Terse. Tämmönen mietintään viisasten kerhoon.
Taloon tuli kyykky-kawa, jossa on hemmetin hieno immobilizer-systeemi. Mukana seurasi vain punainen avain, eli se master-key.
No mopo tulee rata-käyttöön, eli mun puolesta koko virtalukko sais lähtee mäkeen, samaten tuo ajonestolaite mutta.....
-En nyt täysin ymmärrä tuon laitteen toimintaa. Eli onko myös tuossa master-keyssä jotain älyä/sirua?
- Siinä virtalukon lähettyvillä on jonkunlainen antenni, eli ilmeisesti en voi korvata lukkoa on-off kytkimellä, vai voinko?
- Voiko tuota master-keytä ylipäätään kopioida.
- Ylipäätään mua korpeaa tuommoset systeemit mutta minkäs sille voi.
-Ile-
Yleistä ajonestolaitteista
Valvoja: Moderaattorit
- mico
- Viestit: 1363
- Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
- Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
- Paikkakunta: Pori
Re: Yleistä ajonestolaitteista
Ainakin 2011 990 kotarissa oli sillailla, että kun virtalukon ja ajonestopalikan poistaa niin mopo ei käynnisty. Piti tehtaan koodilla parittaa uusi ajonestopalikka ja virtalukko moottorinohjausyksikön kanssa. Käsittääkseni masterkeyssä on siru, eikä sitä voi kopioida, vaan uusi pitää tilata tehtaalta ja parittaa ajoneston kanssa, voin olla väärässäkin
Niin ja eikös niissä mustissa avainissakin ole joku tunniste, joka paritetaan masterkeyn kanssa ajonestoon. Masterkeytä ei käsittääkseni pidä edes laittaa virtalukkoon, muuten kuin uuden avaimen käyttöönotossa.
Niin ja eikös niissä mustissa avainissakin ole joku tunniste, joka paritetaan masterkeyn kanssa ajonestoon. Masterkeytä ei käsittääkseni pidä edes laittaa virtalukkoon, muuten kuin uuden avaimen käyttöönotossa.
- Hsippe
- Viestit: 703
- Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
- Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
- Paikkakunta: Raasepori
Re: Yleistä ajonestolaitteista
Yleensä noi ajonestot on koodattu just sinne Ecuun eli moottorinohjauspurkkiin.
Siinä virtalukon kieppeillä on vaan tyhmä antenni jonka välityksellä ecu kysyy avaimen sirulta "kuka sä oot" ja jos vastaus on oikea niin ajonesto menee pois päältä.
Sitten se punainen avain on tosiaan masterkey minkä avulla saa esim koodattua uusia käyttöavaimia systeemiin. Sitä ei suositella normaalikäyttöön.
Sydeemistä riippuen masterkey:n ja ecun liitto / paritus saattaa tosiaan olla pysyvä jolloin uutta master avainta ei saa koodattua vanhaan ecunn mutta joissain systeemeissä taas ilmeisesti saa.
Ratakäyttöön helpointa olis vaihtaa ns kitti-ecu, niistä on poistettu turhat ajonestot ja saastehommat. Siis jos vaan tuollaisen jostain löytää.
Budjetti ratkaisuna voit kyllä heittää virtalukon jontkaan mutta se ajoneston antenni pitää olla johdotettuna ecuun ja avain (tai pelkkä siru) olla (teipattuna) sopivasti antennin vieressä.
Sitten saattaa olla mahdollista että siitä orkkis ecusta saisi murrettua ajoneston pois mutta se vaatii kyllä hieman vakavampaa nörttiyttä... Ehkä merkkifoorumeilta löytyisi juttua.
Siinä virtalukon kieppeillä on vaan tyhmä antenni jonka välityksellä ecu kysyy avaimen sirulta "kuka sä oot" ja jos vastaus on oikea niin ajonesto menee pois päältä.
Sitten se punainen avain on tosiaan masterkey minkä avulla saa esim koodattua uusia käyttöavaimia systeemiin. Sitä ei suositella normaalikäyttöön.
Sydeemistä riippuen masterkey:n ja ecun liitto / paritus saattaa tosiaan olla pysyvä jolloin uutta master avainta ei saa koodattua vanhaan ecunn mutta joissain systeemeissä taas ilmeisesti saa.
Ratakäyttöön helpointa olis vaihtaa ns kitti-ecu, niistä on poistettu turhat ajonestot ja saastehommat. Siis jos vaan tuollaisen jostain löytää.
Budjetti ratkaisuna voit kyllä heittää virtalukon jontkaan mutta se ajoneston antenni pitää olla johdotettuna ecuun ja avain (tai pelkkä siru) olla (teipattuna) sopivasti antennin vieressä.
Sitten saattaa olla mahdollista että siitä orkkis ecusta saisi murrettua ajoneston pois mutta se vaatii kyllä hieman vakavampaa nörttiyttä... Ehkä merkkifoorumeilta löytyisi juttua.
Re: Yleistä ajonestolaitteista
Kawassa on virtalukossa antenni (lienee kela), siitä lähtee piuhat pienelle boxille, josta edelleen ecu:lle. Punaisen avaimen avulla saa ilmeisesti teetettyä uusia avaimia. Tallissa on yksi kawa jossa antenni tai sen piuha toimii epämääräisesti. Kokeiltu toisella boxilla jolla oireet samat kuin orkkiksella (ecuun ei ole kajottu), vika on siis tod näk piuha-antennisektorilla.
Samaa mieltä että etenkin vanhassa pyörässä nää tsydeemit on ihan turhia vikakohteita.
Samaa mieltä että etenkin vanhassa pyörässä nää tsydeemit on ihan turhia vikakohteita.
SF 1098S
MTS V4S
MTS V4S
- Ilmari
- Viestit: 1074
- Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
- Pyörä: T7,CBR600, zxr6
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Yleistä ajonestolaitteista
Joku tämmönen joo ja pikatankinkorki niin siinähän ois keyless-systeemi. Kuin kaukaa tuo antenni lukee sirun?
Re: Yleistä ajonestolaitteista
kyllä se pitää olla melkein sen antenni renkaan sisällä se siru, kun se siru on täysin passiivinen ja vaatii sen sähkökentän siitä antennista joka aktivoi sen.
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
E. F. Schumacher