Kaasareiden synkronointi

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Tuomas

Kaasareiden synkronointi

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Kertokaapas kokeneemmat, millaisia oireita ilmenee jos kaasareiden synkronointi ei ole kunnossa? Itselläni on -99 afrikkalainen. Kaupunki nopeuksissa tasaisella kaasulla ajettaessa pyörä nytkyttää aikatavalla. Nytkytys on tasaista ja säännöllistä. Nytkyttää siis aina kaupunki ajossa.

Voiko tämä nytkytys johtua siis epä-synkronista?

Kuinkas tämä synkronointi tehdään? Venttiilien säädöt ja muut perusjutut oon itse pyörääni tehnyt, eli huoltotoiminta minulta onnistuu ainakin jossakin määrin. Kannattaako pyörä viedä säädettäväksi ammattilaiselle?
MrB
Pyörä: CB
Viesti:

Re: Kaasareiden synkronointi

Viesti Kirjoittaja MrB »

Tuomas kirjoitti: Kuinkas tämä synkronointi tehdään? Venttiilien säädöt ja muut perusjutut oon itse pyörääni tehnyt, eli huoltotoiminta minulta onnistuu ainakin jossakin määrin. Kannattaako pyörä viedä säädettäväksi ammattilaiselle?
Tekemällä oppii ja monet muutkin on kaasarinsa synkanneet. Mulla ei oo kuin yksi, niin se kestää keskenään synkrossa tosi hyvin, joten en osaa antaa ensikäden neuvoja =) Mutta ehkä tuosta voisi olla apua

Ja sarjakuvaa vastaavan "laitteen" käytöstä http://www.geocities.com/fzr600rmv/
-- Backman
kuvagalleria
Tuomas

Ohjeet vaikutti selkeiltä, mutta kuvat eivät jostain syystä auenneet mulla?? explorer ei aukaissut edes sivua. Mozilla aukas sivut muttei kuvia.. :?

Täytyy koitta tuota synkronointia, mutta edelleen, jos joku osaa neuvoa jotakin muuta mahdollista syytä tuohon nytkyttämiseen niin hyvä.
Marko Hemmilä
Site Admin
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Ketjut löysällä ?
Tuomas

Tuota ketjujen löysyyttä oon itekki epäillyt, mutta jotenkin vaan en tahdo uskoa niiden vaikuttavan niin paljoa. Mutta täytyy tarkistaa kireys nyt kun saan pyörän pian ajoon talven jäljiltä.
Marko Hemmilä
Site Admin
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Onkos hammasrattaa missä kunnossa ?
Kuiva ketju ?
Raimo
Pyörä: BMW R80GS & XT1200Z
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Minulla ja vaimolla meinasi mennä yksi eteläsuomen reissu TDM:llä piloille, kun Reginan ketjussa on välillä löysiä lenkkejä. Kovassa vauhdissa toimi ok, mutta 40-60 välillä pyörä nytkytteli melkoisen selvästi. Viaksi paljastui ketjun lenkit.

Tuo kaasareiden synkkausohje AirHeadsien sivuilla http://www.airheads.org/index.php?Techn ... nchronizer

Linkistä kiitokset Matille, mulla on jo 6 metriä 6 millin sisähalkaisijaista putkea, kun pitäisi bemun kaasuttimet synkata.
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Mulle tuli konkreettista opetusta kaasarien synkronoinnista. ( vaikka ruisku onkin )

Vaihdoin pyörään akun muutama viikko sitten.

Olen ajellut nyt 2500km kuukaudessa ja ihmettelin Helsingin reissulla ( 1400 km ), kun kulutus oli melkein 8 litraa sadalla. Syksyllä meni 6 litraa sadalla.
Käynti oli kanssa aika epätasaista ja tyhjäkäynnillä pyörä tärisi melkoisesti.

No uus pyörä kun on ( mulla ) niin en muistanut miten se syksyllä käyttäytyi. Ajattelin, että ehkä tämä on normaalia boxerihommaa.

No nyt sitten mietin, että jotain on pielessä. Luin Haynesin korjauskäsikirjaa sylinterien synkronoinnista kaasuvaijerien kautta.

No sitten menin tutkimaan pyörää, Haynesin valokuvat mielessäni, että mistä kohdasta pitää säätää jne.

No pirskatti, oikean sylinterin kaasuvaijeri oli varmaan siinä akun vaihdon yhteydessä, kun tankki piti irroittaa, bensaletkuja siirtää yms, noussut vaijerin stopparin päälle, eli varmaan noin 4-5 mm. Pudotin vaijerin kuoren nippaan ja kokeilin miten toimii. Tärinä oli poissa ja muutenkin käynti oli ihan toista kuin ennen.

Nyt täytyy sitten vaan tarkkailla bensan kulutusta. Sekin varmaan putoaa sinne normaalille tasolle eli noin 6 litraan/100km.

Täytyy kyllä opetella toi alipaineen säätö kyllä itsekin, jotta jatkossa voi tehdä hommat itse.

Täällä oli siitä kanssa jotain ohjeita. Kiitos MrB. Ihan helppo homma itse asiassa.
http://www.saunalahti.fi/bmwkerho/Synkro.pdf

Määräaikaishuollot teen muutenkin itse ilman muuta. Haynesin oppaat on tosi hyviä.

Pekka
:shock: :shock:

PS. Mä tilasin jo ajankin Euro Motor Centeriltä ( sai muuten vasta 18.5.2005) synkronoinnin säätöön, mutta nyt peruutan sen ajan ilomielin, kun homma on kunnossa.
Ossy-57
Pyörä: BMW R1100gs, BMW R100, DR 350

ennen synkkausta:

Viesti Kirjoittaja Ossy-57 »

Muistakaapa ennen kaasareiden synkkausta hoitaa perusasiat kuntoon eli venttiilien säätö, toimiva syt.järjestelmä, toimiva i.suodatin. Elikä huolto ensin, sitten synkkaus.
Internet on nykypäivän raamattu, keskustelupalstoilta löydät aina haluamasi vastauksen...
Hannu
Pyörä: SE
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Tarkastin eilen synkronoinnin ja havaitsin jälleen kerran ilmiön, jonka olen huomannut aiemmillakin kerroilla. Minulle on vaan jäänyt jostain käsitys, että tämä on todnäk normaalia, joten en ole aiemmin miettinyt mistä se johtuu. Mutta nyt se alkoi vaivaamaan.

Eli, miksi alipaine-ero vaihtelee kierrosten mukaan? Balanssi oli lähes täydellinen jostain 3000rpm:stä eteenpäin mutta erityisesti tyhjäkäynnillä eroa oli (käytän tee-se-itse -mittaria joka ei lukemia näytä, pitäisi laskemalla selvittää paljonko eroa todella oli). Onko tuo normaalia? Oli tai ei, mistä se johtuu?
Hannu
Happi
Pyörä: 690ER, 800XCA

Viesti Kirjoittaja Happi »

Mulla TA:ssa löytyy tasapaino vain pienillä kierroksilla. Kierrosten kasvaessa syntyy eroa kaasareiden välille. Normaalia ? Pyörä ainakin toimii suht hyvin.

Happi

Pitää tallentaa tiedot synkronoinnista, kun seuraavaksi tekee huoltoa.
Jarkko
Pyörä: Bmw
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Hannu kirjoitti:(käytän tee-se-itse -mittaria joka ei lukemia näytä, pitäisi laskemalla selvittää paljonko eroa todella oli).
Jos sulla letku/vesipatsasta "mittari", niin n. puolenmetrin sisällä jos pysyy nestepinnat, niin OK.

Mulla kuumalla koneella TA:ssa pysyy tuossa rajassa koko kierrosluku alueen. Kylmänä se heittelee rajustikkin, kaasuttaessa :roll:
-jarkko-
Kuvat
RTJ
Pyörä: none

Viesti Kirjoittaja RTJ »

[quote="Happi"]Mulla TA:ssa löytyy tasapaino vain pienillä kierroksilla. Kierrosten kasvaessa syntyy eroa kaasareiden välille. Normaalia ? quote]

Eiköhän, sillä näinhän se Haynes neuvoo asian tekemään. Ensinnäkin kone kuumaksi, sitten säätö tyhjäkäynnillä. Välillä kierrätetään kone ja kun palautuu tyhjäkäynille niin säädetään uudestaan. Jos tyhjäkäyntikierrokset jää liian korkealle ruuvataan ne oikeaan. Ja taas sama homma uudestaan kunnes kyllästyy koko hommaan ja uskoo että kyllä se nyt on kohdillaan.

Käytännössä olen huomannut että minulla viimeinen säätö tapahtuu korvakuulolla (eli käy parhaiten ja neulat väpättää samalla alueella). Käytössäni olevat alipainemittarit yltävät aina tuonne -1bar asti ja kun suurin alipaine "imusarjassa" on luokkaa 0,4bar on niiden asteikko liian karkea.

Riku
Honda XL600V -> kTm 640 Adv -> kTm 990 Adv -> none
Happi
Pyörä: 690ER, 800XCA

Viesti Kirjoittaja Happi »

Viimeksi tein synkronoinnin tollasen avulla :D
Liitteet
sitransp.jpg
(13.15 KiB) Tiedosto ladattu 751 kertaa
RTJ
Pyörä: none

Viesti Kirjoittaja RTJ »