
XL600V Transalp "pätkii"
Valvoja: Moderaattorit
XL600V Transalp "pätkii"
Honda XL600V Transalp PD06 vm. 1989: Viime kesän mittaan pyörä alkoi kylmänä lähteä käyntiin vain yhdellä sylinterillä. Melko pian käynnistyksen jälkeen toinenkin pytty heräsi mukaan, jonka jälkeen toimi yleensä ihan hienosti. Tilasin uudet CDI-boksit joiden myötä tänä keväänä ongelma poistui. Tai itse asiassa toinen tuli tilalle... Nyt on alkanut lämpimänä osakaasulla ja matalilla kierroksilla pätkimään. Moottori ikään kuin jättää muutaman sytytyksen väliin ja tämä näkyy myös kierroslukumittarin nokkimisena alaspäin. Melko terävä ja selvärajainen ilmiö, ei mitään röpöttämistä tai yleistä tehottomuutta kuten ehkä kaasari- tai venttiilivian tapauksessa? Ehdotuksia vian aiheuttajasta otetaan vastaan 

- Totti
- Viestit: 1109
- Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
- Pyörä: Tenere 700
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: XL600V Transalp "pätkii"
Tarkista ensin perusasiat: bensa on tuoretta, bensansuodatin, tulpat ja tulpanhatut kunnossa, akun kaapelit kiinni ja maadoitus hyvä.
Saat nämä rajattua pois vikalistalta.
Minulla oli kerran mystisiä käyntivikoja 990 Advessa. Pitkän taistelun jälkeen paljastui, ettei toinen tulpanhattu ollut kunnolla kiinni.
Saat nämä rajattua pois vikalistalta.
Minulla oli kerran mystisiä käyntivikoja 990 Advessa. Pitkän taistelun jälkeen paljastui, ettei toinen tulpanhattu ollut kunnolla kiinni.

”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori
Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv
https://www.kuraukot.fi/
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori
Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv
https://www.kuraukot.fi/
Re: XL600V Transalp "pätkii"
jos pyörässä on sellainen sivujalan katkaisin, niin joskus ne tahmaa puolessavälissä ja pätkii sytkää. kannattaa tarkistaa, vetää ulos se kädellä esim
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
E. F. Schumacher
Re: XL600V Transalp "pätkii"
Vähän lisää aiheesta: Moottori toimii nyt suunnilleen niin, että alle 4000 rpm on toinen sylinteri pois pelistä, palamaton aine paukkuu putkessa. Kun tietty raja kierrosluvussa ylitetään niin toinen pytty tulee kerrasta mukaan ja tämän yläpuolella toiminta on moitteetonta.
Transalpissa on kaksi tulppaa per sylinteri ja sivutuen laskeminen ei tässä mallissa sammuta moottoria.
Silläkin uhalla että johdattelen mahdollisia arvauksia, niin oma teoria liittyy kampiakselin asentoanturiin, tai mikä se CDI-boksin liipaiseva käämi nyt lieneekään nimeltään: Kyseessä on ilmeisesti induktiivinen anturi joten signaalin jännite riippuu kierrosluvusta. Voiko olla että toisen pytyn anturi alkaa olla ehtoopuolella ja tuottaa sen verran heikosti jännitettä että se jää CDI-boksin liipaisurajan alle matalilla kierroksilla?
Transalpissa on kaksi tulppaa per sylinteri ja sivutuen laskeminen ei tässä mallissa sammuta moottoria.
Silläkin uhalla että johdattelen mahdollisia arvauksia, niin oma teoria liittyy kampiakselin asentoanturiin, tai mikä se CDI-boksin liipaiseva käämi nyt lieneekään nimeltään: Kyseessä on ilmeisesti induktiivinen anturi joten signaalin jännite riippuu kierrosluvusta. Voiko olla että toisen pytyn anturi alkaa olla ehtoopuolella ja tuottaa sen verran heikosti jännitettä että se jää CDI-boksin liipaisurajan alle matalilla kierroksilla?
-
- Viestit: 2029
- Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
- Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
- Paikkakunta: jokela
Re: XL600V Transalp "pätkii"
Täysin alpin tekniikkaa tuntematta oire kuulostaa hyvinkin samalta kuin sytkän pickupin hajoaminen. Jos siis tuossakin on niitä 2kpl kuten vanhassa ducatissa. Mittaamalla helppo todeta kun ensin jostain saa kaivettua oikean vastustarvon.
Re: XL600V Transalp "pätkii"
Tulipa nyt mittailtua puolien ja sytkäanturien vastukset. Puolat oli OK, pickupit oli 450 ohm ja 575 ohm kun raja-arvot on 360...540. Toinen on siis hiukan suositusarvojen ulkopuolella. Käsittääkseni tuo anturi on siis rautasydämen ympärille ohuesta kuparista kelattu käämi. Ymmärrän jos se on katki tai oikosulussa mutta miten tuollaisen vastusarvo voi muuttua "vähäsen"? Uusien anturien saatavuus näytti olevan aika heikkoa.
Re: XL600V Transalp "pätkii"
Oletko koittanut vaihtaa CDI-bokseja ristiin? Vaihtuuko vika toiseen sylinteriin? Helppo testaus on myös, ottaa ylimääräinen tulppa ja pistää se siihen helposti saavutettavaan tulpanhattuun. Mopo tulille, tuleeko kipinää? Tämä molemmille sylintereille, onko eroa? Älä ota jänöä näpeilles;)
Happi
Happi
Re: XL600V Transalp "pätkii"
Mistä ne tuli ne uudet CDIt? Mulla tuli aikoinaan Kiinasta ja kesti ehkä just pyhättömän viikon. Tilasin Saksasta ne digitaaliset, eikä sen jälkeen ollu ongelmia
Mut siis niinku ’Happi’ tossa totesi, vaihda ne ristii eka
Mut siis niinku ’Happi’ tossa totesi, vaihda ne ristii eka