Dominaattori nakuttaa

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

jo_Domi

Dominaattori nakuttaa

Viesti Kirjoittaja jo_Domi »

Millainen Honda nx 650 dominaattorin käyntiääni on normaalisti? Omasta Dominaattorista kuuluu voimakas nakuttavaääni. Olen tarkistanut venttiilit. Ääni on kuulunut siitä asti kun pyörä on ollut minulla joten en tiedä onko ääni normaali. Olen ajanut pyörällä reilut 1000 km. Miten pakoventtiilin seetin irtoaminen oireilee. Voisiko ääni johtua siitä? Pyörä kyllä vastaa kaasuun kohtalaisesti mutta tyhjäkäynnin kanssa on ongelmia. :?:
Pallokala
Pyörä: NX650, 450MT

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Whatever you ride, your bike is an adventure bike – because every ride is an adventure.
jo_Domi

Voiko pakoventtiilin seetin irtoamisen tutkia ilman kannen purkamista?
jakes

Viesti Kirjoittaja jakes »

Kansi auki ja seeti kuntoon.99% kolina johtuu sieltä
mylly
Pyörä: TransAlp-98

Viesti Kirjoittaja mylly »

Koita ottaa pakoputket irti ja kattoo kanavan kautta näkyykö mitään erikoista.Luulis että jos seeti on irti niin venttilinvälykset on myös mitä sattuu
Jari
Pyörä: -

Viesti Kirjoittaja Jari »

Domin kone on normaalisti hiljainen, pakopuoli on vakiona vaimennettu hyvin joten koneen ääniin kiinnittää heti huomiota jos sieltä kuuluu vähänkään ylimääräistä.

Huono tyhjäkäynti viittaa ilmavuotoon tai mainittuun seetin/kannen halkeamiseen.
Venttiilikopan aukaisemalla näkyy sen osaston kunto. Vaurioitunut nokka/keinuvipu pitää melkoista kolinaa ja nostaa nopeasti välyksiä. Milloin venttiilinvälykset on tarkastettu, onko muuttunut siitä? Automaattinen puolipuristin, onko kunnossa? Venttiilinjousi poikki?

Jos tuolta koneen ullakolta ei löydy vikaa niin sitten siitä alaspäin edeten kunnes vika löytyy.
Pallokala
Pyörä: NX650, 450MT

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Jos kansi on halki, se tod. näk. halkeaa pakokanavasta tulpanreikään. Aika pahassa paikassahan se on zoomailla kone paikoillaan, mutta jollain peilillä voisi katsoa tulpanreiästä. Jos kierre on halki, on asia aika selvä. Jos samalla venttiilivälys on suuri, on seeti tipahtanut. Kannattaa silloin kootessa tarkastaa venttiilien suoruus, omassa Domissa oli pakovenan kuva männän laessa kun venttiili ei päässyt enää mäntää karkuun.
Whatever you ride, your bike is an adventure bike – because every ride is an adventure.
Mika_Tz
Pyörä: KTM 990 Adventure -08

Viesti Kirjoittaja Mika_Tz »

Katso Tenereni nakuttavan koneäänen tutkinnat. Saattaa olla nokkaketju, tasapainoakselin pultti irti tai sitten kuten minulla, kiertokangen laakeri ja männän tappi kaput....
jo_Domi

Kiitoksia

Kiitoksia vinkeistä. Tulin siihen tulokseen että laitatan Domin yläkerran kuntoon paikallisessa asiantuntevassa huollossa. Samalla tulee kaasuttimen säädöt kuntoon penkin avulla. Näyttäisi siltä että alkaa olla ajot vähissä tältä kaudelta. Hyvää syksyn jatkoa kaikille mp-harrastajille. :D
Mika_Tz
Pyörä: KTM 990 Adventure -08

Viesti Kirjoittaja Mika_Tz »

Toivottavasti vika löytyy. Itse odottelen vielä varaosia, jotta saisin kampiakselin ja uuden kiertokangen koneistamolle ja sitten vaan kasaamaan konetta. Taitaa minullakin jäädä ajot aika vähiin sen jälkeen, ellen osta nastoja alle....
jaket
Pyörä: CRF300rally, 1050 S3, R1200GS 2010

Viesti Kirjoittaja jaket »

Dominaattorin kone on hiljaisin yksipyttyinen mekaanisesti mitä maa päällään kantaa.

kerran olin varma, että nyt karkas venttiilinsäätö kun dominaattori nakutti selvästi. Sitten huomasin, että pakoputken lämpösuojan toinen pultti oli karvan löysällä ja se aiheutti äänen. koska pakari on siinä kyljellä, niin ääni tuli todella 'kannen suunnalta'. :D
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
jo_Domi

Nakuttava ääni poistui kun yläkertaan vaihdettiin automaattisen puolipuristimen osat, nokkaketju ja nokkaketjun kiristin. Pyörään laitettiin samalla tehopakoputki joka antaa mukavasti alavääntöä. :D Olen tällä hetkellä kaupittelemassa pyörää kun tuo harrastusaika on kortilla. Ei hän se ole kovin järkevää myydä juuri huollettua pyörää. :roll:
JanneH
Pyörä: lainaDomi

Viesti Kirjoittaja JanneH »

Moi!

Juuri olin ehdottamassa nakuttavan äänen aiheuttajaksi noita puolipuristimen kilkkeitä... omassa (nyt jo vaimon) pyörässä ääni kuulunut jo n 7000km ajan. Kävin MP-Mestalla(Joensuussa) näyttämässä pyörää kun nakutus ilmaantui ja sanoivat jotta puolipuristimesta johtuu kun käy muuten tasaisesti ja puristukset ok.

ps. paljonko noin suurinpiirtein kustantaa jakoketju+kiristin+puolipuristimen osat?

Eläkä myö pyörää.. Domissa ei oo raha hukassa... :D

-JanneH-
TeroK
Pyörä: Honda XL1000VA Varadero

Viesti Kirjoittaja TeroK »

Minkälainen juttu se on vaihtaa ne puolipuristimen osat? Kovasti oireet täsmää :roll:
jo_Domi

Moi. Automaattisen puolipuristimen osat, nokkaketju ja nokkaketjun kiristin , kaikki tarvittavat tiivisteet (keinukannen tiiviste, kytkinkopan tiiviste ja o-renkaat), öljyt ja suodatin noin 300€ + työt. On muuten menossa ankara miettiminen tuon Domin myynnin kanssa :roll:
Vastaa Viestiin