DR750 venttiilin välyksien tarkistamisesta

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Anu

DR750 venttiilin välyksien tarkistamisesta

Viesti Kirjoittaja Anu »

Isäntä tuossa purkailee minun darraa keväthuollon merkeissä ja ongelmaksi muodostui nyt joku "luukku" mistä näkee männän asennon tjtn. Semmoinen pyöreä "tulppa" missä on joku railo mistä sen saa auki, mutta se ei aukea. Pitäiskö sen aueta ja jos pitäis niin millä ja mihin suuntaan?

Ja kun nyt kerran alettiin kyselemään niin lisäneuvot tästä eteenpäinkin kelpaa. Eli vissiin ne kaksi luukkua siinä moottorin(?) päällä auki ja sieltä alta löytyy ne jotkut jutut minkä välykset saa laitettua kohdalleen rakotulkilla ruuvimeisselillä(?) kääntämällä. Ja sitten vaan osat takaisin paikoilleen päinvastaisessa järjestyksessä kuin missä ne otti irti.

Tajuaakohan kukaan edes mitä mä yritän selittää.. Hirveen helppo kun ohjekirja on englanniksi ja itsellä ei ole hajuakaan koko vehkeen toiminnasta saati osien nimistä edes suomeksi. Tankki sentään saatiin jo irti ihan itse..
njaa

Viesti Kirjoittaja njaa »

Siinä magneetonkyljessä oleva luukku on ihan normaaliin suuntaan olevilla jengoilla. Voi olla aika tiukassa.. kandee ehkä naputtaa se nurkasta taltalla auki.

Tai sitten tulppa irti ja ruuvarilla tunnustelee YKK. 8) Mukavampi tosin pyörittää konetta räikällä siitä luukusta, kuin vaihdepäällä työntämällä pyörää ja samaan aikaan toinen käsi tunnustelee ruuvarilla milloin mäntä on ylhäällä :lol:

njoo niistä 2 luukusta säädetään.
Anu

Viesti Kirjoittaja Anu »

No kun ei vaan aukea. Meisselillä kun hakkasi sitä luukkua auki niin lohkes vaan pieni pala, mutta luukku ei suostunu hievahtamaankaan. Lopputulos taitaa olla, että uudet tulpat paikoilleen, öljyt koneeseen ja sovitaan että välykset on ok. Eipä tuo ole niistä mitenkään kyllä oirehtinutkaan. Typerä vehje. :?
Raimo
Pyörä: BMW R80GS & XT1200Z
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Mulla DR800:ssa oli myös väännetty magneetonkopan tulppa liian tiukkaan. Lämpöä kuumailmapuhaltimella kopalle ja tulpalle, jolloin lähti naputtelemalla irti.

Korjaus tuohon ongelmaan olisi se, että tilaat uuden tulpan suzukilta, sekä koko magneetonkopan tiivisteen. Koppa irti, ja vaikka jossain moottorikoneistamossa tulppa irti, niillä on taito ja välineet. Samalla voi sitten tsekata tasapainoakselien ketjun kireyden...Tiiviste oli tietenkin sitä varten, ettei se vanha tiiviste kuitenkaan lähde ehjänä irti, tai jos lähtee niin onpahan varatiiviste :)
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
JIIÄSSÄ

Viesti Kirjoittaja JIIÄSSÄ »

Mä oon kaksi magneeton pikkukorkkia murjonut kun ei ole auennut, viimeksi pistin kierteisiin vaseliiniä ja momentilla kireelle...saa nähdä kuinka käy seuraavan kerran.. :lol:
DR650 SEW+RM 250+Pappatunturi 1973+ Solifer SM 1980
RuOzKa

Viesti Kirjoittaja RuOzKa »

Tuosta luukusta on kyllä helpompi pyörittää, ei sillä että itsellä olisi kokemusta...
Osaavat olla todella lujassa, en saanut auki, joten lykittiin mopoa ja sormi tuntumalla kokeiltiin venttiilien asentoa.
Ja muistutus, jos mopossa on tuo "vanhan aikainen" puolipuristin (vaijeri) niin
se ei saa olla päällä!!!

Itsellä oli ja huomattiin vasta siinä vaiheessa kun mopo oli kasassa ja käynnistettiin ensimmäisen kerran.... Onneksi ei vahinkoa kerinnyt tulla!!!
vkoivu
Pyörä: pyörät myyty

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Mulla on kahdessa tohtorissa ollut se luukku niin tiukassa, ettei sitä ole saanut auki. Jos se tulppa ei lähde suosiolla auki niin kannattaa ennemmin irrottaa se koko sivukoppa jolloin se koneen pyörittäminen oikeaan asentoon on muutoinkin helpompaa.

Muistaakseni ohjeiden mukaan jokatoinen kerta kun öljyt vaihtelee tulisi myös kiristää tasapainoakselin ketju ja sitä vartenhan se sivukoppa on ainakin irrotetttava.
Vastaa Viestiin