Mulla on 300 Husse, joka cc-radan (isoissa) pateissa välillä pohjaa keulasta. Olen ilman ajokamoja 85kg ja öljyn pintaa olen jo nostanut. Jouset ovat 44 ja keulan kitissä on hack -valvet.
Pitäisikö minun hankkia jäykemmät jouset, lisätä kompressiovastusta vai olla moksiskaan satunnaisista pohjaamisista?
Keulan säädöt?
Valvoja: Moderaattorit
Re: Keulan säädöt?
Mulla on aika erilainen pyörä (KTM 690 E 250mm joustoilla), mutta oman pyörän keulan öljypinnan säädöllä sai vaikutettua lähinnä tuntumaan keulan pohjatessa. "Testiratana" käytin samankaltaista patikkoa kuin mitä krossiradoilla näkee. Vakiona öljypinnan korkeus oli mielestäni liian matala, ts. pohjatessa keula löi kovasti käsille. Kun nostin öljypintaa 5mm kerrallaan pariin otteeseen, niin pohjaaminen muuttui pehmeämmän tuntoiseksi. Siis kovaltahan se edelleen tuntuu, mutta öljy selvästi pehmentää pohjaamista. Suurin parannus oman pyörän käytökseen maastoajossa tuli sopivan jäykällä takajousella, jolla esijännityksen pystyi jättämään pieneksi.
Saitko mitään eroa tuntumaan keulan pohjatessa öljyä lisäämällä? Oliko sulla lähtötilanteessa öljypinta vakiokorkeudessa (siis ihan mitattu, vai pelkällä tilavuusmitalla laitettu)? Onko takaiskarissa sopiva jousi, jossa esijännitystä kohtuullisesti?
Ennen keulajousien vaihto kokeilisin ruuvata puristusvaimennusta lisää, sillä klikkerien pyörittely ei maksa mitään. En ole itse antanut satunnaisten pohjaamisten haitata, toki oma pyöräni on melkoinen mammutti oikeaan enduroon verrattuna.
Saitko mitään eroa tuntumaan keulan pohjatessa öljyä lisäämällä? Oliko sulla lähtötilanteessa öljypinta vakiokorkeudessa (siis ihan mitattu, vai pelkällä tilavuusmitalla laitettu)? Onko takaiskarissa sopiva jousi, jossa esijännitystä kohtuullisesti?
Ennen keulajousien vaihto kokeilisin ruuvata puristusvaimennusta lisää, sillä klikkerien pyörittely ei maksa mitään. En ole itse antanut satunnaisten pohjaamisten haitata, toki oma pyöräni on melkoinen mammutti oikeaan enduroon verrattuna.