan ajoon ajatuksella, että kävisivät paremmin yksiin. E13:sta jäi ihan hyvä maku suuhun, assulla Wild on hieman vakaampi. Jatkossa taidan käyttää näitä kahta kumia, molemmat toimivat hyvin sekalaisessa ajossa. Mielenkiintoinen pointti on tuo Mitaksen E13:n on todella iso ilmatilaltaan. Korkeutta ja eteenkin leveyttä on huomattavasti enemmän vs. Wild tai Pirellin STR.
E13 menee takaisin alle kunhan kerkiää vähän roplaamaan.
Avatar
sivuluisu
Viestit: 164
Liittynyt: La Touko 23, 2020 5:51 pm
Pyörä: Duke

Re: Mitas

Viesti Kirjoittaja sivuluisu »

T1mo kirjoitti: To Elo 19, 2021 6:56 pm Tuli ajettua sateella asfaltilla. Oli aika metka tunne kun rekkaa ohittaessa takapyörä lyö tyhjää asfalttipaikan kohdalla. Paikka sellainen sileäpintainen ja alla e07+.
Märkänä kiiltävät paikat on usein kuin jäätä. Uusi asfaltti voi olla eka sateella liukkaampaa kuin irtosora.
B12
Viestit: 371
Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
Pyörä: 690 Enduro R -15
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Mitas

Viesti Kirjoittaja B12 »

Uusi C-02 meni taakse. On muodostunut ihan ehdottomaksi suosikkirenkaaksi omassa käytössä. Ajan pääasiassa sepeli- ja sorapintaisilla metsäautoteillä ja yhden auton levyisillä sorateillä. Tuollaisella alustalla renkaassa pitää lukea stone tai rock. Pehmeä mutarengas häviää alta hetkessä. Iso nappula ja kova kumiseos toimii kovalla ja karkealla alustalla ja kestää ihan siedettävästi. Haittapouolena toki, että on liukas etenkin märällä asfaltilla. 690 jaksaa sutia useammallakin vaihteella. Asfaltilla ajetaan vain siirtymät soralle.

Edessä on nyt Michelin Tracker, joka ollut ihan kelpo kumi. Seuraavaksi eteen menee Mitas C-17.
KTM 690 Enduro R -15
Ducati Streetfighter 1098 -10
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Jani M
Viestit: 1802
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitas

Viesti Kirjoittaja Jani M »

C-17 ja C-02 meni finaaliin 690:ssä. Eturenkaalle tuli 6000 km ja takarenkaalle 3750 km. Eturenkaasta joka kolmas keskinappula meni melkein sileäksi ja paria väliin jäävää oli vielä hyvin jäljellä. Takarenkaaseen jäi keskinappuloita 4-6 mm, joten sillä olisi päässyt saman 4000 km, mitä edelliselläkin ajoin.

Eturengas on nappularenkaaksi kestävä, joten se voi olla reissurenkaana hyvä pari E-12:lle. Tosin E-09 ei kestänyt minulla edellisessä 690:ssä kuin 4300 km ja E-12:ssa on hiukan matalampi nappula. C-17 on parempi matkaenskarengas kuin aiemmin paljon käyttämäni Six Dayssit, kun on vähän tihempi kuvio, mutta ei kuitenkaan paljoa. Toimii paremmin kovalla, mutta ei ole silti merkittävästi huonompi pehmeällä. Toimii hyvin vielä kuluneenakin. Profiili on aika matala, mutta siitä ei varsinaisesti ole mitään haittaa, vaikka pyörä teoriassa meneekin vähän enemmän nokalleen uuden C-02:n kanssa, joka taas on yksi korkeimpia takarenkaita.

C-02 kului Saariselältä kotiinpäin tullessa (iso osa asfalttia) niin vauhdikkaasti, että arvelutti, kestääkö se edes kotiin saakka. Kotona sille oli tullut 1550 km, ja nappulan korkeudesta oli lähtenyt muistaakseni jo yli puolet. Lopulta sillä ajoi päiväajoja vielä 2200 km, eli se on rengas, jonka voi sanoa olevan loppu jo parissa tonnissa, tai sitten sillä voi hyvin ajaa vielä toisen mokoman lisää, kun kuluminen hidastuu niin paljon nappulan madaltuessa. Olisin tarvittessa saattanut selvitä koko reissun samalla takarenkaalla, mutta parempi näin, kun ei tarvinnut jännittää. Kuluu koko ajan enemmän kantikkaaksi, mutta se haittaa yllättävän vähän. Ominaisuuksiltaan luottorengas. Pelaa kaikessa suosta enduropolkuihin, pehmeisiin ja koviin sorateihin ja pitemmän puoleisiiin asfalttisiirtymiinkin (pisin oli 500 km), jos on välttämättä tarve.

Alle meni Kivettyä ja loppusyksyn ajoja varten Trackerit.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
kkuh
Viestit: 1
Liittynyt: Ti Syys 21, 2021 6:21 pm
Pyörä: Ktm 1290

Re: Mitas

Viesti Kirjoittaja kkuh »

Mitenkäs Mitas 07+ märällä asfaltilla tai sohjossa?
Samppahoo
Viestit: 22
Liittynyt: Su Elo 25, 2019 10:41 pm
Pyörä: T7 ja Hva fe 350
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Mitas

Viesti Kirjoittaja Samppahoo »

Märällä uudella asfaltilla takakumina mielummin liukas, mutta pärjäilee silläkin. Sohjosta ei ole kokemusta tuolla kumilla.
Vastaa Viestiin