DR 650 RS- kytkin luistaa

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

lebe

DR 650 RS- kytkin luistaa

Viesti Kirjoittaja lebe »

Kun pyörällä kiihdyttelee "normaalisti 1,2,3..." ei kytkimessä huomaa mitään vikaa. Kun taas ajaa 4 tai 5 vaihteella matalilla kierroksilla ja lähtee siitä kiihdyttämään reippaasti, niin tuntuu että kytkin antaa hieman periksi!? Löysäsin kytkinvaijeria hieman, eli ei "kanna" ainakaan enää! Öljyt tuli vaihdettua kesän alussa, voisiko se vaikuttaa asiaan? Mitä muuta voisin asialle tehdä?
Jukka
Site Admin
Pyörä: CFMoto 800 mtx
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Eräs dr-mies kehui että luisto loppu seinään ku vaihto öljyt. Että kyllä sillä voi olla vaikutusta.
lebe

Viesti Kirjoittaja lebe »

Onko käsitystä, mitä sel öljyn pitäisi olla?
Pasi
Pyörä: KTM690R/SM

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Mineraaliöljy 10W40, mielellään mopoon tarkoitettu jos on kerran kytkinongelmia. On tyypillistä että kytkin luistaa nimenomaan isolla vaihteella. Ymmärsinkö oikein, että olet löysännyt vaijeria niin paljon että moottorin päällä olevassa vivussakin on havaittavissa vapaaliike.

Jos ongelma ei johdu öljystä eikä vaijerista, joutunet purkamaan kytkimen ja vaihtamaan levyt (+jouset?).
pmk17

Viesti Kirjoittaja pmk17 »

Itse hommasin storm motorilta jäykemmät kytkinjouset kun tuntuu niin kevyeltä koko kytkinkahva puristettaessa.Pitänee joku ilta ensi viikolla vaihtaa ne vanhojen väsyneiden tilalle josko kytkimen toiminta paranisi entisestään.Prikkahommiin en rupea.Kirjottelen sitten tänne auttoiko kohdallani asiaa yhtään. Öljyinä motulin 10w40 melkein parasta mitä saa.
..
paspit
Pyörä: BMW R1100GS Scrambler, ex- DR 650R

Viesti Kirjoittaja paspit »

Mulla, tai oikeastaan DR:llä oli viime kesänä samanlaisia ongelmia. En edes yrittänyt mitään harakirivirityksiä, vaan laitoin uudet osat kun kerran oli paikat avattava. Eli vaihdoin massalevyt, metallilevyt ja jouset. Remontin jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia. :wink:
Ja öljynä on Belrayn EXL 10W-40 mineraaliöljy. Kokeilin saman valmistajan semi-synteettistä EXP:tä, mutta ei toiminut ainakaan mulla.
JukeZ

Viesti Kirjoittaja JukeZ »

Moi!

Mulla alkoi kanssa kytkin vähän luistaa kunnolla vedättäessä. Aluksi luulin soralla ajaessa että kylläpäs tälläkertaa sutii hyvin :), mutta kun lähdin kuraa takapyörästä poistamaan eli kiihdyttämään asfaltilla niin huomasin luiston.

Jos kytkinlevyt on kunnossa niin prikoillako voi "kiristää" levyjä toisiinsa? En ole kytkintä joutunut ennen avaamaan. Oliko tämä jokin mallivika että kytkinlevyjen jouset löystyy ajanmittaan? Tietysti voin olla ymmärtänyt väärin? Jotenkin kuitenkin epäilen että 16tkm pääasiassa maantiellä siististi ajetulla pelillä kytkinlevyt vielä olis ihan kunnossa. Mulla on DR650 R -93.

Tarkistin siis kytkinvaijerin. Ei ainakaan "kanna". Itse kytkinvipu (moottorinkyljessä) liikkuu vapaasti muutaman millin kun kytkinvipu on ylhäällä levossa. Vaijeri liikkuu suht sulavasti, mutta vastus joka tuntuu kytkimessä kädelle ei ole kovin suuri.

Toinen juttu mikä alkoi ottaa päähän on se että joudun nykyisin alituisesti säätämään seosruuvia, kun ei perhana pysy paikoillaan. Silloin tietää että säädöt on pielessa kun alkaa paukkumaan palautuskaasulla eikä meinaa käydä tyhjäkäyntiä. Taas kun vähän säätää niin käy hyvin. Seosruuvia ei kai saa kokonaan irti? Pitäis saada jotain pitämään ruuvi paikoillaan. Onko kellään ollut vastaavaa onkelmaa?

8) Jukka
-Mies potkii tohtoria. Nainen painaa nappia-
JukeZ

Viesti Kirjoittaja JukeZ »

... sen verran piti lisätä vielä että öljynä olen käyttänyt aina Belrayn puolisynteettistä 10W40:stä. Ostanut RM-Heinolta Tampereelta. Vaihdot n. 5tkm jälkeen. Ajelen kilometreissä suunnilleen 70%/30% asfaltti/sora.

-Jukka
-Mies potkii tohtoria. Nainen painaa nappia-
Vastaa Viestiin