Kypäräpuhelimet
Valvoja: Moderaattorit
- Jukka
- Site Admin
- Pyörä: CFMoto 800 mtx
- Viesti:
Kypäräpuhelimet
Minkälaisia kokemuksia on kypäräpuhelimista reissuilla? Itse hommasin Cobran puhelimen ja sopivan kypäräsetin, hinta oli viidenkympin hujakoilla. Kokemuksia ei ole vielä.
Kuinka monella tuommoinen vekotin on ja ovatko kaikki merkit vain keskenään toimivia vai voiko olettaa löytävänsä juttuseuraa vieraistakin kypäristä?
Kuinka monella tuommoinen vekotin on ja ovatko kaikki merkit vain keskenään toimivia vai voiko olettaa löytävänsä juttuseuraa vieraistakin kypäristä?
Minäkin virittelin viime viikolla mikkejä ja kuulokkeita kolmeen kypärään.
Ahdasta meinasi tulla kypärän sisällä joten piti hieman viritellä ohuemmiksi kuulokkeita ja kolotakkin hieman.
Hommasin myös Cobran ja Alanin radiopuhelimet sekä AE-500 kypäräjärjestelmän
. Kyllähän pyörästä pyörään tietääkseni pitäisi onnistua kaikilla PMR-puhelimilla kunhan vain ollaan samalla taajuudella/kanavalla (tietty)
.
Vielä ei ole minullakaan muuta kuin sisäkäyttö kokemusta mutta varmaankin viikon päästä lisää. Kavereilla ei ole PMR-puhelimia joten täytyy kokeilla yhteyttä mopottimesta kotiin.
Radiopuhelimet olivat sikäli turhia
että juttelu, radion ja soittimien kuuntelu sekä kännykkään (Motorola kävi suoraan, Nokiaan tarvii adapterin) vastaaminen onnistuu tuon AE-500:sen kautta.
Tästä osoitteesta voi lukea jo muiden käyttökokemuksia
http://users.tkk.fi/~ansi/mp/cobra.html
Ahdasta meinasi tulla kypärän sisällä joten piti hieman viritellä ohuemmiksi kuulokkeita ja kolotakkin hieman.
Hommasin myös Cobran ja Alanin radiopuhelimet sekä AE-500 kypäräjärjestelmän
Vielä ei ole minullakaan muuta kuin sisäkäyttö kokemusta mutta varmaankin viikon päästä lisää. Kavereilla ei ole PMR-puhelimia joten täytyy kokeilla yhteyttä mopottimesta kotiin.
Radiopuhelimet olivat sikäli turhia
Tästä osoitteesta voi lukea jo muiden käyttökokemuksia
http://users.tkk.fi/~ansi/mp/cobra.html
Viimekesän euroopan turneella huomasin, että korviin laitettavat kuulokkeet kuuluvat hyvin ja eristävät samalla taustakohinaa. Takapenkillä oli kypärään integroidut ja yli satasen vauhdeissa sai "huutaa" taakse, kun vielä 160 nopeuksissa kuulin takaata normaalin puheen.
Tämä vinkki matka-ajoon. Soratie nopuksissa ei välttämättä tarvi korvatulppia/korvakuulokkeita.
Pitäisi vielä löytää kuulokkeita pienempiin korviin kyytiläiselle.
Tämä vinkki matka-ajoon. Soratie nopuksissa ei välttämättä tarvi korvatulppia/korvakuulokkeita.
Pitäisi vielä löytää kuulokkeita pienempiin korviin kyytiläiselle.
- Raimo
- Pyörä: BMW R80GS & XT1200Z
- Viesti:
Allroad Tour Muotkalla meidän partiossa oli VHF-puhelimet käytössä partion johtajalla (Laakeri-Timppa Allroad tour Team) ja mulla peränpitäjänä.
Pari huomiota partioajosta:
Porukassa oli 12 pyörää, joten partion pituus oli 2-3 kilometriä. Mäkisessä maastossa kantavuus ei riittänyt, koska puhelin oli mun rintataskussa ja puhelimessa marssiantenni. Jos mulla olisi ollut pyörässä ulkoinen antenni kuten Laakerilla, niin kantavuusongelmia ei olisi varmasti ollut.
Kypäräsettiä en enään muista mikä se oli, mutta tangentti oli ohjaustangossa, ja molemmille korville oli kuulokkeet. Kuuluvuus tulppien kanssa soratienopeuksissa oli tosi hyvä.
PMR:n kantavuus ei varmasti ole noin hyvä, mutta niistä mulla ei ole kokemusta.
Pari huomiota partioajosta:
Porukassa oli 12 pyörää, joten partion pituus oli 2-3 kilometriä. Mäkisessä maastossa kantavuus ei riittänyt, koska puhelin oli mun rintataskussa ja puhelimessa marssiantenni. Jos mulla olisi ollut pyörässä ulkoinen antenni kuten Laakerilla, niin kantavuusongelmia ei olisi varmasti ollut.
Kypäräsettiä en enään muista mikä se oli, mutta tangentti oli ohjaustangossa, ja molemmille korville oli kuulokkeet. Kuuluvuus tulppien kanssa soratienopeuksissa oli tosi hyvä.
PMR:n kantavuus ei varmasti ole noin hyvä, mutta niistä mulla ei ole kokemusta.
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
-
Timo Kalkkila
- Pyörä: KTM 1390 SAS Evo
Jokunen tuhat km:ia on tullut käytettyä Alanin PMR-puhelimia ja hyvä kuuluvuus on yleensä vain näköetäisyydellä. Tosin tähän voi vaikuttaa myös se, että puhelimet ovat yleensä takin sisällä vyöllä.
Itse käytän simppeliä kurkkumikki/nappikuuloke yhdistelmää. Tässä on se etu, että erillistä tangenttinappia ei tarvitse, koska VOX:ia voi käyttää lähettimen ohjaamiseen. Täksi kesäksi hankin www.finfonic.fi :ltä stereokuuloke-systeemin, johon pitäisi virittää sopivat adapterikaapelit. Nappikuuloketta kun tietää todella käyttäneensä koko päivän ajelun jälkeen...
Timo
Itse käytän simppeliä kurkkumikki/nappikuuloke yhdistelmää. Tässä on se etu, että erillistä tangenttinappia ei tarvitse, koska VOX:ia voi käyttää lähettimen ohjaamiseen. Täksi kesäksi hankin www.finfonic.fi :ltä stereokuuloke-systeemin, johon pitäisi virittää sopivat adapterikaapelit. Nappikuuloketta kun tietää todella käyttäneensä koko päivän ajelun jälkeen...
Timo
- JiiPee
- Pyörä: 790 Rreissuenduro
Miten hyvin kurkkumikki toimii ?
Avokypärässä perinteinen mikki ottaa suhinoita liiaksi, joten kiinnostaa kurkkumikkiin vaihtaminen.
VOXia en tarvitse kun tangentti toimii riittävän hyvin.
PMR:n kuuluvuus hiekkateillä on kutakuinkin näköetäisyys.
Perus Asfalttisiirtymällä kuuluu n. 2-3km.
Oikeasti PMR kuuluu 0 km kun ne johdot on toisen setistä kuitenkin poikki...
t: kymmenittäin PMR-parin piuhoja tinannut
Avokypärässä perinteinen mikki ottaa suhinoita liiaksi, joten kiinnostaa kurkkumikkiin vaihtaminen.
VOXia en tarvitse kun tangentti toimii riittävän hyvin.
PMR:n kuuluvuus hiekkateillä on kutakuinkin näköetäisyys.
Perus Asfalttisiirtymällä kuuluu n. 2-3km.
Oikeasti PMR kuuluu 0 km kun ne johdot on toisen setistä kuitenkin poikki...
t: kymmenittäin PMR-parin piuhoja tinannut
-
Timo Kalkkila
- Pyörä: KTM 1390 SAS Evo
Periaatteessa kurkkumikki toimii kohtuullisesti. Suhinat ja häiriöäänet eivät häiritse, mutta käyttöä täytyy harjoitella. Puheesta on vaikea saada selvää, jos mikki on väärässä kohtaa kaulaa, puhuu liian kovaa (normaali puhetaso riittää, "kovempaa" puhumisesta on vain haittaa) tai vastaanotin on niin kovalla että ääni särkyy. Puhehan on muutenkin kurkkumikin kautta vähän "vääristynyttä".
Tuo tuppaa olemaan aika on/off tilanne eli välillä kuuluu tosi hyvin, muuta jos seuraavan tauon jälkeen joku tekijä muuttuu, niin sitten ei meinaa saada mitään selvää.
Timo
Tuo tuppaa olemaan aika on/off tilanne eli välillä kuuluu tosi hyvin, muuta jos seuraavan tauon jälkeen joku tekijä muuttuu, niin sitten ei meinaa saada mitään selvää.
Timo