Vuotavia keulantiivisteet

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Skogis
Pyörä: F800GS, Gas Gas EC300

Vuotavia keulantiivisteet

Viesti Kirjoittaja Skogis »

Mä ostin uudet keulan putket bemariin ja samalla laitoin uudet stefat, ja heti kun aloitin ajaa keula rupee vuotaa. Mitä voi olla syy? Halpat tarvike stefat tai väärin asennettu? Mä olen nähnyt jossain joku erikois asennus rasva keula stefoihin, mutta onko niin tärkeä?

Mä laitoin myös uusi TKC 80 uudeen etuvanteen ja olen huomannut että keula pomppaa hieman kun aja noin 80 km/h. Ja kun mä tarkastin pyöräni mä huomasin että tuo TKC 80 oli epätasainen. Ovatko ne yleensä huono, vai onko minä vaan saannut huono kappale?
Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Stefat saattaa olla väärin päin. :? :?

Tai sitten tarvikestefat on jotenkin väärän mittaiset.

Mitä muuten maksoi tarvikestefat?

Pekka
:shock: :shock:
Skogis

Tuskin stefat ovat väärin päin, ja jos kuitenkin on, unohtaa että kirjoitin tämä :oops:
Se on vähän aikaa sitten mä ostin ne, mutta mä luulen että ne olivat noin 15 euroa/pari
Pekkavee

Mä vaihdoin kanssa stefat mun pyörään pari viikkoa sitten, kun toinen alkoi vuotamaan. Kilometrejä on 47.000 km, eikä varmaan ole aikaisemmin vaihdettu.

Bemarin varaosana myydyt maksoi 15.- euroa kappale. Euro Motor Center.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Skogis

Ja sä et siis käytit jonkunlainen erikoisrasva asennuksessa? Minä panin vaan vähän öljyä stefoihin tippakannulla.

Ehkä ne sittenkin ovat väärinpäin, mun pitäis tarkistaa asian huomenna
Pekkavee

En mä niihin mitään erikoisrasvaa laittanut.

Öljyä vain.

Pekka
:shock: :shock:
Happi
Pyörä: 690ER, 800XCA

Viesti Kirjoittaja Happi »

Mä laitoin myös uusi TKC 80 uudeen etuvanteen ja olen huomannut että keula pomppaa hieman kun aja noin 80 km/h. Ja kun mä tarkastin pyöräni mä huomasin että tuo TKC 80 oli epätasainen. Ovatko ne yleensä huono, vai onko minä vaan saannut huono kappale?
Oliskohan käynyt niin, ettei kumi ole noussut vanteelle kunnolla?

Happi
RTJ
Pyörä: none

Re: Vuotavia keulantiivisteet

Viesti Kirjoittaja RTJ »

Skogis kirjoitti:Mä laitoin myös uusi TKC 80 uudeen etuvanteen ja olen huomannut että keula pomppaa hieman kun aja noin 80 km/h. Ja kun mä tarkastin pyöräni mä huomasin että tuo TKC 80 oli epätasainen. Ovatko ne yleensä huono, vai onko minä vaan saannut huono kappale?
Outo ilmiö. Minulla kovassa vauhdissa todella vakaa. Saattaa rauhoittua kun kuluu pikkaisen.
Toisaalta minulla kävi niin että kun vaihdoin viimekesäiset, puoleen väliin ajetut, TKC80:t niin nyt huomaan että pompottaa keulaa tuollaisessa (30-50)kmh vauhdissa. Joko väänsin etuvanteen mutkille gummia vaihtaessa tai sitten se pompotus tulee kohta loppuun ajetuista ketjuista. D.I.D.:n ketjut ja ajettu n. 20tkm. Uudet ketjut on jo ollut komerossa kohta vuoden verran, mutta täytyy yrittää vielä vähän matkaa sitkistellä vanhoilla.

Vainoharhainen kun olen niin onko TKC80:n rengasmelu eturenkaassa erityisen kova? Viime kesällä en asiaan kiinnittänyt huomiota vai tulisko ääni esim. etupyörän laakerista? Väljää siinä en huomaa.
Honda XL600V -> kTm 640 Adv -> kTm 990 Adv -> none
Turska

Viesti Kirjoittaja Turska »

Kyllä tkc hiukan huutaa karkeammalla asfaltilla muttei mitenkään erityisen kovaa.
Raimo
Pyörä: BMW R80GS & XT1200Z
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Nappularenkaat, joissa on suorakulmaiset tai neliönmalliset nappulat,huutavat aina. Pahin omasta kokemuksesta on Misukan T63, sitten Pirellin MT21 ja/tai TKC80:n.

Mutta ajan aina korvatulpat päässä, ei ole renkaiden vonkunat minua häirinneet.
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
canam
Pyörä: canam

Viesti Kirjoittaja canam »

Asentaessani stefoja laitan liukuputkien päähän ohutta pakkausteippiä.
Eräs kaveri kertoi käyttäneensä varmuusvälinettä.
Tämä sen vuoksi, ettei terävä putkenpää leikkaa huulia.
Onko ne muuten kahdella huulella?
Canam
Skogis

Kyllä ne ovat kahdella huulella, ja vielä oikeinpäin :D . Yksi stefa vuotaa ainakin ja se voi olla mahdollista että se tuli vauriotunut asennuksessa kun mulla oli ihan uudet putket. Mä kokeilen tuo teippikonsti kun mä vaihdan seuraava kerta.
Se eturengasongelma johtuu sisärengasta, se oli vähän liikaa tavara ventiilillä että ulkorengas tuli ulos vanteelta. Mä sain se parempi mutta vielä heittää muutama milliä.
Vastaa Viestiin