AT:n keulaöljyn määrä?

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

toni
Pyörä: KTM 690 Enduro

AT:n keulaöljyn määrä?

Viesti Kirjoittaja toni »

Olen laittamas RD 07, wilberssin vieterit ja rupesin ihmettelemään öljyn määrää.
Manuaali pyytää alunperin öljyntason 106mm, ja wilbers pyytää tason 160mm. Mistä tulee moinen ero ja mikä olis oikea taso, mitä ootte laittanut kun ootte vietereitä vaihdelleet?

Toni
toni

............jatkokysymys, tuleehan wilberssin progressiivinen jousi asentaa siten että jousen taajakierre jää yläpäähän.

Toni
RolfV
Pyörä: Honda XRV 750 RD04 1990

Viesti Kirjoittaja RolfV »

Kleinjungin tietopankista löytyy useampikin RD 07. http://www.kleinjung.de/techdata/index.htm

Se antaa arvot 648 kuutiosenttiä ja 106 mm SAE 10 jos pyörä on vuodelta 96 tai sen jälkeen.
Aiempien RD 07 mallien, eli vuodesta 93 eteenpäin, arvot ovat liki samat eli 650/106/SAE10. Niin ja mittauksen teet niin että jouset on poissa putkista ja putket työnnettynä kasaan- mutta senhän varmaan tiesitkin. Olisikohan tuo Willbersin suositus jollain tästä poikkevalla tavalla mitattu ?

Oman RD 04:ni suositukset ovat 635/118/SAE 7,5 ja olen kokeilujen jälkeen palannut juuri näihin. Paksumpi öljy , tai enemmän öljyä vain tärisytti käsiä. Pohjaan en ole saanut etupäätä lyömään ohuilla suositusöljyilläkään.

RolfV
Viimeksi muokannut RolfV, La Huhti 21, 2007 9:54 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
RolfV
juha
Pyörä: Suzuki DL650

Viesti Kirjoittaja juha »

jos vieterin langan vahvuus on paksumpi niin eikös öljytilavuus pienene?
toni

Langan vahvuudessa on 0,20 eroa, ei pitäisi vaikuttaa noin paljoa.
Oiskohan Wilberssillä voinut tulla painovirhe paholainen.
JukkaH

Viesti Kirjoittaja JukkaH »

640ml Wilberssin jousilla on hyvä.
7,5w tai 5w synteettiset öljyt, toimii sitten viileemmälläkin kelillä paremmin. Itsellä 10w tuntui liian jähmeeltä.
Jousen voi laittaa kummin päin vaan, ei väliä.
En ole mitannut öljyn pinnan korkeutta. Saman verran kumpaankin putkeen vaan.
TeemuV
Pyörä: XRV 750

Re: AT:n keulaöljyn määrä?

Viesti Kirjoittaja TeemuV »

toni kirjoitti:Olen laittamas RD 07, wilberssin vieterit ja rupesin ihmettelemään öljyn määrää.
Manuaali pyytää alunperin öljyntason 106mm, ja wilbers pyytää tason 160mm. Mistä tulee moinen ero ja mikä olis oikea taso, mitä ootte laittanut kun ootte vietereitä vaihdelleet?

Toni
106 mm huoltokortin mukaan. Wilbersille on tullut vaan näpyttelyvirhe, sellaista sattuu aika usein kun kompuuttereilla kirjoitellaan ohjeita, usein pari vierekkäistä merkkiä/numeroa vaihtaa paikkaa.
toni

Kiitos rohkaisevista vastauksista, keulassa on nyt sitten gastrolin synteettiset kympit ja oil level 106mm.
Katsotaan ja tunnustellaan miltä koeajo maiskahtaa.

Toni
av2
Pyörä: Africa Twin XRV750 1997

Viesti Kirjoittaja av2 »

Kerro sitten tuntemuksista. Mulla vielä Wirth jouset, 10W hondan öljyt ja stefat hyllyssä odottamassa vaihtoa.
XRV-97
Raimo
Pyörä: BMW R80GS & XT1200Z
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Vaikkei mulla Twiniä olekaan, niin lyönpäs lusikkani keittoon...Nimittäin Kantturassa on -95 Twinin keula, ja siinä on sellaiset ilmaventtiilit teleskooppiputkien korkeissa. Olisko niin, että -96 uudemmista ne on jätetty pois?

Joku on moitiskellut Twinin taipumusta lyödä käsille terävissä pateissa, mutta ainakin minun käytössä olen huomannut, että päästämällä paineet pois keulasta niin keula on taas paljon herkempi. Jos ajaa kivikkoa tai patikkoa, niin jo vartin päästä keula sihahtaa kunnolla venttiilistä ja sen jälkeen etupää ei ole likikään yhtä liukas mutkissa tai jarrutuksissa.
Keula on minulle aivan riittävä, ja en oikein tiedä missä kaipaisin siihen parannusta...toisaalta Kanttura on parikymmentä kiloa keveämpi kuin Twini, joten ymmärrän jäykempien jousien tarpeen kovassa käytössä. Varmasti kovemmissa röykkyvauhdeissa tuosta alkaa ominaisuudet uupumaan, mutta mulle riittää :)
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
toni

Aivan oikein, mulla ei ainakaan ole niitä venttiileitä (vm. 2000). Mutta mielessä oli tossa kokoomisvaiheessa että olis korkkeihin porannut reiät ja laittanut sellaiset venttiilt mutta autotallin hyllystä ei löytynyt sopivia tarveaineita.
Asia jää odottamaan lähitulevaisuutta.

Toni
Syke
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona

Viesti Kirjoittaja Syke »

Paljonkohan olisi öljymäärä vakiojousilla?
Kyseessä siis -91 mallin kampe.
Mika TA-91
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Syke kirjoitti:Paljonkohan olisi öljymäärä vakiojousilla?
Kyseessä siis -91 mallin kampe.
Öljyn määrä on 635 cl mutta TÄRKEÄMPÄÄ ON ÖLJYN PINNANKORKEUS, joka on 118 mm.

Tuo korkeus on mielestäni sama riippumatta jousista ja korkeutta säätämällä voi hienosäätää jousitusta, pinnan korkeus pienempi (= öljynpinta korkeammalla) = kovempi jousitus ja pinta alempana = pehmeämpi jousitys.

Pinnankorkeus mitataan ilman jousta ja pumput painettuna aivan pohjaan.

Ennen pinnankorkeuden mittausta on aluksi hyvä liikutella pumppua kumpaankin ääriasentoon useamman kerran ja antaa sen jälkeen hetken tasaantua, jotta kaikki pumppuun mahdollisesti jäänyt ilma saadaan sieltä pois.

Helpoiten saman pinnankorkeuden molempiin pumppuihin saa isolla lääkeruiskulla ja letkun pätkällä. Letkun pää leikataan suoraksi ja siitä mitataan haluttu pinnankorkeus, joka merkataan letkuun esim. teipillä. Toinen pää letkusta laitetaan lääkeruiskuun. Pumput täytetään hieman yli halutun pinnankorkeuden ja sitten asetetaan letku pumpuun siten, että merkki on tasan pumpun yläreunan tasalla ja pidetään se siinä (avustaja helpottaa hommaa kummasti) ja imetään ruiskulla hitaasti ylimääräinen öljy pois. Kun letkun pää hörppää ilmaa on öljynpinnan korkeus tasan oikea (jos et imenyt kovalla kiireellä, jolloin saattoi tulla hieman ylimääräistäkin pois).

Terveisin
Mika TA-91
Lakupilotti
Pyörä: Laku

Viesti Kirjoittaja Lakupilotti »

Raimo kirjoitti:Vaikkei mulla Twiniä olekaan, niin lyönpäs lusikkani keittoon...Nimittäin Kantturassa on -95 Twinin keula, ja siinä on sellaiset ilmaventtiilit teleskooppiputkien korkeissa. Olisko niin, että -96 uudemmista ne on jätetty pois?

Joku on moitiskellut Twinin taipumusta lyödä käsille terävissä pateissa, mutta ainakin minun käytössä olen huomannut, että päästämällä paineet pois keulasta niin keula on taas paljon herkempi. Jos ajaa kivikkoa tai patikkoa, niin jo vartin päästä keula sihahtaa kunnolla venttiilistä ja sen jälkeen etupää ei ole likikään yhtä liukas mutkissa tai jarrutuksissa.
Keula on minulle aivan riittävä, ja en oikein tiedä missä kaipaisin siihen parannusta...toisaalta Kanttura on parikymmentä kiloa keveämpi kuin Twini, joten ymmärrän jäykempien jousien tarpeen kovassa käytössä. Varmasti kovemmissa röykkyvauhdeissa tuosta alkaa ominaisuudet uupumaan, mutta mulle riittää :)

Meikäläisen 97:ssa ei ollut noita venttiilejä, mutta tein ne siihen. Olen huomannut saman kuin Raimo, eli että putkiin kertyy painetta ajan mittaan ja että paineen tasaus pehmentää menoa kummasti. Jos jostain syystä haluan putkiin pienen ylipaineen, teen sen tasaamalla paineet pyörän roikkuessa taljassa (Jukka ei sitten ota tätä mitenkään henkilökohtaisesti).

Make & Laku
Syke
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona

Viesti Kirjoittaja Syke »

No niin, nyt pumput purettu ja heti on kysyttävää.
Minkälainen jousen kuuluu olla.
Tuolta löytyi pieni n.55mm jousi ja iso n.580mm jousi ja välissä prikka.
Normaalia?
Kiitos jo etukäteen.
Vastaa Viestiin