Keulan huoltoa...
Valvoja: Moderaattorit
Keulan huoltoa...
Otin asiakseni käydä vaihtamaan kuraenskan keulaöljyjä. Keula on alkujaan WP:n XPLOR, johon Silvast on laittanut MX-Techin 'Lucky' -kitin; siis pelkästään putket ja jalat ovat originaaleja, ja kaikki korkista alaventtiiliin on uutta tekniikkaa.
Suositeltu öljy on 2,5W. Nyt kun avasin putket (105 h mittarissa), niin molemmista valui tallilämpötilassa erittäin viskoottista öljyä - siis luokkaa Alien -leffojen pedon kuola. Kuin siirappia, vihreän harmaata mutta ei veden maidottamaa. Molempien jousien ylimmissä kierroksissa oli paksuja ruoste(?)kasaumia, jotka yllätyksekseni lähtivät pyyhkimällä pois.
Evästäkää minua!
Suositeltu öljy on 2,5W. Nyt kun avasin putket (105 h mittarissa), niin molemmista valui tallilämpötilassa erittäin viskoottista öljyä - siis luokkaa Alien -leffojen pedon kuola. Kuin siirappia, vihreän harmaata mutta ei veden maidottamaa. Molempien jousien ylimmissä kierroksissa oli paksuja ruoste(?)kasaumia, jotka yllätyksekseni lähtivät pyyhkimällä pois.
Evästäkää minua!
- Hsippe
- Viestit: 703
- Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
- Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
- Paikkakunta: Raasepori
Re: Keulan huoltoa...
Siis ajoit 105h samoilla keulaöljyillä?
-
- Viestit: 2248
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Stark
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: Keulan huoltoa...
Tuo Lucky-kitti vaikuttaisi googlen mukaan olevan rakenteeltaan perinteistä avokammiokeulaa vastaava, eli sama öljy sekä voitelee että vaimentaa. Ja siihen nähden Alien-kuola kuulostaa aika paksulta.
Ruostetta saa kosteudella ja sitähän kyllä noin pitkällä huoltovälillä sinne kertyy. Maastokäytössä tuo on kyllä tosi pitkä väli. Oman teen kun laiska olen jossain 50-60h välein ja öljy on aivan kuraa siinä kohti.
Ruostetta saa kosteudella ja sitähän kyllä noin pitkällä huoltovälillä sinne kertyy. Maastokäytössä tuo on kyllä tosi pitkä väli. Oman teen kun laiska olen jossain 50-60h välein ja öljy on aivan kuraa siinä kohti.
Re: Keulan huoltoa...
^Tuo viskositeetti tässä askarruttaakin!
Yleensähän vanha keulaöljy vaihtaa suuresti väriään mutta pysyy kuitenkin liruna. Nyt pois kaadettu teki siinä viimeisiä valutellessa astin pinnalle pienen keon .
Yleensähän vanha keulaöljy vaihtaa suuresti väriään mutta pysyy kuitenkin liruna. Nyt pois kaadettu teki siinä viimeisiä valutellessa astin pinnalle pienen keon .
-
- Viestit: 2248
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Stark
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: Keulan huoltoa...
Erikoistahan tuo on juu mutta ainoa mahdollinen etäisesti järkevä syy laittaa paksumpaa öljyä olisi se että vaimennus ja voitelu olisi eri öljyillä. Eikä sinne siltikään mitää siirappia toinna laittaa. Eli vahvasti minulle vaikuttaa että se on vaan jostain syystä saostunut se vanha öljy tai joku aiempi asentaja on tehnyt tosi outoja taikoja.
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: Su Kesä 07, 2020 9:43 am
- Pyörä: Honda Transalp 600
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Keulan huoltoa...
Moi
Mulla on kysymys koskien keulaputkien sisällä olevia jousia. Tuossa kevät talvella kun muuta tekemistä ei ollut niin tilasin Espanjan kaupasta uudet progressiiviset jouset. No nyt kun aloin niitä vaihtamaan niin nehän on noin 5cm lyhyemmät ku alkuperäinen. Veikkaan ettei näin saisi olla. Olen aloittelija huoltohommissa. MP honda transalp 600v 1993. Kiitoksia vastauksista jo etukäteen. Nii ja tilatut jouset on YSS.
Mulla on kysymys koskien keulaputkien sisällä olevia jousia. Tuossa kevät talvella kun muuta tekemistä ei ollut niin tilasin Espanjan kaupasta uudet progressiiviset jouset. No nyt kun aloin niitä vaihtamaan niin nehän on noin 5cm lyhyemmät ku alkuperäinen. Veikkaan ettei näin saisi olla. Olen aloittelija huoltohommissa. MP honda transalp 600v 1993. Kiitoksia vastauksista jo etukäteen. Nii ja tilatut jouset on YSS.
Halvalla sain ja täs o tulos...
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: Su Kesä 07, 2020 9:43 am
- Pyörä: Honda Transalp 600
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Keulan huoltoa...
Ei tullut mitään muuta kuin jouset hienossa paketissa.
Halvalla sain ja täs o tulos...
Re: Keulan huoltoa...
Ei mitään ohjetta. Ei tietoa öljyn määrästä eikä viskositeetista?
Siksi vaan kysyin noista holkeista kun progressive suspension jousten nukana tulee pätkät muovista putkea jolla täsmätään nitat kun samat vieterin on ties mihin sopivia.
Ei muutako myyjälle viestiä.
Siksi vaan kysyin noista holkeista kun progressive suspension jousten nukana tulee pätkät muovista putkea jolla täsmätään nitat kun samat vieterin on ties mihin sopivia.
Ei muutako myyjälle viestiä.
Paskapuhetta, mutta uskon.
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: Su Kesä 07, 2020 9:43 am
- Pyörä: Honda Transalp 600
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Keulan huoltoa...
Ei tullu mitään ohjetta mukaan.eikä holkki tms. Ostin öljyä jota ohjekirja suosittaa ja medium viskolla. Myyjälle laitoin viestiä sano vaan että, : ostajan vastuulla on tarkistaa sopivuus. Oli muuten ensimmäinen ja viimeinen kerta kun mmg racing tilaan mitään. Nyt vähän jännittää että onko takaiskunvaimentimen kanssa jotain ongelmia . Tässäkin tapauksessa taitaa pitää vanha sanonta : if not broken dont fix it.
Halvalla sain ja täs o tulos...
Re: Keulan huoltoa...
YSS:n tuotteiden paras ( ainakin paras löytämäni ) sopivuustaulukko löytyy heidän Australian maahantuojan sivustolta, jonka mukaan TransAlppiin YSS:ltä löytyy seuraavat sopivat osat keulaan:
https://yssaustralia.com.au/filter?cate ... 3&type=top
Eli modulaattori ja progressiivinen keulajousi.
Uusi jousi + putki tai uusi jousi + putki + modulaattori ( säädettävä comp vaimennus ) tulisi olla saman mittainen kuin alkuperäisen jousen ja putken yhteismitta. Tuo mitta on käytännössä sama, kuin mitta kohdasta, johon jousenpää tulee etutolpan yläreunaan lisättynä pienellä preloadilla n 1-2 senttiä. Ei enempää kuin jakasaa käsin puristaa jousta kasaan, jotta saa yläpropun ruuvattua kiinni.
Keulan pitää toki olla vapaana roikkumassa tuossa vaiheessa.
Pätkä ohutta teräsputkea tai riittävän vahvaa muoviputkea on helppo pätkäistä sahalla sopivaan mittaan.
Pudota siis jousi vapaana olevaan putkeen, mittaa jousen yläpään ( tiheämpi pää ) etäisyys tolpan yläreunaan, sahaa sopivasta putkesta etäisyys + sentti tai kaksi oleva pätkä, prikka väliin putki ja korkki kiinni. Nauti kesästä ja jos jousi liian jäykkä, niin pätkäise hiukan putkesta.
Sopiva öljy voisi olla 5w tai 10w. YSS:n yleensä suosittelemat 15W:t voivat olla sopivat lähinnä australialaisilla autiomailla tuhatta ja saataa paahtaessa.
https://yssaustralia.com.au/filter?cate ... 3&type=top
Eli modulaattori ja progressiivinen keulajousi.
Uusi jousi + putki tai uusi jousi + putki + modulaattori ( säädettävä comp vaimennus ) tulisi olla saman mittainen kuin alkuperäisen jousen ja putken yhteismitta. Tuo mitta on käytännössä sama, kuin mitta kohdasta, johon jousenpää tulee etutolpan yläreunaan lisättynä pienellä preloadilla n 1-2 senttiä. Ei enempää kuin jakasaa käsin puristaa jousta kasaan, jotta saa yläpropun ruuvattua kiinni.
Keulan pitää toki olla vapaana roikkumassa tuossa vaiheessa.
Pätkä ohutta teräsputkea tai riittävän vahvaa muoviputkea on helppo pätkäistä sahalla sopivaan mittaan.
Pudota siis jousi vapaana olevaan putkeen, mittaa jousen yläpään ( tiheämpi pää ) etäisyys tolpan yläreunaan, sahaa sopivasta putkesta etäisyys + sentti tai kaksi oleva pätkä, prikka väliin putki ja korkki kiinni. Nauti kesästä ja jos jousi liian jäykkä, niin pätkäise hiukan putkesta.
Sopiva öljy voisi olla 5w tai 10w. YSS:n yleensä suosittelemat 15W:t voivat olla sopivat lähinnä australialaisilla autiomailla tuhatta ja saataa paahtaessa.
Re: Keulan huoltoa...
Jännä tuo YSS sivusto kun kännykällä tulee vaan teksti ettei pääse sivuille sinun maastasi.
Paskapuhetta, mutta uskon.
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: Su Kesä 07, 2020 9:43 am
- Pyörä: Honda Transalp 600
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Keulan huoltoa...
Kiitos tuhannesti ohjeista. . Tällä mun puhelimella en päässyt YSS sivuille herjaa että tästä maasta ei ole pääsyä. yritän saada homman tehtyä. Alkuperäinen holkkihan toimii hienosti mallina. Palataan asiaan kun löydän tykötarpeet.
Halvalla sain ja täs o tulos...
Re: Keulan huoltoa...
Tuossa linkissä on lähinnä hinnat ja tiedot.
YSS:n numerolla PR3501045-075S615 oleva progressiivinen jousi on 615 mm pitkä, öljysuositus 10W 180 mm yläreunasta ( yleensä mitataan ilman jousta ),jousivakiot 4.5 ja 7.5, halkaisija 35 mm.
Seuraavassa eräs netistä poimittu soveltuvuustaulukko, jossa osa valikoiman soveltuvuudesta ( YSS:n tietoja eri osien soveltuvuuksista eri pyöriin on hujan hajan ympäri nettiä, täydellistä listaa en ole löytänyt mistään ):
https://traxxion.com/wp-content/uploads ... t-4-12.pdf
YSS:n numerolla PR3501045-075S615 oleva progressiivinen jousi on 615 mm pitkä, öljysuositus 10W 180 mm yläreunasta ( yleensä mitataan ilman jousta ),jousivakiot 4.5 ja 7.5, halkaisija 35 mm.
Seuraavassa eräs netistä poimittu soveltuvuustaulukko, jossa osa valikoiman soveltuvuudesta ( YSS:n tietoja eri osien soveltuvuuksista eri pyöriin on hujan hajan ympäri nettiä, täydellistä listaa en ole löytänyt mistään ):
https://traxxion.com/wp-content/uploads ... t-4-12.pdf
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: Su Kesä 07, 2020 9:43 am
- Pyörä: Honda Transalp 600
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Keulan huoltoa...
Kiitos paljon vaivannäöstä. Tarkistelin pakettia ja huomasin pari epäkohtaa. Ensimmäinen on omat silmät mä oon koko ajan lukenut vuosiluvun väärin pyörä siis 93 ja pakettis lukee 83-89. Silmä näkee mitä mieli haluaa. Toinen on numero sarja. PR3351065-085S530-X. Laitoin uudestaan viestiä Espanjaa katotaan mitä vastaavat.
Halvalla sain ja täs o tulos...