KTM SMC 625 ei käynnisty aamuisin

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Antti Kaartinen
Pyörä: Fillari

KTM SMC 625 ei käynnisty aamuisin

Viesti Kirjoittaja Antti Kaartinen »

Tässäpä uuden jäsenen avunhuuto:

Olen jo useamman viikon tapellut 04-mallisen pikku-SMC:n aamukäynnistysten kanssa. Akku on uusi ja starttimoottorikin pyörittää ihan OK - jostain syystä mopo ei vain käynnisty kylmän ja/tai kostean yön jälkeen, vaikka ruiskuttelen airboxiin käynnistysspraytä. Tähän mennessä olen tehnyt seuraavat toimenpiteet:

- kaikki sähköliittimet ja katkaisijat avattu ja voideltu kontaktisprayllä
- ostettu uusi akku (alkuperäinen Yuasa)
- kaikki johdotukset käyty läpi ja hiertyneet eristeet korjattu
- latausjännite mitattu ja todettu oikeaksi
- pulser coilin etäisyys syttypyörästä säädetty oikeaksi (oli 0,95 mm)
- tulpanjohdolla kokeiltu että kipinää tulee tulpanhatulle saakka jopa kostean yön jälkeen (vika ei siis ilmeisesti ole tappokytkimissä?)
- tulpanhatun resistanssi oli spekseissä (5k ohmia)
- vaihdettu tulppa
- akun vuotovirta mitattu ja todettu olevan alle 1mA, akussa tuntuu jännite säilyvän

Kaikista näistä toimenpiteistä huolimatta mopo ei lähde aamulla käyntiin. Alkoi olemaan keinot jo sen verran vähissä että piti liittyä tälle foorumille ja kysyä neuvoja. Ajattelin vielä mitata puolan speksit ja mahdollisesti lyhentää tulpanjohtoa muutaman millin. Sen jälkeen ainoa vaihtoehto on ottaa yksitellen noita kriittisiä sähköosia yöksi lämpimään ja katsoa mistä se käynnistyvyys on kiinni...

Saa antaa neuvoja! ;)

--
Antti
AnttiL
Pyörä: exc

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Oletko kokeillut antaa vähän kakkua etukäteen ennen käynnistysyritystä eli kieräyttämällä kaasukahvaa nopeasti noin kaksi kolme kertaa, vaikuttaa vähän kuin primeriä käyttäisi kun kiihdytyspumppu ruiskauttelee bensaa kaasariin. Sorry jos nämä neuvot ovat "itsestään selvyyksiä", ei ollut minulle viime talvena. Tällä esiruiskauttelulla lähtee vielä 15 asteen pakkasesta kuin palmun alta. Niin ja mopeedithan meillä ilmeisesti ovat samalla koneella ja kaasarilla varustetut...

T:toinen Antti
Viimeksi muokannut AnttiL, Ma Touko 14, 2007 4:52 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
antti
iLari

Viesti Kirjoittaja iLari »

Onko venttiilien välykset kohdallaan. Olen kuullut, että pienetkin heitot vaikuttavat käynnistyvyyteen.
niffestone
Pyörä: BMW F650 GS Dakar -01

Viesti Kirjoittaja niffestone »

525:ssa akun jännite oli todella kriittinen, jos akku oli edes kerran päässyt vähemmälle latingille. Siksi laitoin pulssittavan laturin piuhat pysyväisasennuksella kiinni akunnapoihin. Täydellä akulla lähti sekunnin pyörityksellä, mutta pari viikkoa seisoneena startti pyöritti vaikka 5 minuuttia ilman, että riittävää sysäystä käynnistymiseen olisi syntynyt. Mun 625:ssa ei tosin tuota ongelmaa ollut ja molemmat lähtivät ryyppy päällä kylmänä viimeistään toisella polkaisulla ulkolämpötiloista huolimatta.
IceFire

Viesti Kirjoittaja IceFire »

Ei kyllä sähkövialta kuulosta. Jos startti pyörii ja kipinä tulee, käynnistyminen riippuu enää vain oikeasta seoksesta. Onkos se kaasari katsottu? Onko tyhjäkäyntisuuttimessa mönjää? Onko seosruuvi kiinni? Jos tosiaan on kiihdytyspumpullinen kaasari niin voi pari kertaa avata kaasua ennen käynnistämistä. Jos ei kylmänä käy hyvin, mutta muuten ei mitään ongelmaa --> seos laiha.
-Eero K
Vastaa Viestiin