SAS (Secondary Air Injection System) ja EVAP

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Ariel
Viestit: 250
Liittynyt: La Kesä 28, 2014 12:11 am
Pyörä: RE Himalayan
Paikkakunta: Keski-Suomi

SAS (Secondary Air Injection System) ja EVAP

Viesti Kirjoittaja Ariel »

Isossa maailmassa vaikuttaa olevan suosittua näiden ns. tarpeettomien? päästö komponenttien poisto.

SAS systeemi joka syöttää pakoputkistoon ilmaa jotta mahdolliset sinne eksyneet hiilivedyt palaa
pois ja katti voi käsitellä ne. Tämä on minun käsitys tästä järjestelmästä.

EVAP systeemi jossa pa-tankin höyryt imetään aktiivihiili pöntön kautta moottoriin jottei ne hiilivedyt
pääsee ympäristöön.

Jossain määrin vaikuttaa että näiden poisto en toisilla eräänlainen vastalause, koska eipä juuri kukaan
taida kertoa että näiden poistosta olisi muuta "hyötyä" kun marginaalinen painonpudotus. Tämä kohdistuu
myös lompakkoon koska kaikenlaisia dongleja pitää hankkia ettei pyörä ala huomauttelemaan
poissaolevista komponenteistä.

Siis onko näiden poistamisessa mitään järkeä?
jv
Avatar
Ilmari
Viestit: 1059
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: SAS (Secondary Air Injection System) ja EVAP

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Tuo SAS-järjestelmä oli käytössä jo R80 Bemareissa. Siis kaasarikone, ei kattia. Siihen ei tarvinnu mitään dingelidongelia, putket pois ja tulpat tilalle.

-Ile-
Avatar
Ariel
Viestit: 250
Liittynyt: La Kesä 28, 2014 12:11 am
Pyörä: RE Himalayan
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: SAS (Secondary Air Injection System) ja EVAP

Viesti Kirjoittaja Ariel »

Joo, tiedossa on tämä, tätähän tarkoitit:

https://bmwmotorcycletech.info/pulseair.htm

Kysymykseni ei ulottunut noin pitkälle taaksepäin...
Pohdinta on miksi näitä poistetaan nykypyöristä, Bemareissa tais olla jotain
kansiongelmaa jota epäiltiin tämän aiheuttamaksi.

Mutta mene nykypyöristä napsimaan näitä pois niin vikavalo syttyy.
jv
skuikka
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: SAS (Secondary Air Injection System) ja EVAP

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Ei ne mitään haittaa. Olen poistanut huoltojen yhteydessä kun ei ole huvittanut toista kertaa purkaa seuraavassa huollossa. Vikavalon olen välttänyt joko mittaamalla vastuksen sähköventtiilistä ja paiskaamalla samansuuruisen parin euron vastuksen tilalla, joskus purin vaan kelan irti venttiiilistä ja jätin sen piuhan päähän. Mutta huoltovaivan vähentämisen lisäksi ei niiden poistosta hyötyä ole.
markusj
Viestit: 237
Liittynyt: To Huhti 21, 2005 4:55 pm
Pyörä: xt1200ze
Paikkakunta: Länsi-uusimaa

Re: SAS (Secondary Air Injection System) ja EVAP

Viesti Kirjoittaja markusj »

Niin juurikin. Miksi poistaa? Entisessä SE:ni aikanaan heitin ne mäelle nk. grammanviilailu syndroomassani. (Taisi olla joskus skuikalla mun vanha mopo :) )

Toki vaivaa/ aikaa myös säästyi normi nuoltohommissa kun ei ollut joutavia röörejä esteenä.
Nyt, näin lähes eläköityneenä matkaenduromotoristina ei enää kiinnosta moisten puuhailu, kunhan mopo toimii kutenjoten...
-markus-
skuikka
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: SAS (Secondary Air Injection System) ja EVAP

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Eiköhän se ole tuo minun nykyinen peli juurikin se sinun vanha.
Viuh
Viestit: 1680
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
Pyörä: 1290SAR, SE, 701 LR Aurora, R75/5

Re: SAS (Secondary Air Injection System) ja EVAP

Viesti Kirjoittaja Viuh »

Yleisesti saa vähän siistimmän ympäristön koneen ympärille kun muutaman letkun voi siivota pois.

1290:issä evap-pönttö vie työkaluille varatun tilan käytännössä kokonaisuudessaan joten sai lähtökäskyn.
jaket
Viestit: 1033
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Pyörä: 1050 S3, R1200GS 2010

Re: SAS (Secondary Air Injection System) ja EVAP

Viesti Kirjoittaja jaket »

joissa SAS saa aikaan hienon poksumisäänen moottorijarrussa. no jotkut poistaa sen siitä syystä kun ei tykkää siitä.
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
Vastaa Viestiin