Twinin nopeusmittarin "vaihdelaatikon" purkaminen?

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Hannu
Pyörä: SE
Viesti:

Twinin nopeusmittarin "vaihdelaatikon" purkaminen?

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Moro,

Se metallinen "ratas", jonka pää siis pyörittää nopeusmittarin vaijeria ja jota pyörittää akselin ympärillä oleva muoviratas, pysyy paikallaan sellaisen, öö, kappaleen(tm) ansiosta. Onko siinä kappaleessa jengat, ts. pitäisikö sen lähteä pois pyörittämällä? Vai olisiko se puristettu paikalleen? Yritin tongeilla vääntää, mutta antoi periksi ennemmin kuin aukeni.

Ilmeisesti muovirattaasta irronnutta putua on jumittanut sen metallirattaan taakse tms. kun sitä ei saa pyörimään 100% kunnolla. Ja se pitäisi saada pyörimään moitteetta, muuten sinne on ihan turha laittaa uutta muoviratasta, se menee päreiksi saman tien jos se metalliratas pistää hanttiin... Ei myöskään viitsisi sitä koko vaihdelootaa uusia, en edes uskalla kysyä hintaa kun se pelkkä muoviratas maksaa vajaa 40EUR.
Hannu
kurapeltsi
Pyörä: 1200 GS

Somalin ratas

Viesti Kirjoittaja kurapeltsi »

Ei lähde irti se pyörittäjän kaulus ainakaan helposti, voisit yrittää lämmittää sitä varovasti ja sitten siihen kaulukselle tarkasti kylmäspraytä. Sitten vetoa perään. Siinä on jonkinlainen puristeliitos. Itsellä oli samanlainen ongelma, minä löysin onneksi käytetyn koko lootan kotimaasta. Uusi "gear box assy" olisi maksanut 110€ ja ruotsin moottoripyöräpurkaamolta 50€+läh.kulut.
Hannu
Pyörä: SE
Viesti:

Re: Somalin ratas

Viesti Kirjoittaja Hannu »

kurapeltsi kirjoitti:Siinä on jonkinlainen puristeliitos.
Jooh, samaa mieltä oli paikallinen korjaamokin. Hankin väliaikaisratkaisuksi halvimman Sigman polkupyöränopeusmittarin. Voi sitten etsiä käytettynä sitä lootaa. Tai sellainenkin vaihtoehto kävi mielessä, että jos olisi jotain sellaista ainetta, johon liukenisi kaikki muovi mutta joka ei vahingoittaisi metallia, niin liuottaisi sillä ne töhnät pois.
Hannu
Lakupilotti
Pyörä: Laku

Viesti Kirjoittaja Lakupilotti »

Iltaa,

Olikos RD04:n pyörittäjä jotenkin parempi tai erilainen - siinä ei muistaakseni näkynyt muovisia osia? Kesti myös 90 tkm ongelmitta.

Make & Laku
JuKe

Re: Somalin ratas

Viesti Kirjoittaja JuKe »

Hannu kirjoitti:Tai sellainenkin vaihtoehto kävi mielessä, että jos olisi jotain sellaista ainetta, johon liukenisi kaikki muovi mutta joka ei vahingoittaisi metallia, niin liuottaisi sillä ne töhnät pois.
Mulla oli taannoisessa RD04:ssä täsmälleen sama vika. Itse aiheutettuja puristusvaurioita myöten. Itse epäilin syyksi sen vaijeriin kiinni tulevan ratashässäkän siipien taittumista. Vaikka kuinka yritin brake-cleanerilla ja paineilmalla putsata niin aina se vaan välillä jumitti. Varsinkin "pakittaessa", jolloin se ilmeisesti olikin tuhonnut sen muovirattaan. Alla oli jo yksi renkaan keskiössä olevien tappien korotusoperaatio aikaisemman toimintahäiriön korjaamiseksi. Jumittava vaijeri taisi olla kaiken pahan alku. Asetonilla voit tietty yrittää sulattaa mahdolliset muovit pois.
Vuoden ajelin sigmalla, kunnes saksan ebaysta löytyi koko pyörittäjähässäkkä vaijareineen 30Eur hintaan.

Jussi
Lakupilotti
Pyörä: Laku

Viesti Kirjoittaja Lakupilotti »

Tästä tuli vielä mieleeni mainita, että olen aina rengastöiden yhteydessä tavannut rasvata mittarivaijerin. Se ei ehkä ole ollut huono ajatus, jos kerran jumittava tai nihkeästi pyörivä vaijeri voi olla syynä pyörittäjän poikimiseen.

Make & Laku
Vastaa Viestiin