XL600V Transalp "pätkii"

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

hezekiel
Viestit: 9
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:07 am
Pyörä: XL600V -89
Paikkakunta: Häijää

XL600V Transalp "pätkii"

Viesti Kirjoittaja hezekiel »

Honda XL600V Transalp PD06 vm. 1989: Viime kesän mittaan pyörä alkoi kylmänä lähteä käyntiin vain yhdellä sylinterillä. Melko pian käynnistyksen jälkeen toinenkin pytty heräsi mukaan, jonka jälkeen toimi yleensä ihan hienosti. Tilasin uudet CDI-boksit joiden myötä tänä keväänä ongelma poistui. Tai itse asiassa toinen tuli tilalle... Nyt on alkanut lämpimänä osakaasulla ja matalilla kierroksilla pätkimään. Moottori ikään kuin jättää muutaman sytytyksen väliin ja tämä näkyy myös kierroslukumittarin nokkimisena alaspäin. Melko terävä ja selvärajainen ilmiö, ei mitään röpöttämistä tai yleistä tehottomuutta kuten ehkä kaasari- tai venttiilivian tapauksessa? Ehdotuksia vian aiheuttajasta otetaan vastaan :)
Avatar
Totti
Viestit: 1085
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: XL600V Transalp "pätkii"

Viesti Kirjoittaja Totti »

Tarkista ensin perusasiat: bensa on tuoretta, bensansuodatin, tulpat ja tulpanhatut kunnossa, akun kaapelit kiinni ja maadoitus hyvä.
Saat nämä rajattua pois vikalistalta.
Minulla oli kerran mystisiä käyntivikoja 990 Advessa. Pitkän taistelun jälkeen paljastui, ettei toinen tulpanhattu ollut kunnolla kiinni. :shock:
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv

https://www.kuraukot.fi/
jaket
Viestit: 1033
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Pyörä: 1050 S3, R1200GS 2010

Re: XL600V Transalp "pätkii"

Viesti Kirjoittaja jaket »

jos pyörässä on sellainen sivujalan katkaisin, niin joskus ne tahmaa puolessavälissä ja pätkii sytkää. kannattaa tarkistaa, vetää ulos se kädellä esim
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
hezekiel
Viestit: 9
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:07 am
Pyörä: XL600V -89
Paikkakunta: Häijää

Re: XL600V Transalp "pätkii"

Viesti Kirjoittaja hezekiel »

Vähän lisää aiheesta: Moottori toimii nyt suunnilleen niin, että alle 4000 rpm on toinen sylinteri pois pelistä, palamaton aine paukkuu putkessa. Kun tietty raja kierrosluvussa ylitetään niin toinen pytty tulee kerrasta mukaan ja tämän yläpuolella toiminta on moitteetonta.

Transalpissa on kaksi tulppaa per sylinteri ja sivutuen laskeminen ei tässä mallissa sammuta moottoria.

Silläkin uhalla että johdattelen mahdollisia arvauksia, niin oma teoria liittyy kampiakselin asentoanturiin, tai mikä se CDI-boksin liipaiseva käämi nyt lieneekään nimeltään: Kyseessä on ilmeisesti induktiivinen anturi joten signaalin jännite riippuu kierrosluvusta. Voiko olla että toisen pytyn anturi alkaa olla ehtoopuolella ja tuottaa sen verran heikosti jännitettä että se jää CDI-boksin liipaisurajan alle matalilla kierroksilla?
ceevu
Viestit: 2005
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: XL600V Transalp "pätkii"

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Täysin alpin tekniikkaa tuntematta oire kuulostaa hyvinkin samalta kuin sytkän pickupin hajoaminen. Jos siis tuossakin on niitä 2kpl kuten vanhassa ducatissa. Mittaamalla helppo todeta kun ensin jostain saa kaivettua oikean vastustarvon.
hezekiel
Viestit: 9
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:07 am
Pyörä: XL600V -89
Paikkakunta: Häijää

Re: XL600V Transalp "pätkii"

Viesti Kirjoittaja hezekiel »

Tulipa nyt mittailtua puolien ja sytkäanturien vastukset. Puolat oli OK, pickupit oli 450 ohm ja 575 ohm kun raja-arvot on 360...540. Toinen on siis hiukan suositusarvojen ulkopuolella. Käsittääkseni tuo anturi on siis rautasydämen ympärille ohuesta kuparista kelattu käämi. Ymmärrän jos se on katki tai oikosulussa mutta miten tuollaisen vastusarvo voi muuttua "vähäsen"? Uusien anturien saatavuus näytti olevan aika heikkoa.
Avatar
Happi
Viestit: 2876
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:42 am
Pyörä: 690ER, 800XCA
Paikkakunta: Pori

Re: XL600V Transalp "pätkii"

Viesti Kirjoittaja Happi »

Oletko koittanut vaihtaa CDI-bokseja ristiin? Vaihtuuko vika toiseen sylinteriin? Helppo testaus on myös, ottaa ylimääräinen tulppa ja pistää se siihen helposti saavutettavaan tulpanhattuun. Mopo tulille, tuleeko kipinää? Tämä molemmille sylintereille, onko eroa? Älä ota jänöä näpeilles;)

Happi
Neppi
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Kesä 28, 2022 9:05 pm
Pyörä: NX650

Re: XL600V Transalp "pätkii"

Viesti Kirjoittaja Neppi »

Mistä ne tuli ne uudet CDIt? Mulla tuli aikoinaan Kiinasta ja kesti ehkä just pyhättömän viikon. Tilasin Saksasta ne digitaaliset, eikä sen jälkeen ollu ongelmia

Mut siis niinku ’Happi’ tossa totesi, vaihda ne ristii eka
Vastaa Viestiin