SAS (Secondary Air Injection System) ja EVAP
Valvoja: Moderaattorit
- Ariel
- Viestit: 250
- Liittynyt: La Kesä 28, 2014 12:11 am
- Pyörä: RE Himalayan
- Paikkakunta: Keski-Suomi
SAS (Secondary Air Injection System) ja EVAP
Isossa maailmassa vaikuttaa olevan suosittua näiden ns. tarpeettomien? päästö komponenttien poisto.
SAS systeemi joka syöttää pakoputkistoon ilmaa jotta mahdolliset sinne eksyneet hiilivedyt palaa
pois ja katti voi käsitellä ne. Tämä on minun käsitys tästä järjestelmästä.
EVAP systeemi jossa pa-tankin höyryt imetään aktiivihiili pöntön kautta moottoriin jottei ne hiilivedyt
pääsee ympäristöön.
Jossain määrin vaikuttaa että näiden poisto en toisilla eräänlainen vastalause, koska eipä juuri kukaan
taida kertoa että näiden poistosta olisi muuta "hyötyä" kun marginaalinen painonpudotus. Tämä kohdistuu
myös lompakkoon koska kaikenlaisia dongleja pitää hankkia ettei pyörä ala huomauttelemaan
poissaolevista komponenteistä.
Siis onko näiden poistamisessa mitään järkeä?
SAS systeemi joka syöttää pakoputkistoon ilmaa jotta mahdolliset sinne eksyneet hiilivedyt palaa
pois ja katti voi käsitellä ne. Tämä on minun käsitys tästä järjestelmästä.
EVAP systeemi jossa pa-tankin höyryt imetään aktiivihiili pöntön kautta moottoriin jottei ne hiilivedyt
pääsee ympäristöön.
Jossain määrin vaikuttaa että näiden poisto en toisilla eräänlainen vastalause, koska eipä juuri kukaan
taida kertoa että näiden poistosta olisi muuta "hyötyä" kun marginaalinen painonpudotus. Tämä kohdistuu
myös lompakkoon koska kaikenlaisia dongleja pitää hankkia ettei pyörä ala huomauttelemaan
poissaolevista komponenteistä.
Siis onko näiden poistamisessa mitään järkeä?
jv
- Ilmari
- Viestit: 1071
- Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
- Pyörä: T7,CBR600, zxr6
- Paikkakunta: Kokkola
Re: SAS (Secondary Air Injection System) ja EVAP
Tuo SAS-järjestelmä oli käytössä jo R80 Bemareissa. Siis kaasarikone, ei kattia. Siihen ei tarvinnu mitään dingelidongelia, putket pois ja tulpat tilalle.
-Ile-
-Ile-
- Ariel
- Viestit: 250
- Liittynyt: La Kesä 28, 2014 12:11 am
- Pyörä: RE Himalayan
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: SAS (Secondary Air Injection System) ja EVAP
Joo, tiedossa on tämä, tätähän tarkoitit:
https://bmwmotorcycletech.info/pulseair.htm
Kysymykseni ei ulottunut noin pitkälle taaksepäin...
Pohdinta on miksi näitä poistetaan nykypyöristä, Bemareissa tais olla jotain
kansiongelmaa jota epäiltiin tämän aiheuttamaksi.
Mutta mene nykypyöristä napsimaan näitä pois niin vikavalo syttyy.
https://bmwmotorcycletech.info/pulseair.htm
Kysymykseni ei ulottunut noin pitkälle taaksepäin...
Pohdinta on miksi näitä poistetaan nykypyöristä, Bemareissa tais olla jotain
kansiongelmaa jota epäiltiin tämän aiheuttamaksi.
Mutta mene nykypyöristä napsimaan näitä pois niin vikavalo syttyy.
jv
-
- Viestit: 2227
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Stark
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: SAS (Secondary Air Injection System) ja EVAP
Ei ne mitään haittaa. Olen poistanut huoltojen yhteydessä kun ei ole huvittanut toista kertaa purkaa seuraavassa huollossa. Vikavalon olen välttänyt joko mittaamalla vastuksen sähköventtiilistä ja paiskaamalla samansuuruisen parin euron vastuksen tilalla, joskus purin vaan kelan irti venttiiilistä ja jätin sen piuhan päähän. Mutta huoltovaivan vähentämisen lisäksi ei niiden poistosta hyötyä ole.
-
- Viestit: 237
- Liittynyt: To Huhti 21, 2005 4:55 pm
- Pyörä: xt1200ze
- Paikkakunta: Länsi-uusimaa
Re: SAS (Secondary Air Injection System) ja EVAP
Niin juurikin. Miksi poistaa? Entisessä SE:ni aikanaan heitin ne mäelle nk. grammanviilailu syndroomassani. (Taisi olla joskus skuikalla mun vanha mopo )
Toki vaivaa/ aikaa myös säästyi normi nuoltohommissa kun ei ollut joutavia röörejä esteenä.
Nyt, näin lähes eläköityneenä matkaenduromotoristina ei enää kiinnosta moisten puuhailu, kunhan mopo toimii kutenjoten...
Toki vaivaa/ aikaa myös säästyi normi nuoltohommissa kun ei ollut joutavia röörejä esteenä.
Nyt, näin lähes eläköityneenä matkaenduromotoristina ei enää kiinnosta moisten puuhailu, kunhan mopo toimii kutenjoten...
-markus-
-
- Viestit: 2227
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Stark
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: SAS (Secondary Air Injection System) ja EVAP
Eiköhän se ole tuo minun nykyinen peli juurikin se sinun vanha.
Re: SAS (Secondary Air Injection System) ja EVAP
Yleisesti saa vähän siistimmän ympäristön koneen ympärille kun muutaman letkun voi siivota pois.
1290:issä evap-pönttö vie työkaluille varatun tilan käytännössä kokonaisuudessaan joten sai lähtökäskyn.
1290:issä evap-pönttö vie työkaluille varatun tilan käytännössä kokonaisuudessaan joten sai lähtökäskyn.
Re: SAS (Secondary Air Injection System) ja EVAP
joissa SAS saa aikaan hienon poksumisäänen moottorijarrussa. no jotkut poistaa sen siitä syystä kun ei tykkää siitä.
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
E. F. Schumacher