Halusin vanhoilla päivilläni tommosta kevyttä "vauvaGessua" kokeilla ja siten semmosen ostettuani monen keppivetoisen jälkeen päästiin taas askartelemaan ketjujen kanssa..;( Uusittiin ketjut ja rattaat hyvälaatuisiin sekä se yläpuolinen "stopparirulla" kokonaisuudessaan, herkästi vaan tuntuu ketjut paukuttavan (rallattavan) varsinkin määrätyllä kierroslukualueella jolloin ei oikeastaan ole vetoa eikä konejarrutusta, ketjut säädetty "n.35mm" kireyteen ohjeiden mukaisesti....
Tossa vekottimessa on se tehdasmadallettu alusta, lieneekö sillä osaa asiaan, aika ahtaassahan noi ketjut muovisuojien välissä kulkee..
Mitäs miettii asiantuntevammat, vika vai ominaisuus...?
BMW F650GS vika vai ominaisuus...?
Valvoja: Moderaattorit
Re: BMW F650GS vika vai ominaisuus...?
Ei ainakaan omassa gessussani paukutellu ketjut vaikka aika löysällä välillä roikkuivakkin(dakar)
Liikkuhan ketjunlenkit takertelematta liitoskohdassa?
Liikkuhan ketjunlenkit takertelematta liitoskohdassa?
Re: BMW F650GS vika vai ominaisuus...?
Mallia en tunne yksityskohtaisesti, mutta ketjun kireys säädetään yleensä sivu/keskijalalla niin, että swingi on ala-asennossaan tai lähellä sitä. Ketjun geometria menee yleensä niin, että ketju on kireimmillään swingin liikealueen puolessa välissä.
Nyt jos pyörä on tehdasmadallettu, niin osa swingin liikealueesta on jo käytetty. Jos siitä säädetään normikorkuisen pyörän (ohjeen?) mukaan, niin ketju voi jäädä aavistuksen löysälle. Pikkuisen löysä on kumminkin parempi kuin liian kireä.
Jos haluat säätää kireyden mahdollisimman tarkasti, niin swingi pitäisi saada siihen asentoon jossa ketju on kireimmillään. Eli takaiskari pois ja nostaa swingiä kunnes ketjussa on vähiten löysää. Sit kiristää ketjun siihen kohtaan siten että löysää ei juurikaan ole. Ja tarkistaa veivaamalla swingiä ylös-alas, että ketju ei estä swingin liikettä tai mene liian kireälle missään kohtaa.
Sen jälkeen iskari takaisin ja voit mitata ketjusta sen sun pyörän oikeaa kireyttä vastaavan poikkeaman sivu/keskijalalla. Jälleen ei mitään käsitystä siitä, että millaisen työmäärän takaiskarin irroitus tuossa pyörässä vaatisi.
Säätämisen iloa!
Nyt jos pyörä on tehdasmadallettu, niin osa swingin liikealueesta on jo käytetty. Jos siitä säädetään normikorkuisen pyörän (ohjeen?) mukaan, niin ketju voi jäädä aavistuksen löysälle. Pikkuisen löysä on kumminkin parempi kuin liian kireä.
Jos haluat säätää kireyden mahdollisimman tarkasti, niin swingi pitäisi saada siihen asentoon jossa ketju on kireimmillään. Eli takaiskari pois ja nostaa swingiä kunnes ketjussa on vähiten löysää. Sit kiristää ketjun siihen kohtaan siten että löysää ei juurikaan ole. Ja tarkistaa veivaamalla swingiä ylös-alas, että ketju ei estä swingin liikettä tai mene liian kireälle missään kohtaa.
Sen jälkeen iskari takaisin ja voit mitata ketjusta sen sun pyörän oikeaa kireyttä vastaavan poikkeaman sivu/keskijalalla. Jälleen ei mitään käsitystä siitä, että millaisen työmäärän takaiskarin irroitus tuossa pyörässä vaatisi.
Säätämisen iloa!
-
- Viestit: 1223
- Liittynyt: Pe Loka 26, 2007 11:15 pm
- Pyörä: RT
- Paikkakunta: Ylivieska
Re: BMW F650GS vika vai ominaisuus...?
Pyörä pitää olla vapaana sivutuella ja silloin säädetään ketjunkireys.
Jos paukuttaa niin silloin on liian löysällä.
Jos paukuttaa niin silloin on liian löysällä.
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> BMW R1100RT 1997
Re: BMW F650GS vika vai ominaisuus...?
No ne on säädetty keskiseisontatuella eli takapyörä ilmassa n.35mm. Ehkä vähän löysällä koska ketjunvaihdon jälkeen meni vähän matkaa "paukuttelematta" taitaa ne venahtaa nykyketjutkin. Tuutissa ei moista ongelmaa ole ketjujen vaihdon jälkeen ilmennyt mut ehkä muu meteli ne kolinat on peittänytHarri Hemmilä kirjoitti: ↑Ti Syys 12, 2023 8:02 am Pyörä pitää olla vapaana sivutuella ja silloin säädetään ketjunkireys.
Jos paukuttaa niin silloin on liian löysällä.
-
- Viestit: 1223
- Liittynyt: Pe Loka 26, 2007 11:15 pm
- Pyörä: RT
- Paikkakunta: Ylivieska
Re: BMW F650GS vika vai ominaisuus...?
Keskituella ketju on löysällä, kun keskituella säädetään ja sen jälkeen lasketaan paino renkaalle niin ketju kiristyy ja venyy sitten nopeaa.TMT kirjoitti: ↑Ti Syys 12, 2023 1:41 pmNo ne on säädetty keskiseisontatuella eli takapyörä ilmassa n.35mm. Ehkä vähän löysällä koska ketjunvaihdon jälkeen meni vähän matkaa "paukuttelematta" taitaa ne venahtaa nykyketjutkin. Tuutissa ei moista ongelmaa ole ketjujen vaihdon jälkeen ilmennyt mut ehkä muu meteli ne kolinat on peittänytHarri Hemmilä kirjoitti: ↑Ti Syys 12, 2023 8:02 am Pyörä pitää olla vapaana sivutuella ja silloin säädetään ketjunkireys.
Jos paukuttaa niin silloin on liian löysällä.
Säätö aina sivutuella.
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> BMW R1100RT 1997