pelkän eturattaan vaihto, onko järkreä?

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

juha
Pyörä: Suzuki DL650

pelkän eturattaan vaihto, onko järkreä?

Viesti Kirjoittaja juha »

Eilen mopoa huoltaessa mulkaisin eturatasta joka alkaakin näyttää 9000km jälkeen selviä kulumisen merkkejä. Saiskohan ketjun ikää venytettyä merkittävästi vaihtamalla pelkän eturattaan vaikka 10tkm ajettuna?

Viimeksi kun ketjuratassatsin vaihdoin niin takarattaan kuluma oli erittäin minimaalinen uuteen verrattuna, olematon suorastaan. Tuo eturatas taitaa olla se joka ketjua venyttää kuluessaan?!
juh@
Pyörä: AT RD07A

Viesti Kirjoittaja juh@ »

Minun mielestä on. Ajattelin itsekin tehdä niin n. 15000 km:n kohdalla, on sen verran halpa investointi. Aikoinaan piikkisessä DT:ssä alkoi eturatas hyppimään yli jossain 15000 km:n kohdalla, eturatas uusiksi ja paketilla pääsi vielä ainakin toiset 15000.
404 HTTP Error File not found
samih
Pyörä: Bmw 1150 gs

Viesti Kirjoittaja samih »

Joo, minulla on mennyt eturattaita kuin leipaa verrattuna takarattaaseen. Ensimmainen ratas kului vaihtokuntoon (selvasti kulahtaneen nakoinen) kuudessa tonnissa, seuraava kesti railun kymppitonnin. Molemmat olivat halpoja kopioita. Laiton nyt Hondan alkuperaisen kumipintaisen hieman kaytetyn rattaan. Se oli kaytossa jotain kymppitonnin pyoran ostosta (ja kuka tietaa kuinka kauan ennen sita), mutta nayttaa edelleenkin melkein hyvalta.

Takaratas nayttaa edelleen melkein iskemattomalta parinkympin jalkeen.
konttari

Viesti Kirjoittaja konttari »

Oma mielipiteeni; - Juu, kyllä kannattaa. Mitä pienempi eturatas, sitä tiuhempaan sitä saat vaihtaa.
Jarkko
Pyörä: Bmw
Viesti:

Eturatas

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Kyllä noita halppis rattaita menee 3...4/ ketjusatsi TA:ssakin, ja kun aikanaan vaihtaa niin ketjun ikä vain kasvaa.
-jarkko-
Kuvat
an13
Pyörä: 690

Viesti Kirjoittaja an13 »

Afrikaanokin syö eturattaan 5tkm:ssä, niitä menee noin 4 per ketju, mutta mikäpä on vaihdellessa kun maksavat vain 10e/kpl.
juh@

Taitaa olla noissa rattaissa melkoisia laatueroja. DR600:ssa eturatas oli 25000 km:n kohdalla vielä ajokelponen (tosin loppusuoralla). Taisi olla Duellilta RK:n rataspaketti. Nyt on AT:ssa DID:n paketti (Louis), jossa tulee Sunstarin rattaat, liekö laatu alkuperäisen tasolla?
Marko Hemmilä
Site Admin
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Hmmm... Dakariin vaihdoin noin 6000km sitten alkuperäiset hampit ja DID:n X-Ring ketjut, nyt alkaa etuhamppi näyttää aikalailla kulumisen merkkejä ja takahamppikin on vähän taipunut.

Kysymys kuuluukin että jos tuohon vaihtaa pelkästään uuden etuhammasrattaan niin syökä vanha ketju tuon etuhampin pilalle alta aikayksikön ? :x
Jarkko
Pyörä: Bmw
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Marko Hemmilä kirjoitti: Kysymys kuuluukin että jos tuohon vaihtaa pelkästään uuden etuhammasrattaan niin syökä vanha ketju tuon etuhampin pilalle alta aikayksikön ? :x
Ei 6 tkm ajettu D.I.D pitäisi olla kulunut :shock: Joten ei se syö etusta sen enempi kuin uusikaan.
-jarkko-
Kuvat
samih
Pyörä: Bmw 1150 gs

Viesti Kirjoittaja samih »

juh@ kirjoitti:Taitaa olla noissa rattaissa melkoisia laatueroja. DR600:ssa eturatas oli 25000 km:n kohdalla vielä ajokelponen (tosin loppusuoralla). Taisi olla Duellilta RK:n rataspaketti. Nyt on AT:ssa DID:n paketti (Louis), jossa tulee Sunstarin rattaat, liekö laatu alkuperäisen tasolla?
Joo ei, eli tuollanen sunstar meni mulla juuri viidessa tonnissa, kesti Irlannista Suomeen ja ajoreissun Lapista takaisin paakaupunkiseudulle. Hiekalla oli ilmeisesti osuutta asiaan, vaan eipa ollut korvikekaan (joku muu ei-alkup.) juuri sen parempi.

Joku ruotsalainen hemmo xrv.org.uk:ssa vaitti etta alkuperaiset kestaisivat moninkertaisesti naiden halpisten ajomatkan.
an13
Pyörä: 690

Viesti Kirjoittaja an13 »

Parempi olisi alkuperäisen kestää enempi kun maksaakin noin 5x sen minkä tarvike scheisse. Eipä noiden vaihto ole niin hankalaa etteikö voisi kuukauden välein pistää uusia. Eikä eturattaiden vaihtelu tunnu vaikuttavan ketjujenkaan ikään. Sora+öljy sotkussa kun niidenkin kesto on rajallinen...
Hannu
Pyörä: SE
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Hm, teen varmaan jotain väärin kun pääsin edellisellä ketju+ratas-setillä ~20000km. Tai ehkä olen vain onnekas. Tosin juuri eturatas (JT sprockets vai mikä se nyt Allrightin paketissa tuleekin mukana) siitä oli sitten huonoimmassa kunnossa; ketjuissa ja takarattaassa ei ollut moitittavaa, mutta vaihdoin ne nyt kuitenkin samalla.
Hannu
JukkaH

Viesti Kirjoittaja JukkaH »

JT on mun mielestä aika hyvä, ei ihan orkkiksen veroinen kyllä.
Lakupilotti
Pyörä: Laku

Viesti Kirjoittaja Lakupilotti »

Olen yleensä käyttänyt 2-3 eturatasta satsia päälle, ja ketju on ruukannut kestää 20-25 tkm. Olen vaihtanut ketjun (ja rattaat) aina kun kiristysväli on alkanut tihetä huomattavasti.

RD04 AT:llä olin huomaavinani, että 16/45 (rd07:n rattaat) ratassatsi söi eturatasta huomattavasti vähemmän kuin alkuperäinen 16/46. Olisiko merkitystä sillä, että ensiksimainitussa tapauksessa hammasluvut eivät ole jaollisia millään samalla luvulla? Toki yhtälössä on paljon muitakin muuttujia, kuten soraprosentti tai rattaiden valmistaja.

Make & Laku
juh@

Lakupilotti kirjoitti: RD04 AT:llä olin huomaavinani, että 16/45 (rd07:n rattaat) ratassatsi söi eturatasta huomattavasti vähemmän kuin alkuperäinen 16/46. Olisiko merkitystä sillä, että ensiksimainitussa tapauksessa hammasluvut eivät ole jaollisia millään samalla luvulla? Toki yhtälössä on paljon muitakin muuttujia, kuten soraprosentti tai rattaiden valmistaja.
Make & Laku
Mielenkiintoinen teoria. Siinäpä voisi olla tutkimuksen aihetta.

Sopivissa oloissa jatkuvassa voitelussa ketjurataspaketti voi kestää moninkertaisen matkan.

http://www.horizonsunlimited.com/ubb/Fo ... 00316.html
Vastaa Viestiin