Kawasaki kle 94, ei kipinää.

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

juha.s
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Elo 18, 2023 3:18 pm
Pyörä: kawasaki kle -94

Kawasaki kle 94, ei kipinää.

Viesti Kirjoittaja juha.s »

Terve

Talven seisonnasta hiljeni totaalisesti. Starttaa iloisesti ja jännitykset akussa ok, putkessa paukahtelee harvakseltaan. Ei merkitystä onko jalka ylhäällä vai ei, eikä miten kytkintä pidellään. Sytytyskelat resistanssit ok. Kipinätesterillä heikko/ olematon kipinä silloin tällöin molemmissa hatuissa, yleensä ei mitään. Startatessa tulpat paikoillaan. Kiertokankianturi muuten arvot ok, mutta käynnistettäessä ei lähellekkään 3 volttia, mitä manuaali ehdottaa, anturi on myös magneettinen (pitääkö olla?) Muita mittauksia en ole tehnyt.

Ottaako kone startatessa sytysysvirrat magneetolta, vai akusta?

Onko tullut vastaan moista?

Ja päivitystä:
Liittimiin ruiskittu kontaktienpuhdistus salvaa. Magneetto edelleen magneettinen. Yleismittarilla regu ja sen diodit ok. Sulakoboksi ja sen diodit ja rele ok. Magneeton staattorin kelojen vastusarvot ok, eikä oikosulku-tummumia. Ic boksi saa oikean akkujännitteen virtoja kytkettäessä, mutta starttia painaessa jännite venaa sekunnin ja sitten nousee n 7 volttiin. Manuaali kehoittaa tässä vaiheessa vaihtamaan boksin. Vielä avaan liipaisinkoneiston jos siellä hapettumaa josta moinen notkahdus voisi johtua.
DRZ400
Viestit: 44
Liittynyt: Su Syys 11, 2022 8:31 pm
Pyörä: DRZ400

Re: Kawasaki kle 94, ei kipinää.

Viesti Kirjoittaja DRZ400 »

Ei ole mitenkään tuttu tuo pyörämalli, mutta etkö näe suoraan magneetolta onko siellä erillinen valokäämitys, ja yksi käämi CDI-boksia varten? Onko sytytyspuolia yksi vai kaksi? Oletko kokeillut uusilla tulpilla? Oletko kokeillut ottaa puolalta kaikki sammuttimen maadoitukseen liittyvät johdot irti ja sitten käynnistää? Onko bensat tankissa tarpeeksi tuoreita?

Kampiakselilla on nähty asentotunnistinta, mutta kiertokankianturi on itselle mysteeri. Asentotunnistimen anturi on usein magneettinen. Vauhtipyörällä on kestomagneetit ja harvemmin ne itsestään de magnetisoituvat. Tasasuuntaussilta ja regulaattori ei varmaan liity käyntiin lähtemiseen mitenkään, jos akussa kuitenkin on virtaa.
juha.s
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Elo 18, 2023 3:18 pm
Pyörä: kawasaki kle -94

Re: Kawasaki kle 94, ei kipinää.

Viesti Kirjoittaja juha.s »

Varmaan arvaaat "kiertokankianturista" että ihan hurjan pätevä seppä ei ole kyseessä, pientä heitton toleransseissa juu XP

Sytty keloja 2, magneetolla ei erillisiä käämejä, vain 3 ulostuloa jotka suoraan tasurille = cdi ottaa akusta käynnistys virrat. Tulpat ja bensat sun muut hoidan sitten kunhan saan kipinää näkyviin testerissä. Mitä tarkoitat sammuttimen maadoituksella?

Kiitos pick up kelan magneettisuus tiedosta, en lähde uusimaan.
DRZ400
Viestit: 44
Liittynyt: Su Syys 11, 2022 8:31 pm
Pyörä: DRZ400

Re: Kawasaki kle 94, ei kipinää.

Viesti Kirjoittaja DRZ400 »

Liitetyssä kytkentäkuvassa tosiaan magneetolta tulee vain kolme johtoa tähtikytkennästä. Eikä puolia ilmeisesti oikosuljeta sammutuksessa, kuten ajattelin.
https://aijaa.com/nGJNqI

Tuleeko puolien punaisiin johtoihin 12V kun virrat on päällä?

Seisontatuen johtoja kokeiltu käyttää irti/oikosuljettuna johtosarjasta?

Itse kokeilisin kipinää uusilla tulpilla varmuuden vuoksi. ei tarvitse olla pyörän oma tulppa, jos ei ruuvaa kiinni sylinteriin.
juha.s
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Elo 18, 2023 3:18 pm
Pyörä: kawasaki kle -94

Re: Kawasaki kle 94, ei kipinää.

Viesti Kirjoittaja juha.s »

Tekemällä oppii, ainakin jotain. Tuo syttyboksi ei ole tyyppiä DCI kuten ylhäällä uumoilin, vaan TDI. Joten mitään konkkia ei varailla, vaan syttykelalta 12 v virtoja pätkitään.

Puolien kelalle tulee 12 v ja toinen piuha menee häiriöttä tdi boksiin. Eli arvelen, että boksi ei tahdo tehdä pätkimis-tehtäväänsä jostain syystä. Aukasin ko. kamppeen ja mittasin kaikki rankut, konkat, diodit sun muut yleisimmät paksun virran käsittelyyn osallistuvat osat ja ok olivat.

Seisontatuen katkaisijaa en ole vielä räpeltänyt, koska sen ei pitäisi (arveluni mukaan) vaikuttaa, mutta kaippa senkin voisi tsekata.
Kytkimen katkaisijan putsasin, tuloksetta. Akussa 10,6 volttia käynnistyksessä ja sen kaiketi pitäisi riittää.

Lisäksi huomasin, että virtoja kytkettäessä ei pala öljyvalon merkkivalo (kuten tavallisesti), jonka pitäisi palaa, ennen kun kone hyrskyttää.

Luulen että joku vielä kertoo boksille, että eipäs vielä lähdetä. Vaan mikä...
DRZ400
Viestit: 44
Liittynyt: Su Syys 11, 2022 8:31 pm
Pyörä: DRZ400

Re: Kawasaki kle 94, ei kipinää.

Viesti Kirjoittaja DRZ400 »

Onko tuosta TDI sytytyksestä heittää jotain hyvää linkkiä? Itse en oikein nopealla googlella löytänyt kuin toyotaa ja dieseljuttua.

Öljyvalolla tuskin on mitään tekemistä tapauksen kanssa, jos linkittämääni kytkentäkaaviota uskoo. Lampun maadoitus vain katkaistaan paineanturilla ja positiivisen jännitteen se saa samasta potentiaalista kuin puolalta mitattu 12V jännite.

Näkeehän kuvasta mitkä johdot sytkäboxi tarvitsee, voihan ne rakentaa kaikki väliaikaiskytkennöillä:
Mustakel = maa
vihreä ja musval = puolien ohjaus
rusval = +12V
vihmus = diodin kautta seisontajalan asentotunnistin
"Ruskea/ruskea" = 12V starttauksen aikana (eli onkohan kipinän tehostus matalammalla starttijännitteellä?)
pinkki= 12V virtalukolta

Tiedät varmaan, ettei elektroniikan komponentteja voi mitata, ilman että ne irrottaa piirilevyltä? (pois lukien komponentti, jonka toinen pää on kytkennässä avoin) Muutenkin komponentti voi toimia yleismittarin olemattomalla jännitteellä, mutta suurempi käyttöjännite aiheuttaa vuodon maahan tai johonkin muuhun ei toivottuun potentiaaliin. esim kämejä tyypillisesti testataan toistoaallolla ja eristysvastusmittareilla.
juha.s
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Elo 18, 2023 3:18 pm
Pyörä: kawasaki kle -94

Re: Kawasaki kle 94, ei kipinää.

Viesti Kirjoittaja juha.s »

ib_p008_4_1.jpg
Tuossa lohkokaavio boksista, ei ihan saman koneen, mutta kawan kuitenkin. Lähes samat komponentit. Mahtaako olla sulle apuja? Piirikaaviota en ole löytänyt, enkä varmaan löydäkkään.

Osat tosiaan tinailin irti. Mitä mahdoit tarkoittaa heikommalla syttyvirralla tehostetulla syttyvirralla? Menee yli minun hilseen tämä tekniikka.

Ja niin hurjaksi aion heittäytyä, että vedän tosiaan johdotukset suoraan ja jos sekään ei auta, niin annan sinkkugenusta suoraan boksille pulssianturille kuuluvaa pulssia ja koitan amplitudin nostolla saada kipunaa aikaiseksi. Saahan sitä kokeilla jos on suivaantunut. Mahdakko tietää aaltomuotoa, siniä veikkaan minä.

Mutta kiitos avusta. Taidat näitä hommia osata.
DRZ400
Viestit: 44
Liittynyt: Su Syys 11, 2022 8:31 pm
Pyörä: DRZ400

Re: Kawasaki kle 94, ei kipinää.

Viesti Kirjoittaja DRZ400 »

Juu tuo kuva on hyvin selventävä. Tuo on ilmeisesti ihan eeprommi ja pari darlingtontranstoria driverinä puolille. Magneetolta lähtee rakenteelle luonnollisena ilmiönä sini-muotoista pulssia, mutta tuo G-merkitty modulli muuntaa sen terävämmäksi kanttiaalloksi.

Kaikki komponentit näyttää läpijuoteltuilta, joten osien vaihtelu on tosiaan helppoa kotikonstein. Jos olet vaivautunut juottamaan osat irti, nuo elkot ainakin kannattaisi samalla vaivalla korvata kokonaan uusilla. Elkot ovat kuluvia ja tyypillinen vian aiheuttaja nykypäivän kulutuselektroniikassa.

Heikommalla sytytysvirralla tarkoitan sitä, että ajon aikana akun jännite on 14,4V ja startin pyöriessä ehkä vain 9V, se on aika suuri vaihteluväli. Jos puola on rakennettu toimimaan ja kestämään 14,4V jännitteellä, se ei anna käynnistyksen aikana 9 voltilla kunnon kipinää ja käynnistäminen on hankalaa. Osa valmistajista ovat ratkaisseet ongelman tekemällä "9V puolan", jota ajetaan vastuksen läpi aina ajon aikana ja starttauksen aikana vastus ohitetaan. Jos tuon vastuksen (tai muun virranrajoittimen) poistaisi kokonaan, puola kuumenee likaa ja hajoaa nopeasti normaalissa ajossa.

Siniaalto ei olehyvä puolan ajamiseen, kipinää ei tule todennäköisesti ollenkaan, koska siniaalto on pyöreä. Käämin saa kipinöimään parhaiten nopealla ja terävällä virran pätkimisellä. Kuten kahden transistorin vuorottelukytkennällä, googlella "transistor oscillator" tai signaaligeneraattorilla suorakuma-aaltoa.

Voit ajatella puolaa(käämi) mekaanisena vieterijousena. Kun puristat jousen kasaan, sinne varautuu energiaa, kun vapautat, energia purkautuu. Puolakäytössä tuo jousi on koko ajan sähköllä jännitetty ja virtapiirin nopea katkaiseminen aiheuttaa kilovolttien jännitepurkauksen. Samoin kuin puristetun jousen löisi vasaralla ruuvipenkin välistä pois. Varovainen ruuvipenkin avaaminen taas vastaa pyöreää siniaaltoa.
juha.s
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Elo 18, 2023 3:18 pm
Pyörä: kawasaki kle -94

Re: Kawasaki kle 94, ei kipinää.

Viesti Kirjoittaja juha.s »

Kytkinkahvan katkaisija avattu ja putsattu, samoin virtalukko, virtakatkaisija sekä käynnistysnappula, lisäksi jalan katkaisija ohitettu. Ei vaikutusta. Jatkamme harjoitusta.

Ja päivitystä: yritän saada boksiin henkeä penkissä, tarkoituksena selvittää onko siinä vika vaiko muualla. Ulkolaisilta sivuilta selvisi virtalukon pohjalle tärkeä 100 ohmin vastus +12 volttiin ja sitten vasta boksin harmaaseen (on kuulemma varkauden esto kampe, ettei voi sivarilla vain johtoja pätkäistä).

Itse boksi ei herää ellei pick up kela tarjoile vähintään 0.95 Vpp (ihan vaan kaviaarina). Startti-kontaktorin navat tuli putsattua, ei vaikutusta.

Kun tarjoon boksille sinkkugenulta pick up siniä, komparaattori reagoi ja tarjoilee kantin eepromille kuten kuuluu, mutta prommi ei anna mitään eteen päin. Tämän luulen johtuvan (osittain) siitä, että magneetto (mahdollisesti) antaa eripituisia pulsseja (koska pinnallaan eripituisia muhkuroita) pick upille ja prommi ei älyä mitään minun tasaisen tappavasta siniaallostani. Mikäli olisi muistiskooppi, voisi edes varmistaa tämän. No, ko ongelmaa lähdin ohittamaan laittamalla vahvarin pic upin ja tdi boxin väliin, näin boksi sai oikea-aikaisia pulsseja oikean pituisina. Amplitudin nostolla koitin katsoa josko boksi ei vain saisi tarpeeksi jerkkua orkkis pic upilta, koska syyt. No ei auttanut tämäkään.

Tällä hetkellä koitan selvittää muiden boksin jotojen jännitteitä, lähinnä musta/punasen joka tulee starttinapilta. Tänällään siitä saamme 8,7 volttia mäjelle, mutta manuaalia uskoen siinä pitäisi kukkia akkujännite. Manu kehoittaa tässä vaiheessa vaihtamaan boksin, eli maalaisjärjellä joku boksissa kyykyttää. Täytyy vielä koklata penkissä 12 voltilla, että mitä sille tapahtuu. No, kolkattu antaa suoraa boksille ko. nastaan 12 voltagee, ei tulosta. Lisäksi koitin syöttää syttykelaa suoraa erillisestä virtalähteestä, jos vaikka akulta ei olisi jostain syystä jakautunut riittävästi virtaskaa startin aikana. Ei tulosta.

Sulakeboksille menevä vihree/musta pitänee käsittääkseni vetää diodin kautta maihin (simuleeraa käynnistyksen estoja), tämän tein mutta ei vaikutusta.

Pitääköhän syttykelat olla paikoillaan, jotta värkki toimisi? Olisi kyllä aika vekkulia suunnittelua, jos se haistelisi pääterankkujen elämää.

Kohta on kaikki kokeiltu mitä keksin ja edessä on se kaikkein ei halutuin juttu, eli johdotuksien tarkistaminen. Sarjat vaan irti ja purkuun ja yhsitellen testaamaan. EI yhtään huvittas. Ehkä talven pimeinä tunteina viilaan sitä ja metästän käytetyn tdi boksin ulkomailta.
Vastaa Viestiin