BMW F650GS vika vai ominaisuus...?

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

TMT
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Syys 11, 2023 6:10 pm
Pyörä: BMW F650GS ja Honda CB750 Four

BMW F650GS vika vai ominaisuus...?

Viesti Kirjoittaja TMT »

Halusin vanhoilla päivilläni tommosta kevyttä "vauvaGessua" kokeilla ja siten semmosen ostettuani monen keppivetoisen jälkeen päästiin taas askartelemaan ketjujen kanssa..;( Uusittiin ketjut ja rattaat hyvälaatuisiin sekä se yläpuolinen "stopparirulla" kokonaisuudessaan, herkästi vaan tuntuu ketjut paukuttavan (rallattavan) varsinkin määrätyllä kierroslukualueella jolloin ei oikeastaan ole vetoa eikä konejarrutusta, ketjut säädetty "n.35mm" kireyteen ohjeiden mukaisesti....
Tossa vekottimessa on se tehdasmadallettu alusta, lieneekö sillä osaa asiaan, aika ahtaassahan noi ketjut muovisuojien välissä kulkee..

Mitäs miettii asiantuntevammat, vika vai ominaisuus...?
lauhen
Viestit: 2
Liittynyt: La Syys 09, 2023 11:37 am
Pyörä: Triumph tiger 1050

Re: BMW F650GS vika vai ominaisuus...?

Viesti Kirjoittaja lauhen »

Ei ainakaan omassa gessussani paukutellu ketjut vaikka aika löysällä välillä roikkuivakkin(dakar)

Liikkuhan ketjunlenkit takertelematta liitoskohdassa?
virtaes
Viestit: 75
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 7:18 pm
Pyörä: TM EN 300 FI

Re: BMW F650GS vika vai ominaisuus...?

Viesti Kirjoittaja virtaes »

Mallia en tunne yksityskohtaisesti, mutta ketjun kireys säädetään yleensä sivu/keskijalalla niin, että swingi on ala-asennossaan tai lähellä sitä. Ketjun geometria menee yleensä niin, että ketju on kireimmillään swingin liikealueen puolessa välissä.

Nyt jos pyörä on tehdasmadallettu, niin osa swingin liikealueesta on jo käytetty. Jos siitä säädetään normikorkuisen pyörän (ohjeen?) mukaan, niin ketju voi jäädä aavistuksen löysälle. Pikkuisen löysä on kumminkin parempi kuin liian kireä.

Jos haluat säätää kireyden mahdollisimman tarkasti, niin swingi pitäisi saada siihen asentoon jossa ketju on kireimmillään. Eli takaiskari pois ja nostaa swingiä kunnes ketjussa on vähiten löysää. Sit kiristää ketjun siihen kohtaan siten että löysää ei juurikaan ole. Ja tarkistaa veivaamalla swingiä ylös-alas, että ketju ei estä swingin liikettä tai mene liian kireälle missään kohtaa.

Sen jälkeen iskari takaisin ja voit mitata ketjusta sen sun pyörän oikeaa kireyttä vastaavan poikkeaman sivu/keskijalalla. Jälleen ei mitään käsitystä siitä, että millaisen työmäärän takaiskarin irroitus tuossa pyörässä vaatisi.

Säätämisen iloa!
Harri Hemmilä
Viestit: 1232
Liittynyt: Pe Loka 26, 2007 11:15 pm
Pyörä: RT
Paikkakunta: Ylivieska

Re: BMW F650GS vika vai ominaisuus...?

Viesti Kirjoittaja Harri Hemmilä »

Pyörä pitää olla vapaana sivutuella ja silloin säädetään ketjunkireys.
Jos paukuttaa niin silloin on liian löysällä.
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> BMW R1100RT 1997
TMT
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Syys 11, 2023 6:10 pm
Pyörä: BMW F650GS ja Honda CB750 Four

Re: BMW F650GS vika vai ominaisuus...?

Viesti Kirjoittaja TMT »

Harri Hemmilä kirjoitti: Ti Syys 12, 2023 8:02 am Pyörä pitää olla vapaana sivutuella ja silloin säädetään ketjunkireys.
Jos paukuttaa niin silloin on liian löysällä.
No ne on säädetty keskiseisontatuella eli takapyörä ilmassa n.35mm. Ehkä vähän löysällä koska ketjunvaihdon jälkeen meni vähän matkaa "paukuttelematta" taitaa ne venahtaa nykyketjutkin. Tuutissa ei moista ongelmaa ole ketjujen vaihdon jälkeen ilmennyt mut ehkä muu meteli ne kolinat on peittänyt :D
Harri Hemmilä
Viestit: 1232
Liittynyt: Pe Loka 26, 2007 11:15 pm
Pyörä: RT
Paikkakunta: Ylivieska

Re: BMW F650GS vika vai ominaisuus...?

Viesti Kirjoittaja Harri Hemmilä »

TMT kirjoitti: Ti Syys 12, 2023 1:41 pm
Harri Hemmilä kirjoitti: Ti Syys 12, 2023 8:02 am Pyörä pitää olla vapaana sivutuella ja silloin säädetään ketjunkireys.
Jos paukuttaa niin silloin on liian löysällä.
No ne on säädetty keskiseisontatuella eli takapyörä ilmassa n.35mm. Ehkä vähän löysällä koska ketjunvaihdon jälkeen meni vähän matkaa "paukuttelematta" taitaa ne venahtaa nykyketjutkin. Tuutissa ei moista ongelmaa ole ketjujen vaihdon jälkeen ilmennyt mut ehkä muu meteli ne kolinat on peittänyt :D
Keskituella ketju on löysällä, kun keskituella säädetään ja sen jälkeen lasketaan paino renkaalle niin ketju kiristyy ja venyy sitten nopeaa.
Säätö aina sivutuella.
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> BMW R1100RT 1997
Vastaa Viestiin