Kaikkeesta viisasta olis varmasti aloittamaan säästä uudeen änkkäriin
Änkkäri syttyi palaamaan
Valvoja: Moderaattorit
-
Skogis
- Pyörä: F800GS, Gas Gas EC300
Änkkäri syttyi palaamaan
Mä ostin semmonen halpa Shogun äänenvaimennin Bemariin koska mä halusin kokeila jos ne antaa lisää potkua tai pelkästään lisää meteliä. Mä en halusin tuhlata paljon rahaa uuden änkkäriin kun mä tulen käyttämään vakioputki kuitenkin aika paljon. No joo mä sain, Shogun helposti paikoileen ja lähti koeajoille. Ääni tuli suhtellisen kova ja vääntö lisäntyi huomattavasti ja pyöräni tuli paljon mukavampi ajaa. Mä olin ihan tyytyväinen kunnes myöhemmin illalla kun olin kavereiden kanssa ajamassa ja vauhti nousi vähän, sain melkein antaa kaikki mitä pyörässäni löytyi, ja yht äkkiä änkkärini syttyi palamaan. Se oli varmaan vaimennusvillan mikä ei kesti lämpötilan, mutta myös melkein kaikki maalit on palanut pois. No niin, vielä kerran olen oppinut että ei löytyy halpa ja hyvä. Mä en tiedä jos vaimenninputki oli liian pieni (30mm) tai jos oli vaan väärä vaimennusvilla, pitäis varmasti olla teräsvilla ensin ja sitten vaimennusvilla sen ympäri.
-
AriK
- Pyörä: KTM 950 adv. S
- Viesti:
Oli kyllä ensimmäinen kerta, kun kuulin että vaimennin vois syttyä myös tuleen....
Se 30 mm vaimenninputki pitäisi olla kyllä riittävä, vertaa vakioputken reikään.
Tuliko vaimentajan mukana ohjeet "villoittamisesta"
Ainut kerta, kun olen kuullut edes lämpöongelmista vaimentajassa on, kun eräässä 650 DR:ässä CDI boxi sekos, eikä lisännyt ennakkoja kierrosten kasvaessa. Kaveri huomas ongelman kun vaimentajan päällä olevat katteet rupesivat saamaan uusia muotoja....
Se 30 mm vaimenninputki pitäisi olla kyllä riittävä, vertaa vakioputken reikään.
Tuliko vaimentajan mukana ohjeet "villoittamisesta"
Ainut kerta, kun olen kuullut edes lämpöongelmista vaimentajassa on, kun eräässä 650 DR:ässä CDI boxi sekos, eikä lisännyt ennakkoja kierrosten kasvaessa. Kaveri huomas ongelman kun vaimentajan päällä olevat katteet rupesivat saamaan uusia muotoja....
Akseli Kitka
http://www.anvianet.fi/karvari/
Shotgun antoi siis suuliekit 
Mittailkaapa piruuttanne vaikka tuommosella infrapunalämpömittarilla putken lämpötilaa ajon jälkeen ja katsokaa mihin muodostuu suurimmat lämpötilat.
Pikku dr:rässä lämmöt tuntuu kertyvän juuri vaimentimeen. Yllätyin kun 3 kilometrin ajon jälkeen ei moottori ollut vielä kunnolla lämmöissään, mutta äänenvaimennin ajoviimalta suojassa antoi liki 200 asteen lukemia muun putkiston ollessa reilut 50 astetta viileämpi.
Ajattelin ostaa omaksi tuommoisen 39,90 maksavan pikku infrapunamittarin, sillä kun on kiva tähtäillä ja katsella lämpötiloja, paljastaa vaikka asunnon lämpövuodot talvella ja zombeiksi muuttuneet ajokaverit hetkessä. Levotonta juttua ...rkele kun flunssa iski koko perheeseen ja ajaan ei pääse...
Mittailkaapa piruuttanne vaikka tuommosella infrapunalämpömittarilla putken lämpötilaa ajon jälkeen ja katsokaa mihin muodostuu suurimmat lämpötilat.
Pikku dr:rässä lämmöt tuntuu kertyvän juuri vaimentimeen. Yllätyin kun 3 kilometrin ajon jälkeen ei moottori ollut vielä kunnolla lämmöissään, mutta äänenvaimennin ajoviimalta suojassa antoi liki 200 asteen lukemia muun putkiston ollessa reilut 50 astetta viileämpi.
Ajattelin ostaa omaksi tuommoisen 39,90 maksavan pikku infrapunamittarin, sillä kun on kiva tähtäillä ja katsella lämpötiloja, paljastaa vaikka asunnon lämpövuodot talvella ja zombeiksi muuttuneet ajokaverit hetkessä. Levotonta juttua ...rkele kun flunssa iski koko perheeseen ja ajaan ei pääse...
Niksi-vinkkinä tulee mieleen että, entäs jos siihen laittaa vaan uudet villat tilalle? Halpa ja usein pitkään kestävä villa ratkaisu on hieno teräsvilla. Kestää vaikka tohulla pistää punahehkuises. Ehkä siellä oli huonoa maalia tjs syttyvää sisällä jotka humahtivat.
Se keskireiän koko on helppo lyhyellä matikalla (korjatkaa jos on väärää tietoa): sama kun siihen tuleva alkukäyrä, tällä matikalla ei voi mennä allikkoon putki hommat.
Hei, jos meinaat viskata sen shogunin roskikseen niin ehkä voisin jotakin tarjota siitä?

Se keskireiän koko on helppo lyhyellä matikalla (korjatkaa jos on väärää tietoa): sama kun siihen tuleva alkukäyrä, tällä matikalla ei voi mennä allikkoon putki hommat.
Hei, jos meinaat viskata sen shogunin roskikseen niin ehkä voisin jotakin tarjota siitä?
-
Skogis
No kun alkukäyrä on 42 millin halkaisija, onko sitten tuo shogunin 30 millin keskiputki ihan väärin? Mä olen uskonut se että melkein kaikki katupyörien sliparit on pienempi reikä vaimennissa kuin alkukäyrät, ainakin ne joka ovat tarkoituneet katukäyttöön.
Vois myös olla niin yksinkertainen syy että maali ei oli lämpökestävä ja syttyi eristysvillan palamaan , sisäputki oli varmasti maalannut myös.
Voinko unohtaa se teoria että sytytysennakko on väärin?
Vois myös olla niin yksinkertainen syy että maali ei oli lämpökestävä ja syttyi eristysvillan palamaan , sisäputki oli varmasti maalannut myös.
-
AriK
- Pyörä: KTM 950 adv. S
- Viesti:
Kuinka pieni reikä on alkuperäisessä änkkärissä ? mitoitin itse keskiputken omassani sen mukaan. kone on 600cc ja kun alkuperäisen änkkärin purin, niin muistaakseni pienin reikä oli alle 30 mm.Skogis kirjoitti:No kun alkukäyrä on 42 millin halkaisija, onko sitten tuo shogunin 30 millin keskiputki ihan väärin? Mä olen uskonut se että melkein kaikki katupyörien sliparit on pienempi reikä vaimennissa kuin alkukäyrät, ainakin ne joka ovat tarkoituneet katukäyttöön.
Tuskin sytytysennakoissa on mitään vikaa, kerroithan että muuten pyörä pelaa OK.
Kokeile laittaa uudet teräsvillat sisään, niinkuin "maqe" ehdotti.
Akseli Kitka
Tuo minun "mitoitus ohje" on niin kuin takapuoli-tuntuma 1 sylinteriselle
Ajatus on että isoon alkukäyrään kun liittää vaikka hitsaamalla pienemmällä halkaisijalla olevan äänenvaimentimen, niin sellainen terävä porras putken mitassa ei ole hyvä juttu.
Ainahan voi myös sytytystulpasta tsekata onko seos sinnepäin sopiva.
Ainahan voi myös sytytystulpasta tsekata onko seos sinnepäin sopiva.
Suosittelisin oikean vaimenninvillan käyttöä. Aikanaan tekaisin moottorikelkkaani uuden vaimentimen, sisuksiin laitoin sorvinlastua. 5 minuuttia ajelua, ja lastut alkoivat sulamaan. Alkukäyrät (50 cm) olivat himmeät, mutta änkkärin loppuosa punaisena. Vikapäätelmäni oli liian laiha seos. Kyse kuitenkin 60- luvun lopun 2-t moottorista. Sulava metalli synnyttää lämmöt jossei kestä mursunnahkainen persekkään.
-
Skogis
Mä avatin se äänenvaimennin tänään, ja se reikäputki oli tehty niin kuin kaartio että se oli 50 mm ja meni alas 30 milliin. Se luki myös mainoksessa, mutta mä en ymmärsin se silloin. Ja se oli ollut täytetty teräsvillalla, suurin osa oli palannut pois mutta vähän oli kuitenkin jäännyt.
Pyörä toimii muuten ihan hyvin, että tuskin jotain vika sytytysjärjestelmän kanssa. Se voi olla että kun se on rakennettu katalysaattorikäyttöön pakoputki tulee niin kuuma että ei voi käyttää maalattu änkkäri täytetty teräsvillalla.
Pyörä toimii muuten ihan hyvin, että tuskin jotain vika sytytysjärjestelmän kanssa. Se voi olla että kun se on rakennettu katalysaattorikäyttöön pakoputki tulee niin kuuma että ei voi käyttää maalattu änkkäri täytetty teräsvillalla.