Iso tohtori täristää vedossa
Valvoja: Moderaattorit
Iso tohtori täristää vedossa
Elikkä tuo DR 750 sai huollossa uudet ketjut ja rattaat koneen huoltamisen yhteydessä, mutta nyt vedossa täristää selvästi vetopuolelta; 5:lla alle 4000 kierrosta ei viiti edes yrittää kääntää kahvaa...myännän että aika herkkä hipiä tuommosille mutta ei tuo ehjäkään tuolta osin ole.
Mistähän lähtis tönkimään
- väärät ketjut/rattaat (huollossa laittoivat, merkkiä en ole kattonu) ?
- kerjulinja on minun silmällä suorassa
- tuntuu ottavan herkästi siihen rautaan joka on eturattaan päällä suojaamassa etti lähde päältä
- voisko vetopuolen akseleissa olla jottain
- kone on kiinni hyvin, kaikki ruuvit kävin läpi
- värkeillä ajettu about 600 km, hyvässä rasvassa ja kireus ok
- ilman vetoa (kytkin pohjassa) ei koen mainittavammin täryytä eli vetopuoleen tuntuu jäävän
Tasasella vauhdilla ei mitään ongelmaa mutta heti kun vedättää ja varsinkin alle 4000 kierroksen alkaa täryyttämään niinku ketjut olis ihan loppu.
Ajatelmia? Paskamainen ajettava, muuten pelais hienosti...joku jolla olis samanlainen vois kävästä kokeilemassa ?
Mistähän lähtis tönkimään
- väärät ketjut/rattaat (huollossa laittoivat, merkkiä en ole kattonu) ?
- kerjulinja on minun silmällä suorassa
- tuntuu ottavan herkästi siihen rautaan joka on eturattaan päällä suojaamassa etti lähde päältä
- voisko vetopuolen akseleissa olla jottain
- kone on kiinni hyvin, kaikki ruuvit kävin läpi
- värkeillä ajettu about 600 km, hyvässä rasvassa ja kireus ok
- ilman vetoa (kytkin pohjassa) ei koen mainittavammin täryytä eli vetopuoleen tuntuu jäävän
Tasasella vauhdilla ei mitään ongelmaa mutta heti kun vedättää ja varsinkin alle 4000 kierroksen alkaa täryyttämään niinku ketjut olis ihan loppu.
Ajatelmia? Paskamainen ajettava, muuten pelais hienosti...joku jolla olis samanlainen vois kävästä kokeilemassa ?
sohfakanditaatti 
Höh,
Eikös yksmukisen pidäkin ravistaa kun alakierroksilla vedättää ??
- mulla tekee DR800 ihan samoin kun kääntää vitosella kahvan nurin alle 4000 kierroksilla --> kiihdytettävä varovaisemmin tai polkaistava pienemmälle vaihteelle
- koneen ravistus tuntuu huomattavasti enemmän jos istuu aivan edessä satulassa, siirry kokeeksi 5..10 cm taaksepäin jakkaralla
( itse olin pari viikkoa sitten aivan varma että kohta lentelee männänkappaleita ilmassa kun ajoin 2-päällä; istuin edenpänä + tarvittiin voimaa enemmän, mutta vika korjaantui kun pääsin soolona tielle... )
- ilmajäähdytteisessä halvin koneen kilinöiden hiljennysremontti on korvatulpat kuskille ( etenkin jos aiemmin on ajanut nestejäähdytteisillä )
Voihan tietysti tasapainoakselin ketju olla venynyt ja löysällä, ja se yhdessä vedätyksen kanssa lisää ravistusta alakierroksilla, ja tämä tietysti on korjausta vaativa vika....
Eikös yksmukisen pidäkin ravistaa kun alakierroksilla vedättää ??
- mulla tekee DR800 ihan samoin kun kääntää vitosella kahvan nurin alle 4000 kierroksilla --> kiihdytettävä varovaisemmin tai polkaistava pienemmälle vaihteelle
- koneen ravistus tuntuu huomattavasti enemmän jos istuu aivan edessä satulassa, siirry kokeeksi 5..10 cm taaksepäin jakkaralla
( itse olin pari viikkoa sitten aivan varma että kohta lentelee männänkappaleita ilmassa kun ajoin 2-päällä; istuin edenpänä + tarvittiin voimaa enemmän, mutta vika korjaantui kun pääsin soolona tielle... )
- ilmajäähdytteisessä halvin koneen kilinöiden hiljennysremontti on korvatulpat kuskille ( etenkin jos aiemmin on ajanut nestejäähdytteisillä )
Voihan tietysti tasapainoakselin ketju olla venynyt ja löysällä, ja se yhdessä vedätyksen kanssa lisää ravistusta alakierroksilla, ja tämä tietysti on korjausta vaativa vika....
-
vkoivu
- Pyörä: pyörät myyty
Juu ainakin alle 3000rpm kannattaa ajella 'sukkasillaan'.
Mun kaverin DR800:sta meni joskus se eturattaan takana oleva laakeri. Jos olet kokeillut ettei siinä akselin päässä tunnu väljää niin eiköhän sekin laakeri ole ehjä. Jos vika ilmenee vain vitosvaihteella niin on tietysti mahdollista, että se vitosvaihteen ratas olisi kulahtanut loppuun. Niitäkin on jollain mennyt vaihtokuntoon.
Parasta olisi jos saisit jonkun vanhan tohtorikuskin ajamaan sitä sun mopoa niin tietäisi onko se vika oikea vika vai ominaisuus.
Mun kaverin DR800:sta meni joskus se eturattaan takana oleva laakeri. Jos olet kokeillut ettei siinä akselin päässä tunnu väljää niin eiköhän sekin laakeri ole ehjä. Jos vika ilmenee vain vitosvaihteella niin on tietysti mahdollista, että se vitosvaihteen ratas olisi kulahtanut loppuun. Niitäkin on jollain mennyt vaihtokuntoon.
Parasta olisi jos saisit jonkun vanhan tohtorikuskin ajamaan sitä sun mopoa niin tietäisi onko se vika oikea vika vai ominaisuus.
Kokeilin omani ominaisuuksia.. vitosella 4000rpm vauhti 105, siitä kaasu pohjaan niin vauhti nousee ilman tärinöitä tai ketjun hakkaamista, sama 3000:sta ei täristele. Alle 2500 alkaa olla lievää ketjun hakkaamista mutta ei verrattavissa kuitenkaa alle neljän kympin ja alle 3000 kierroksilla hakkaamiseen joka on jo tosi voimakasta...
Luulen että vikaa siinä sulla ois että ei enää ominaisuuksia...
Eikai ketjut oo liian kireellä
-
vkoivu
Jos vika tuli nimenomaan ketjujen vaihtamisen jälkeen niin tuskinpa koneeseen olisi juuri samaan aikaan tullut jotain vikaa.
Korjaamo on varmaan tilannut siihen sun mopoosi valmiin ketju-ratas paketin, jolloin ketjujen leveyis on oikea.
Jos et ole vielä kokeillut niin irrota takarengas ja se se takarataspaketti ja kurkkaa onko ne kaikki vaimenninkumit paikallaan. Jos ne kumit on onnistuttu laittamaan väärin niin kovassa vedossa se ratas pääsee kääntymään aavistuksen verran poikittain, jolloin ketjut alkaa paukkua. Sitä pauketta kyllä pitäisi sitten ilmetä muulloinkin kuin alakierroksilla. Kurkkaa samalla on onko ne kaikki holkit oikeinpäin ja oikeilla paikoilla.
Korjaamo on varmaan tilannut siihen sun mopoosi valmiin ketju-ratas paketin, jolloin ketjujen leveyis on oikea.
Jos et ole vielä kokeillut niin irrota takarengas ja se se takarataspaketti ja kurkkaa onko ne kaikki vaimenninkumit paikallaan. Jos ne kumit on onnistuttu laittamaan väärin niin kovassa vedossa se ratas pääsee kääntymään aavistuksen verran poikittain, jolloin ketjut alkaa paukkua. Sitä pauketta kyllä pitäisi sitten ilmetä muulloinkin kuin alakierroksilla. Kurkkaa samalla on onko ne kaikki holkit oikeinpäin ja oikeilla paikoilla.
Näin itsekin oletan että palikat on ok, kone tosin kävi samaan aikaan auki mutta ei käsittääkseni laatikolle mittään tehty vaan kansi ja venttiilit sekä nuo molemmat ketjut koneesta kiristettiin ja muutenkin säädettiin.vkoivu kirjoitti:Jos vika tuli nimenomaan ketjujen vaihtamisen jälkeen niin tuskinpa koneeseen olisi juuri samaan aikaan tullut jotain vikaa.
Takaratas pääsee liikkumaan sen kumin ansiosta jonkin verran mutta se on varmaan normaalia tai sitten se vika no justiin tuossa...pitänee kävästä huollossa näyttämässä niin saavat itse arvioida.
Sen verta takaratasta katsoin että jonkun verran se ketju on jo syönyt itselleen koloa takana mutta se kait on normaalia - yritän ottaa valokuvan jossain välissä niin selviää paremmin
sohfakanditaatti 
Ei ne minusta kireälläkään ole, siinä on siitä liikkumavaraa kummastikin. Sun mopossa vaan ei kuule sitä hakkaamista siltä pöntöltäEsa kirjoitti:Kokeilin omani ominaisuuksia.. vitosella 4000rpm vauhti 105, siitä kaasu pohjaan niin vauhti nousee ilman tärinöitä tai ketjun hakkaamista, sama 3000:sta ei täristele. Alle 2500 alkaa olla lievää ketjun hakkaamista mutta ei verrattavissa kuitenkaa alle neljän kympin ja alle 3000 kierroksilla hakkaamiseen joka on jo tosi voimakasta...
Saisit kyllä melekeen poiketa kattomassa joku ilta...kahavit voisin tarjota...sais vertailupohjaa kun mopokin liki sama.
sohfakanditaatti 
-
vkoivu
Jos et ole aivan mahdottomasti sillä mopolla vielä ajanut huollon jälkeen niin ei rattaissa pitäisi näkyä mitään kulumia. Onko sitä kulumaa rattaan jommassa kummassa sivussa vai missä?MikaL kirjoitti: Sen verta takaratasta katsoin että jonkun verran se ketju on jo syönyt itselleen koloa takana mutta se kait on normaalia - yritän ottaa valokuvan jossain välissä niin selviää paremmin
Siinä tohtorissahan se takarenkaan suoruus ja ketjun kireys säädetään niillä prikkalevyillä mitä on taka-akselin ja swingin välissä. Olet varmaan tarkastanut niitten levyjen mitta-asteikolta, että molemmat puolet ovat samalla kireydellä?
Jos ketju pääsee liikkumaan vaikkapa 3cm suuntaansa (en jaksa muistaa tarkkaa arvoa) silloin kun sun paino on mopon päällä ja kiihdyttelet tasaisella alustalla niin silloin se pauke ei pitäis ainakaan johtua väärällä kireydellä olevista ketjuista.
...kuvaa jännityksellä odotellesas.
Kävi sitten niin että tuossa tänään mopo vaihtoi omistajaa enkä sitä kuvaa ehtinyt ottamaan. Tänään sitä ratasta katselin ja se on nähtävästi vain maalin kulumista eikä sen kummempaa, kokeilin myös isommilla kierroksilla vetoja ja silloin toimi paremmin joten kaiketi se on vain pyörän ominaisuus
Tosin, nyt jo sitten harmittaa kun mopon möin...mutta ei ehkä ollut meikäläisen laji vaan veri vetää enemmän tuonne matka-ajoon tuolla äffällä mikä vielä talliin jäi ja odottaa syyskuun alkua malttamattomana
Alppireissu 2007

Tosin, nyt jo sitten harmittaa kun mopon möin...mutta ei ehkä ollut meikäläisen laji vaan veri vetää enemmän tuonne matka-ajoon tuolla äffällä mikä vielä talliin jäi ja odottaa syyskuun alkua malttamattomana
Alppireissu 2007
sohfakanditaatti 
-
vkoivu
DR Bigihän on matka-ajoon hyvä mopotin.
Kattelin tota sun reittisuunnitelmaa ja tutunnäkösiä teitä lähdet ajelemaan. Mä olen kolmena kesänä käynyt tuolla ranskan rivieralla milloin minnekin päin siitä matkaa jatkanut.
Jälleen ensi keskiviikkona ois tarkotus lähtä samoille nurkille norkoilemaan. Tällä kertaa yritän olla ahnetimatta liikaa kilsoja, reittinä: kouvola-turku-tukholma-bremen-amsterdam-pariisi-???-nizza-???-tallinna-hki-kvl
Kattelin tota sun reittisuunnitelmaa ja tutunnäkösiä teitä lähdet ajelemaan. Mä olen kolmena kesänä käynyt tuolla ranskan rivieralla milloin minnekin päin siitä matkaa jatkanut.
Jälleen ensi keskiviikkona ois tarkotus lähtä samoille nurkille norkoilemaan. Tällä kertaa yritän olla ahnetimatta liikaa kilsoja, reittinä: kouvola-turku-tukholma-bremen-amsterdam-pariisi-???-nizza-???-tallinna-hki-kvl
Sama homma mulla.. ihan normaalia. Tavallaan se tuo just fiilistä, kunnon persevasara!Esa kirjoitti:Kokeilin omani ominaisuuksia.. vitosella 4000rpm vauhti 105, siitä kaasu pohjaan niin vauhti nousee ilman tärinöitä tai ketjun hakkaamista, sama 3000:sta ei täristele. Alle 2500 alkaa olla lievää ketjun hakkaamista mutta ei verrattavissa kuitenkaa alle neljän kympin ja alle 3000 kierroksilla hakkaamiseen joka on jo tosi voimakasta...
Vaatii vaan vähän erinlaisen ajotyylin, vaihde pitää olla kokoajan oikea nopeuteen nähden. Varmaan saa ketjut hyvään kondikseen, jos jurnuttaa väärällä vaihteella.
Tietysti silloin ilmenee ketjun hakkaamista, jos joutuu ajamaan taajamassa jonkun rajoitustenn****jan perässä, veto päällä --> pois --> päällä. Veto päällä, niin tota hakkaamista ei paljoa ilmene. Omassa swingissä on sen verta pitkä liikerata, että ketjut on pakko pitää löysällä.
Tärinästä...
Tervehdys.
Tänne siis tämä tohtori päätyi, siis Lohtaja/Kokkola akselille.
Syy tähän tärinäänkin löytyi, ei ollut normaalia... Liian kireällä ollut kettinki. Löysäsin sen, mutta oli jo kerennyt vahingoittaa takahammasrattaan laakeria. Maanantaina paikalliseen laakeriliikkeeseen ja pyöränrattaat uusiksi. Ei paha.
Miellyttävä pyörä todellakin. Istuu hyvin vähän isomman kaverin alle (186cm) Mukava ajoasento ja huollotkin vaikuttaa helpoilta. On tullut jo joitakin sorateita kaluttua.. Uskomaton menijä.
Uusi omistaja on tyytyväinen pyörään.
Terveisin AK.
Syy tähän tärinäänkin löytyi, ei ollut normaalia... Liian kireällä ollut kettinki. Löysäsin sen, mutta oli jo kerennyt vahingoittaa takahammasrattaan laakeria. Maanantaina paikalliseen laakeriliikkeeseen ja pyöränrattaat uusiksi. Ei paha.
Miellyttävä pyörä todellakin. Istuu hyvin vähän isomman kaverin alle (186cm) Mukava ajoasento ja huollotkin vaikuttaa helpoilta. On tullut jo joitakin sorateita kaluttua.. Uskomaton menijä.
Terveisin AK.
Ducati DesertX, Ducati S2R1000, MZ ETZ 250, BMW K100LT, MZ ES250
Re: Tärinästä...
No voi pas*** - sitä ketjua kun yritettiin pistää niin löyhälle ku vaan osattiin ja yritin mittoa ohjekirjan mukaan, kylä nyt harmittaa - oikeesti. Onneksi uus omistaja osaa tehdä muutakin kuin ajaa nurmikkoaR100RS kirjoitti:Tervehdys.
Miellyttävä pyörä todellakin. Istuu hyvin vähän isomman kaverin alle (186cm) Mukava ajoasento ja huollotkin vaikuttaa helpoilta. On tullut jo joitakin sorateita kaluttua.. Uskomaton menijä.![]()
Terveisin AK.
Muutenhan se olikin huippupeli, itsellä vaan vähän väärä ajankohta harrastuksen aloittamiseen kun ei ehtinyt sillä ajelemaan. Ei silti heitetä kirvestä järveen, tiijä vaikka ens kesänä taas iskis kuume...
sohfakanditaatti