dr 600 kipinä hukassa

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Tomppa71

dr 600 kipinä hukassa

Viesti Kirjoittaja Tomppa71 »

Eli kävi näin: ihan normaalisti sammutin moottorin edellisenä iltana. Kun seuraavana aamuna yritin polkea käymään ei lähtenyt, ei edes luvannut. Sitten huomasin että ei anna kipinää. Loogisesti mittasin heti ettei sammuttimen johto ei ole kokoajan maissa mutta ei. Mistäköhän seuraavaksi vikaa hakisi?

Onko jollain noi cdi-boksin ynnä muiden sähkökomponenttejen mittausarvoja?
Pasi
Pyörä: KTM690R/SM

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Minä kokkeilisin ensimmäiseksi ihan uudella tulpalla.
Tomppa71

kokeiltu, onko lisää ehdotuksia?
AVRO

Viesti Kirjoittaja AVRO »

http://www.fischertechniker.de/

Tuolla Germaanien-kielellä (hyi) oleva zydeemi, ne ohmit sun muut tajuaa.

T: DR:lle vihastunut
Tomppa71

no niin nyt taisi vika löytyä.

toi spannugs wersargunsspule mikä lie latusvirtapuola sökönä.

Oli nippuside pitämässä johtoja oikeessa asennossa tai mitälie.

Joku tehny oikein virityksen. Ei vaan saa enää korjattua, jos ei sitte pystys käämimään uudelleen?

Eli nyt olis hakusessa ne magneeton sisäiset käämit tai ainakin se isoin käämi jos joltain olis jääny ylimääräiseks niin ostaisin?

Myös rikkinäinen vois käydä jos vaikka sais yhdistelemällä tehdä yhden toimivan.
mopopoitsu
Pyörä: Afrikka Twin, Amerikka Twin

kokemusta on.

Viesti Kirjoittaja mopopoitsu »

Mulla oli joskus sellainen vika, että dr sammui kuumana pienillä kierroksilla. Sitten piti odottaa 1/2 h että mopon sai käyntiin. Syynä oli lopulta sytytyskäämi. Sen oikea vastusarvo oli kai jotain vähän alle 200 ohm. Mulla tuo oli ainakin 10 kertainen. Käämi on kalanpyrstöliitoksella kiinni laturin staattorissa, joten käämi irti ja uusiksi käämimään. Lanka oli muistaakseni 0,15 mm. Ja pakka täyteen, kierroksia ei kannata laskea. Sitten jotain hartsia päälle. Välieristeitä en laittanut, koska kyseessä ei ole mikään sytytyspuola.
Uusi vastusarvo oli hieman pienempi kuin alunperin piäisi olla, mutta hyvin pelasi.
Sorvissa käämimistä varten porasin pienen kolon kärkipylkkää varten paketin toiseen päähän.

En valitettavasti muista mistä liittimistä sen käämin sai mitattua, mopon kun olen myynyt, mutta jos katsoo mikä johtopari tulee siihen sytkäpoksiin, niin eiköhän se löydy. Nämä laturilta tulevat johdot tahtoo kovettua öljyssä, ja tuntuu siltä, että ne on usein poikki siitä koneen läpiviennin kohdalta.

Puolaa en saanut ikinä testattua itse, se on jotenkin kummallinen. Piti käydä mopokorjaamolla tutkituttamassa asia
Tomppa71

kunnossa on ;)

Käämittiin uudelleen paikallisessa sähkömoottorikorjaamossa.

Ja eikä maksanu paljon, mies silä sanoi että eihän tälläsistä harrasteluista voi hintaa ottaa. :D

kiitokset kaikille vastauksia antaneille!
DR600 vm.85

Viesti Kirjoittaja DR600 vm.85 »

Meikäläisen mopossa tuntuu olevan vähän samaa vikaa. Välillä ei meinaa lähteä käyntiin millään. Välillä kipinää ei tunnu tulevan juuri lainkaan. Räpläsin tulpanjohtoja ja se auttoi hetkeksi mutta nyt alkaa käynnistäminen taas takkuilla. En noitten sähköhommien päälle oikeen ymmärrä, mutta mitä vois ite koittaa tehdä? Vai onko paree kantaa koko mopo jollekin sähkötohtorille? (On muuten yllättävän tehokasta liikuntaa polkea DR:ää käyntiin 30 minuuttia 20 asteen helteessä kamat päällä!)

On tosin taidettu näistä tohtorin käynnistymis vaikeuksista jauhaa täälä palstalla niin paljon, ettei kukaan enää jaksa vaivautua vastailemaan.
Tomppa71

DR600 vm.85 kirjoitti:Meikäläisen mopossa tuntuu olevan vähän samaa vikaa. Välillä ei meinaa lähteä käyntiin millään. Välillä kipinää ei tunnu tulevan juuri lainkaan. Räpläsin tulpanjohtoja ja se auttoi hetkeksi mutta nyt alkaa käynnistäminen taas takkuilla. En noitten sähköhommien päälle oikeen ymmärrä, mutta mitä vois ite koittaa tehdä? Vai onko paree kantaa koko mopo jollekin sähkötohtorille? (On muuten yllättävän tehokasta liikuntaa polkea DR:ää käyntiin 30 minuuttia 20 asteen helteessä kamat päällä!)

On tosin taidettu näistä tohtorin käynnistymis vaikeuksista jauhaa täälä palstalla niin paljon, ettei kukaan enää jaksa vaivautua vastailemaan.

Mittaappa koko sytytys järjestelmä. Arvot saat siitä saksan korjauskäsikirjasta.

Myöhäinen vastaus koska enoo oikein ehtinyt foorumia selaileen
Nikke

Re: kokemusta on.

Viesti Kirjoittaja Nikke »

[quote="mopopoitsu"] Mulla oli joskus sellainen vika, että dr sammui kuumana pienillä kierroksilla. Sitten piti odottaa 1/2 h että mopon sai käyntiin. Syynä oli lopulta sytytyskäämi. Sen oikea vastusarvo oli kai jotain vähän alle 200 ohm. Mulla tuo oli ainakin 10 kertainen.

Näyttäisi siltä että omassa pyörässäni (DR800-91) on täsmälleen samantyyppinen vika. Sillä erotuksella että jos pyörän sammuttaa kuumana, se ei käynnisty uudelleen ennen jäähtymistä. Eikä tosin kylmänäkään käynnisty kunnolla.
Pyörän käydessä oskilloskoopilla sytytyskäämin jännitettä mitattaessa sieltä tulee n. 60V:n pulssi. Pyörässäni käämin resistanssi on kuitenkin 8.9kiloOhmia. Onko kukaan mittaillut tuota??
Itse asiassa sytytystä säätää kaksi käämiä, toinen ilmeisesti itse ajoitusta, toinen kehittää sytytysvirran. Minulla on sähkökuvat (joku taisi kyselläkin) olkoon hetken osoitteessa http://members.surfeu.fi/cemt/SUZUKI_DR ... kokuva.jpg
Mitäköhän käämiä täytyisi siis epäillä, vai olisiko vika CDI-boxissa. Puolat ovat mitattaessa täysin identtisiä, ja toimivat. Sytytyspulssin jännite puolalle vain on oskilloskoopilla mitattuna vain 2V joten ei ihme että kipinä on heikko. Onko jollain tietoa tämän pulssin jännitteestä?
Tero
Pyörä: Tiger 900, KTM LC4, Dr 650SE,Fantic 250

Viesti Kirjoittaja Tero »

Joo miunkin DR 600:ssa oli moista vikaa. Kuumennuttuaan hitaassa maastoajossa tms. ei tahtonut käynnistyä ennen jäähtymistään, ja silloinkos ukko itse oli jäähtymistä vailla vartin poljettuaan.

Ja eräänä aamuna kävikin juuri niin että edellisenä iltana oli lähtenyt ekalla potkulla käyntiin joka yrittämällä, mutta aamulla puolituntisen poljennon aikana ei kipinätä löytynyt. No tämän palsta päivän aikana lueskelin ja illalla sitten mittailemaan vastuksia.

No vika löytyikin mittarin takaa, virtalukolle menevästä harmaasta johdosta joka oli enään muutamalla säikeellä kiinni. Tämän korjattuani ei ole ongelmia ollut käynnistämisen suhteen. Pitää kyllä koputella puuta sillä veikkaampa että niitä vielä tulee riittämään kyseisessä pyörässä. :wink:
Marko Hemmilä
Site Admin
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Kuinkas jäykäksi nuo johtosarjat menevät tuon ikäisissä pyörissä ? Vois olla talven aikana hyvä käydä johtosarja läpi ja etsiä ongelma kohtia.

Esim mulla -01 bemarissa virtalukon johdot ovat melkoisen jäykät ja yksi niistä olikin jo katkennut...
Vastaa Viestiin