AT:n vauhtipyörän pyöritysaukon kuusiokolo muodottomaksi
Valvoja: Moderaattorit
AT:n vauhtipyörän pyöritysaukon kuusiokolo muodottomaksi
Tuli sitten tuhottua tuo AT:n moottorin vasemmalla puolella olevan vauhtipyörän pyöritysaukon (vai mikä ihme sen nimi on, se mikä avataan että saa pyöritettyä moottoria venttiilien säädön yhteydessä) kuusiokoloruuvi ihan totaalisen piloille. Yksi ainoa muljahdus vaikka kuinka hyvin yritin naputtaa bahcolaisen työkalun ihan pohjaan asti ja vaikka väänsin lyhyellä varrella. Lämmityslaitteita ei tietenkään ollut käsillä joten päätin kokeilla voimalla. Ihmeen pehmeää materiaalia ja muutenkin ihan hanurista nuo kuusiokolot.
Nyt onkin kysymys onko tuon irrottamiseen fiksumpia keinoja kuin poraaminen, ja kun tuo nyt joka tapauksessa pitää korvata niin mitä suosittelette tilalle? Alkuperäisosaa tuskin saa mistään ainakaan kohtuullisella toimitusajalla ja hinnalla?
Nyt onkin kysymys onko tuon irrottamiseen fiksumpia keinoja kuin poraaminen, ja kun tuo nyt joka tapauksessa pitää korvata niin mitä suosittelette tilalle? Alkuperäisosaa tuskin saa mistään ainakaan kohtuullisella toimitusajalla ja hinnalla?
-
Jarno
- Pyörä: KTM 640 Adv R
- Viesti:
XL hondan vastaavan tulpan sai naputeltua terävällä meisselillä auki.
Varovasti reunasta naputtelin.
Jälki jäi, mutta lähti auki ja piti ölpät sisällä vielä pitkään.
Tosin siinä oli käytössä se huonompi kanta, matala ja kaareva ura...
Lämpö ja varovainen mutta päättäväinen naputtelu liene kokeilemisen arvoisia?
Kuten myöskin sopivan kokoisen torxs avaimen väärinkäyttö...
Varovasti reunasta naputtelin.
Jälki jäi, mutta lähti auki ja piti ölpät sisällä vielä pitkään.
Tosin siinä oli käytössä se huonompi kanta, matala ja kaareva ura...
Lämpö ja varovainen mutta päättäväinen naputtelu liene kokeilemisen arvoisia?
Kuten myöskin sopivan kokoisen torxs avaimen väärinkäyttö...
PROPPU
Meisselillä sen avasin, minäkin. Kun vaan katsoo ettei terä lipsahda koteloon ja huolehtii siitä että terän kulma on sopiva ettei vaan lastuja lennä, niin kyllä se aukeaa. Ensimmäisessä lyönnissä ei kannata säästellä, on se aika tiukassa. Miten se jää niin kovin kiinni on arvoitus. 
Itse tein saman virheen. Tai ei se nyt virhe ole, koska ao. kierretulppa on kiinni kannessa HYVIN tiukalla liimalla.
Itse valutin öljyt pois ja irroitin koko moottorin puolikkaan. Kokonaisuus vietiin pajalle, jossa saivat tulppaa kuumentamalla tulpan irroitettua. Näin vältettiin myös metallilastujen pääsy koneeseen. Tulpan tilalle laitettiin alkuperäisvaihto-osa heikoimmalla LockTite:lla kiinni.
Huomattavaa on, että kantta kiinnitettäessä yksi lukuisista 6 mm(?) pitkistä pulteista napsahti poikki momenttiin kiristettäessä...
Itse valutin öljyt pois ja irroitin koko moottorin puolikkaan. Kokonaisuus vietiin pajalle, jossa saivat tulppaa kuumentamalla tulpan irroitettua. Näin vältettiin myös metallilastujen pääsy koneeseen. Tulpan tilalle laitettiin alkuperäisvaihto-osa heikoimmalla LockTite:lla kiinni.
Huomattavaa on, että kantta kiinnitettäessä yksi lukuisista 6 mm(?) pitkistä pulteista napsahti poikki momenttiin kiristettäessä...
Sama vika Tohtorissa. Rälläkällä ajoin siihen kunnon uran ja tuurnalla naputtelin auki. Uusi tilalle. En ole tosin vielä keksinyt miten sen laittais kiinni, että aukeis normaalisti joskus.
Tohtorissa noin 30-40 millin kierre ja kympin kuusiokolo. Tuntuu, ettei noin voi olla oikein momentit kohdallaan. Saispa tollaseen kiinni jotenkin jonkun ison normaalin kuusiokannan niin sietäisi vääntää.
Tohtorissa noin 30-40 millin kierre ja kympin kuusiokolo. Tuntuu, ettei noin voi olla oikein momentit kohdallaan. Saispa tollaseen kiinni jotenkin jonkun ison normaalin kuusiokannan niin sietäisi vääntää.
- Lakupilotti
- Pyörä: Laku
Yhden kerran olen kai isomman tulpan avannut (ja uusinut...), mutta sittemmin olen pyörittänyt konetta takapyörästä vitonen päällä. Ajoitusmerkit kätkevä pikkutulppa aukeaakin helpommin.
Ei noita tulppia pidä hampaat irvessä kiristää, ja voitelemalla ne vaseliinilla tai kuparilla ennen kiinnitystä helpottaa seuraavaa aukaisua.
Make & Laku
Ei noita tulppia pidä hampaat irvessä kiristää, ja voitelemalla ne vaseliinilla tai kuparilla ennen kiinnitystä helpottaa seuraavaa aukaisua.
Make & Laku
Tuon tulpan tuhoaminen tuntuu kuuluvan asiaan. Sen saa tosiaan talttaamalla auki, jonka jälkeen yhtenä vaihtoehtona on sorvata tulpasta taltan jäljet ja tuhoutunut kuusiokolokanta pois ja tehdä tulppaan sahalla tms. ura, johon mahtuu esim. 50 centin kolikon syrjä. Kun tulpan kiristää kolikolla niin kireälle kun näppituntumalla saa ja sen jälkeen vielä ihan pikkasen avittaa vaikka jakarilla niin saa auki seuraavallakin kerralla ilman taistelua. Tulpassa on ainetta sen verran että sorvailu onnistuu, ja ellei ole sorvia niin ihan viilaamallakin pääsee kohtuu hyvään tulokseen.
- Lakupilotti
Miten usein olette muuten noita venoja tarkistelleet. Aluksi tsekkasin ohjeen mukaan n. 12 tkm välein tai mitä nyt kesän mittaan kertyikin (kesällä en ala purkutöihin venasäädön takia), mutta kun säätämisen tarvetta ei juuri koskaan ollut, olen sittemmin venyttänyt väliä. Nyt tuli edellisestä tarkistuksesta 30 tkm, ja turha operaatio.
t.Make & Laku
t.Make & Laku
- teneraattori
- Pyörä: ON
TA:n omistajana sekaannun näihin AT miesten juttuihin sen verran, että ensimmäinen vent. tarkastus oli jossain 5000 km paikkeilla ja seuraava jossain 40000 km kohalla ja säätötarvetta ei ollut. Ehkä kilometrien lisääntyessä tarkastusväliä voisi vähän tiivistää. Mutta niin kauan kun venttiileistä ei kuulu kylmänä eikä kuumana naputuksia ja käyntiinlähteminen on hyvä, niin ainakaan minä en turhaan tee tuota varsin työlästä tarkastusta.Lakupilotti kirjoitti:Miten usein olette muuten noita venoja tarkistelleet. Aluksi tsekkasin ohjeen mukaan n. 12 tkm välein tai mitä nyt kesän mittaan kertyikin (kesällä en ala purkutöihin venasäädön takia), mutta kun säätämisen tarvetta ei juuri koskaan ollut, olen sittemmin venyttänyt väliä. Nyt tuli edellisestä tarkistuksesta 30 tkm, ja turha operaatio.
t.Make & Laku
TA:ssa on ollut myös samanlaisia tulpanaukaisuongelmia.
viewtopic.php?t=3257&highlight=
- mopopoitsu
- Pyörä: Afrikka Twin, Amerikka Twin
Samaa mietiskellyt, mutta kun koneen käynti ei tunnu muuttuvan miksikään, niin ennakoiva huolto on toistaiseksi jäänyt väliin. Toivottavasti ei siirry joskus korjaaavan huollon puolelle. Ja eikö välys kuitenkin lisäänny ajan saatossa ennemminkin kuin pienentyy. Meinaan että säätötarpeen voisi arvioida korvakuulolla.Lakupilotti kirjoitti:Miten usein olette muuten noita venoja tarkistelleet.
Asiasta toiseen. Milläs te pidätte jarrumännät liikkeessä. On alkanu jumittumaan nyt kun ei ole aktiivisesti ajeltu. Viimeksi välipäivinä kokeilin, mutta etujarru laahasi jonkin verran enkä jaksanut ruveta mäntiä voitelemaan. Olen käyttänyt jotain lockheed martinin kumirasvaa, mutta ei näköjään sekään kestä puolta vuotta ja männät jumittaa. Suojakumit pitäisi kyllä olla ehjät.
Jokapäiväinen käyttö voisi pitää männät irti, mutta kun kelit ei oikein suosi ajelemista. Piikkikumit olisi hommattuna, mutta eihän niillä tälläisellä välikelillä, kun lunta on sentti, malta ajella. Enkä itse asiassa ole vielä ruuvannut niitä edes alle.
Jumankauta, tästä tuleekin mieleeni pari yötä sitten nähty uni, että piti lähteä afrikkatvinien kokoontumisajoon ja itäsuomessa oli lumi maassa ja mulla edelleen kesärenkaat alla, koska meilläpäin lunta ei enää ollut. Kauhia paniikki päällä kun ei tiennyt mitä tehdä. Oliskahan syytä hakeutua hoitoon kun tämä homma alkaa mennä jo uniinkin. Olis tuossakin kaikilla kiitetyillä näkijöillä tulkitsemista. Tästähän olis hyvä tehdä kalluppi: ookko koskaan nähnyt mopounia?
Ei jumalaut! Mää en millään lakkaa ihmettelemäst millai mies näkee unta kaike mailma romuist. Kuin helvetin taval sitä voi oikei rakasta mopoi ja kumei. Jos joku näkee unta näteist flikoist, ja sen mää kyl ymmärrän. Mut kuin helvetin taval mopoist? Ei, mää olen mahdottoman hämmästyny. Mää ihmettelen oikein kauhiast tämmöst ja olen niinku klavul päähä lyöty.
Elämä voi olla valaistu tie joka turvallisesti perille vie. Olen käynyt sivuteilläkin, koska sydän sanoi niin (Pelle)
- Lakupilotti
Ei sairaus ole vielä paha, kun sen itse huomaa.
Jarrumännät ovat aina pelanneet liukkaasti, enkä ole AT:n jarruille koskaan mitään muuta tehnyt kuin vaihtanut jarrupaloja ja -nesteitä. Olisiko säännöllisessä nesteen vaihdossa max parin vuoden välein se salaisuus?
Ainiin, paloja ja/tai renkaita vaihtaessa ruukaan painaa männät pohjaan, että saisivat vähän liikettä joskus.
Make & Laku
Jarrumännät ovat aina pelanneet liukkaasti, enkä ole AT:n jarruille koskaan mitään muuta tehnyt kuin vaihtanut jarrupaloja ja -nesteitä. Olisiko säännöllisessä nesteen vaihdossa max parin vuoden välein se salaisuus?
Ainiin, paloja ja/tai renkaita vaihtaessa ruukaan painaa männät pohjaan, että saisivat vähän liikettä joskus.
Make & Laku
- Mika TA-91
- Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Itsellä oli samaa ongelmaa TA:ssa, ja siihen auttoi, kun kerran jarrunesteiden vaihdon yhteydessä pullautin jarrukengän sylinterit ulos ja käsittelin niitä hienolla vesihiomapaperilla kevyesti, jolloin sain niihin ajanmyötä kerääntyneen moskan irti. Ei tuota moskaa ollut kuin aivan vähän, mutta riitti aiheuttamaan tuota jumittumista ja tuon varsin kevyen hionnan jälkeen ovat taas toimineet moitteetta.mopopoitsu kirjoitti: Asiasta toiseen. Milläs te pidätte jarrumännät liikkeessä. On alkanu jumittumaan nyt kun ei ole aktiivisesti ajeltu. Viimeksi välipäivinä kokeilin, mutta etujarru laahasi jonkin verran enkä jaksanut ruveta mäntiä voitelemaan. Olen käyttänyt jotain lockheed martinin kumirasvaa, mutta ei näköjään sekään kestä puolta vuotta ja männät jumittaa. Suojakumit pitäisi kyllä olla ehjät.
Terveisin
Mika TA-91
- RD03Jarkko
- Pyörä: Honda XRV650, BMW R80GS -92, KTM 450EXC
Oma 650 on aika miten sattuu huolletun oloinen. Tuo kampuran pään tulppa oli saatu pyöräytettyä muodottomaksi mutta silti laitettu vielä sama kiinni...ei meinannut lyömällä saada auki kun on niin pehmeä...
Edellinen omistaja oli ajanut 15tkm eikä ollut säädättänyt venttiilejä...ei ollut juuri välys muuttunut...mitä lieneekään ajettu säädön jälkeen.
Jumissa olevien osien kanssa on saanut painia...swingin pultti oli ruostunut kiinni pusliin...samoin joitakin linkun pultteja sai naputella. Tällä hetkellä yritän saada irti takajarrupalojen kiinnitystapin päällä olevaa pientä tulppaa...ei tunnu lämpökään auttavan ja on niin pehmeää että hajoaa käsiin.
Etujarrun männät tuntui myös jumivan...ei niissä juuri korroosiota ollut mutta jotain muuta paskaa ja jarrusatulan sisällä "kahvikupillinen" vettä...vaihtakaa niitä jarrunesteitä...ja ehdottomasti linkun huolto talvella...onneksi selvisin vain tuon iskarin alapään laakerin vaihdolla.
Edellinen omistaja oli ajanut 15tkm eikä ollut säädättänyt venttiilejä...ei ollut juuri välys muuttunut...mitä lieneekään ajettu säädön jälkeen.
Jumissa olevien osien kanssa on saanut painia...swingin pultti oli ruostunut kiinni pusliin...samoin joitakin linkun pultteja sai naputella. Tällä hetkellä yritän saada irti takajarrupalojen kiinnitystapin päällä olevaa pientä tulppaa...ei tunnu lämpökään auttavan ja on niin pehmeää että hajoaa käsiin.
Etujarrun männät tuntui myös jumivan...ei niissä juuri korroosiota ollut mutta jotain muuta paskaa ja jarrusatulan sisällä "kahvikupillinen" vettä...vaihtakaa niitä jarrunesteitä...ja ehdottomasti linkun huolto talvella...onneksi selvisin vain tuon iskarin alapään laakerin vaihdolla.