1100 GS vaihdevivun org. asento hukassa?

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

KariS

1100 GS vaihdevivun org. asento hukassa?

Viesti Kirjoittaja KariS »

Moikka,
Olen juuri laittamassa jalkatappien madallussarjaa (Rider Footrest Lowering GS /www.wunderlich.de)

Innoissani löysäsin vaihdevivun kiinityksen ja nyt on asennus "kulma hukassa". Olisko jollain lähettää valokuvaa siitä vaihdevivun orginaali kulmasta, niin pääsen mallaamaan tätä uutta sovitusta.

t.karis
Kurahousu
Pyörä: BMW G 450X, BMW F900GS, BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Kurahousu »

Mikäs kulma on hukassa? En nyt heti löytänyt mitään lähikuvaa mutta tossa on minun säädettävät jalkatapit ja säädettävä vaihdevipu näkyvissä:

http://koti.welho.com/jsaari4/index.htm ... mage3.html

Parts fichestä löytyy osat kohdasta "transmission" mutta en tiedä onko siitäkään apua ongelmaan:

http://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/ ... spid=47944
Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Toi vaihdelaatikosta ensimmäinen vipu siinä akselin päässä on minulla suoraan ylöspäin.

Tuossa liitteenä on valokuva ko. hommasta

Voi olla, että sitä pitää jotenkin vaihtaa alaspäin, riippuu varmaan niistä uusien jalkatappien mukana tulevista pidemmistä välivivuista.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Liitteet
DSCN0994_1024x768.JPG
(158.07 KiB) Tiedosto ladattu 132 kertaa
Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

En kyllä oikein ymmärrä mihin noita jalkatappien alennussarjoja tarvitaan.

Siinähän alkaa tapit laahata maata joka mutkassa.
Mulla on kulunut jo pari senttiä vakiotapeistakin moottoriradoilla kaahaillessa.

Parempi tapa olisi muuttaa polvikulmaa ja ajoasentoa laittamalla satulaan lisää korkeutta. Ja hommata ohjaustangon korotuspalat.
Joko paikallisella verhoilijalla ( niin kuin minä tein ) tai ostamalla korkeampi satula. Kurahousullahan on kunnon korkea Touratech satula, minkä tuossa kuvassakin näkee.

No älkää ottako hernettä nenään. Mielipiteitä on niin monenlaisia.

Pekka
pate56
Pyörä: R1100GS

Kulma?

Viesti Kirjoittaja pate56 »

Itse olen lähinnä käyttänyt säätöä siihen että vaihdepoljin löytyy oikeasta paikasta kun sitä kaipaa. Joskus on raskaammat saappaat jalassa jolloin joutuu vääntämään jalkaa outoon kulmaan jotta vaihtaminen onnistuu jos vaihdevipu on jossain "oikeassa" kulmassa. Eiköhän tärkein asia ole se että säädöt on tehty niin että vivusto toimii oikein eikä jumitu väärästä säädöstä ja kaikki tuntuu luontevalta vaikka vipu sitten osoittaisi vaikkapa pystyyn? :roll:
Kurahousu
Pyörä: BMW G 450X, BMW F900GS, BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Kurahousu »

Pekkavee kirjoitti: Siinähän alkaa tapit laahata maata joka mutkassa.
Mulla on kulunut jo pari senttiä vakiotapeistakin moottoriradoilla kaahaillessa.

Parempi tapa olisi muuttaa polvikulmaa ja ajoasentoa laittamalla satulaan lisää korkeutta. Ja hommata ohjaustangon korotuspalat.
Joko paikallisella verhoilijalla ( niin kuin minä tein ) tai ostamalla korkeampi satula. Kurahousullahan on kunnon korkea Touratech satula, minkä tuossa kuvassakin näkee.
Pekka
Juu, tapit kyllä varmasti ottaa radalla asfalttiin, hiekkateillä sitten harvemmin kunnes ollaan jo kyljellään.

Itse olen hakenut kunnon ajoasennon noille pikkuteille ja poluille, että on helppo nousta tapeille ja liikutella persettä penkkillä eteen-taas.

Toinen asia joka varmasti vaikuttaa radalla tappien asfaltti-ihottumaan on iskareiden säädöt että mopo ei hyvässä kurvivauhdissa niiaa ihan tolkuttomasti. En ole käynyt radalla noilla Öhlinsin iskareilla ja säädettävillä jalkatapeilla joten ei ole kokemusta. Hyvä puoli noissa säädettävissä on se että niitä saa tietty myös säädettyä korkeammalle kuin alkuperäiset. Vanhat tapit sain kyllä maakosketukseen ihan tavallisilla asfalttiteillä mutta ei yleisillä teillä kovinkaan monessa paikassa tota tule harrastettua. Olen kyllä huomannut että korkeammalla penkillä ja ohjaustangon korotuspaloilla on myös se vaikutus asentoon että matkaa ajaessa ottaa tuuli (myös sivutuuli) enemmän kiinni.

Jokainen tietty muokkaa pyöränsä omaan ajoon sopivaksi ja en missään nimessä sano että minun pyörä olisi optimaalisesti muokattu mutta minun ajeluihin oikeen sopiva :wink:

Niin vielä palatakseni alkuperäiseen aiheeseen niin tärkeintähän tuon vaihdevivun asentamisessa on että se liikuttaa mekanismiä oikein eikä jää ns puolitiehen kumpaakaan suuntaan.

Mukavia ajokelejä!
KariS

...vaihdevipua..

Viesti Kirjoittaja KariS »

Olipa sitten just se kuva mitä kaipasin..KIITOS Pekalle!!!

Juuri tämän ekan liitoksen kulma sinne vaihdelaatikolle oli hukassa. Toisessa palassa on sitten jo riitävät säädöt että saapikas mahtuu kunnolla väliin.

Tosta jalkatappien korkeutta ittekin vähän tuskailen. Laiton viime kesänä 38 mm korotuspalat tankoon ja hieman parani yläkropan (selän) asento.
Toisaalta edelleen oikean puolen lonkka kipeytyy pidemmillä reissuilla ja jos ajaa tunnin- kaksi yhteenjaksoon.

Ja sitten toisaalta motoparkissa virtasalmella tapit osuu aika herkästi asfalttiin.....no ei siellä nyt yhtenään tule käytyä...

Tämä oli kanssa hyvä pointti että niitä voisi periaatteessa myös korottaa!! Täytyy vähän kokeilla er variaatioita.
Vastaa Viestiin